Auto motorolie in de motor

Himsel

MF'er
28 feb 2005
49
0
Doorn
Stom stom stom.
Natuurlijk weer een blondje hier :)

Gisteren olie bijgevuld. En vannacht schrok ik wakker, het was geen motor motorolie. Maar Auto motor olie.
er is een 0.5 ltr in gegaan.
Moet ik alles eruit laten lopen? en voor nieuwe vervangen( ik geloof dat dan ook het fliter vervangen moet worden?)
Of kan een 0.5 ltr geen kwaad?

Graag hoor ik het van de mensen die er wel verstand van hebben ......

Kim
 
Geen paniek 0,5 liter maakt niet uit !

enne......


... zo blond ben je niet hoor: je hebt de olie in het juiste gat gegoooid ! (applaus)

Ik heb op mijn werk wel meegemaakt dat een (niet eens blond) mannetje zijn olie in de radiateur gooide :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik weet helaas niet wat voor olie erin zat, was namelijk van de vorige eigenaar.
Ik heb zelf half synt. 15/40 erin gedaan.........(fles natuurlijk niet bij de hand, want zit op het werk)
 
Stom stom stom.
Natuurlijk weer een blondje hier :)

Gisteren olie bijgevuld. En vannacht schrok ik wakker, het was geen motor motorolie. Maar Auto motor olie.
er is een 0.5 ltr in gegaan.
Moet ik alles eruit laten lopen? en voor nieuwe vervangen( ik geloof dat dan ook het fliter vervangen moet worden?)
Of kan een 0.5 ltr geen kwaad?

Graag hoor ik het van de mensen die er wel verstand van hebben ......

Kim

Weet niet wat voor motor je hebt en wat voor carterinhoud is van die, maar ik zou de olie toch aftappen. Een halve liter op 2 liter is toch al 25% verkeerde motorolie. Als je een droge koppeling hebt dan zou ik mij geen zorgen maken.
 
Weet niet wat voor motor je hebt en wat voor carterinhoud is van die, maar ik zou de olie toch aftappen. Een halve liter op 2 liter is toch al 25% verkeerde motorolie. Als je een droge koppeling hebt dan zou ik mij geen zorgen maken.

:^

De meeste motoren hebben een natte platenkoppeling en het probleem met 'gewone' auto-olie is dat je koppelingsplaten hiervan aan elkaar plakken waardoor je dus niet meer kunt ontkoppelen.
Motor niet starten en zo snel mogelijk de olie eruit en vervangen door het goede spul.

Dit geldt dus inderdaad alleen bij een natte platenkoppeling (wat wel het meest voorkomt).
 
nix aan de hand, de meeste soorten auto-olie is ook geschikt voor motorfietsen. Ongeacht wat al die betweters ook zullen zeggen over plakkende platen, speciale dopes, hoge toeren, frictie toevoeging voor de koppeling is een van mijn favorieten, eerst maken ze dus olie om zo goed mogelijk te smeren, en dan stoppen ze er weer wat in om weerstand te creeren
 
Maar wel een mooi blondje :+

Maarre... je weet niet wat voor olie er in zit zeg je... waarom dan niet uberhaupt ff de olie verversen? Als ik een motor koop, is dat het eerste wat ik doe. Dan weet je zeker wanneer het gebeurt is en welke olie erin is gegaan...

Ben normaal niet zo kritisch maar olie is nou eenmaal het allerbelangenrijkste onderdeel van het onderhoud ;)
 
Kim, ik zou de olie aftappen en vernieuwen. Zeker als je een sport(ievere) fiets hebt. De natte koppeling is al genoemd, maar een ander verschil is dat in tegenstelling tot auto's bij motoren de transmissie ook in dezelfde motorolie draait. Auto-olie is daar niet op berekend en gaat meestal schuimen. Schuim=lucht=geen smering! Zeker niet als je ook nog eens sportief hoge toerentallen erop loslaat. Ik zou er niet op durven gokken :N
 
Kim, ik zou de olie aftappen en vernieuwen. Zeker als je een sport(ievere) fiets hebt. De natte koppeling is al genoemd, maar een ander verschil is dat in tegenstelling tot auto's bij motoren de transmissie ook in dezelfde motorolie draait. Auto-olie is daar niet op berekend en gaat meestal schuimen. Schuim=lucht=geen smering! Zeker niet als je ook nog eens sportief hoge toerentallen erop loslaat. Ik zou er niet op durven gokken :N

Ik heb nu een 3000 km auto olie in mijn duc zitten en nog nooit schuim gezien
Ik denk dat als je kijkt hoe snel de krukas wangen door de olie heen slingeren er ook schuim zou ontstaan als olie schuim gevoelig was
 
Ik deed vroeger niet anders dan gewone "auto" motorolie in m'n motorfietsen, ik wist toen niet eens dat er speciale olie voor motorfietsen bestond :o

Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Maar het is een feit, dat de kans op slippende koppelingsplaten groter is met de verkeerde olie !!

Nu gebruik ik dus wel altijd speciale motorfietsenolie :Y
 
Auto-olie is ook gedoopt tegen schuimen.

Een vorige motor van mij (thunderace) verbruikte 1 liter op 800 km :X
Om het een beetje betaalbaar te houden kocht ik een 25 liter drum Morris Auto-olie.

Duizenden km's mee gereden zonder problemen.
(Die Thunderace heb ik verkocht met meer dan 100.000 op de teller, still going strong)
 
@Superduc again: met het woord "schuimen" bedoel ik ook niet zozeer dat je de schuimvlokken door je carter ziet dwalen. Dan is het wel héél extreem. Ik bedoel meer dat zich kleine luchtbelletjes opsluiten in de olie en daarmee de oliefilm verzwakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een 3000 km auto olie in mijn duc zitten en nog nooit schuim gezien
Ik denk dat als je kijkt hoe snel de krukas wangen door de olie heen slingeren er ook schuim zou ontstaan als olie schuim gevoelig was

Dat je geen schuim hebt gezien lijkt me nogal logisch, tenzij je motor de olie er met liters tegelijk uitspuit tijdens het rijden! ;)

Moet eerlijk zeggen dat ik van dat schuimen nog nooit gehoord had, maar wel dat er ducati's rondrijden met auto-olie omdat (alle/sommige ?) ducati's een droge platenkoppeling hebben.
Nu is het wel zo dat een ducati doorgaans niet zoveel toeren maakt als b.v.
een 600 supersport, dus ik sluit dat schuimen ook nog niet uit.

Om toch nog iets aan het topic toe te voegen :
De meningen blijken dus weer eens verdeeld te zijn, hoe kan het ook anders.. ;)
Maar waarom zou je voor die paar tientjes het risico willen lopen?
 
Vrijwel niemand van ons (ik ook niet) weet hoe het werkelijk zit.
Het enige wat we weten is de informatie die we krijgen van de oliemaatschappijen.
Dat is de reden dat ik motorfietsolie koop ipv. autoolie.
Nu zal een half litertje autoolie niet zo veel uitmaken, maar als je net een gebruikte motorfiets hebt gekocht, is het raadzaam om zo snel mogelijk de olie te (laten) verversen. Tenzij de vorige eigenaar dmv. een gespecificeerde rekening aan kan tonen dat het onlangs gebeurd is.
 
Vrijwel niemand van ons (ik ook niet) weet hoe het werkelijk zit.
Het enige wat we weten is de informatie die we krijgen van de oliemaatschappijen.
Dat is de reden dat ik motorfietsolie koop ipv. autoolie.
Nu zal een half litertje autoolie niet zo veel uitmaken, maar als je net een gebruikte motorfiets hebt gekocht, is het raadzaam om zo snel mogelijk de olie te (laten) verversen. Tenzij de vorige eigenaar dmv. een gespecificeerde rekening aan kan tonen dat het onlangs gebeurd is.
er zat hier een gast op mf die zeeeeer veel wist van olie....weet zn naam zo ff niet

maar die was volgens mij niet echt positief over "mengen" :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan