Reviseren blok voor dummies

Arghoslent

Die hard MF'er
21 mei 2005
713
0
Hoogvliet
Hoi Allemaal,

Ik rij nu al een jaar of 2 met veel plezier op een honda cb750 KZ uit 1980.
In de beginne totaal geen verstand van sleutelen, maar ik heb in de twee jaar dat ik de motor heb toch al wel het nodige opgestoken. Goed het is niet veel maar ik kan wel redelijk uit de voeten.

Probleem of moet ik eigenlijk zeggen uitdaging is nu dat mijn blok nu toch echt redelijk veel olie begint te lekken. Zeg maar dat de druppels om de oren vliegen bij een grotere cruise snelheid _O- .
En ik dus de noodzaak van een revisie cq pakkingen vernieuwen wel begin intezien.
Nu was mijn vraag aan de wat meer ervaren personen onder ons.

Is het wel rendabel om het blok open halen, daar een goed tweede hands blok misschien voordeliger is?

- rekening houdend met dat ik geen momentsleutel en ander gespecialiseerd gereedschap heb. wat dan alsnog aangeschaft zal moeten worden

Ik zag dat een pakkingssetje voor het blok zo'n 70 a 80 euro kost. Maar ik weet natuurlij k ook dat als ik het blok openhaal er veel meer moois om de hoek komt kijken.
Lijkt me daarentgen wel erg leuk om het blok opentwerken en op teknappen :)

Dus ja dat was dus zon beetje mijn vraag op dit moment.
Blok heeft altijd goed gelopen en doet dat nog steeds,ook tentijde dat ik lekkage opmerkte heb ik altijd goed het oliepeil bijgehouden. Ben de 3e eigenaar dus hoe er in de jaren hiervoor met de motor is omgegaan blijft een spannend raadsel.

hieronder wat foto's

groetjes,

argh

blok1hi0.jpg

blok2hv0.jpg

blok3sz0.jpg

blok4su2.jpg

blok5cf2.jpg
 
Zo te zien zou het alleen om een zgn 'top-end'-revisie gaan (dus alles vanaf het blok omhoog.
Wanneer je verder geen vreemde geluiden uit het onderblok hoort,kun je die mooi dichtlaten.
Een top-end revisie is goed te doen voor een leek op sleutelgebied,en is qua kosten zéker uitvoerbaar.
Pakkingsets worden vaak in twee versies verkocht: voor een complete revisie en voor een top-end revisie.

Werk rustig en netjes,en maak fotos voordat je iets demonteert zodat je altijd weet hoe het gezeten heeft.
Zorg voor goed gereedschap en een momentsleutel,zet Hazes knalhard op je radio/CDspelert en gáán.

Succes!

P.S: hier...voor de broodnodige inspiratie! ;)

Revisie 'de Caféracert' .....met een staartje
 
Laatst bewerkt:
Juist, het lijkt me zeker wel tedoen ik wilde gewoon is even wat opinies peilen.
Enige wat ik niet trek is het Hazes gebeuren.

Maar ik denk dat ik daar wel een creatieve oplossing voor weet.

bedankt voor je reply !!
 
Met een ruilblok weet je ook niet wat je tegenkomt en is ook minder leerzaam.
Hazet ipv Hazes en idd Led Zeppelin of Arrow Rock radio (in mijn geval).
 
ow ik vind nu wel redelijk betaalbare moment sleutels.
Aan welke range heb ik voldoende eigenlijk? Ik heb trouwens een engelstalig WPH daarin staan LBF FT waardes

dus moet ik die weer omrekenen ungh :)
 
Een momentsleutel zal je niet dagelijks gebruiken (itt doppendoos etc.) ik zou gewoon voor een goedkope van Motozoom oid gaan (de mijne was 30€ geloof ik). Bevalt prima en is uitermate geschikt voor dit soort klusjes. Check wel dat je een momentsleutel aanschaft met het juiste bereik (de aanhaalmomenten bij een motorfiets zijn relatief laag). Voor simpel sleutelwerk voldoet zo'n ding prima.

Ga je nou vaker aan de blokrevisie dan kan je altijd nog een echt goed kopen.....
 
ff de kop los heeft bij mij nog niks met revisie te maken..................

van wat ik op de foto's zie is een nieuwe koppakking voldoende.
als de kop d'r af is wel ff de kleppen d'r uit halen en in iedergeval ff opnieuw inschuren.

dus een koppakking setje bestellen en een moment sleutel
wat btreft dat engelse wphb.........je heb toch internet........er zijn zo veel online omreken site's dat moet geen probleem zijn.
 
ja misschien kan ik die idd wel lenen, maar zulke dingen zijn natuurlijk ook wel handig om zelf tevhebben, Trouwens mooie link ik sla hem gelijk op bij mijn favs !!

Ik heb zelf voor 25 euro een Mannesman momentsleutel aangeschaft via marktplaats. De adverteerder kocht die dingen nieuw in Duitsland voor een zacht prijsje. Ding bevalt prima!

Ik heb nog even snel gekeken op marktplaats, de beste man biedt ze nog steeds aan, 27 euro en 8 euro verzendkosten. Hij heet Chris en komt uit de Lutte (OV). Zeker een aanrader als je een goede en goedkope momentsleutel zoekt!

Succes met sleutelen!
 
ff de kop los heeft bij mij nog niks met revisie te maken..................

van wat ik op de foto's zie is een nieuwe koppakking voldoende.
als de kop d'r af is wel ff de kleppen d'r uit halen en in iedergeval ff opnieuw inschuren.

dus een koppakking setje bestellen en een moment sleutel
wat btreft dat engelse wphb.........je heb toch internet........er zijn zo veel online omreken site's dat moet geen probleem zijn.

Ik hoop van Harte dat een nieuwe Koppaking voldoende is :) .
Maar je hebt gelijk hoor, er is iig "nog" geen sprake van revisie

maar dat gaan we natuurlijk vanzelf allemaal wel zien.
Ik ga zodadelijk een pakkingsset bestellen en een moment sleutel heb ik al geregeld

Misschien ga ik morgen wel op me gemak beginnen met de voorbereidingen ter verwijdering motorblok.

Foto's verschijnen hier vanzelf, allemaal bedankt voor reply's. En eventuele vragen zal ik zeker hier posten

groet,

Argh
 
Ik zou eerst eens de hogedrukspuit er op zetten, en compressie meten. Het kan best zijn dat je alleen een rotte klepdekselpakking hebt. Die olie verspreidt zich dan ook op die manier over je blok.
 
Misschien een rare vraag, maar rammelt de nokkenasketting ook behoorlijk ?

Ik heb nl zo'n blok meegemaakt, waarbij de nokkenasketting niet goed was gespannen en deze had het blok lekker uigefreesd. Dat blok lekte toen ook op deze manier olie. Toen ik de olie aftapte zat deze vol aludeeltjes, het was net zwarte metallic lak :X

Ik zou dus olie aftappen en deze eens goed bestuderen
 
Hoi, ben vandaag al bezig geweest heb de carbs er af en alle bekabeling los, uitlaat eraf etc.
Moet alleen nog even het achterwiel lossen zodat ik de ketting kan loshalen.

Nokkenas ketting is het niet, heb ik nog nooit last van gehad. Ik weet hoe dat klinkt een maat van mij had dat namelijk bij zijn cb

Thnks for the input iig, en foto's zal ik nog even uppen
 
hier de mecano foto's.

Ow trouwens: heb die olie eruit laten lopen en heb geen rare dingen geconstateerd in de olie, gewoon netjes geen rommel erin ofzo.

Pakking set heb is inmiddels besteld zal v/d week wel binnenkomen.
Gelijk nog even 4 uitlaat pakkingen bestellen bedenk ik mij net als ook wat nieuwe moeren halen die kan ik gelijk meenemen, Heb ik eindelijk wat nettere moeren ipv van die rotte verroestte.

Alles ging vooralsnog voorspoedig, niks wat ik niet los kreeg en waarvoor ik bruut geweld heb moeten gebruiken. Ik ben nog steeds positief :)

alles opgeschreven en genummerd en wat foto's gemaakt. Maar ja uit elkaar is makkelijk dan in elkaar denk ik hahaha we zien wel

cheers

mecano1hr3.jpg

mecano2tf7.jpg

mecano3ca6.jpg

mecano4ck7.jpg
 
Als je alleen bent:
Blok vrijwel los halen, op de kant leggen, blok goed ondersteunen met dekens oid en dan het frame van het blok af tillen.
Maar zo te zien weegt je freempie ook wel een paar kilootjes, hmmmmmm.
 
Als je alleen bent:
Blok vrijwel los halen, op de kant leggen, blok goed ondersteunen met dekens oid en dan het frame van het blok af tillen.
Maar zo te zien weegt je freempie ook wel een paar kilootjes, hmmmmmm.

met een frame met wielen etc. is dat nog al lastig.............lost frampje .ok maar met de wielen d'r in...........gewoon ff sterk zijn
 
vandaag weer bezig geweest.
Heb nu alles eraf, morgen maar is proberen het blok eruit tekrijgen.

Nog tips hoe ik dit het best aan kan pakken zonder dat er gewonden vallen :)
Slachtoffer zoeken om te helpen.

Ik heb indertijd ook zo'n CB750KZ gehad waarbij de nokkenasketting wel een sleufje had gefreesd. Dat blok heb ik toen samen met mijn moeder uit het frame getild. Het blokje weegt behoorlijk wat en als je het er alleen moet uittillen is het lastig werken.

Met een garagekrik onder het blok zal wel het waarschijnlijk wat makkelijker gaan.
verkoop^239^1093359285.JPG

Lenen, huren, kopen bij de Lidl....


P.s. Denk aan je handen. Het sleutelt zo lastig met een rol verband om je vingers.
 
Bedankt voor den tips allemaal !!

Blok is er uit ging echt super gemakkelijk, wat ik niet had verwacht.

Met zijn tweetjes en wat aanwijzing van mijn trouwe 4 voeter (zie raam :) ) is dat zeer goed tedoen

Zie de sfeerimpressies.
Blok ligt nu in de schuur, morgen zal ik alles gaan ontvetten en schoonmaken.
Daarna zal het toch echt open moeten worden geschroeft.

Ik heb nu dus dat WPH en redelijk goed gereedschap, maar wat zijn nog echt cruciale dingen waar ik op moet letten?.
Ik heb spook visies van kettingen die in het blok vallen ??!!??

Ik hoop dat jullie voor wie dit dagelijkse kost is nog wat handige tips hebben

cheers

leegframe1op2.jpg

leegframe2dl9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan