GS550E toonbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

HAPO

MF veteraan
14 apr 2007
6.105
4
Deventer
Hallo sleutelaars,

Ik heb me vanmiddag aangemeld en me net voorgesteld.
Na ruim 15jaar geen motor meer hebbben gehad heb ik twee weken geleden
een Suzuki GS550E gekocht en deze is zwaar verwaarloosd.
Deze ga ik weer toonbaar maken en wil jullie hiermee gaan lastig vallen.
Hier alvast een foto van hoe het blok er uit ziet...

full


Hans.

Inhoudsindex:


DEMONTAGE motorblok.


HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Ellende met de versnellingsindicator:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Reparatie schroedraad indicator:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Versnellingsindicator fatsoeneren:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Reparatie cilinderkop schroefdraden:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Honen cilinders:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Zuigers:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Zuigerveersloten die tegen over elkaar zitten:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Kleppen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Klepseals:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


LOSMAKEN van flenzen inlaatrubbers:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Aftapplugdraad carterpan kapot en reparatie.


HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Blokdelen ingepakt voor het glasparelstralen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Straalcabine/ Gestraalde onderdelen en Geprimerde onderdelen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Opbouw motorblok:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Motorblok als nieuw:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Afstandsbussen blok en frame:


HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Koppeling in onderdelen en opbouw:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Cilinderkop en kleppen aanpakken:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Kleppen stellen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


CARBURATEURS


Schoonmaken:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Afgebroken chokepen en reparatie daarvan:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Carbblok weer als nieuw

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Juiste volgorde plaatsen carbs:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Vacuumaansluiting en carterontluchtingsslang:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Stationair luchtstelschroeven en vlotterbak kanaaltje:

The Dutchy in "GS550E toonbaar maken."

The Dutchy in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Stationair kanaal doorsnede:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Stationairsproeier en werking gasschuif doorsnede:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Chokedoorsnede:

AB-M900 in "GS550E toonbaar maken."


Doorsnedes van CV carbs mbt de stationair stelschroeven:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Werkingssystemen carbs:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Gasnaald::

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Exploded view CV carbs:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Synchroon stellen vd carbs:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Benzinekraan in onderdelen:

HAPO in "RF900 ombouw naar GSR900"


Inlaatrubbers voorzien van O-ring groef:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

AUTOMATISCHE KETTINGSPANNER

de onderdelen en benodigde O-ringen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Ontsteking / Kleppen op tijd zetten.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


HAPO in "GS550E toonbaar maken."

FRAME.

RVS steekas achtervork:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Naaldlagers vervangen door bronzen bussen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Frame weer opbouwd:

super_magna in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

VOORVORK.

Demontage:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Draaien Teflon glijbussen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

OPBOUW en INBOUW voorvork:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Doorsnede en werking voorvork met anti-duik:

http://img696.imageshack.us/img696/5976/opengewerktevoorvorkgs5.jpg

http://img841.imageshack.us/img841/5976/opengewerktevoorvorkgs5.jpg

http://img842.imageshack.us/img842/5976/opengewerktevoorvorkgs5.jpg


Achterschokdempers.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


SPUITWERK.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Stuurtrillingsdempers in RVS:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


ZADEL.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Voorrem:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Hoofdcilinder:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Voor/na:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

ELEKTRISCH gedeelte.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Testen laagspanningskant bobines:

HAPO in "RF900 ombouw naar GSR900"


Bedradings schema:

Bol d'or Albert in "RF900 ombouw naar GSR900"


http://img574.imageshack.us/img574/9610/84definitief.jpg


Gloeilamp.

Gloeidraad, afschermkapje:

HAPO in "RF900 ombouw naar GSR900"


Downloadsites:

http://members.dslextreme.com/users/bikecliff/

Repair / Service manuals - Suzuki

Internetwinkels:

http://www.lelimotorparts.nl/product_info.php/products_id/69


UITLEG meetgereedschap.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

UITLEG diversen:

RVS:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

OXIDATIE (roest) EN CORROSIE.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

DRAAIBANK.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Uitleg hardmetalen beitels:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Beitelhouders,

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Losse digitale aflezing:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


SPECIAAL GEREEDSCHAP.

Kleptool:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Hoonapparaat:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Tweepunts-binnenmeetgereedschap:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


"LINKSE" tappen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Helicoilset (schroefdraadreparatieset):

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Momentsleutel:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Omrekentabel:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

FOTOOS van toen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

DOORVOERTULES:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

ABS delen reparatie:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Inkleuren van schakelaarhuizen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."



Olietemperatuur-meter plaatsen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Oliekoeler plaatsen:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."


Uitlaatlekkage repareren:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."



Uitlaatsysteem van RVS maken:


HAPO in "GS550E toonbaar maken."



Loctite producten:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Mulitest en advertentie:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Scan van The Huberts Show:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Fotoos GS volle glorie:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

Hoe het eerst was:

HAPO in "GS550E toonbaar maken."

HAPO in "GS550E toonbaar maken."
 
Laatst bewerkt:
Halllo medesleutelaars,

Ik wil verder gaan met mijn project, maar kom er niet uit...
Wie kan me helpen.
Moet ik iedere keer een nieuw topic openen, nee toch?
Open ik wel een nieuw topic, kan ik maar een afbeelding plaatsen.
Kan ik met bovenstaande topic verder gaan?
Wil ik bovenstaande topic aanpassen, kan ik geen afbeelding plaatsen en moet ik een
reden opgeven waarom het wil aanpassen...

Groet,
HAPO.
 
Okee,
ik ben erachter.

Zo zag de motor er uit nadat ik hem opgehaald had:
full


Daarna begon het demonteren:

full


en verder:

full


en verder:

full


even kijken of dit goed gaat....
 
Verdomd, het werk ook nog! Geweldig...
Nu kan ik verder gaan.
Tot later,
HAPO.
 
Kijk, daar zit vooruitgang in! :)
Zo doorgaan en volgende week weer rijden? :+
Mooi hoor, je pakt het goed aan zo te zien, vanaf de bodem terug op. *O*
Wordt weer een topic om bij te houden! :)
 
Nou, bedankt voor de complimenten! ;)
Ik ga eerst wat fotoos aanpassen en dan ga ik straks verder.
Het blok is nl gescheiden na veel gemartel... ;(

HAPO.
 
Laatst bewerkt:
Nou, de fotoos zijn aangepast, kunnen we vrolijk verder gaan.

Het blok in mijn eentje eruit getild, terwijl in het handboek 3man wordt aanbevolen.
Stoer, he? Of gewoon dom...
Hoe dan ook, het is er uit:

full


full


full


Nu moet het blok er aan geloven...

full


Het kleppendeksel gaat er nu af:

full


Gevolgd door de cilinderkop, maar die gaf zich niet maar zo gewonnen.
Er zat ergens een bout verscholen, stond niet in het handboek!

full


Deze bout zat nog vast dus, rood omlijnt:

full


De cilinders kunnen er nu zo af, wel oppassen dat de zuigers niet beschadigen:

full


Volgende keer ga ik verder!
HAPO.
 
Leuke fiets, leuk topic en je pakt het goed aan. Deze ga ik nog wel even volgen :).

Dat boutje wat midden voor zit hadden de oude blokken nog niet (die met kickstarter uit '78 en '79). Ik heb zo'n oud blok en heb precies daar een olielekkage, zal wel komen door de temperatuurverschillen vanwege de rijwind op dat uitsteeksel.
 
Je had beter eerst je voortandwielmoer los kunnen maken voordat je het blok uit het frame haalde, of is dat niet nodig? Hoe ver ga je het blok uit elkaar halen?

hulde trouwens voor het (straks) weer op de weg brengen van een ouwe GS. *O*
 
Da was de mijne! Na er een tijdje mee geleurd te hebben (op Marktplaats en zo, niemand gezien zeker!?) kwam gelukkig Hans voorbij, die ècht klussen kan! Bij mij stond ie maar, ik kwam er niet aan toe. Al een jaar, foei. Ben blij te zien dat ie nu weer een liefhebbend baasje heeft gekregen, die er weer een lekker ding van gaat maken.

Hans, ik lees hier mee, hoef je niet steeds apart te mailen over de voortgang (meer tijd om te klussen *O* )
 
Hallo,

Leuk al die reakties!! Bedankt mensen.

een berichtje aan de vorige eigenaar: bedankt voor je reaktie! Leuk....
Ik mail je bij deze niet meer, dit is veel leuker! Toch?

een berichtje aan Robinjo:

Het voortandwiel-moer heeft hier niets mee van doen...wel had ik beter eerst het ontluchtings-deksel kunnen verwijderen! Had ik meer ruimte gekregen tov het frame. Die deksel heb ik achteraf gedemonteerd, toen het blok eruit was.
zie foto:

full


Ik ga weer verder met mijn foto presentatie met tekst:
De zijdeksels zijn eraf en nu ga ik de carter helften scheiden:

full


Tenminste als ik deze bout had gezien (rood omcirkeld), stond trouwens niet in het handboek!
Het handboek geldt voor types tot '82 en ik heb een 84ger. Opletten dus.

Het schakelmechanisme moet er ook eerst af:

full


En een dunne plaat om het voortandwiel (onder de drek), waarvan ik het nut ervan niet inzie (behalve mij te pesten, Mr Suzuki?)
Bedoel je dit ding, Robinjo?

full


Nog een verborgen bout, deze is met rood omcirkeld:

full


De rode pijltjes geven aan dat deze schroeven niet los te krijgen zijn, moet ik op mijn werk doen.

Een aantal meppen met een stuk hout en handmoker en zie:

full


Toen de krukas met drijfstangen en zuigers eruit:

full


Binnenkort ga ik de zuigers merken, zodat ze weer goed gemonteerd kunnen worden.
Dan ga ik de zuigers en veren demonteren. De zuigers moeten ontkoold en gepolijst worden.
Kool hecht nl moeillijker aan een gepolijst oppervlak!

Tot de volgende keer!
HAPO.
 
Hallo mensen, daar ben ik weer.
Vorige week geen tijd gehad voor mijn Suusje.

Op mijn werk heb ik het frame klaar gemaakt voor de straler/poedercoater,dwz alle draadgaten afgestopt met bouten en de uitwendige draden weggewerkt dmv stalen buizen en vastgezet met moeren. Komende week kan het frame en achtervork naar de straler/poedercoater. Wel moet ik nog de naaldlager passingen van de achtervork afstoppen.

Vanmiddag ben ik weer verder gegaan.
Ik heb wat roestigspul verzameld wat met het frame mee kan:

full


full


Hoezo roestig:

full


Wanneer het spul terug komt vd straler/poedercoater wil eerst twee kunstof bussen monteren, voordat er een stalen bus in komt.
Dat laat ik jullie nog wel zien hoe ik dat oplos.

Ook ben ik erachtergekomen dat de vier inlaatrubbers hard en gescheurd zijn, ze moeten dus vervangen worden. Wie heeft nog een set liggen?

full


Ook heb ik wat gietstukken verzameld, die ik komende week op mijn werk kan gaan schoonmaken in de spoelbak:

full



Ik heb de meeste tijd besteed aan het verwijderen vd kleppen uit de cilinderkop.
Eerst moesten de klepvolgers met stelplaatjes eruit:

full


Dit was lastig om te doen, omdat je geen houvast hebt en het is natuurlijk glad door de olie.

Het hele zakie is eruit:

full


Op sommige vulplaatjes kun je goed de ingetste dikte zien. Bij een aantal stond een X
achter de dikte, bv 2,75X. Waar die X voor staat, geen idee. Het handboek rept er niet over...Heeft iemand een idee?

Voor het eruit halen vd kleppen had ik geen gereedschap voor en moest eerst wat maken.
Ik heb dit gebruikt:

full


Een gatenzaag, die ik toch niet meer gebruikte.
Van een zaag, die het meest overeenkwam met de klepgeleiders, heb ik de tanden mooi recht afgeslepen. De diameter wat aangepast met een waterpomptang.
In combinatie met en lijmtang, een grote sluitring, magneetje van een schroevendraaier en wat geduld heb ik me er prima mee gered.

full


Het eerste klepspietje is er uit:
full


En nu beide spietjes:

full



De eerste klep is er uit:
full


De eerste komplete klep goed opgeborgen en genummerd:

full


Gaande weg bleek dat de lijmtang niet goed werkte, het losse gedeelte bleef niet op
zijn plaats bij dichtdraaien vd klem.
Heb ik zo opgelost:

full



Zo ziet de kop eruit zonder de kleppen:

full


full


Het verschil tussen een in en uitlaatklep is hier goed te zien, afgezien van het diameterverschil is de kleur kenmerkend:
de inlaatklep wordt niet zo heet en wordt dus zwart van de roet.
De uitlaatklep wordt veel heter en wordt wit.

full



De inlaatrubberhouders (of hoe dat ook mag heten) zitten zo vast dat ik de bouten op mijn werk moet zien te verwijderen (rood omcirkeld):

full



Voordat ik stop, wil ik jullie laten zien waar dit allemaal plaats vindt:

full


De olievlekken zijn hier goed te zien er moet een hogedrukreiniger aan te pas komen,
Maar dat moest toch al vanwege de algengroei van afgelopen najaar en winter.
Zo ziet onze schuur eruit vanbinnen:

full


En het nodige staat in auto om op mijn werk schoon gemaakt te worden.

Tot slot nog en model dat ik zelf gemaakt heb uit ruw materiaal, het is nog niet af...
full


Tot de volgende keer! :W
 
Oeps, de verkeerde foto geplaatst bij ''de eerste klep eruit''!
Deze moest het zijn:

full


Hier kun je ook het ''hulpgereedschap'' goed zien.

Doei...
 
Die x op de stelplaatjes is misschien van een dealer die gebruikte plaatjes weer herplaatst en de x erbij etst, omdat de plaatjes door slijtage vaak dunner worden. stelplaatjes, die bovenop de stoter liggen altijd opmeten met een micrometer i.v.m. slijtage.
 
dit kan ik me allemaal nog precies herinneren, zo zag t bij mij ook uit :-) Ik volg het aandiachtig, zodra er iets anders gaat dan bij mij, dan weet ik dat ik misschien fout zat haha

hoeveel mm zijn die rubbers die je hebben moet? zijn dat die van de 28s?
 
Nou, de fotoos zijn aangepast, kunnen we vrolijk verder gaan.

Het blok in mijn eentje eruit getild, terwijl in het handboek 3man wordt aanbevolen.
Stoer, he? Of gewoon dom...
Hoe dan ook, het is er uit:


Ook ik had mn blok in mn 1tje er uit getild, om m er alleen weer in te zetten heb ik het blok op zn zijkant gelegd en het frame eromheen laten zakken. Dit ging een stuk eenvoudiger dan het blok er in tillen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan