FZR1000 project "Firestarter"

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
Na een half jaartje onderdelen verzamelen moet het er dan toch maar 's van komen: eindelijk kunnen beginnen met de bouw van mijn streetfighter op basis van een '89/'90er Yammie FZR 1000.


De FZR 1000 was m'n eerste fiets en is altijd m'n grote liefde gebleven, ondanks m'n huidige pekelfiets ('98 R1). Die laatste is ook best leuk maar de zithouding is voor iemand als ik (1.97 mtr en +100 kg) niet echt comfortabel, en het ding is gewoon niet bijzonder genoeg, iedere parkeerplaats staat vol met blauwe R1's.

De plannen lagen er al heel lang maar nu toch maar 's de daad bij het woord gevoegd en begonnen.

Bedoeling is een extreem verbouwde FZR streetfighter, het moet een lange en slanke motor worden. Geen duitse bips, er zijn er zat die het mooi vinden maar ik vindt dat om te :r . Ik wil zoveel mogelijk onderdelen zelf maken, vooral dingen als bodywork enzo, het wordt dus niet de zoveelste fighter met R1 kont en VFR enkele swingarm, die zijn er al zat tenslotte.

Ik zal alle vorderingen hier bijhouden, eventuele tips/adviezen/commentaar en andere goedbedoelde onzin wordt uitermate op prijs gesteld.



Zo kocht ik hem voor een paar honderd euro, normaal gesproken einde verhaal voor deze prachtmachine ;( :
Fizzer.jpg


Het ding is al gauw gereduceerd tot individuele onderdelen:
P1010212675x506.jpg


Het eerst wat ik gedaan heb is het verzamelen van onderdelen, de bedoeling was deze relatief oude fiets (maar wel met 145 krukas-PK's :P ) te voorzien van mooi modern en licht spul.

Het eerste hebbeding was deze Kawa ZX-10 voorvork met radiale klauwen en zwart gecoate binnenpoten. Gekocht van Carlo(w) en het enige onderdeel wat duurder was dan dat ik voor de hele FZR heb uitgegeven.

Maar dan heb je ook wat:
P1010062675x506.jpg


Het eerste probleem/uitdaging bleek de stuurpen. Ik heb de originele FZR stuurpen gebruikt, deze was echter aan de onderkant te dun voor de aluminium ZX10 kroonplaat (ik twijfel nog steeds over die kroonplaat, heb inmiddels een Suzuki GSXR600 gespot met dezelfde plaat?). Gelukkig werk ik in een grote machinefabriek dus de pen heb ik laten lasercladden:
plaat2.jpg


En daarna laten rondslijpen:
fizzert001675x506.jpg


Daarna met nieuwe lagers en wat afstandringen de pen in de kroonplaat geperst en daarna de vork in het frame geschoven, en zowaar: hij paste ook nog *O*

fizzert003675x506.jpg

fizzert004675x506.jpg

fizzert005675x506.jpg


Bovenste kroonplaat wordt gemaakt, die laat ik CNC frezen door een maatje van me.

Ziet er zo al best aardig uit voor een 18 jaar oude fiets vindt ik.


Aan het blok is nog wel wat werk vrees ik:
brug012675x506.jpg



Vanavond nog wel wat meer foto's, ik ga nu in de zon zitten denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met je project. *D

Thanx, dat komt wel goed. Heb nou al meer lol met die ouwe Fizzer dan ik ooit met m'n R1 heb gehad :P


Nog wat vorderingen van vandaag:

Ik heb na lang overwegen voor een achterbrug gekozen die niet echt voor de hand ligt, en daarom wilde ik 'm ook. Pas nadat ik 'm in een afbeelding van mijn Fighter-ontwerp had gephotoshopt en er 's een dag of 3 naar had gekeken wist ik dat deze echt heel mooi zou worden:

Een alu banaanbrug van een nieuw model RSV Mille dus:

P1010068675x506.jpg


Dit had nog wel wat voeten in de aarde: De FZR is gebouwd volgens het "oude" concept van: lang blok en korte swingarm, een R1 bijvoorbeeld is de eerste fiets met een kort blok (gestapelde bak) en een lange swingarm. Een R1 achterbrug in een FZR zetten is absoluut geen gezicht, die brug is 6 a 7 cm langer dan de originele en dat ziet er niet uit, totaal buiten proporties. Ik wilde toch iets langer dan standaard en de RSV brug is precies 4 cm korter dan een R1 brug dus een mooi alternatief. En het is een lekker massief ding :P

Hij was uiteraard wel te breed. Ik kon de linkerkant redelijk makkelijk inkorten omdat het lager daar vrij diep inzat, en de rechterkant had 2 open kogellagers met een keerring. De keerring eruit en de open lagers vervangen door afgedichte lagers gaf me ook weer een mm of 3 om eraf te slijpen.

brug001675x506.jpg


Daarna ook het frame iets wijder gemaakt door de binnenzijde af te slijpen en hij paste ertussen. Ik laat die afgeslepen troep zo niet zitten, dat gaat niet goed met de lagering. dus met de swingarm-as, een gedraaide bus, een hoop schuurlinnen en een hele hoop zweet heb ik de kopse kanten van de brug en de binnenzijde van het frame weer mooi glad en zuiver haaks gemaakt:

brug008675x506.jpg


en dan krijg je dit:

brug009675x506.jpg


En dan de brug erin, het blijft een extreem gezicht maar alles valt op z'n plek vindt ik persoonlijk:

brug002675x506.jpg

brug003675x506.jpg

brug004675x506.jpg

brug005675x506.jpg

brug006675x506.jpg


Nog 2 in het zonnetje:
brug011675x506.jpg

brug010675x506.jpg


Volgende stap worden de wielen, de uitlijning van de ketting en de remmen, en daar zal ook nog wel het nodige aan meet- en draaiwerk aan vooraf gaan voordat dat past vrees ik.

Maar er komen leuke wieltjes in, 2005 R1: *D

Afbeelding005675x506.jpg



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
extreem porno.. die brug zet de schuine lijn van het frame mooi door!
en netjes ingebouwd ook! ik zou alleen wel even dat APRILLIA op de brug vlakslijpen :P


Nog ff een uurtje aan dat blok besteden en je bent een heel eind :P:P
 
Laatst bewerkt:
ik zou alleen wel even dat APRILLIA op de brug vlakslijpen :P

Haha, dat heb ik inmiddels al tig keer gehoord... :+

Dat gaat er allemaal af. Ook die lelijke proplassen aan de zijkanten van de brug worden strakgetrokken, en het hele frame wil ik helemaal schuren, alle gietstukken glad, lasspetters eraf enzo.

Alhoewel dit aluminium er erg leuk uitziet is het de bedoeling dat het frame en de achterbrug zijdeglans zwart gepoedercoat gaan worden.

Dus dag alu :W


(Ik vindt het alu wel mooi maar de glans van die appie brug is helderder dan het FZR frame, bovendien zijn beide onderdelen gekrast dus dat krijg je nooit meer goed. En een zwart frame is gewoon erg mooi, blok wordt ook zwart/gunmetal ofzoiets)


En dat blok, tsja.......

In ieder geval vervang ik de 5-bak door een YZF750R 6-bak en voor de rest mankeert er niet zoveel aan, stralen & spuiten denk ik.
 
Laatst bewerkt:
whoo, ziet er allemaal zeer gelikt uit! plannen zien er echt goed uit. gaat helemaal goed komen als ik dit zo zie 8-)
 
frame met voorvork en achterbrug heeft al een erg moderne en zeer brute uitstraling..

blijf m zeker volgen, succes met het project!!

:} joorn
 
Wooww!!
Ziet er al erg gaaf uit, mooie brug(zal niet misstaan in m`n eigen bike!) staat goed bij het frame.
blijf dit project zeker volgen, want er komt weer een hele mooie Yamaha bij!!

Veel plezier met bouwen,

Bob
 
Ziet er niet onaardig uit René, beetje hoog pruts gehalte maar dat valt allemaal nog wel af te werken.
 
Ziet er niet onaardig uit René, beetje hoog pruts gehalte maar dat valt allemaal nog wel af te werken.

Haha, klopt, er is nog een hoop te doen inderdaad _O-


Iedereen alvast bedankt voor de positive reacties, vooral de combinatie met die brug was iets wat wel wat nachtrust gekost heeft, maar nu hij erin zit ben ik blij dat ik voor dat gekke ding gegaan ben.


Of dat nog zo zal zijn als ik het linksysteem aan ga koppelen weet ik niet, voorlopig past daar helemaal geen ene moer van.

Dus dat wordt nog puzzelen vrees ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan