FZRene
MF veteraan
Na een half jaartje onderdelen verzamelen moet het er dan toch maar 's van komen: eindelijk kunnen beginnen met de bouw van mijn streetfighter op basis van een '89/'90er Yammie FZR 1000.
De FZR 1000 was m'n eerste fiets en is altijd m'n grote liefde gebleven, ondanks m'n huidige pekelfiets ('98 R1). Die laatste is ook best leuk maar de zithouding is voor iemand als ik (1.97 mtr en +100 kg) niet echt comfortabel, en het ding is gewoon niet bijzonder genoeg, iedere parkeerplaats staat vol met blauwe R1's.
De plannen lagen er al heel lang maar nu toch maar 's de daad bij het woord gevoegd en begonnen.
Bedoeling is een extreem verbouwde FZR streetfighter, het moet een lange en slanke motor worden. Geen duitse bips, er zijn er zat die het mooi vinden maar ik vindt dat om te . Ik wil zoveel mogelijk onderdelen zelf maken, vooral dingen als bodywork enzo, het wordt dus niet de zoveelste fighter met R1 kont en VFR enkele swingarm, die zijn er al zat tenslotte.
Ik zal alle vorderingen hier bijhouden, eventuele tips/adviezen/commentaar en andere goedbedoelde onzin wordt uitermate op prijs gesteld.
Zo kocht ik hem voor een paar honderd euro, normaal gesproken einde verhaal voor deze prachtmachine :
Het ding is al gauw gereduceerd tot individuele onderdelen:
Het eerst wat ik gedaan heb is het verzamelen van onderdelen, de bedoeling was deze relatief oude fiets (maar wel met 145 krukas-PK's ) te voorzien van mooi modern en licht spul.
Het eerste hebbeding was deze Kawa ZX-10 voorvork met radiale klauwen en zwart gecoate binnenpoten. Gekocht van Carlo(w) en het enige onderdeel wat duurder was dan dat ik voor de hele FZR heb uitgegeven.
Maar dan heb je ook wat:
Het eerste probleem/uitdaging bleek de stuurpen. Ik heb de originele FZR stuurpen gebruikt, deze was echter aan de onderkant te dun voor de aluminium ZX10 kroonplaat (ik twijfel nog steeds over die kroonplaat, heb inmiddels een Suzuki GSXR600 gespot met dezelfde plaat?). Gelukkig werk ik in een grote machinefabriek dus de pen heb ik laten lasercladden:
En daarna laten rondslijpen:
Daarna met nieuwe lagers en wat afstandringen de pen in de kroonplaat geperst en daarna de vork in het frame geschoven, en zowaar: hij paste ook nog
Bovenste kroonplaat wordt gemaakt, die laat ik CNC frezen door een maatje van me.
Ziet er zo al best aardig uit voor een 18 jaar oude fiets vindt ik.
Aan het blok is nog wel wat werk vrees ik:
Vanavond nog wel wat meer foto's, ik ga nu in de zon zitten denk ik...
De FZR 1000 was m'n eerste fiets en is altijd m'n grote liefde gebleven, ondanks m'n huidige pekelfiets ('98 R1). Die laatste is ook best leuk maar de zithouding is voor iemand als ik (1.97 mtr en +100 kg) niet echt comfortabel, en het ding is gewoon niet bijzonder genoeg, iedere parkeerplaats staat vol met blauwe R1's.
De plannen lagen er al heel lang maar nu toch maar 's de daad bij het woord gevoegd en begonnen.
Bedoeling is een extreem verbouwde FZR streetfighter, het moet een lange en slanke motor worden. Geen duitse bips, er zijn er zat die het mooi vinden maar ik vindt dat om te . Ik wil zoveel mogelijk onderdelen zelf maken, vooral dingen als bodywork enzo, het wordt dus niet de zoveelste fighter met R1 kont en VFR enkele swingarm, die zijn er al zat tenslotte.
Ik zal alle vorderingen hier bijhouden, eventuele tips/adviezen/commentaar en andere goedbedoelde onzin wordt uitermate op prijs gesteld.
Zo kocht ik hem voor een paar honderd euro, normaal gesproken einde verhaal voor deze prachtmachine :
Het ding is al gauw gereduceerd tot individuele onderdelen:
Het eerst wat ik gedaan heb is het verzamelen van onderdelen, de bedoeling was deze relatief oude fiets (maar wel met 145 krukas-PK's ) te voorzien van mooi modern en licht spul.
Het eerste hebbeding was deze Kawa ZX-10 voorvork met radiale klauwen en zwart gecoate binnenpoten. Gekocht van Carlo(w) en het enige onderdeel wat duurder was dan dat ik voor de hele FZR heb uitgegeven.
Maar dan heb je ook wat:
Het eerste probleem/uitdaging bleek de stuurpen. Ik heb de originele FZR stuurpen gebruikt, deze was echter aan de onderkant te dun voor de aluminium ZX10 kroonplaat (ik twijfel nog steeds over die kroonplaat, heb inmiddels een Suzuki GSXR600 gespot met dezelfde plaat?). Gelukkig werk ik in een grote machinefabriek dus de pen heb ik laten lasercladden:
En daarna laten rondslijpen:
Daarna met nieuwe lagers en wat afstandringen de pen in de kroonplaat geperst en daarna de vork in het frame geschoven, en zowaar: hij paste ook nog
Bovenste kroonplaat wordt gemaakt, die laat ik CNC frezen door een maatje van me.
Ziet er zo al best aardig uit voor een 18 jaar oude fiets vindt ik.
Aan het blok is nog wel wat werk vrees ik:
Vanavond nog wel wat meer foto's, ik ga nu in de zon zitten denk ik...
Laatst bewerkt: