17 inch Voorwiel voor een cbr 900 rr fireblade 1998/1999

RedTrucker

Rookie
28 okt 2006
16
0
On the Edge (Groningen)
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig om een 17 inch voor wiel in mijn blade te zetten.

Nu heb ik van alles gevonden op het net dat ik een voorwiel van een Cbr 660 F3 vanaf 1996 kan gebruiken en een voorwiel van een Vfr 750 van 1994/1997.

Nu heb ik een voorwiel van een cbr600 gekocht uit 1997, nu is het geval, dat het hart van de naaf te klein is en dat het wiel ook te smal is. Met de spacers mis ik toch nog 10mm.

Nu denk ik dat er toch een verschil zit tussen de sc33 1996/1997 en de 1998/1999.

Is er iemand die mij kan vertellen wat voor voorwiel ik wel kan gebruiken.

Met Vriendelijk Groet,

Dimi
 
De vorkpoten van een sc33 vanaf ,98 liggen verder uitlekaar dan die van eerdere types, maar als je de standaard afstandsbussen gebruikt kom je er wel mee uit.
Wissel ook de voorremschijven om die van de ,98 blade zijn groter
 
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig om een 17 inch voor wiel in mijn blade te zetten.

Nu heb ik van alles gevonden op het net dat ik een voorwiel van een Cbr 660 F3 vanaf 1996 kan gebruiken en een voorwiel van een Vfr 750 van 1994/1997.

Nu heb ik een voorwiel van een cbr600 gekocht uit 1997, nu is het geval, dat het hart van de naaf te klein is en dat het wiel ook te smal is. Met de spacers mis ik toch nog 10mm.

Nu denk ik dat er toch een verschil zit tussen de sc33 1996/1997 en de 1998/1999.

Is er iemand die mij kan vertellen wat voor voorwiel ik wel kan gebruiken.

Met Vriendelijk Groet,

Dimi

De velg van een 600 past niet...naaf diameter is anders (kleiner) de schijf maat is ook te klein ..je kan je oude schijven niet over zetten..die zijn niet gelijk aan de oudere modellen..dit kan alleen bij het bj tot en met 97...voor bj 98/99 heb je een andere velg nodig bv die van een vfr800fi bj 98/01 daar passen jouw blade schijven op alleen is de naaf groter 7mm dit betekend dat je de naaf aan weerszijden 3.5mm moet afdraaien..dat is ook bij die van mij gedaan..de linker afstands bus voor de motor gezien is gelijk de rechter moet 4mm langer worden...ook moet je de voorpoten 4mm door je kroonplaat laten steken..
Dit is de vfr velg
full
 
Laatst bewerkt:
De velg van een 600 past niet...naaf diameter is anders (kleiner) de schijf maat is ook te klein ..je kan je oude schijven niet over zetten..die zijn niet gelijk aan de oudere modellen..dit kan alleen bij het bj tot en met 97...voor bj 98/99 heb je een andere velg nodig bv die van een vfr800fi bj 98/01 daar passen jouw blade schijven op alleen is de naaf groter 7mm dit betekend dat je de naaf aan weerszijden 3.5mm moet afdraaien..dat is ook bij die van mij gedaan..de linker afstands bus voor de motor gezien is gelijk de rechter moet 4mm langer worden...ook moet je de voorpoten 4mm door je kroonplaat laten steken..
Dit is de vfr velg
[afbeelding]


Dus je bedoeld dat ik van het wiel het hart aan beide kant moet inkorte met 3.5mm.
dus het gedeelte waar de schijf omheen komt te zitten, of waar de schijf op komt te liggen, waar het schroefdraad in zit.
full


BvD

Dimi
 
Dus je bedoeld dat ik van het wiel het hart aan beide kant moet inkorte met 3.5mm.
dus het gedeelte waar de schijf omheen komt te zitten, of waar de schijf op komt te liggen, waar het schroefdraad in zit.
[afbeelding]

BvD

Dimi

Het gedeelte waar het schroefdraad in zit..dus het stuk wat tussen je remschijven zit..moet je dan aan beide zijden af laten draaien..
Het gedeelte waar je schijf omheen zit is gelijk aan je 16inch..daar zit ook het lager
 
Laatst bewerkt:
Dat geeft geen problemen met het schroefdraad dan, dat kan hij gewoon hebben met de krachten die daar opkomen.

maar hoe kan het dan zijn dat de spacer rechts langer moet worden. (4mm)
Links gewoon de huidige.

vanuit gaande dat we zo naar de motor kijken.

Links____________________________________________Rechts
full
 
Dat geeft geen problemen met het schroefdraad dan, dat kan hij gewoon hebben met de krachten die daar opkomen.

maar hoe kan het dan zijn dat de spacer rechts langer moet worden. (4mm)
Links gewoon de huidige.

vanuit gaande dat we zo naar de motor kijken.

Links____________________________________________Rechts
[afbeelding]


Wat het draad betreft geen probleem was ik bang voor ..maar de schroefen gaan er maar gedeeltelijk in en gebruiken niet het hele schroefdraad..zelfs na het afdraaien niet..de linker afstand bus blijft gelijk en de rechter moet 4mm langer worden..dit heeft te maken met de positie van de lagers ..de oude modellen hebben de km teller unit rechts op het voorwiel gehad en waarschijnlijk is dit de oorzaak dat er verschil in de beide zijden zit ten opzichte van een vfr800 velg
 
Laatst bewerkt:
ik heb een vfr800 (2000) wiel gekocht en af laten draaien en dat past allemaal prima (3.5mm van elke kant af, kostte bij een bedrijf 20 euro :) !)
alleen die afstandsbussen van de originele velg passen niet, beiden moeten verlengd worden. hebben het opgemeten en van voren gezien moet de linkerbus 3.5mm langer worden en de rechterbus 2.5mm langer..dit wordt nu gedaan door datzelfde bedrijf en dan kan ik morgen het wiel er weer inzetten...

ik laat wel even weten hoe dat gegaan is en of de motor (1999 model heb ik!) dan nog goed spoort!

groeten
Marco
 
ik heb een vfr800 (2000) wiel gekocht en af laten draaien en dat past allemaal prima (3.5mm van elke kant af, kostte bij een bedrijf 20 euro :) !)
alleen die afstandsbussen van de originele velg passen niet, beiden moeten verlengd worden. hebben het opgemeten en van voren gezien moet de linkerbus 3.5mm langer worden en de rechterbus 2.5mm langer..dit wordt nu gedaan door datzelfde bedrijf en dan kan ik morgen het wiel er weer inzetten...

ik laat wel even weten hoe dat gegaan is en of de motor (1999 model heb ik!) dan nog goed spoort!

groeten
Marco


Dit klopt niet de linker blijft gelijk en de rechter moet 4mm langer worden.
 
De velg van een 600 past niet...naaf diameter is anders (kleiner) de schijf maat is ook te klein ..je kan je oude schijven niet over zetten..die zijn niet gelijk aan de oudere modellen..dit kan alleen bij het bj tot en met 97...voor bj 98/99 heb je een andere velg nodig bv die van een vfr800fi bj 98/01 daar passen jouw blade schijven op alleen is de naaf groter 7mm dit betekend dat je de naaf aan weerszijden 3.5mm moet afdraaien..dat is ook bij die van mij gedaan..de linker afstands bus voor de motor gezien is gelijk de rechter moet 4mm langer worden...ook moet je de voorpoten 4mm door je kroonplaat laten steken..
Dit is de vfr velg
[afbeelding]


:^ heb net hetzelfde gedaan met mijn Blade, aan elke kant 3.5mm laten afdraaien en klaar was kees. Let er wel op dat je het door een bekwame vakman laat doen,
het moet perfect recht zijn. (heeft mij 6 euro gekost :Y )
De minste afwijking is voelbaar tijdens het remmen!!
 
vandaag de bussen opgehaald en het wiel gemonteerd. het wiel (met de nieuwe verlengde bussen) paste perfect tussen de voorvorkpoten!
van voren gezien: de linker bus is 3.5mm langer, de rechter 2.5 mm langer...

tijdens het meten eergisteren hebben we het wiel met de oude bussen en de as gemonteerd (zonder de as aan te draaien) en hebben de overgebleven ruimtes naast de bussen gemeten en zo kwamen wij op die 3.5mm en 2.5 mm..

zou ik de originele linkerbus gebruiken dan kwam de schijf gewoon tegen de voorvorkpoot aan en zat het wiel echt niet in het midden!

afijn, het wiel zit precies in het midden, de bussen passen perfect en het ziet er goed uit en stuurt een stuk 'rustiger' wil ik bijna zeggen (de band is nog niet helemaal ingereden)

(fireblade 1999, voorwiel van een vfr800 uit 2000)

groeten,
marco
 
Hi Marco,

Je heb gelijk dat de ene bus 3.5 en de andere 2.5 moet zijn. dan zit hij precies in de midden, maar met de orginele blade bus aan de rechter kant en de Bus van de VFR aan de linker kant gaat het ook. ik heb het zo gedaan, hij zit niet helemaal in de midden, maar ik het rijd net zo goed.

MvG

Dimi
 
Wat het draad betreft geen probleem was ik bang voor ..maar de schroefen gaan er maar gedeeltelijk in en gebruiken niet het hele schroefdraad..zelfs na het afdraaien niet..de linker afstand bus blijft gelijk en de rechter moet 4mm langer worden..dit heeft te maken met de positie van de lagers ..de oude modellen hebben de km teller unit rechts op het voorwiel gehad en waarschijnlijk is dit de oorzaak dat er verschil in de beide zijden zit ten opzichte van een vfr800 velg

M'n R1 uit 99 heeft de lagers ook uit de midden zitten en en die velgen zijn nooid gebruikt voor motoren met een km teller aan het wiel.

ik denk dat het iets met stabilitijd te maken heeft zodat er geen ritmische bewegingen kunnen ontstaan bij hoge snelheden in het wiel door giroscopische krachten waardoor je misschien zo'n speed wobbl of iets kunt krijgen.tis maar een gedachte.

de remschijven zitten ook een beetje verdraaid tegen over elkaar zodat de bevestigingspunten niet tegenover elkaar zitten om maar zo min mogelijke ritmische belasting te verkrijgen waardoor er minder kans is op trilling.dit is bij oudere motoren niet.dar zitten ze gewoon tegenover elkaar.
 
ik heb een vfr800 (2000) wiel gekocht en af laten draaien en dat past allemaal prima (3.5mm van elke kant af, kostte bij een bedrijf 20 euro :) !)
alleen die afstandsbussen van de originele velg passen niet, beiden moeten verlengd worden. hebben het opgemeten en van voren gezien moet de linkerbus 3.5mm langer worden en de rechterbus 2.5mm langer..dit wordt nu gedaan door datzelfde bedrijf en dan kan ik morgen het wiel er weer inzetten...

ik laat wel even weten hoe dat gegaan is en of de motor (1999 model heb ik!) dan nog goed spoort!

groeten
Marco
Je hebt het al opgelost, dus wat dat betreft maakt het niet uit, maar links en rechts op een voertuig moet ALTIJD vanuit bestuurdesoogpunt bekeken, dit juist om verwarringen te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan