17 mm INBUS DOP te leen / te koop gevraagd

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
hoi hoi ,
ik zoek voor mn YJ 600 51J ( uit 1986 ) om even de voor vork keringen te vervangen te leen of ter overname een 17 mm inbus ( hex ) dop of 17 mm inbus sleutel.

ik moet de doppen van mn voor vork er af draaien om zo mn vork pootjes uit elkaar te kunnen halen en de lekkende keringen te vervangen.

volgens mijn werkplaatsboek moet ik daar tool nummer YM-01104 voor hebben. ( zie plaatje onderaan mijn post. )
wie kan mij helpen?? liefst nog morgen ( 30 april ) of in ieder geval dit weekend etc kortom ASAP. Bij te leen zet ik er natuurlijk wat lekkers tegenover. :P
graag in de directe omgeving / regio eindhoven

groetjes

Rob :W

xv500ksmchapter1_22.gif
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens in een bouwmarkt of ijzerwarenhandel naar dubbele moeren
Deze worden gebruikt om draadeinden te koppelen.
Krijg je ook in de hydruliekhandel (bv. Hebu op de Hurk), dan noemen ze het trouwens een "sok". Is sterk spul hoor.
http://www.hebu.nl/catalogus/inhoud.pdf
zie pagina 133 bovanaan. Die heb je ook met 17 mm zeskant.
 
Ik heb zo een imbus bij Akkermans Techniek in Roosendaal gehaald, zoiets zul je in Eindhoven ook wel hebben. Kostte me 7 euro ;)

Bij een Gamma/Karwei e.d. gaan ze maar tot 12 mm ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
dank voor het aanbod maar dat is me voor een doppie net effe te ver ...

verder iets over gereedschap .... ik heb een gloeiende hekel aan frot oplossiningen ....
als de inbus van mn voorpoot naar de haaien gaat door zelf geknutselde bouten en moeren met overgehaalde las oplossingen ben ik verder van huis . mn brikkie is niet de jongste meer en daarom koop ( of leen ) ik liever een een goed passend stuk gereedschap dan te gaan zitten klooien. kost wat maar dan heb je ook wat.

zo heb ik bv ooit een ultrasoon reiniger aangeschaft voor mn model vlieg motoren schoon te maken... heb er erg vaak plezier van gehad en heb hiermee in het begin van mn opknap project mn xj carbs mee schoongemaakt. kortom goed gereedschap is het halve werk. :]

ziet er naar uit dat ik wel tot morgen zal wachten en dan even langs steenkist of vd winkel zal rijden om daar wat goeds te kopen.

Ga er maar vanuit dat morgen ook alles dicht is (behlave de praxis oid), probeer zoals reeds verteld is een automaterialenzaak zoals de Pebo (vriezenkampstraat/strijp)
 
bedoel je de dop bovenop de vorkpoot of de zeskant onderin de poot?

anyway een draadeind(je) met twee moeren strak tegen elkaar aan gedraaid en de bovenkant passend slijpen voor een steeksleutel/bahco/waterpomptang doet het bij mij prima voor elke voorvork

niet als iets al meer dan 20 jaar muur vast zit en nog nooit losgemaakt is .... :X

denk eens na
2 moeren op elkaar je stopt de onderste in de inbus en aan de bovenste draai je ..... dan weet je toch wel dat je de moeren losdraait ( en niet die van mn vorkpoot )

het gaat om de bovenste dop van de poot
 
Oh de bovenst, nou al helemaal geen probleem....
Grote bout met 17 mm kop, deze in een bankschroef 90 graden buigen, pijp erop, en je hebt een perfecte passende sleutel....
 
soms wil dat ja,als het behoorlijk vast zit gaat die vlieger ook niet op,vooral bij pisbakken staal van sommige bouten B| Heb zelf ook een tijd inbus 19 geleend van het werk voor de vooras van mijn R6 ,heb er nu zelf 1,kost 16 ex maar je grijpt nooit mis :)

Een 8.8 bout is al sterker dan menig sleutel van onzekere kwaliteit.
Bovendien worden inbusbouten ook in de kwaliteit 8.8 en 10.9 [zwart en (te)duur] gemaakt. Dus gereedschap en bout is dan even sterk.

Ik heb zelf in het verleden dopsleutels gemaakt van lange 10.9 inbusbouten. Was voor in een cyl.kop, dat is altijd uitstekent gegaan.

Maar ik zou er niet meer voor sukkelen en een nieuwe inbussleutel kopen van € 10,=
 
schijntje??? nieuw is ie hier €10,55 ;)
lache..... klopt ook nog dat wist ik niet heb hem ooit gekocht nooit gebruikt net als zoveel gereedschap wat je koopt (met de reden kan ooit handig zijn)
dacht dat gereedschap duurder was ... dus goed opgelet :9 :9
als ik deze prijs wist had hij hem voor niets mogen ophalen ;) ;) en nee @Nightstalker JIJ niet O-) O-) O-)
 
Hallo,
omdat gisteren alles dicht was heb ik het vanmorgen maar gedaan effe bij brezan langs en daar een 17 mm inbus dop gekocht.

pootjes staan nu buiten boven een lekbak uit te lekken terwijl ik jullie dit tiep.

dadelijk weer inelkaar die handel en dan is mn lekkende
( nou ja spuiten is een beter woord ) kering probleem opgelost.


kortom er mag een slotje op dit topic .
bedankt iedereen voor de aangeboden hulp. :}
 
Hallo,
omdat gisteren alles dicht was heb ik het vanmorgen maar gedaan effe bij brezan langs en daar een 17 mm inbus dop gekocht.

pootjes staan nu buiten boven een lekbak uit te lekken terwijl ik jullie dit tiep.

dadelijk weer inelkaar die handel en dan is mn lekkende
( nou ja spuiten is een beter woord ) kering probleem opgelost.


kortom er mag een slotje op dit topic .
bedankt iedereen voor de aangeboden hulp. :}


toch had dat truukje met de bout en 2 moeren wel geholpen hoor denk ik.
Maar jij had het over alleen 2 moeren, maar als je 2 moeren tegen elkaar draait op een bout, en je stopt de kop van de bout in het inbus-gat, en zet een sleutel op de moer die het dichste bij de oorspronkelijke inbus zit, dan had het moeten lukken..... en hoe vast het dan zat of niet, had niet uitgemaakt, maar het is al gelukt lees is,... tip voor de volgende keer dan...
 
toch had dat truukje met de bout en 2 moeren wel geholpen hoor denk ik.
Maar jij had het over alleen 2 moeren, maar als je 2 moeren tegen elkaar draait op een bout, en je stopt de kop van de bout in het inbus-gat, en zet een sleutel op de moer die het dichste bij de oorspronkelijke inbus zit, dan had het moeten lukken..... en hoe vast het dan zat of niet, had niet uitgemaakt, maar het is al gelukt lees is,... tip voor de volgende keer dan...

heb het geprobeerd het zat veel te vast .... mn opknap brik is niet de jongste meer en dus zat het boeltje muurvast. die moeren draaiden gewoon los dit werkt echt niet.

kortom gewoon goed gereedschap....
 
heb het geprobeerd het zat veel te vast .... mn opknap brik is niet de jongste meer en dus zat het boeltje muurvast. die moeren draaiden gewoon los dit werkt echt niet.

kortom gewoon goed gereedschap....


ok, dacht dat je het niet aandurfde om het zo te proberen.....

Maar je hebt gelijk, goed gereedschap is het halve werk....
 
heb nog wel een dubbellang moer liggen die worden gebruikt om 2 draad einden aan elkaar te maken heb ik ook gebruikt bij een yamaha rd 500 voorvork,,let wel op dat de ringetjes onder in de vork poten er wel weer goed op komen anders klopt de olie aan en afvoer voor de demping niet meer ,,, maar haal je de inbusbout onder de voorvork bij de steekas er niet uit dan .!!!!!????
 
dat heeft hij in een vorig bericht gemeld, dat hij een sleutel had gekocht!vrijdag

Precies hij is klaar . Pootjes zitten weer keurig in elkaar en hij is op een lange testrit en afstellen en kinderziektes er uit halen na klaar.
vandaag nog een kleine electrische ziekte eruit gehaald
( stekker zat niet helemaal jofel vast en wat bindbandjes boden uitkomst)



waomoto >> toch erg vriendelijk bedankt voor het aanbod. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan