17" voorwiel in TDM850 bouwen

BHRacing

MF veteraan
1 dec 2002
3.698
8
Apeldoorn
Afgelopen winter is bij mij het idee ontstaan om in mijn TDM850 een 17" voorwiel te gaan hangen in plaats van de standaard 18". Na wat zoekwerk dacht ik een wiel gevonden te hebben wat wel zou moeten passen, namelijk één uit een FZR600 of FZR750. Deze hadden dezelfde breedte en de schijven van de TDM konden zo overgezet worden.

Na wat geduld en zoekwerk op eBay vond ik een velg van een FZR750. Ik dus een bod uitgebracht met een max van een paar tientjes. Blijkbaar zijn die velgen niet erg gewild, want ik had maar 1 concurent die 10 euro had geboden. Uiteindelijk had ik het wiel inclusief verzendkosten voor 30 euro thuis. *O*

Helemaal blij dat ik voor die paar centen een wiel had ben ik het originele wiel uit de TDM gaan schroeven. Toen bleek dat ik één belangrijk detail helemaal over het hoofd had gezien: De dikte van de as -O-

Mijn eerste gedachte was: ach, dan zoek ik er wat lagers bij met een andere binnendiameter... Mooi niet dus. Die bestaan niet :(

Nu moet ik dus op zoek naar een velg die ook dezelfde asdikte heeft als die van de TDM. Nu kan het best zijn dat het wiel van de FZR600 wel de juiste afmetingen heeft, maar dat kan ik nergens vinden.


Even wat gegevens van mijn fiets:
TDM850 3VD '95
Standaard wiel: 18"
Asdikte: 17mm

Maten schijven:
Buiten diameter: 300 mm
Binnen diameter: 64 mm
Aantal gaten: 6
Diameter gaten: 8.5 mm
Bout afstand: 80 mm


Is er hier iemand die zoiets al eens heeft gedaan? Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Mooiste zou zijn als hier een TDM rijder is die dit heeft gedaan, maar alle info is welkom!
 
Is er hier iemand die zoiets al eens heeft gedaan? Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Mooiste zou zijn als hier een TDM rijder is die dit heeft gedaan, maar alle info is welkom!
[/quote]

Hee, een TDM'er....leuk
Heb je de TDM/TDX site al geraadpleegd? Ligt wel op zn gat maar forum (algemeen) doet t wel dussss ;)

Groet een andere TDM'er 1996 4tx
 
Afgelopen winter is bij mij het idee ontstaan om in mijn TDM850 een 17" voorwiel te gaan hangen in plaats van de standaard 18". Na wat zoekwerk dacht ik een wiel gevonden te hebben wat wel zou moeten passen, namelijk één uit een FZR600 of FZR750. Deze hadden dezelfde breedte en de schijven van de TDM konden zo overgezet worden.

Na wat geduld en zoekwerk op eBay vond ik een velg van een FZR750. Ik dus een bod uitgebracht met een max van een paar tientjes. Blijkbaar zijn die velgen niet erg gewild, want ik had maar 1 concurent die 10 euro had geboden. Uiteindelijk had ik het wiel inclusief verzendkosten voor 30 euro thuis. *O*

Helemaal blij dat ik voor die paar centen een wiel had ben ik het originele wiel uit de TDM gaan schroeven. Toen bleek dat ik één belangrijk detail helemaal over het hoofd had gezien: De dikte van de as -O-

Mijn eerste gedachte was: ach, dan zoek ik er wat lagers bij met een andere binnendiameter... Mooi niet dus. Die bestaan niet :(

Nu moet ik dus op zoek naar een velg die ook dezelfde asdikte heeft als die van de TDM. Nu kan het best zijn dat het wiel van de FZR600 wel de juiste afmetingen heeft, maar dat kan ik nergens vinden.


Even wat gegevens van mijn fiets:
TDM850 3VD '95
Standaard wiel: 18"
Asdikte: 17mm

Maten schijven:
Buiten diameter: 300 mm
Binnen diameter: 64 mm
Aantal gaten: 6
Diameter gaten: 8.5 mm
Bout afstand: 80 mm


Is er hier iemand die zoiets al eens heeft gedaan? Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Mooiste zou zijn als hier een TDM rijder is die dit heeft gedaan, maar alle info is welkom!

Wat zijn de maten lagers wat je nodig hebt?
Is het niet mogelijk om de as af te draaien zodat wel een standaard maat past. Of in het wiel een bus zetten of uitdraaien. Je kunt ook lagers op maat laten maken maar dan ben je uiteraard wel wat meer geld kwijt.
 
Hoe wil je een afgedraaide as weer in het wiel krijgen?
Een TDM heeft (volgens mij) gewoon gaten onderaan de vorkpoten waar je de as doorsteekt, dus het dunne deel van de as zal er wel doorheen gaan, maar het dikke deel niet. (kan zijn dat ik het mis heb, maar dan hoor ik het wel)
 
Hee, een TDM'er....leuk
Heb je de TDM/TDX site al geraadpleegd? Ligt wel op zn gat maar forum (algemeen) doet t wel dussss ;)

Groet een andere TDM'er 1996 4tx

Ik heb me vandaag geprobeerd te registreren, maar kreeg elke keer een foutmelding. Probeer het zo nog wel even.



Wat zijn de maten lagers wat je nodig hebt?
Is het niet mogelijk om de as af te draaien zodat wel een standaard maat past. Of in het wiel een bus zetten of uitdraaien. Je kunt ook lagers op maat laten maken maar dan ben je uiteraard wel wat meer geld kwijt.

De maten van het lager zoals ik 'm nodig heb:

full


De as van de TDM is dunner dan die van de FZR750. Afdraaien is dus niet van toepassing.

Ik heb wel gekeken naar de mogelijkheden om een dikkere as te draaien, maar dat kon niet omdat dan de as in het midden dikker moet zijn. Gevolg zou dan zijn dat ik het gat in de voorvorkpoot groter zou moeten maken.

Bussen maken die in de lagers vallen en dan wel een binnendiameter hebben van 17mm heb ik ook overwogen, maar weet niet of dat onnodige speling kan opleveren.
Liep dan weer tegen de uitdaging van de snelheidsopnemer die aan de linkerkant van het wiel zit.

Lagers laten maken hoor ik voor het eerst. Wist niet dat dat megelijk was. Enig idee wat zoiets zou kunnen kosten?


welke maat moet je hebben ?
buitendiameter lager
binnendiameter lager en de breedte.
als je deze maten hebt kan je op de site van SKF kijken of de maat die je nodig hebt er tussen zit.

Je kan er vanuit gaan dat iedere motoren fabrikant zoveel mogelijk standaard spul wil gebruiken van zijn toeleveranciers,dat is een stuk voordeliger.

De maat heb ik hierboven al geplaatst.
Ik had inderdaad al op de site van SKF gekeken, maar daar kon ik niets vinden. Ben ook bij een bedrijf geweest om daar info in te winnen over lagers, maar die konden de maat die ik nodig had ook niet in de boeken terugvinden.
 
Afgelopen winter is bij mij het idee ontstaan om in mijn TDM850 een 17" voorwiel te gaan hangen in plaats van de standaard 18". Na wat zoekwerk dacht ik een wiel gevonden te hebben wat wel zou moeten passen, namelijk één uit een FZR600 of FZR750. Deze hadden dezelfde breedte en de schijven van de TDM konden zo overgezet worden.

Na wat geduld en zoekwerk op eBay vond ik een velg van een FZR750. Ik dus een bod uitgebracht met een max van een paar tientjes. Blijkbaar zijn die velgen niet erg gewild, want ik had maar 1 concurent die 10 euro had geboden. Uiteindelijk had ik het wiel inclusief verzendkosten voor 30 euro thuis. *O*

Helemaal blij dat ik voor die paar centen een wiel had ben ik het originele wiel uit de TDM gaan schroeven. Toen bleek dat ik één belangrijk detail helemaal over het hoofd had gezien: De dikte van de as -O-

Mijn eerste gedachte was: ach, dan zoek ik er wat lagers bij met een andere binnendiameter... Mooi niet dus. Die bestaan niet :(

Nu moet ik dus op zoek naar een velg die ook dezelfde asdikte heeft als die van de TDM. Nu kan het best zijn dat het wiel van de FZR600 wel de juiste afmetingen heeft, maar dat kan ik nergens vinden.


Even wat gegevens van mijn fiets:
TDM850 3VD '95
Standaard wiel: 18"
Asdikte: 17mm

Maten schijven:
Buiten diameter: 300 mm
Binnen diameter: 64 mm
Aantal gaten: 6
Diameter gaten: 8.5 mm
Bout afstand: 80 mm


Is er hier iemand die zoiets al eens heeft gedaan? Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Mooiste zou zijn als hier een TDM rijder is die dit heeft gedaan, maar alle info is welkom!

hoi, het is zeker al vaker gedaan en als ik me niet vergis staat/stond er iets van op de site van de tdm-trx-club (al weiger ik om daar lid van te worden......). Vroeger was de site vrij toegankelijk en toen heb ik het weleens gelezen.

Succes ermee.
 
Ik heb me vandaag geprobeerd te registreren, maar kreeg elke keer een foutmelding. Probeer het zo nog wel even.De maten van het lager zoals ik 'm nodig heb:

(Afbeelding)

De as van de TDM is dunner dan die van de FZR750. Afdraaien is dus niet van toepassing.

Ik heb wel gekeken naar de mogelijkheden om een dikkere as te draaien, maar dat kon niet omdat dan de as in het midden dikker moet zijn. Gevolg zou dan zijn dat ik het gat in de voorvorkpoot groter zou moeten maken.

Bussen maken die in de lagers vallen en dan wel een binnendiameter hebben van 17mm heb ik ook overwogen, maar weet niet of dat onnodige speling kan opleveren.
Liep dan weer tegen de uitdaging van de snelheidsopnemer die aan de linkerkant van het wiel zit.

Lagers laten maken hoor ik voor het eerst. Wist niet dat dat megelijk was. Enig idee wat zoiets zou kunnen kosten?De maat heb ik hierboven al geplaatst.
Ik had inderdaad al op de site van SKF gekeken, maar daar kon ik niets vinden. Ben ook bij een bedrijf geweest om daar info in te winnen over lagers, maar die konden de maat die ik nodig had ook niet in de boeken terugvinden.


Met die maten zou je een lager 6203 kunnen plaatsen, deze hebben een buitendiameter van 40 mm. Dan moet je dus een bus draaien van 2 mm dik en deze in het wiel plakken of krimpen. Of je kunt 6303 nemen met 47 mm buitendiameter, dan moet je dus 1,5 mm uit je wiel draaien. Hiervoor heb je wel een grote draaibank nodig dus zou ik voor de eerste oplossing gaan.

Prijzen van speciaal gemaakte lagers zou ik niet weten maar goedkoop zal het niet zijn. Maar daarvoor kun je beter langsgaan (nee, niet mailen of bellen dan zijn de medewerkers meestal niet zo behulpzaam) bij een specialist op het gebied van kogellagers (bv www.brammer.nl).
 
hoi, het is zeker al vaker gedaan en als ik me niet vergis staat/stond er iets van op de site van de tdm-trx-club (al weiger ik om daar lid van te worden......). Vroeger was de site vrij toegankelijk en toen heb ik het weleens gelezen.

Succes ermee.

Je moet toch geen lid worden om op het forum te posten? En als dat wel moet ben kom ik daar ook niet meer. Heb vorige week een bericht geplaatst met dezelfde vraag en heb daar pas 1 reactie op.

Op een Duits TDM forum heb ik wel wat nuttige info gevonden:

Felgenspender sollte eine FZR 1000, Typ 3 LE sein.
Felge sollte die Bezeichnung "Yamaha F 42" tragen, um Probleme beim TÜV zu vermeiden
Bei Verwendung der TDM Achse benötigst du zwei Rillenkugellager der Dimension
"6203-2RS1 Rillenkugellager 17x40x12mm, sowie bei Bedarf zwei neue Wellendichtringe der Dimension "028x040x07DGS, Wellendichtring DIN 3760"

en

habe vorne von einer fzr1000 die 17" felge drin.
Tacho:der Hallgeber passt genau rein (musst den metallring dann rausnehmen)wenn du noch eine 4tx mit mechanischem antrieb hast passt auch.
Anpassung in die Gabel:
die Buchse auf der rechten seite musst du etwas abdrehen. weiß das maß nicht mehr genau. kannst du selbst ausmessen wenn du die felge reibhältst.
diese Felge haben einige hier eingebaut.
eigentlich echt problemlos.

Gisteren heb ik via eBay voor 56 euro zo'n velg "gewonnen" en zal waarschijnlijk vandaag of morgen verstuurd worden.

'k zal er deze week wel niet aan toekomen, maar zodra 'ie erin zit maak ik wel een fotootje en schrijf ik er een "how to" bij voor andere TDMmers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan