180 blok flowen

dre-damian

Rookie
10 sep 2009
23
0
Pernis
hey motorfreaks :P
ik heb een vraag kan ik mijn 180blok net zo flowen als een normale 50 blok?
hou zou ik dat het beste kunnen doen???
gr dre
 
Laatst bewerkt:
haha nee :P
wil gewoon de weg van het mengsel zo snel mogelijk in mijn cilinder hebben
mijn vraag is dus hoe kan ik dit het beste doen
en waarom ik het wil doen gewoon dat het toch iets meer prestatie gaat geven
en alle beetjes helpen ;)
dus is er iemand die me kan/wil helpen ?
gr Dre
 
ik ben geen techneut (zover was al duidelijk :+ )

maar ik sluit mij aan bij 1Paul
lijkt me sneller, eenvoudiger en meteen meer resultaat.

de techniek van een 50 en 180 cc (runner?) is zo goed als gelijk, dus check even een bromscootertuningforum (3x woordwaarde!) of zoiets, die kunnen je vast verder helpen
 
als je je blok uit elkaar hebt en tijd overheb zou je de poorten een beetje gelijk kunnen leggen e.d
maar je wint er eigenlijk vrij weinig mee...
 
het blok is al helemaal uitelkaar
me poorten liggen al gelijk met die malossi 172
drm wou ik de inlaat gaan "flowen"
 
Of dat echt zin heeft staat nog steeds ter discussie. Maar op zo'n laagtoerig blok ga je het niet merken. Doordat je materiaal weg gaat halen zou het zelfs slechter kunnen worden door lagere carterdruk. Bespaar jezelf dus de moeite en frot het blokje weer in elkaar.
 
flowen/polijsten/dremelen etc staa zeker ter discussie.

de een vind het alles beter stroomt omdat het er goed uitziet, de ander vind weer dat de oneffenheden en robuuste weer voor een betere menging etc zorgt..


ikzelf heb op mijn oude motorrunner wel getest met gepolijste inlaten en spruitstukken etc, maar had helaas geen BANK om het resultaat te meten.
Op de straat en het weggedrag was niks veranderd..

Flowen etc is namelijk fijn-tunen.. je maakt er bijna geen winst mee, alleen voor wedstrijden kan die 0.5pk nèt het verschil maken natuurlijk..

om je vraag wat concreter te beantwoorden: flowen van een 180cc 2t blok gaat hetzelfde als bij een 50cc 2t blok.

succes!
 
ok thnx conducteur dat wou ik idd weten

en edterr ik had er nog niets aan gedaan
ree eerst weg met 8000rpm en eindigde met 11500rpm
maar heb nu al weer wat anders gedaan
de spoelers wat breder gemaakt vanaf de voet en inlaat ook
en alles weer pas gemaakt op het blok ben benieuwt wat het allemaal gaat doen
maar gaat op ze vroegst pas dinsdag inelkaar aangezien ik nog pakkingen moet gaan halen
gr dre
 
pakkingen kun je ook zelf knippen van dat groene papier.. deden wij altijd aangezien je dan prcies juiste maten kan tekenen! beetje vloeibarepacking erbij en klaar.

als je shimm's en binnen(kop) pakkingen etc bedoeld is het natuurlijk een ander verhaal..

succes!

en post eens fotos;) altijd leuk om te zien!


PS) heb evt nog een bijna nieuwe 180cc Polini racekoppeling liggen met 4 nieuwe trekveren sets
mag voor MFers weg voor 35eu.
Wel voor 2takt!
 
moet allepakkingen hebben :P
anders had ik idd wel ff alles geknipt
maar ik zal ckr even foto's maken van het resultaat
koppeling heb ik nog niet nodig heb liever een race vario :P
 
Of het flowen zelf zin heeft is te betwijfelen. Koopmans heeft er destijds veel aandacht aan besteed en uit tests met verschillend geflowde blokken bleek dat het geen zin had.

Ik heb daar de volgende theorie op bedacht: bij het flowen maak je een mooie overgang van membraan naar spoelpoorten. Echter, bij de compressieslag word de lucht als het ware naar binnen getrokken. De zuiger beweegt omhoog, er blijft een leegte achter die door mengsel opgevult word. De lucht bevind zich dus grotendeels onder de zuiger. Als de zuiger weer omlaag komt word de druk in het carter weer hoger, waardoor de membraankleppen sluiten, en het mengsel door de poorten de cilinder binnen dringt. In dit proces verplaatst de lucht zich dus van onder naar boven de zuiger. De lucht keert dus om, vandaar dat de binnenkant van de spoelpoorten bij bijv malossi cilinders altijd voorzien is van een 'heuveltje', om turbulentie op die plaats te voorkomen.

Ik denk dus niet dat het gladmaken van de binnenkant van de carters zin heeft, omdat de verplaatsing van lucht weg van membraan naar de binnenkant van het carter niet door overdruk, maar door onderdruk veroorzaakt word. De zuiger zuigt immers de lucht aan. Bovendien is de gang van membraan>spoelpoorten helemaal niet de weg die de lucht aflegt. Als laatste: door het weghalen van materiaal aan de binnenkant van de carters verminder je de carterdruk, dat is nadelige voor de prestaties.

Goed, mijn verhaaltje is alleen mijn kijk er op. Ik zeg niet dat het de absolute waarheid is, want ook de mensen die er heel veel verstand van hebben zijn er nog niet uit of nou zin heeft. Tweetakttuning is zelfs nu nog altijd een beetje proberen en leren. Sommige raceteams zullen wellicht verder zijn dan de theorie die tot nu toe op internet word besproken, maar natuurlijk gaan zij hun geheimen niet prijsgeven.

Heb je al een expansieuitlaat voor je scooter?
 
Laatst bewerkt:
malossi 172cc, leovinci zx, v-force3 moto tassinari (S6) met wig en recht spruitstuk, keihin pwk 28mm en de rest is standaart
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee is het zelfs zo dat als je de carterdruk verlaagt er ook makkelijker benzinemengsel dan wel uitlaatgassen langs je cilinder weglekken en je dus minder compressie hebt uiteindelijk.

Dit is toch wat je voertuig voortbeweegt...
 
dre-damian: let op met dat stage6 membraan. Ze zijn door verschillende makers gemaakt, en van wisselende kwaliteit. Bij de membranen die nu door stage6 worden verkocht is mijn ervaring dat de kleppen soms stuk slaan. Dat kan al snel gebeuren. Mocht je problemen krijgen met starten of als hij slecht gaat lopen, kijk daar dan eerst. De betere optie is de malossi VL13.

1Paul: Compressie krijg je door een goed sluitende zuigerveer. Carterdruk heeft er niets mee te maken.
 
ik vondt hem wel zeer goed
zeker tegenover me ouwe vl11
heb er al zeker 100km mee gereden
voorlopig doet hij z'n werk nog goed :P
maar ik zal het zeker in gaten (blijven) houden
thnx
gr Dre
 
Terug
Bovenaan Onderaan