Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Een niet sterk genoeg frame, te slechte remmen etc... hoe kom je aan die wijsheid ?
Heb je er ervaring mee ?
.
HIJ HEEFT EEN SCOOTER MET 50CC PAPIEREN en wil daar onder een 180cc blok zetten. OP PAPIER IS HIJ DUS GEWOON GOED EN HOEFT HIJ NIET HERKEURD TE WORDEN.
Nee, dat zie jij verkeerd... Die regels gelden niet voor dit project... Kan wel horen dat jij niet weet waar je over praat... Het gaat hier wel over een echte Scootah hoor maat...Elke motorische verandering die je doet, ben je verplicht het voertuig opnieuw te laten keuren.
Dat geldt trouwens voor alle motorische voertuigen. Of het nou auto's, motoren, brommers, scooters e.d. zijn.
Hierbij gaan ze vooral de uitstoot, emissie, aantal cc's, geluid e.d. controleren.
En als ze er dan achterkomen dat er een 180cc op een 50 cc frame zit, wordt hij direct afgekeurt.
Ik weet niet hoe ze in Duitsland doen met keuringen, maar TüV keuringen zijn bij het laatse wat ik hoorde best streng?De remmen zijn zover ik weet goed genoeg voor een motorscooter. Nooit problemen mee gehad, maar laat zoiezo je velgen balanceren.
Rijtje wat je zoiezo moet doen om je 50 --> 180 te maken.
- 180cc voorvork (nieuw type upside down is beter maar flink duurder)
- 180cc velgen (ivm balanceren)
- 180cc blok (logisch)
- 180cc achterveer is wel handig, is stugger (een dubbele komt alleen voor op de 4t)
- 180cc teller ivm het km aantal dat >120 komt
- 180cc koplamp (voor meer zicht, is niet perse nodig)
- subframe moet je beetje aanpassen, aangezien anders het blok wel recht staat alleen niet centraal.
- 180cc remmen kan je erop doen tegelijk met de voorvork, mits je het echt goed wil doen.
Hm vergeet ik iets?
En ik heb idd over het hoofd gezien dat hij hem zo te zien officieel wil ombouwen alleen niet wil laten keuren in NL door de RDW. Ik snap wel dat het "verplicht" is elke wijziging aan het blok gemeld moet worden aan de RDW. Logisch dat een Runner 50 met een 180cc blok wordt afgekeurd, maar dat laat je dan toch ook niet keuren. Ik weet niet waar deze scooter naartoe wordt geexporteerd, maar zolang het scootertje een kenteken heeft en je niet wordt aangehouden, komt niemand erachter dat er 180cc onder zit. Je moet alles niet te officieel bekijken, want er is een verschil tussen mogen en kunnen . Als hij dat risico wil nemen, ik zit er niet mee hoor
Ja hier heb ik dus ervaring mee. Remmen zijn dus compleet anders. Evenals de schijf.
De voorvork is nog een punt. Deze heeft niet zo'n sterke vering als de 180cc versie.
Omdat je van (max snelheid ca 140) moet remmen naar 0 met meer kracht op de vork komt te staan dan vanaf 50 (meestal 70 - 80 ) - 0.
Hij rijdt nu dus gewoon met een "opgevoerd" blokje en daar komen ze nooit achter. Zeker niet omdat hij hem gaat importeren en regels in het buitenland weer anders zijn betreffende scooters.
Ooit al eens gehoord van Rollerbanken? Als jij met je scooterkenteken rondrijd dan houden ze je gewoon aan en pleuren ze hem op de rollerbank. Hieruit zal meteen blijken dat t geen 50cctje is en word ie gewoon in beslag genomen en waarschijnlijk gesloopt.
En daar komt nog eens bij dat als ie iemand ondersteboven rijd met zn prul dat hij dan NIET verzekerd is, kijken of het dan nog steeds zo'n goed idee van hem was.
Maarja doe vooral wat je niet laten kunt, wel niet gaan huilen als het binnenkort dan prijs is
weet jij hoeveel daarbij komt kijken? je maakt niet van je scooter "zomaar" een motorscooter, en daarbij 50cc scooterframepjes hebben al redelijk snel een krom frame, dus ik raad het af om een 180 in je frame te hangenik wil van mijn scooter toch een motorscooter maken
*
weet jij hoeveel daarbij komt kijken? je maakt niet van je scooter "zomaar" een motorscooter, en daarbij 50cc scooterframepjes hebben al redelijk snel een krom frame, dus ik raad het af om een 180 in je frame te hangen
je kan beter je scooter dadelijk verkopen en dan doorsparen voor een motorscooter (scheelt ook een hoop in boetes, wat denk jij dat oom agent denkt als jij een 180 hebt met -neem ik aan- nog geen motorrijbewijs? )
van de andere kant is het trouwens wel leuk...
edit: oops ik zie net dat je zei dat dna 50 frame hetzelfde is als 125/180
ik ,heb een dna 50cc en wil er een runner 180cc 4 takt blok onder gooien kan de frame dat aan en zo ja, moet ik dan nog ergens opletten zoals kabelboom, ophanging, etc
al vast bedankt
ik ,heb een dna 50cc en wil er een runner 180cc 4 takt blok onder gooien kan de frame dat aan en zo ja, moet ik dan nog ergens opletten zoals kabelboom, ophanging, etc
al vast bedankt