180 cc in mijn scooter, is dat slim?

majied

Rookie
1 mei 2008
9
0
breda
ik ,heb een dna 50cc en wil er een runner 180cc 4 takt blok onder gooien kan de frame dat aan en zo ja, moet ik dan nog ergens opletten zoals kabelboom, ophanging, etc
al vast bedankt
 
Een niet sterk genoeg frame, te slechte remmen etc... hoe kom je aan die wijsheid ?
Heb je er ervaring mee ?

.

Ja hier heb ik dus ervaring mee. Remmen zijn dus compleet anders. Evenals de schijf.
De voorvork is nog een punt. Deze heeft niet zo'n sterke vering als de 180cc versie.
Omdat je van (max snelheid ca 140) moet remmen naar 0 met meer kracht op de vork komt te staan dan vanaf 50 (meestal 70 - 80 :P ) - 0.

HIJ HEEFT EEN SCOOTER MET 50CC PAPIEREN en wil daar onder een 180cc blok zetten. OP PAPIER IS HIJ DUS GEWOON GOED EN HOEFT HIJ NIET HERKEURD TE WORDEN.

Hahahah.. Moeten we hier nou nog serieus op gaan reageren?
Nou vooruit dan maar:

Elke motorische verandering die je doet, ben je verplicht het voertuig opnieuw te laten keuren.
Dat geldt trouwens voor alle motorische voertuigen. Of het nou auto's, motoren, brommers, scooters e.d. zijn.

Hierbij gaan ze vooral de uitstoot, emissie, aantal cc's, geluid e.d. controleren.
En als ze er dan achterkomen dat er een 180cc op een 50 cc frame zit, wordt hij direct afgekeurt.
 
Laatst bewerkt:
Elke motorische verandering die je doet, ben je verplicht het voertuig opnieuw te laten keuren.
Dat geldt trouwens voor alle motorische voertuigen. Of het nou auto's, motoren, brommers, scooters e.d. zijn.

Hierbij gaan ze vooral de uitstoot, emissie, aantal cc's, geluid e.d. controleren.
En als ze er dan achterkomen dat er een 180cc op een 50 cc frame zit, wordt hij direct afgekeurt.
Nee, dat zie jij verkeerd... Die regels gelden niet voor dit project... Kan wel horen dat jij niet weet waar je over praat... Het gaat hier wel over een echte Scootah hoor maat...


:+
 
De remmen zijn zover ik weet goed genoeg voor een motorscooter. Nooit problemen mee gehad, maar laat zoiezo je velgen balanceren.

Rijtje wat je zoiezo moet doen om je 50 --> 180 te maken.

- 180cc voorvork (nieuw type upside down is beter maar flink duurder)
- 180cc velgen (ivm balanceren)
- 180cc blok (logisch)
- 180cc achterveer is wel handig, is stugger (een dubbele komt alleen voor op de 4t)
- 180cc teller ivm het km aantal dat >120 komt
- 180cc koplamp (voor meer zicht, is niet perse nodig)
- subframe moet je beetje aanpassen, aangezien anders het blok wel recht staat alleen niet centraal.
- 180cc remmen kan je erop doen tegelijk met de voorvork, mits je het echt goed wil doen.

Hm vergeet ik iets? :9

En ik heb idd over het hoofd gezien dat hij hem zo te zien officieel wil ombouwen alleen niet wil laten keuren in NL door de RDW. Ik snap wel dat het "verplicht" is elke wijziging aan het blok gemeld moet worden aan de RDW. Logisch dat een Runner 50 met een 180cc blok wordt afgekeurd, maar dat laat je dan toch ook niet keuren. Ik weet niet waar deze scooter naartoe wordt geexporteerd, maar zolang het scootertje een kenteken heeft en je niet wordt aangehouden, komt niemand erachter dat er 180cc onder zit. Je moet alles niet te officieel bekijken, want er is een verschil tussen mogen en kunnen :P . Als hij dat risico wil nemen, ik zit er niet mee hoor :+
 
Laatst bewerkt:
De remmen zijn zover ik weet goed genoeg voor een motorscooter. Nooit problemen mee gehad, maar laat zoiezo je velgen balanceren.

Rijtje wat je zoiezo moet doen om je 50 --> 180 te maken.

- 180cc voorvork (nieuw type upside down is beter maar flink duurder)
- 180cc velgen (ivm balanceren)
- 180cc blok (logisch)
- 180cc achterveer is wel handig, is stugger (een dubbele komt alleen voor op de 4t)
- 180cc teller ivm het km aantal dat >120 komt
- 180cc koplamp (voor meer zicht, is niet perse nodig)
- subframe moet je beetje aanpassen, aangezien anders het blok wel recht staat alleen niet centraal.
- 180cc remmen kan je erop doen tegelijk met de voorvork, mits je het echt goed wil doen.

Hm vergeet ik iets? :9

En ik heb idd over het hoofd gezien dat hij hem zo te zien officieel wil ombouwen alleen niet wil laten keuren in NL door de RDW. Ik snap wel dat het "verplicht" is elke wijziging aan het blok gemeld moet worden aan de RDW. Logisch dat een Runner 50 met een 180cc blok wordt afgekeurd, maar dat laat je dan toch ook niet keuren. Ik weet niet waar deze scooter naartoe wordt geexporteerd, maar zolang het scootertje een kenteken heeft en je niet wordt aangehouden, komt niemand erachter dat er 180cc onder zit. Je moet alles niet te officieel bekijken, want er is een verschil tussen mogen en kunnen :P . Als hij dat risico wil nemen, ik zit er niet mee hoor :+
Ik weet niet hoe ze in Duitsland doen met keuringen, maar TüV keuringen zijn bij het laatse wat ik hoorde best streng?
Ik snap het allemaal niet heel die moeite...

Een 50cc kenteken brommer kan je niet verzekeren als 180cc motor.
RDW omkeuren zal niet meevallen hier in NL en waarschijnlijk ook niet in Duitsland
Op je als brommer verzekerde 180cc omgebouwde ding rondrijden betekend dat men je niet verzekerd, krijg je dus een ongeluk heb je de poppen aan het dansen...

Ik snap heel de elende en mogelijke gevolgen niet die ts wil nemen voor zijn eigenlijk wettelijk gezien, moeilijke project. Technisch zal het een fluitje zijn alles eronder te gooien, maar de papieren winkel lijkt me de moeite niet waard wil je het goed doen. Wil ie het bewust fout doen door zaken in een grijs of zwart gebied op papier te hebben staan loopt hij een risico wat behoorlijk groot is als ie een ongeluk krijgt...


Is deze potentiëlle ellende dit allemaal waard voor een in weze opgevoerde brommer... Lijkt me niet, maar daar zal TS het wel niet mee eens zijn, gezien zijn ruime expertise op dit gebied...
 
Ja hier heb ik dus ervaring mee. Remmen zijn dus compleet anders. Evenals de schijf.
De voorvork is nog een punt. Deze heeft niet zo'n sterke vering als de 180cc versie.
Omdat je van (max snelheid ca 140) moet remmen naar 0 met meer kracht op de vork komt te staan dan vanaf 50 (meestal 70 - 80 :P ) - 0.

DNA 50 heeft hetzelfde remsysteem voor als runner 180. (als enige 50 idd, de rest niet... dat klopt)

Die vorkjes kunnen meer hebben dan je denkt.
Wat denk je van zip sp bijvoorbeeld.... of een jog.
Met deze scooters wordt veel geraced, top ligt nog hoger dan dat van een standaard 180... en die vorkjes krijgen met racen nog veel meer op hun flikker, toch trekken ze het prima. (standaard vork bij een jog ja! Bij zipjes wordt de vering aangepast, puur voor het bochtenwerk)
 
Hij rijdt nu dus gewoon met een "opgevoerd" blokje en daar komen ze nooit achter. Zeker niet omdat hij hem gaat importeren en regels in het buitenland weer anders zijn betreffende scooters.

Ooit al eens gehoord van Rollerbanken? Als jij met je scooterkenteken rondrijd dan houden ze je gewoon aan en pleuren ze hem op de rollerbank. Hieruit zal meteen blijken dat t geen 50cctje is en word ie gewoon in beslag genomen en waarschijnlijk gesloopt.

En daar komt nog eens bij dat als ie iemand ondersteboven rijd met zn prul dat hij dan NIET verzekerd is, kijken of het dan nog steeds zo'n goed idee van hem was.

Maarja doe vooral wat je niet laten kunt, wel niet gaan huilen als het binnenkort dan prijs is :W
 
Ooit al eens gehoord van Rollerbanken? Als jij met je scooterkenteken rondrijd dan houden ze je gewoon aan en pleuren ze hem op de rollerbank. Hieruit zal meteen blijken dat t geen 50cctje is en word ie gewoon in beslag genomen en waarschijnlijk gesloopt.

En daar komt nog eens bij dat als ie iemand ondersteboven rijd met zn prul dat hij dan NIET verzekerd is, kijken of het dan nog steeds zo'n goed idee van hem was.

Maarja doe vooral wat je niet laten kunt, wel niet gaan huilen als het binnenkort dan prijs is :W

Hahaha kerel... als je het risico wilt lopen met rijden van 180cc onder 50cc frame laat jij je dan pakken? Stel een politie auto rijdt achter me en ik moet volgen naar Rollerbank moet je hem gewoon kwijt rijden. Want het is een feit.. je bent hem kwijt als er rollerbank of technische controle wordt uitgevoerd.

En iedereen weet ook dondersgoed dat je dan niet verzekerd bent, maar sommige mensen willen gerust dat risico nemen. Scooters met 50cc en snel uitlaatje zijn theoretisch ook niet verzekerd. In mijn 180cc tijd nam ik de regels niet nauw en nu ik me motorrijbewijs heb worden je ogen geopend van de wezenlijke gevaren.

Ik reed toendertijd met me kenteken in me buddy om te voorkomen dat ze me kenteken opschreven en thuis langs kwamen. Ik weet dat het fout was, maar heb met zoveel opgevoerde dingen op de weg gereden die nog zieker waren dan die 180ers. Ik woon gewoon in een politie vrije omgeving :} ..

Ik wil je niet aansporen om dit allemaal te gaan doen, maar ik vind dat sommige mensen wel heel braaf doen met alles. Maar goed zo denk ik en nu heb ik geen zin meer in dit topic :9
 
Dat mag je vinden. Dat is je goed recht.

Net zoals de mensen welke jij waarschijnlijk moraalridders noemt, die hebben het recht te zeggen: waar ben je mee bezig.

Denk nou zelf, zo iemand rijdt je dochter van de fiets af, wil niet gepakt worden en rijdt vol gas weer door. Fiets in de kreukels, dochter arm gebroken, boeken kapot.

Anyway, lekker zelf weten maar ik wil iemand op zo'n ding met een houding welke erbij hoort niet tegenkomen.

Technisch is het allemaal mogelijk.
 
nou mensen ik ben er achtergekomen dat het allemaal mogelijkl is bedankt allemaal
en ik wilde er aan toevoegen
dat ik er ook achter ben gekomend dat een gilera dna 50 ccexact hetzelfde is als een dna 125/180ccc op het motorblok de veren en de remmen (de frame en de voorvork zijn ook hetzelfde ) nogmaals bedankt en ik zal laten weten hoe het allemaal afloopt en of ie door de keuing heen komt in het land waar tie naar toe gaat
 
Engine 50: Piaggio Hi-PER2 50 cc 2 stroke catalysed at two stages with secondary air system.
125 & 180: Single cylinder 4 stroke
Displacement 50: 49.4 cc
125: 124 cc
180: 182 cc

Bore 50: 40 mm
125: 57 mm
180: 69 mm

Stroke 50: 39.3 mm
125 & 180: 48.6 mm

Fuel Unleaded
Induction 50: Reed valve in crankcase
125 & 180: Four Valve Single Over Head Camshaft (SOHC)

Distribution 125 & 180: Injection Electronic capacitive (CDI) with variable timing (10° - 34°)

Start 50: Electric and kick starter
125 & 180: Electric

Lubrication 50: Separate with automatic mixer
125 & 180: Wet sump lubrication

Cooling Liquid

Gear change Automatic CVT with torque server

Clutch Automatic dry centrifuge type

Frame Open cradle frame with two descending beams in drawn steel

Front suspension Telescopic fork with Ø 35 mm upside down shafts

Rear suspension 50: Single damper with adjustable spring
125 & 180: Two dual effect hydraulic dampers, helicoidal spring adjustable to four positions

Front brake Ø 240 mm stainless steel floating disc with dual piston calliper Ø 25 mm

Rear brake 50: Ø 200 mm disc, calliper with 28 mm opposed pistons
125 & 180: Ø 240 mm stainless steel disc, calliper with two opposed pistons Ø 30mm
Front wheel rim Die-cast aluminium alloy, 3.50x14"

Rear wheel rim Die-cast aluminium alloy, 3.50x14"

Front tyre Tubeless 120/70-14"

Rear tyre Tubeless 140/60-14"

Length 50: 1,920 mm
125 & 180: 1,890 mm

Width 50: 520 mm
125 & 180: 720 mm

Wheelbase 50: 1,330 mm
1.370 mm

Saddle height 50: 770 mm
125 & 180: 780 mm

Dry weight 50: 101 kg
125 & 180: 125 kg

Fuel tank 50: 9 litres
125 & 180: 10 litres

Oil tank 50: 2 litres

Power 125: 15 cv/9700 rpm
180: 20 cv/8500 rpm

Max. speed 50: restricted to 31 mph
125: 68 mph
180: 76 mph

Consumption 125: 72 mpg (ECE cycle 40)
180: 68 mpg (ECE cycle 40)

Emissions Respects the European Multidirective 97/24

Noise emissions EC chapter 5 (Euro1)
 
ik wil van mijn scooter toch een motorscooter maken
*
weet jij hoeveel daarbij komt kijken? je maakt niet van je scooter "zomaar" een motorscooter, en daarbij 50cc scooterframepjes hebben al redelijk snel een krom frame, dus ik raad het af om een 180 in je frame te hangen

je kan beter je scooter dadelijk verkopen en dan doorsparen voor een motorscooter :] (scheelt ook een hoop in boetes, wat denk jij dat oom agent denkt als jij een 180 hebt met -neem ik aan- nog geen motorrijbewijs? :N )

van de andere kant is het trouwens wel leuk... ;)

edit: oops ik zie net dat je zei dat dna 50 frame hetzelfde is als 125/180 _O-
 
Laatst bewerkt:
weet jij hoeveel daarbij komt kijken? je maakt niet van je scooter "zomaar" een motorscooter, en daarbij 50cc scooterframepjes hebben al redelijk snel een krom frame, dus ik raad het af om een 180 in je frame te hangen

je kan beter je scooter dadelijk verkopen en dan doorsparen voor een motorscooter :] (scheelt ook een hoop in boetes, wat denk jij dat oom agent denkt als jij een 180 hebt met -neem ik aan- nog geen motorrijbewijs? :N )

van de andere kant is het trouwens wel leuk... ;)

edit: oops ik zie net dat je zei dat dna 50 frame hetzelfde is als 125/180 _O-

Oke... wáárom zocht jij op 180 cc scooter? :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan