180 of 190 achterband.

GSXR1000

Die hard MF'er
8 feb 2002
262
0
Heerhugowaard
Vanuit de fabriek worden veel nieuwe zware fietsen afgeleverd met een 190 achterband. Volgens velen gaat de fiets makkelijker sturen met een 180 achterband.
Nu is mijn vraag, als dit zo is, waarom monteerd de fabriek dan standaard een 190 achterband. :?
 
Omdat dat de trend is in motorland. Motoren met dikke achterbanden smoelen beter, dus verkopen beter.
De verschillen in stuurkarakter zijn volgens mij ook niet zo heel groot, maar daar kan ik niet over meepraten met mijn 140'er achterbandje :P ...
 
Vanuit de fabriek worden veel nieuwe zware fietsen afgeleverd met een 190 achterband. Volgens velen gaat de fiets makkelijker sturen met een 180 achterband.
Nu is mijn vraag, als dit zo is, waarom monteerd de fabriek dan standaard een 190 achterband. :?

Tja, tis al gezegd. Het smoelt beter. Ik weet wel dat ik binnenkort een 5,5" velg laat monteren ipv de 6" velg zodat ik een 180 band eronder kan laten zetten. Daar moet tie lichter van sturen dus dat wordt één en al kwaliteit. :]
 
ja ik heb een 170 contiforce erop, tsja het stuurt iets moeilijker maar lijkt of hij z'n lijn beter houd bij het uitkomen van een bocht.
 
Volgens mij heeft een bredere band niet zoveel voordeel. Als je een 190-er hebt zou een 180-er lekkerder sturen. Oftewel waarom een grotere?
 
Dat is echt bullshit als je zegt het is voor het uiterlijk.. (ivm supersport)
Bij een supersport machine gaan ze echt geen bredere band erom leggen omdat het er mooier uitziet.. Ze doen het voor de rijgedrag..

IK als ex werknemer van safe en kennissen bij WP heb werken geef ook altijd het advies de orginele bandenmaat aantehouden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals de duc 996 daar adviseer ik wel een 180 inplaats van een 190. Maar dat komt omdat op een 748 ligt een 180 en dan stuurt die beter en de motorfietsen hebben precies dezelfde maten dus kan het geen kwaad.
 
Dat is echt bullshit als je zegt het is voor het uiterlijk.. (ivm supersport)
Bij een supersport machine gaan ze echt geen bredere band erom leggen omdat het er mooier uitziet.. Ze doen het voor de rijgedrag..

IK als ex werknemer van safe en kennissen bij WP heb werken geef ook altijd het advies de orginele bandenmaat aantehouden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals de duc 996 daar adviseer ik wel een 180 inplaats van een 190. Maar dat komt omdat op een 748 ligt een 180 en dan stuurt die beter en de motorfietsen hebben precies dezelfde maten dus kan het geen kwaad.

Net zoals ik dacht. Volgens mij bij sportmotoren heeft breder geen zin, hooguit iets smaller omdat ze soms dan beter gaan sturen...
 
Huh????

Ja precies ja, de originele maat aanhouden dus....Daarom adviseer je 180 ipv 190 bij een 996!!!
En ik heb je verhaaltje toch echt drie keer gelezen hoor!!!
Begrijp ik jou niet of ben jij zo onduidelijk? ;)


Later
 
Toen ik m'n GSX-R kocht zat er een 190 op, en ik heb er een 180 op laten leggen vanwege het lekkerder sturen verhaal. En jawel, ik merkte dat dat inderdaad fijner stuurt. imho.

Waarom de 190 weet ik ook niet :?
 
Laatst bewerkt:
Toen ik m'n GSX-R kocht zat er een 190 op, en ik heb er een 180 op laten leggen vanwege het lekkerder sturen verhaal. En jawel, ik merkte dat dat inderdaad fijner stuurt. imho.

Waarom de 190 weet ik ook niet :?

Misschien meer rubber aan de straat :)
 
Vanuit de fabriek worden veel nieuwe zware fietsen afgeleverd met een 190 achterband. Volgens velen gaat de fiets makkelijker sturen met een 180 achterband.
Nu is mijn vraag, als dit zo is, waarom monteerd de fabriek dan standaard een 190 achterband. :?

Ik heb sinds maandag ook een 180 ipv een 190 op me R1, en het stuurt absoluut perfect.
Ook op het US R1 forum zijn er zeer velen die het gedaan hebben, en zijn er allemaal er over tevreden.
Werd hier laatst ook vertelt dat bij een 120-70 voorband een 180-55 achterband hoort, en geen 190-50.
Een 180-55 band is hoger(55) en daardoor gaat de band iets boller staan, hierdoor heb je juist meer contactvlak als je plat gaat, en ietsje minder als je rechuit gaat, en daat kan je het makkelijk missen. En door het ollerstaan valt de motor makkelijker de bocht in.
Ik heb ook vaker gehoord dat 190 alleen maar is voor uiterlijk vertoon.
 
Tja, tis al gezegd. Het smoelt beter. Ik weet wel dat ik binnenkort een 5,5" velg laat monteren ipv de 6" velg zodat ik een 180 band eronder kan laten zetten. Daar moet tie lichter van sturen dus dat wordt één en al kwaliteit. :]

Een 180 band kan ook op een 6" velg, dat heeft de R1 ook, en ik ken meerdere gsxr1000 rijders die ook al met standaard velgen en 180 rijden.
Er zijn namelijk 180 banden voor 6" velgen, sterker nog, de meeste 180 banden zijn voor een 6" velg, iig de BT010 zeker.
 
Dat is echt bullshit als je zegt het is voor het uiterlijk.. (ivm supersport)
Bij een supersport machine gaan ze echt geen bredere band erom leggen omdat het er mooier uitziet.. Ze doen het voor de rijgedrag..

IK als ex werknemer van safe en kennissen bij WP heb werken geef ook altijd het advies de orginele bandenmaat aantehouden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals de duc 996 daar adviseer ik wel een 180 inplaats van een 190. Maar dat komt omdat op een 748 ligt een 180 en dan stuurt die beter en de motorfietsen hebben precies dezelfde maten dus kan het geen kwaad.

Als je gaat roepen dat je het weet omdat je bij Safe heb gewerkt begin ik toch echt te lachen, ken jouw niet persoonlijk, dus vat het zo ook aub. niet op, maar naar dat soort figuren luister ik absoluut niet, want die snappen er over het algemeen weinig van.
En er is geen een racer die met 190 rijdt, en waarom niet, zijn juist de gasten die het meest bij zaken zoals WP komen.
 
Huh????

Ja precies ja, de originele maat aanhouden dus....Daarom adviseer je 180 ipv 190 bij een 996!!!
En ik heb je verhaaltje toch echt drie keer gelezen hoor!!!
Begrijp ik jou niet of ben jij zo onduidelijk? ;)


Later

:^
 
Dat is echt bullshit als je zegt het is voor het uiterlijk.. (ivm supersport)
Bij een supersport machine gaan ze echt geen bredere band erom leggen omdat het er mooier uitziet.. Ze doen het voor de rijgedrag..

IK als ex werknemer van safe en kennissen bij WP heb werken geef ook altijd het advies de orginele bandenmaat aantehouden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals de duc 996 daar adviseer ik wel een 180 inplaats van een 190. Maar dat komt omdat op een 748 ligt een 180 en dan stuurt die beter en de motorfietsen hebben precies dezelfde maten dus kan het geen kwaad.

Daarom koop ik ook nooit bij Safe. :) Waarop basseer jij dat je de originele bandenmaat moet gebruiken?

En andere bandenmaten gesproken, ook is jarenlang de trend geweest om voor een bandenmaat te hebben van 120/60. Terwijl een 120/70 veel beter rijdt, maar er minder spannend uitziet.
 
Een 180 band kan ook op een 6" velg, dat heeft de R1 ook, en ik ken meerdere gsxr1000 rijders die ook al met standaard velgen en 180 rijden.
Er zijn namelijk 180 banden voor 6" velgen, sterker nog, de meeste 180 banden zijn voor een 6" velg, iig de BT010 zeker.

Nou ik zal het eens opzoeken. Op de Dunlop site wordt in ieder geval de 5,5" wiel aanbevolen voor de 180 band. Bij andere merken heb ik niet gekeken.

Volgens mij als je een 180 band op een 6" velg monteert komen de wangen van de band meer uit elkaar te staan en wordt de band dus minder bol. En juist dat bollere van de 180 band t.o.v. de 190 band is het voordeel.

Komt natuurlijk bij dat de 1000 met een ander wieltje weer even net niet standaard is en dat is ook heel fijn meegenomen.
 
Al 2 BT 010 180 versleten op mijn GSX-R 1000 :} met 6 inch velg.

Stuurt als een gek dus afgelopen dinsdag weer een HONDERDTACHTIGER er op laten zetten.
Voor een BT 011 ik zweer erbij *D
 
In de superstock rijdt er niet een met een 190er achterband
De supercorsa's werden zelfs tot en met vorig jaar tot max 180 geleverd, dit jaar is de 190 voor het eerst leverbaar voor de supercorsa's
Feit is wel (integenstelling tot elders beweert in dit topic) hoe breder de band hoe groter het contactvlak, hoe smaller de band des makkelijker (lees sneller) laat de motor zich insturen.
Ook het driften uit een bocht gaat beter met een 180
 
zou ik maar stil houden....

maarre... de grote tankslap problemen bij de tl1000 werden voornamenlijk veroorzaakt door de mode-190.
Door montage van een 180 band waren de grootste problemen opgelost...

Dus hier is het zels omgekeerd, als je afwijkt van de opgegeven maat wordt het zelfs veiliger...
 
Dus eigenlijk zou iemand van de fabriek hier eens een goed antwoord op moeten geven. Blijft allemaal wazig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan