180 of toch 190?

Martin@81

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
2
Ik moet morgen nieuwe banden voor de Mille. In het boekje staan de volgende banden maten:

- voor 120 70 17"
- achter 180 55 17" of 190 50 17"

Ik wil voor de vakantie en zomer Pirelli SuperCorsa. Maar ik weet niet of ik nu 180 of 190 moet kiezen. Prijs maakt bijna niets uit. 180 stuurt makkelijker, en 190 iets meer grip??? Zeg het eens... :?
 
ik zou voor de 180 gaan, en die heeft echt niet minder grip, hooguit als je rechtdoor gaat, maar omdat de band boller staat heb je juist meer rubber aan de grond in de bocht.

Pas bij zeer extreme lean-angles op zeer hoge snelheid heb je minder rubber, maar daar komen we niet, enige die ik daarover heb horen klagen is Jorund Seim van http://www.motorcycle-dk.com/
 
ik zou voor de 180 gaan, en die heeft echt niet minder grip, hooguit als je rechtdoor gaat, maar omdat de band boller staat heb je juist meer rubber aan de grond in de bocht.

Pas bij zeer extreme lean-angles op zeer hoge snelheid heb je minder rubber, maar daar komen we niet, enige die ik daarover heb horen klagen is Jorund Seim van http://www.motorcycle-dk.com/

Ga'k toch voor de 180. Ik neem aan dat ik verder gewoon bij de andere (hoogte-)maten kan blijven. Zijn de standaard maten, zie niet in waarom ik dat zou moeten veranderen, toch?
 
je kan geen andere hoogte maten kopen, 55 hoort bij 180, 50 hoort bij 190.

Ik heb het ook gedaan, met mij een hoop andere, en niemand horen klagen, gewoon de standaard voor band en achter 180/55 ipv 190/50.

Vooral in de haarspeldbochten ga je merken hoeveel de makkelijker stuurt, ook het snel van links naar rechts en visa versa gooien van je fiets in een bochtencombinatie.


Okee, er is een race band die wel te koop is in de maat 190/55, maar das een uitzondering van Metzeler, speciaal voor de race.
 
je kan geen andere hoogte maten kopen, 55 hoort bij 180, 50 hoort bij 190.

Ik heb het ook gedaan, met mij een hoop andere, en niemand horen klagen, gewoon de standaard voor band en achter 180/55 ipv 190/50.

Vooral in de haarspeldbochten ga je merken hoeveel de makkelijker stuurt, ook het snel van links naar rechts en visa versa gooien van je fiets in een bochtencombinatie.


Okee, er is een race band die wel te koop is in de maat 190/55, maar das een uitzondering van Metzeler, speciaal voor de race.

Maar voor zijn ze volgens mij in 60, 65 en 70 te krijgen?
 
Als je velgmaat een 190 band toelaat, en in je instructieboek staat dat het mag (dus positief getest is) dan ligt het aan je rijstijl.
als je (erg) hard rijdt, neem dan de 190 band, omdat deze (iets) meer temperatuur op kan nemen, en het over een groter oppervlak kwijt kan, hierdoor kun je nauwkeuriger kiezen welke compound je voor je achterband wil gebruiken.

suuk-6, Groeten Paul.
 
ik zou voor de 180 gaan, en die heeft echt niet minder grip, hooguit als je rechtdoor gaat, maar omdat de band boller staat heb je juist meer rubber aan de grond in de bocht.

Pas bij zeer extreme lean-angles op zeer hoge snelheid heb je minder rubber, maar daar komen we niet, enige die ik daarover heb horen klagen is Jorund Seim van http://www.motorcycle-dk.com/

Zo te lezen klaagt Jorund niet meer. Helaas weer een biker minder '(
Het is wel een oude tread maar vooral de datum van jouw post en datum van het ongeluk vielen me op . . . . .
 
Terug
Bovenaan Onderaan