1800 km op een zxr400 in November

Omdat je bijna geen bochten maakt, waardoor alleen het deel slijt waarmee je op de weg rijd.
Ja band krijgt dan helemaal zo'n vlakke kant er aan. Dat word bedoeld met "vierkante banden".
Om het enigszins te voorkomen pomp je op de saaie snelweg wat meer wind in je banden.
Niet aan te raden op de passen met de mooie stuurwegen natuurlijk!!!

Trouwens, buiten regenkleding is een extra setje handschoenen ook heel fijn.
Als je dan weer in het droge komt doe je je droge handschoenen aan.
 
al met al ben je vast meer kwijt dan wanneer je in madrid een motor koopt en met wat verlies weer verkoopt. en als je de rit al gaat doen zou ik zorgen dat ik met de deutsche bahn autozug alvast half frankrijk door kom. juist rond deze tijd van het jaar hebben ze goede aanbiedingen. op het eerste gezicht lijkt het altijd duur, maar als je benzine+slapen+tolwegen rekent is het al gauw zijn geld waard. En je reist 'snachts en bent dus snel weer in de bergen.

en op een zrx400 al helemaal niet. dat ding is een keiharde racer en ik heb ook iets gehoord dat hij door de hoge toeren (vemrogen moet immers ergens vandaan komen) wel af en toe wat dingetjes aan het blok gedaan wil hebben. al met al, ik zou dus echt niet doen. maar ik hou ook totaal niet van snelwegen. just my 2 cents.
 
Wrom tolwegen :?

Gewoon Route National.
Veel leuker dan dat geklapper over die tolwegen.
Spaart weer €60,- uit. en je ziet wat meer van de omgeving.
kwa afstand maakt het geen reet uit, in tijd wel een beetje.
Ben zelf eens binnen 2 dagen naar Bielsa gereden net over de grens in de Pyreneen.
Zat te doen dus.
Ik zou er 3 dagen voor uit trekken
 
Als echte motor rijder had je kunnen weten dat je, je fiets ging missen, had je er eerder aan moeten denken en bij het vertrek de fiets gewoon al mee moeten nemen...Nu weer eens terug gaan om dat te gaan doen, zonde van de tijd en het geld...En jij als studiebol heeft t, denk ik al niet te breed...
 
Vierkante banden=begrepen. Ik heb er ook zeker aan gedacht om de motor mee te nemen. Het probleem was dat ik ten eerste te veel bagage mee moest nemen.

Ten tweede had ik geen idee waar ik in terecht zou komen. Wist nog niet precies waar ik ging wonen, wist niet of het opschoot om de motor op straat te laten staan elke nacht(Madrid is niet de meest veilige stad in de wereld). Ik moest gewoon eerst even een soort van basis op bouwen in Madrid zonder me ook nog zorgen te hoeven maken over me motor.

Aan de trein heb ik ook gedacht. Maar het punt is dat ik dan nog 1500km moet rijden vanaf het oosten van Frankrijk. Uiteindelijk ben ik dan duurder uit(misschien zie ik iets over het hoofd).

Ik heb ook zitten kijken naar een motor hier. Maar tweede hands motoren zijn een stuk duurder. Daarnaast kost het overschrijven alleen al 90,- euro en verzekeringen zijn ook erg duur in Spanje. Moet ff kijken wat ik doe, de bedoeling is om een jaar te blijven. Hiervoor moet ik wel een (betaalde)stage vinden. Dan is het opzicht wel rendabel om de motor op te halen. Als ik eind Januari terug zou moeten dan schiet het natuurlijk niet op.

Ik ben me zeker bewust van het feit dat de motor veel onderhoud nodig heeft. Ik heb de motor drie maanden gehad. Heb het blok al een keer moeten vervangen. Het nieuwe blok heeft het nog geen 100km volgehouden. Heb deze open moeten maken en de ingesleten tuimelaars moeten vervangen.
Dit neemt niet weg dat hij het gewoon 1800 km moet volhouden. Het is niet dat ik constant hoog in de toeren zal zitten op de snelweg. Eerder rond de 7000=140km/u
 
Laatst bewerkt:
Is het raar als ik denk van rijd gewoon vanaf daar met de auto met aanhangwagen hierheen.
Spanbanden mee, enz.
Motoretje er op hier, en weer terug naar Spanje?
In de auto, lekker warm, lekker droog :P...
Kan nog wel eens goedkoper uitpakken dan met de trein/vliegtuit what ever hierheen, en per motor terug.
 
Nog wel even een paar praktische tips voor TS.

Ten eerste, zorg dat je iets van ANWB, route mobiel, KNMV hulpverlening hebt die ook in het buitenland geldig is. Dan hoef je er niet van wakker te liggen dat je eventueel pech krijgt, je hebt in ieder geval hulp.

Daarnaast, waar woon je officieel? In Nederland of in Spanje. Als dat in Spanje is, hou er dan rekening mee dat je maar korte tijd met een NL kenteken daar rond mag rijden en dat je daarna de motor moet invoeren. Als dat het geval is, kun je beter in Spanje een motor kopen.

Als je in Nederland staat ingeschreven dan ben je gewoon een Nederlander die daar op doorreis is, en kun je gewoon op je NL kenteken blijven rondrijden. Zorg dan wel dat verzekering en belasting vanuit Nederland goed zijn geregeld.
 
Is het raar als ik denk van rijd gewoon vanaf daar met de auto met aanhangwagen hierheen.

Raar niet, maar het is wel leuker om die motor over te rijden.

Qua kosten heb je nog wel een punt, TS moet nog wel naar Nederland komen om zijn motor op te halen en daar zitten ook nog wel kosten aan verbonden.
 
Ik sta zelf in NL ingeschreven dus hier rond rijden is geen probleem.

Ben lid van de KNMV dus ook dat is geregeld.

Een ticket van Madrid naar Eindhoven kost met Ryanair rond de 50,- hier kan geen autorit met aanhanger tegenop. Denk ook dat als ik met de auto en aanhanger heen en weer moet al snel tegen de 600,- zit. Tol is duurder voor een auto+aanhanger. Daarnaast zou ik ook nog een auto en een aanhanger moeten regelen. En de reis duurt natuurlijk veel langer op deze manier.

Ben op het moment aan het kijken of er niet iets van een transport is richting Madrid, een vrachtwagen of iets. Heb er een gevonden die gespecialiseerd is in motor transport maar waarschijnlijk is dit ook hartstikke duur, ff afwachten dus....
 
Ik sta zelf in NL ingeschreven dus hier rond rijden is geen probleem.

Ben lid van de KNMV dus ook dat is geregeld.

Alleen als je motor daar ook verzekerd is en niet ouder dan 10 jaar is, anders moet je buitenlanddekking even apart afsluiten.

Een ticket van Madrid naar Eindhoven kost met Ryanair rond de 50,-

Dat valt me heel erg mee, dan is het waarschijnlijk naast de leukste ook wel de goedkoopste oplossing om hem zelf even op te halen.
 
Ja idd. Ik wacht nog even de offerte van het transport per vrachtwagen af. Mocht dat niet rendabel zijn dan ga ik ervoor! Bedankt voor de tip van de KNMV, hier moet ik nog even achteraan.
 
Met de auto met aanhanger...met de vrachtwagen....ik wist het wel: gewoon goed warm inpakken en gaan met die banaan. Ook al mag het flink koud zijn, weet zeker dat je leuke ervaringen zal hebben met zo'n tocht, zeker als je via de 'binnendoorwegen'gaat. En dat is in Frankrijk ook lekker doorrijden, vaak mag je daar honderd.

Succes!
 
Hee Diego, wat meer tijd uittrekken en binnendoor rijden zou mijn voorkeur hebben (4 dagen of meer). Ik word zelf echt onbeschrijfelijk gaar van 600km snelweg rijden op m'n brommertje, laat staan 900 en meerdere dagen achter elkaar. Je zit gewoon de hele tijd te zitten met die wind om je kop, niks te doen behalve stijf als een hark worden en fantaseren over bochten.

Ik zou bijna zeggen: we maken er een roadtrip van, Spanje lijkt me lachen....maar heen en terug en ook nog es niet over die vervloekte snelweg...gaat me niet lukken qua vrije tijd.
 
net voor je uitgezocht: op 22.10. met db autozug van Düsseldorf naar Narbonne (frnakrijk tegen spaanse grens aan) 149eu voor jou en je motor met de europa spezial. www.dbautozug.de Dan is het nog een uurtje of twee naar barcelona. goedkoper kan niet. reken is wat je anders aan benzine en banden slijtage kwijt zou zijn. en overnachten.

groetjes, zie dsjerman
 
Maar ik moet naar Madrid. Dan is het nog 1500km. Iniedergeval bedankt voor je onderzoek!
 
Hey Hielke,

Ik ben het wel gewend om lange afstanden voor me uit te staren en te fantaseren over bochten;) Nog niks is zeker op dit moment. Moet eerst even een stage regelen. Anders zou ik em ophalen voor 2 maanden en dat schiet ook niet op. Ik heb ook een stage in Barcelona op het oog. Het zou dan begin Maart worden als ik de motor ophaal. Als je dan wel vrije tijd hebt dan hoor ik het wel... Ik hou je op de hoogte.
 
Ik denk dat het je zwaar tegen gaat vallen qua zithouding op die zxr-400. Je hebt dan echt geen reet meer over hahaha dus daar heb ik wel respect voor! Qua kleding zou ik je denk toch aanraden om geen leer aan te trekken. Dit is, gezien de tijd van het jaar, lang zo warm niet en het houd ook totaal geen regen tegen, maarja dat is wat je zelf wilt natuurlijk. Ook zou ik een paar van die plastic handschoentjes die je bij de meeste pompstations ziet hangen meenemen voor onder je normale handschoenen, helpt erg goed tegen de kou. Denk dat je gewoon moet zorgen dat je het in de eerste plaats niet koud krijgt en voldoende rust neemt hier en daar met betrekking tot je zitvlak :+ , als je gewend bent om lange afstanden te rijden (met auto of motor?) dan zal het best te doen zijn... Ik persoonlijk trek voor die afstand liever een weekje uit, makkie an binnendoor hahaha. In ieder geval succes met je tocht!
 
Laatst bewerkt:
net voor je uitgezocht: op 22.10. met db autozug van Düsseldorf naar Narbonne (frnakrijk tegen spaanse grens aan) 149eu voor jou en je motor met de europa spezial. www.dbautozug.de Dan is het nog een uurtje of twee naar barcelona. goedkoper kan niet. reken is wat je anders aan benzine en banden slijtage kwijt zou zijn. en overnachten.

De lol die zo'n rit je geeft is onbetaalbaar.
 
Als je dit doet gaat het achteraf in de kroeg zeker enorm leuke verhalen opleveren die over een paar jaar tot mytische proporties zullen groeien!!!! Nadeel is wel dat dit achteraf gaat zijn.
Tijdens de rit ga je jezelf na ongeveer een km of 500 in de vrieskou gereden te hebben toch wel afvragen hoe je ooit op het idee gekomen bent, maar ja dan kun je niet meer terug, aangezien de verhalen ook dan tot mytische proporties zullen groeien...
Maar goed, dan ook nog een beetje serieus, je kunt jezelf heel goed kleden op de koude, maar uiteindelijk komt de kou bij een gemiddeld pak er toch doorheen. (heb zelf geld voor een gemiddeld pak, dus weet niet of een duur pak veel beter gaat zijn)
Wanneer je goed weer hebt daarentegen moet het volgens mij goed te doen zijn wanneer je op tijd rust, ook in dit jaargetijde. Zou denk ik, rekening houdend met de tijd van het jaar er toch een dagje of drie voor uittrekken. Kun je het in ieder geval ook een beetje op het gemak aan doen. Denk dat dat voor je motor ook wat beter is, als ik zo lees wat je er al aan hebt moeten doen. Zou dan denk ik een europadekking afsluiten voor het terugbrengen van je motor of in ieder geval voor reparatie.
Eigenlijk moet je over dit soort acties ook niet teveel gaan nadenken, maar op een gegeven moment gewoon starten. Zorg dat van tevoren je motor in goede staat is en je spullen bij hebt om je ketting te spannen e.d.
Ben het ook eens met de reactie hierboven dat je achteraf zult denken dat het onbetaalbaar was.
 
al met al ben je vast meer kwijt dan wanneer je in madrid een motor koopt en met wat verlies weer verkoopt.

In Madrid een motor op naam zetten en daar verzekeren is vrij lastig, zoniet onmogelijk als je officieel niet in Spanje woonachtig bent.
 
Ben vorige week van Malaga naar Zuid Holland gereden in twee dagen.
Was in Spanje via Madrid en Burgos,san Sebastiaan 5 euro aan Tol kwijt.
Via Bordeaux naar Parijs en Lille naar gendt was ik 40 euro tol kwijt.
Hier mijn reisverhaal.

Zondagochtend zat ik om 08:15 uur na een heerlijk ontbijt op mijn KLV 1000 en stuurde de snelweg op richting Madrid.
Het was ongeveer 25 tot 30 graden met een blauwe hemel. Echt een heerlijk temperatuurtje om mijn KLV uit te laten.






Het was dan ook zeker geen straf om de 400 kliks te rijden naar Madrid. De weg ging met veel bochten door allemaal heuvels. Op zondag geen vrachtauto op de weg en weinig verkeer.

Na Mdrid ging het richting Burgos en daar kwamen de eerste serieuze wolken. Onderweg besloot ik dan ook om een extra trui aan te trekken omdat de temperatuur gezakt was onder de 20 graden.

YouTube

Via Burgos reed ik naar San Sebastiaan en verliet tegen 19:00 uur Spanje.

Vanaf de Spaanse grens richting Bordeaux begon het te regenen en trok ik mijn cordura kleding aan.
Wat een temperatuurs verschillen op één dag Eerst 30 graden en in Frankrijk was het nog 15 graden, met regen nog wel

Om 20 uur na 1300 kliks een prachtig hotel bezocht.

Maandag vertrok ik 50 km onder Bordeaux richting Parijs. het eerste bordje naar Parijs was wel even schrikken 579 km!!
Auw dat zijn nog eens afstanden.

YouTube

In Frankrijk stond veel tegenwind en de KLV ging in verbruik terug naar 1 op 12
In Spanje haalde ik nog 275 km met een tank benzine.
In Frankrijk was dat met dezelfde kruissnelheid nog maar 200 km.
Als kruissnelheid hield ik 130 km/h aan op mijn Garmin

Na 1050 km en 20:00 uur kwam ik bij de nederlandse grens
full
 
Heey!
Gaaf plan van om je bike op te halen! Je moet die rit gewoon maken er 2 of 3 dagen over rijden, net hoe je voelt en hoever je komt op een dag! Ben zelf net terug van drie weken Scandinavie en heb gemerkt dat je wel makkelijk dagen van 700km door slecht weer kan maken zonder rijkswegen (max 90km/u) dus met de route-de-soleil enzo ben je vast wel sneller :P ennuh die 400 is vast HEEEEL zunig :P

Overigens was mijn achterband best vierkant na 8000km rechtdoor rijden in Scandinavie -O-

En rijden is gewoon leuk :] Vorig jaar met mooi weer naar Oostenrijk gereden, 1250km in krappe 13uur, maarja, ben een langzame rijder O-) wist alleen niet meer hoe ik moest zitten... :(
 
Ben afgelopen zomervakantie vanuit Saint-Tropez op 1 dag teruggereden, ca 1400km op een RSV Mille, beide nog een redelijke rugzak op, met goede pauzes voor 'uwen zitvlak' is het redelijk te doen. Mooiste is zoals we t op de heenweg deden, 2 dagen, dan heb je nog 2 volle dagen werk, 2e dag deden we veel binnendoor.

Maar... Als je iemand kent die een betrouwbaar transportbedrijf kent die wel eens bij Madrid komt, is dat veel lekkerder, en veel goedkoper waarschijnlijk. En voor hele lange stage zou ik er daar gewoon een motor bij kopen, diversion ofzo.

Groet,

Nick.
 
Terug
Bovenaan Onderaan