1800 km op een zxr400 in November

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik zit momenteel als student in Madrid. Ben een maand weg maar ik trek het niet meer zonder motor. Wil me motor op gaan halen.

Is het te doen?

Houdt de fiets het? Het is een vrij lichte motor.

Hoeveel dagen zouden jullie er voor uitrekken?

En heeft iemand enig idee hoe duur de tol wegen zijn?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik zit momenteel als student in Madrid. Ben een maand weg maar ik trek het niet meer zonder motor. Wil me motor op gaan halen.

Is het te doen?

Houdt de fiets het? Het is een vrij lichte motor.

Hoeveel dagen zouden jullie er voor uitrekken?

En heeft iemand enig idee hoe duur de tol wegen zijn?

Bedankt!

De motor houdt het wel en of het licht of zwaar is maakt ook niet uit, de bestuurder is de bepalende factor. Hoe zit je op de motor? als stuur en zitpositie goed is afgesteld kun je het lang volhouden.
Een schapevel op het zadel helpt ook!

Mocht je de 1800Km in een dag (binnen24uur) willen afleggen vergeet dan niet om een Iron Butt certificaat aan te vragen.

Ik zou het in twee dagen doen 8-)
 
ik zou 3 dagen uittrekken dan is het misschien nog wel leuk ook...
gewoon een hotelletje boeken onderweg of zo

en wel ff naar het weerbericht kijken . .kan behoorlijk koud worden in november.

JR
 
Ik ben zelf niet zo groot, 1.69 dus voor een sportmotor zit de zxr400 ideaal. Ik zat zelf sowieso aan 2 dagen te denken. Heeft iemand nog tips voor overnachtingen en dergelijke?
 
wat is tot nu toe de max dat je op de motor hebt gereden op 1 dag?

ik vind 900 best veel dat wordt heel veel snelweg werk en je bent zeker voor 900 km 12 uur onderweg denk ik incl. tank/eet/drink pauzes.
heb je alvast oordoppen gekocht?

ik denk dat je simpel (f1?) hotel moet zoeken op moment dat je 't gehad hebt onderweg. als je vooraf gaat boeken. moet je door tot aan die locatie en stel dat je dan al een uurtje moe bent dan wordt 't levensgevaarlijk!

JR
 
:^ En in November vind je altijd wel een plekje om te overnachten, niet nodig dus om te boeken. Wel inderdaad even op het weer letten, (natte) sneeuw is niet uitgesloten.

Tol zal je denk ik een euro of 50-75 kosten. Persoonlijk zou ik er een dag of vijf voor uittrekken en binnendoor rijden. Dat is veel leuker.
 
Mijn meisie is in 1 dag op haar CBR400 naar huis gereden vanuit Italie. 1300 kilometer, en daar werd ze niet vrolijk van. :X

De combinatie 10K rpm, bijbehorende resonantie en de sportieve zit waren killing. Gelukkig had ze een hoge tanktas waar ze naar 300 kilometer vol op leunde.

3 dagen lang tintelende armen.




Ik zou er dus ook minimaal 2 dagen voor uit trekken, en misschien zelfs wel 3. Vooral niet doorboenderen op de 2e dag 'om er maar te komen'. Slecht voor je gezondheid als je vermoeid op de motor zit.
 
Inderdaad, een paar dagen voor uit trekken, een goedkoop hotelletje nemen en klaar. Als het lowbudget moet, neem je een formule-1 hotel, ben je voor een paar tientjes klaar.

Verder zal het wel afzien zijn, maarja, da's de charme toch? ;)
 
hoge tanktas is een heel handig iets

stop regelmatig (als je het ff zat bent of tanken), dus niet alleen tankpauze's
tank RUIM voor je reserve... je zult niet de eerste zijn die de volgende pomp net niet haalt ;)

motor wel even nalopen en vet meenemen voor de ketting te smeren
 
Hou je wel rekening dat je op enig moment de Pyreneëen over moet?
Dus check effe dat de pas die je wel nemen ook daadwerkelijk open is, anders kun je je route om gaan gooien. Was in april dit jaar in de Pyreneëen en er waren toen diverse passen dicht ivm sneeuw dus kan me voorstellen dat in november.

Ik heb het idee dat je het beste over Andorra kunt gaan: als die weg dichtsneeuwt is Andorra niet meer bereikbaar dus daar zullen ze wel wat aan doen lijkt me. :)

Eerder dit jaar met de TDM vanuit Pyreneëen naar huis gereden. Deed over 1200 km zo'n 14 uur. Als je 1800 km wil gaan rijden zou ik ergens halverwege een hotelletje pakken.
1800 km in een ruk kan best maar dan kom je als een "dead man walking" aan en lijkt me niet helemaal veilig.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties!! Heb veel goede tips gelezen. Ben het wel gewent om lange afstanden te rijden maar niks in vergelijking met die 1800 km. Dus het zal sowieso een overnachting worden. Tol 60,- is ook niet veel, bedankt voor de tip.

Heb pas sinds juni dit jaar me rijbewijs en heb geen idee hoe het is om in de winter te rijden. In de zomer zat ik altijd op de motor regen of geen regen maakte me niet uit.

Maar ik weet niet hoe een leren pak het doet in de winter. Is dit te doen of is een stoffe pak toch echt een aanrader? Of alleen een regen pak over het leren pak? Of thermische onderkleding?

Iemand hier nog tips over? In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik heb er als beginnende rijder veel aan.
 
Overigens via Andorra is 200 km om. Dus het liefst zou ik ter hoogte van San Sebastian binnen komen. Moet inderdaad ff checken of die pas open is. Goeie tip!!
 
Over de motor:

Motor gekocht>Maand later bigends eruit>Nieuwe motor ingebouwd>100km verder op, ingesleten tuimelaars>Nieuwe motor opengehaald, tuimelaars en nokkenas van oude motor overgezet>3000km op gereden en niks aan de hand.

Dus ja ik maak me wel een beetje zorgen. Het is een redelijke gok maar ik geloof dat ik niet nog meer pech kan hebben. Verder moet ik ff de remblokjes en ketting vervangen en er zit een storing in het rechter knipperlicht waar ik nog even naar moet kijken. Voor de rest is er niks mis mee naar mijn weten en start hij nog. Banden zijn ook goed.
 
Hou je wel rekening dat je op enig moment de Pyreneëen over moet?

Je hoeft niet over de Pyreneeën als je langs de kust binnenkomt (San Sebastian dus inderdaad). Dan of richting Burgos of richting Pamplona en je rijdt gewoon over snelwegen en die zijn wel open.
 
Kon me al niet herinneren dat ik als kind door de Pyreneeën heen moest. Ik zag ze wel altijd vanaf de achterbank. Me ouders komen uit Galicië en we kwamen altijd via San Sebastian binnen als we er heen gingen. Kan me wel nog herinneren dat het naar Galicië een flinke rit was, en dit met de auto! Het is ook 2300 KM dus dat scheelt weer een aantal KMs maar toch.
 
Over de bagage:

Ik probeer zo licht mogelijk te reizen. Heb alles wat ik nodig heb al hier. Ik heb een rugzak die ik graag mee zou nemen. Maar heb geen zin om deze de hele tijd op me rug te moeten hebben. Is een bagagenet een goed idee? Of een andere manier, gewoon een stuk touw of zo?
 
Laatst bewerkt:
Over de bagage:

Ik probeer zo licht mogelijk te reizen. Heb alles wat ik nodig heb al hier. Ik heb een rugzak die ik graag mee zou nemen. Maar heb geen zin om deze de hele tijd op me rug te moeten hebben. Is een bagagenet een goed idee? Of een andere manier, gewoon een stuk touw of zo?

Voor 20 euro heb ik een paar spanbanden gekocht en daarmee de bagage achterop vastgezet. Bagage zelf in een weekendtas met wat plastic tassen voor het geval dat het echt hard regent. Prima te doen. Zou inderdaad de rugtas niet op je rug doen, na een paar uur ben je dat ding echt helemaal beu. Ik tenminste wel. :)

En ja als je over San Sebastian gaat hoef je niet door de bergen, ik dacht ik zeg het maar hoor. ;) :)
 
Zou inderdaad de rugtas niet op je rug doen, na een paar uur ben je dat ding echt helemaal beu. Ik tenminste wel. :)

De truc is om de draagbanden juist af te stellen (vrij los), ik heb in Oekraine 14uur achter elkaar gereden met rugtas. Geen enkele last van de rugtas, wel van zadelpijn..... maar dat heeft weinig met de rugtas te maken.
 
flink ritje om in 2 dagen te doen, heb je een bandenboer in de buurt zitten? want je banden zijn aardig vierkant na zo'n ritje :Y

muziek opzetten is ook een aanrader van mijn kant, dan zijn die snelwegkm's nog wel te behappen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan