180cc Schokken bij gas los

TechBundy

Rookie
14 okt 2021
6
0
Instagram
Beste Leden,

Allereerst ik ben compleet nieuw op dit forum.
Ik heb onlangs een Runner 180 FXR uit 98 gekocht.

Nu merk ik dat als ik op snelheid ben en gas los laat dat hij heel erg schokt.
Het lijkt wel iets van compressie te zijn. of dat de koppeling blijft aangegrepen.
Voor de rest rijdt de motor super.

Iemand een ideetje hoe dit te verhelpen is?

Alvast bedankt.
 
Dat schokken is dat al van zodra je het gas lost? Of pas na enige tijd? Of pas wanneer de scooter onder een bepaalde snelheid komt?
Ja inderdaad op lagere snelheid begint het.
Alsof die niet uit zn toeren komt.

Enig idee?
 
Je zegt:"alsof die niet uit z'n toeren komt."
Bedoel je dan dat het toerental van de motor hoog is, of integendeel juist laag wanneer het schokken begint?
Ik heb een filmpje gemaakt. edit: Zo te zien werkt mijn iphone filmpje niet wellicht heb je wat aan het geluid het speelt op bij zon 40kmh
 
Het is moeilijk om uit dat geluid iets op te maken. Heel veel bijgeluiden. De motor is een 2-takt en ik hoor wel het typische geluid van een 2-takt met gas dicht. Pas om de zoveel compressieslagen vindt er een echte ontbranding plaats. Geeft zo een deng deng effect.
Het toerental lijkt me eerder laag, niet hoog.

Doet me denken aan het probleem dat ik een 2 jaar geleden heb gehad met de Beverly. De schijven van de achterste poelie in de vario schoven niet meer soepel naar elkaar door gebrek aan smering. De riem blijft dan te hoog hangen en dwingt de motor naar een te laag toerental en die begint dan te bokken tot de schijven uiteindelijk wel hun eindpositie bereiken en de koppeling vrijkomt. Was een kwestie van te lange tijd tussen onderhoud aan de vario, niet van teveel kilometers, waardoor het vet uitgedroogd was.
Wanneer heb jij het laatste onderhoud aan de vario gedaan of laten doen?
 
Het is moeilijk om uit dat geluid iets op te maken. Heel veel bijgeluiden. De motor is een 2-takt en ik hoor wel het typische geluid van een 2-takt met gas dicht. Pas om de zoveel compressieslagen vindt er een echte ontbranding plaats. Geeft zo een deng deng effect.
Het toerental lijkt me eerder laag, niet hoog.

Doet me denken aan het probleem dat ik een 2 jaar geleden heb gehad met de Beverly. De schijven van de achterste poelie in de vario schoven niet meer soepel naar elkaar door gebrek aan smering. De riem blijft dan te hoog hangen en dwingt de motor naar een te laag toerental en die begint dan te bokken tot de schijven uiteindelijk wel hun eindpositie bereiken en de koppeling vrijkomt. Was een kwestie van te lange tijd tussen onderhoud aan de vario, niet van teveel kilometers, waardoor het vet uitgedroogd was.
Wanneer heb jij het laatste onderhoud aan de vario gedaan of laten doen?
Aha, ja het klinkt inderdaad alsof de koppeling blijft pakken. Ik heb hem net gekocht echt een week terug ingevoerd laatste drie dagen pas gereden vanwege kenteken.

Ben van plan volgend weekend alles open te trekken en alles goed te bekijken.

Iniedergeval bedankt voor deze tip, klink vrij logisch.
Onlangs een vespa S50 4t voor zien van een nieuwe zuiger. Dan moet deze 2T zeker wel lukken. Heb alleen nog nooit aan een runner gesleuteld.
 
Hoelang heeft die stil gestaan? Mogelijk een hele tijd. En dat zal je probleem denk ik wel verklaren.
Als je hem volgend weekend open trekt dan inderdaad alles van de aandrijving goed nakijken en netjes terug monteren.
De motor zelf, daar zou ik niet aankomen.
 
Hoelang heeft die stil gestaan? Mogelijk een hele tijd. En dat zal je probleem denk ik wel verklaren.
Als je hem volgend weekend open trekt dan inderdaad alles van de aandrijving goed nakijken en netjes terug monteren.
De motor zelf, daar zou ik niet aankomen.
Ik laat je nog wel even weten hoe het verloopt volgende week en of ik het heb kunnen oplossen.
 
Graag. Weer iets om van bij te leren.
Ondertussen alles los gehad en ingevet, het lijkt minder te zijn maar niet top.
Blok gaat gestraald worden en dan moet uiteindelijk alles los.
Dan bouw ik het Blok nieuw op denk aan Krukass lagers keeringen zuiger etc.
Dan moet het wel opgelost zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan