How to: rotte tussenpot herstellen

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
3
Staphorst
Het is, een tussenpot, hier van een BMW weer goed dicht maken op de juiste wijze.

Dichtgelast met een TIG lasapparaat, 2,4 mm en 1 mm wolfraam en 2 mm toevoeg, gewoon ijzer, is heel goed te doen.

Was voor een ander, nieuwe pot kost anders 263 euro, ik neem hiervoor 2 kilo toevoeg die ik gebruik bij het lassen = t.w.v. 21 euro


================================

Zo was ie

kapotduidelijkpk6.jpg


Dit was een absolute foute noodoplossing, (Gum Gum) de oplossing die wel kan zie tube's onderaan

vastenhoelosmr1.jpg


Dit is het geworden, gepoetst en wel, meer doe ik er niet aan, goed genoeg zo;

P9250103.jpg


Ik vondt dit gaatje nog door teveel poesten met een te grof poetsijzer dus ook even weer dichtgelast

P9250105.jpg


En hier de rest

P9250106.jpg


P9250108.jpg


Hij is gewoon goed hard zo, kan nog wel twee jaar mee.

P9250109.jpg


P9250110.jpg


P9250111.jpg


Hier een oplossing die 10 keer beter is dan Gum Gum of vloeibaar staal, dit is een twee compound staal

P9250112.jpg


Ik heb hiermee ook de tank van de Magna dichtgemaakt, ik moet um van binnen eigenlijk nog met een exposy spoelen, ie was poreus, maar gewoon een hele laag onder de tank doorgesmeerd.

P9250113.jpg


Bij mijn weten alleen in Duitsland te koop en niet bij Louis!

P9250114.jpg


Zo ziet de verpakking eruit

P9250115.jpg
 
Je mag um ook verwijderen hoor.

Maar gewoon laten zien hoe je een redelijk kapotte balanspot wel goed weer dicht maakt, en zo dus een paar 100 euro in de zak kan houden
 
Laatst bewerkt:
Ook prima, ik wist niet wat voor naam eraan te geven

Maar wel dat anderen dan gewoon de pot vervangen en een paar 100 euro lichter zijn terwijl dat op zich nog lang niet nodig is. Als je maar een TIG lasser weet te vinden die heel dun kan lassen.
 
wat mijn ervaring altijd is bij zoiets (en ik heb al heel wat uitlaten van auto's gelast)
is dat je er een half uurtje tot een uur mee bezig bent maar dat het volgend jaar waarschijnlijk weer hetzelfde is.
die gaten zijn weliswaar dichtgelast, maar op andere plaatsen zal de demper ook (te) dun zijn waardoor er op die plaatsen in korte tijd weer gaten zitten. Of vlak langs de lassen.

maar goed, het is wel goedkoper, ook al moet je er meerdere keren aan lassen. (zeker als je het zelf doet)
 
Dat was zijn bedoeling ook, even weer een jaartje kunnen karren, en onderwijl kijken naar een geschikte tussenpot.

Had ik um ook wel voor gewaarschuwd, maar gewoonlijk rijdt de persoon waarvan ie is niet langer dan een jaar op dezelfde motor, dus die is wel uit de brand.

Hij woont 125 km bij mij vandaan, moest er dus 500 km voor rijden in totaal voordat ie klaar was, kon niemand bij um in de buurt vinden.
 
Laatst bewerkt:
Zo, kon ut nog even niet laten

Nog even met de lammellenschijf nabewerkt.

P9260124.jpg


P9260123.jpg


En hier links vondt ik nog een dun plekje, daar heb ik nog een ring ingelast

P9260122.jpg


Er zit nu haast geen roest meer op, ook al kun je dat op de foto's niet goed zien, en de rest van de pot is kei en kei hard.
 
Weet ik.

Mag best hoor

Het is nooit klaar terwijl u wacht, ikmoet er rustig voor kunnen zitten anders gaat het niet.

En ongeacht de tijd, arbeidsloon reken ik niet, alleen matriaal +flesje goedkope kaapstad Rose, en dat is ook nooit veel.

Mijn motto is, help elkaar, maar schiet er zelf niet bij in, want mijn toevoeg moet op peil blijven en 1 keer per jaar een andere gasvulling voor in de fles, maar dat gas daar las ik van alles mee, dat een keer als ik dat om rekenen, voor deze pot hierboven, 2,50 euro ofzo, en dat romd ik gewoon af op een kilo toevoeg wat 10,50 - 22,50 euro per kilo kost, afhankelijk welk soort (IJzer 2 mm - RVS 2,5 mm)

Ik had laatst iemand uit Eindhoven, die heeft 4 keer de afstand gereden, eerste keer had ie verkeerd matriaal mee, alu i.p.v. rvs plaatwerk, en het was zondag, en men moet zelf de ijzerwaren aanleveren, want zoeken kost mij heel veel tijd, en tig aantal adressen afgaan, als ik moet inkopen, gaat dat per 6 meter en dat is duur, daarvoor moet men nou eenmaal aan de scharrel, was een uitlaat voor een streetfihter
 
Laatst bewerkt:
mooi stukje laswerk :}

maar zie ik het nou goed?
heeft de eigenaar die pot gewoon kaal teruggehangen?
dan is ie met een regenbui toch weer meteen verroest.

hij had hem op zijn minst even in de verf kunnen zetten,. of zinkspray ofzo.
 
Yep, dat zie je heel goed.

Vindt ik jammer, ik had het um wel gezegd, spuit tenminste de lasranden in de zinkspray. Maar ik kreeg de foto's ook gemaaild, en zie nagenoeg ook dat ie dat niet gedaan heeft
 
Inmiddels zit ie wel in de zinkspray hittebestendig tot 350 graden, en is overgespoten met kachelzwart, ziet er goed uit, hij kwam um showen.

Zinkspray -> www.soer.nl 5 euro de fles
 
tweekleppers klinken veel mooier zonder tussenpot.
als het mijn brommer was zou ik gewoon een paar rechte tussenstukken kopen om de bochten te verlengen.
volgens mij kan je er ook een H-stuk voor krijgen.

m.a.w. een nette oplossing maar was mij betreft de verkeerde motor.
voor een yamaha xj/fj is dit wel een hele goede oplossing.
daar moet je ook even een paar nieuwe eindpijpjes op de tussenpot lassen.
 
Dat had ik ook gezegd, ik las met hetzelfde gemak een H stuk in elkaar.

Maar hij wou als het even kon, de originele er weer onder.

H stuk maken, stelt ook niet veel voor, enigste waar je even tegenaan loopt zijn de dubbelwandige pijpjes (4 x) of deze laten vervallen, of deze maken.

Maar het gaat mij erom dat de man tevreden en blij is
 
Terug
Bovenaan Onderaan