Kracht- of conditietraining als voorbereiding?

Matn

MF veteraan
24 jun 2007
2.538
34
Rotterdam
Ik vraag me af hoeveel MF-ers iets aan training doen voor het racen.

Zelf begon ik een paar jaar geleden met mountainbiken. Daarvoor deed ik (naast circuitrijden) nauwelijks aan sport.
Het resultaat was meteen flink merkbaar: tot de laatste ronde in de laatste sessies ga ik er voor :]
Vroeger reed ik wel eens langs start/finish in de hoop dat er eindelijk afgevlagd werd _O-

Afgelopen weekend op Zolder had ik een ander probleem. Door het vele remmen trokken mijn armpjes het niet meer. Het gevolg was dat ik me op het einde van de dag een paar keer flink verremde. Mijn armen konden de remkracht gewoon niet meer aan. Oplossing was natuurlijk eerder en minder heftig remmen, maar ja, daarvoor was ik niet naar Zolder gekomen toch?

Ben benieuwd hoe fanatiek jullie zijn met kracht- of conditietraining :?
 
Ben benieuwd hoe fanatiek jullie zijn met kracht- of conditietraining :?

Heel erg. :P

Maar het lijkt me lastig om precies de juiste spierbeweging te trainen dmv krachttraining.
Je moet dan eerder denken aan het algeheel verbeteren van je conditie en kracht.

Het gaat bij motorbeheersing meer om spierconditie dan om absolute kracht.
 
Ik doe redelijk fanatiek aan spinning voor m'n conditie. Helpt inderdaad heel veel in concentratie en uithoudingsvermogen.
 
Toevllig hetzelfde probleem hier.

Jaartje geleden deed ik geen trainingen. Dus idd een race uitzitten. :P
Toen gaan fitnessen en een race rijd ik nu zonder problemen uit.

Allleen heb ik nu, na afgelopen weekend de laatste race gereden te hebben, ontzettend pijn in mijn onderarm (rechterarm).

Misschien toch eens meer spiertrainingen doen voor de armen.
 
Toevllig hetzelfde probleem hier.

Jaartje geleden deed ik geen trainingen. Dus idd een race uitzitten. :P
Toen gaan fitnessen en een race rijd ik nu zonder problemen uit.

Allleen heb ik nu, na afgelopen weekend de laatste race gereden te hebben, ontzettend pijn in mijn onderarm (rechterarm).

Misschien toch eens meer spiertrainingen doen voor de armen.
of minder rukken voor de racedag :+
 
Je spieren opwarmen/rekken voor je begint scheelt een hele hoop.
En je hartslag omhoog jagen waardoor je spieren beter doorbloed raken.
Maar dat laatste gebeurt meestal wel vanzelf. })
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoeveel MF-ers iets aan training doen voor het racen.

Zelf begon ik een paar jaar geleden met mountainbiken. Daarvoor deed ik (naast circuitrijden) nauwelijks aan sport.
Het resultaat was meteen flink merkbaar: tot de laatste ronde in de laatste sessies ga ik er voor :]
Vroeger reed ik wel eens langs start/finish in de hoop dat er eindelijk afgevlagd werd _O-

Afgelopen weekend op Zolder had ik een ander probleem. Door het vele remmen trokken mijn armpjes het niet meer. Het gevolg was dat ik me op het einde van de dag een paar keer flink verremde. Mijn armen konden de remkracht gewoon niet meer aan. Oplossing was natuurlijk eerder en minder heftig remmen, maar ja, daarvoor was ik niet naar Zolder gekomen toch?

Ben benieuwd hoe fanatiek jullie zijn met kracht- of conditietraining :?
Stompgrip pads...geen ballonarmen meer ;)

http://www.jvpmotorproducts.com/webwinkel.php?sid=773 (Webwinkel)
 
Ik fitness nu zo'n 2 jaar en dat helpt behoorlijk. Echter, mountainbiken, racefietsen of spinnen (conditietraining met coordinatie-aspecten) helpt nog meer, kan ik helaas niet door slechte knie. Zowel Annemiek (kicxstart) als Barry Veneman hebben dat al bewezen. Bij Barry was het zelfs zo dat hij in de winter van 2005/2006 veel krachttraining had gedaan en het racen niet beter ging, afgelopen winter heeft hij meer conditietechnische training gedaan en zie het resultaat.

Rij dit jaar ook voor het eerst met Stompgrip en ik vind het geweldig! Hoeft minder af te klemmen en hou toch de motor meer stabiel bij het remmen (en ontzie dus mijn armen, die door de fitness echt wel sterk genoeg zijn) . Meeste verkramping komt door te hoge spierspanning, meestal veroorzaakt door niet ontspannen genoeg erop zitten! Kracht en ontspanning gaan prima samen en is in veel sporten de sleutel tot succes (heb zelf aan atletiek gedaan en daar was het essentieel om b.v. hard een 100 m. te kunnen lopen).
 
Ik doe bijster weinig aan sporten.
alleen in de winter 3 x 0.75 uur (van okt tot april)
soms fietsen naar het werk. Voor de rest.....tjsa.
TV kijke, feesten. lol hebben en werken uiteraard.

De een heb het blijkbaar meer nodig dan de ander denk ik...........
Heb nog nooit een dag niet uitgereden of so. Tuurlijk....ben ook moe maar wel na hard werken!
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ben op zich fit, geen gezondheidsklachten. Maar ik ben ook af na een dag racen.

Dus ik ga komende winter ook fitness doen. Ben al aan het hardlopen 2x in de week. Zwem zo nu en dan. Fiets regelmatig, hometrainer thuis.

Maar wat bedoelen jullie met spinnen, spinning in dit topic ?

Heb ook een Stompgrip op mijn gsx-r1000k5 en voldoet mij ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe bijster weinig aan sporten.
alleen in de winter 3 x 0.75 uur (van okt tot april)
soms fietsen naar het werk. Voor de rest.....tjsa.
TV kijke, feesten. lol hebben en werken uiteraard.

De een heb het blijkbaar meer nodig dan de ander denk ik...........
Heb nog nooit een dag niet uitgereden of so. Tuurlijk....ben ook moe maar wel na hard werken!


hee Sebas, ik denk toch ook dat je leeftijd ook meespeelt..
Ik ben bijna 40 en merk toch wel dat mijn conditie beduidens minder is als ongeveer 15 a 20 jaar geleden..
ik ben dan wel wel 4 jaar geleden gestopt met roken maar sindsdien ook 10 kilo aangekomen, dus dat werkt nou ook niet echt mee.
Deze winter toch maar is proberen om van die bank af te komen s'avonds :+
 
Ik doe bijster weinig aan sporten.
alleen in de winter 3 x 0.75 uur (van okt tot april)
soms fietsen naar het werk. Voor de rest.....tjsa.
TV kijke, feesten. lol hebben en werken uiteraard.

De een heb het blijkbaar meer nodig dan de ander denk ik...........
Heb nog nooit een dag niet uitgereden of so. Tuurlijk....ben ook moe maar wel na hard werken!

Misschien ga je wel beter rijden als je beetje conditie hebt heumeu :P

@ Spyro

En ik zie maar weinig mensen met die stompgripshit rijden trouwens, en diegene die ik ermee heb zien rijden zag ik ze laatst wegpleuren _O-
 
Laatst bewerkt:
En ik zie maar weinig mensen met die stompgripshit rijden trouwens, en diegene die ik ermee heb zien rijden zag ik ze laatst wegpleuren _O-

Die stompgrips vond ik wel een interessante tip.
Maar het staat wel erg lelijk geloof ik op je motor he?
 
voor wat het waard is, motogp mannen doen niet aan krachttraining. Wel veel fietsen en zwemmen. Ja ook de mannen mét spieren
 
Ik ben dit jaar gaan conditiefitnesen, meer kracht en daarnaast ook meer fietsen op de sportschool en het scheelt een stuk. Meer kracht in m'n benen en overall gewoon minder moe aan het einde van de dag.

Zeker aan te raden dus, ik rij nu een stuk relaxter ( en een beetje harder O-) )
 
Maar wat bedoelen jullie met spinnen, spinning in dit topic ?
Ook wel bekend als RPM. Fietsen op muziek met zelf in te stellen variabele belasting. prima conditietraining. Kijk maar op Wikipedia

Ik ga vanaf morgen ook aan de gang met bodypump, dat zijn trainingen met gewichten en een hoge herhalingsfrequentie. Heel goed om duurkracht mee op te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ook wel bekend als RPM. Fietsen op muziek met zelf in te stellen variabele belasting. prima conditietraining. Kijk maar op Wikipedia

Ik ga vanaf morgen ook aan de gang met bodypump, dat zijn trainingen met gewichten en een hoge herhalingsfrequentie. Heel goed om duurkracht mee op te bouwen.

Bijna goed. RPM is een verder ontwikkelde variant van spinning en zelfs een beschermde merknaam. Spinning/RPM is bedoeld om veel calorieën te verbranden en je krijgt er een hele goede conditie van.
Ik doe het tegenwoordig vrij vaak bij deze sportschool(3 tot 4 keer per week) en het verschil is goed te merken. Vroeger had ik al moeite om op een circuitdag 4 á 5 sessies te rijden. Nu rij ik tijdens een endurance 's morgens 30/45 minuten vrije training, daarna 30/45 minuten kwalificatie en 's middags 2 tot soms 2,5 stint van elk 50 minuten op volle race-pace.

Body pump is idd ook een hele goeie training. Bedoeld om spierconditie mee op te bouwen. Niet om breed te worden ofzo. Lichte gewichten en veel herhalingen van alle grote spiergroepen (Benen, Borst, Buik, Biceps, Triceps en Schouders) in 1 uur tijd.
 
Laatst bewerkt:
Haha, ik kan het niet laten hoor :)
Om in de winterperiode wat leven in de MFbrouwerij te brengen heb ik begin dit jaar dit onderwerp ook al eens ter sprake gebracht en er waren idd veel mensen die een hoop aan training doen.
Zelf ben ik net de mijlpaal van 50 voorbij, maar doe nog steeds geen ruk aan training.
Ik vind dat de tijd dat je op die motor rondragt zo kort is dat je er nauwelijks moe van wordt. Ook de Endurancerace waarbij we sessies van 30-35 minuten reden maakten me nou niet erg moe.
Ik doe nog lekker mee in de A groep ( wel in de 2e helft van het veld, maar dat dat heeft óók te maken met het feit dat de gasten in de eerste helft fors getuned zijn en ........ waarschijnlijk wél getraind ;) )
Heb een toetsenbord functie en ben dus ook door lichamelijkwerk niet echt getraind. Ga ook lekker naar de kroeg. Conclusie : Dus zuipen jullie te weinig, trainen is zonde van je tijd en rukken jullie teveel ;) Geintje he gasten!

Jaaa, ik voel de reacties al komen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan