Honda DN-01

top.jpg


Ik zou er wel aan kunnen wennen denk ik................ *D
Persoonlijk vindt ik hem wel "vet" (term van de kids :9 )
 
Hmmmm fraai model. Maar een scooter is het denk ik niet, meer een concurrent voor de Aprilia Mana, het zal dus een motor met automatische versnellingsbak zijn. De Hondaspecialisten hier herkennen misschien zelfs wel het blok, misschien de 800 uit de VFR?
 
nee het is het nieuwe blok uit de honda deaveule, namelijk de 650 die ze opgeboort hebben tot 680cc.
 
Het enigste wat het nog een motorfiets maakt is dat je een tank tussen je benen hebt.

Het enigste wat het nog geen scooter maakt is de bescherming van de kuip voor de benen.


De zithouding en het zadel neigt meer naar het zadel van een goldwing scoot dan van een motor,

Een concurrent voor de Aprilia mana. mmmja mss wel maar dan alleen op het vlak van versnellingsbak.

Meer en meer zullen de moto-merken met dergelijke automatische transmissies op de markt komen.

Het is idee van het blok is idd van een Deauville, transalp.

Het schakelen zal bijna hetzelfde zijn als hetgeen je op de Burgman 650 kan vinden.
 
De DN-01, -ik neem aan dat dit nog een concept naam is- gaat schijnbaar echt in productie. Ik vind hem niet mooi maar wel interessant.

Hij heeft een automatische versnellingsbak die luistert naar de mooie naam Human Friendly Transmission; ofwel: HFT. Ik vind het wel humor zo'n naam, het doet voorkomen dat veel andere transmissies minder mensvriendelijk zijn... en dat is natuurlijk ook zo.

De HFT werkt niet volgens het variomatic principe maar hydraulisch- mechanisch met een hydropomp en -motor die gebruik maken van een mechanische overbrenging en bovendien schijnbaar een lockup hebben. Het is een heel compacte unit die dwars achter het motorblok zit ingebouwd.
Ook deze unit kent vaste overbrengingen voor lieden die niet begrijpen hoe goed een automaat rijdt; verder zijn er twee automaat standen, normaal en sport.

Hier nog een paar links:
Artikel in Webbikeworld.
Doorsnede
Filmpje

Honda heeft grote plannen met deze transmissie. Ik heb het nog niet gevonden maar mij lijkt dat ie ook wel in de E4-01 zal zitten... Die E4-01 vind ik een prachtding :9~ , daarvoor zou ik wel weer in de buidel willen tasten... Hopen dat die ook komt.
 
Laatst bewerkt:
Die E4-01 is een stuk interessanter dan de DN-01 inderdaad.

full


Dit lijkt wel de ultieme hybride van zo'n beetje alles, met 17" wielen en kofferbak!
 
Hm, misschien ligt het aan mij, maar ik vind die E4-01 echt spuuglelijk ;) Ik houd niet zo van die scooters. Maar, de DN-01 is heel erg mooi! Heeft iemand enig idee wat de prijs zal gaan zijn?

Hm, ik zie nu pas dat er twijfel is of de DN-01 nou een scooter of motor is. Ik vind het dus duidelijk een motor ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou okee, misschien is hij niet spuuglelijk, maar ik houd gewoon niet van dit type motors. Maar in zijn klasse is hij best mooi ;)

Ik pas mijn mening even iets aan omdat ik nu pas zie dat dit draadje in het 'motorscooters' forum zat (ben hier gekomen via Zoeken). :)
 
Die E4-01 vind ik ook helemaal niet mooi.

Smaken verschillen nu éénmaal. De DN-01 is voor mij ook meer een motorfiets dan een scooter maar wel ééntje met schakelvrij rijden.
 
En gelukkig verschillen smaken, zou een saaie boel worden anders.

Ah okee, de DN-01 is een automaat, wist ik niet. Ik vraag me af of ik dat prettig zou vinden rijden. Met een auto vind ik het nog steeds leuk om te schakelen na een paar jaar rijden, ik denk dat dat met de motor ook niet snel over gaat. Maar goed, eerst het roze pasje maar eens halen :)
 
DN-01 is idd schakelvrij rijden met twee modussen. Sportief of normaal. Hij schakelt wel degelijk zoals een auto die een automaat heeft en dus niet dmv een vario.

Ik vrees dat hij in België rond de 10.000euro gaat kosten en dus in NL mag je daar dan 1000 euro bijtellen wat ik duur vind voor een moto.

Wat de auto betreft. Ik rijd nu ook met een manueel bediende schakelbak maar als het van mij afhangt is het op de volgende auto gedaan. Het verkeer maakt het gewoon tot een vervelende zaak dat schakelen. En voor de moto denk ik er ook zo over, daarom dat ik in het motoscooter-onderdeel zit he.
 
DN-01 is idd schakelvrij rijden met twee modussen. Sportief of normaal. Hij schakelt wel degelijk zoals een auto die een automaat heeft en dus niet dmv een vario.
Volgens het artikel in Bikeweek is dat niet juist, zie quote:
"The new-generation infinitely variable transmission is claimed to deliver superb throttle response and stepless shifting, with no mid-corner shifting shocks. Riders can select from three shifting modes: Drive Mode, Sports Mode and 6-Speed Manual Mode."

Er zijn dus drie modi; sport, normaal (ofwel "drive") en de handschakelmodus met 6 gangen.

Deze automaat werkt niet met variators en een riem, maar hydraulisch; eigenlijk hydrostatisch. Deze techniek zit in allerhande grondverzetmaterieel als shovels en bulldozers maar ook in bijvoorbeeld locomotieven. Ook in landbouwtractoren is deze techniek in opmars want het maakt een ingewikkelde schakelbak overbodig, en werken gaat gewoon sneller als je altijd de juiste overbrenging hebt.

Zo te lezen is ie perfect traploos en ik stel me voor dat deze techniek als voordeel heeft dat het bereik groter is dan met een riem. Hij kan dus wegrijden met minimale koppelings-slip en op snelheid heb je niet het nadeel van de secundaire variator met koppeling die met ruim tweemaal het motortoerental rondgiert.
 
Laatst bewerkt:
Deze automaat werkt niet met variators en een riem, maar hydraulisch; eigenlijk hydrostatisch. Deze techniek zit in allerhande grondverzetmaterieel als shovels en bulldozers maar ook in bijvoorbeeld locomotieven. Ook in landbouwtractoren is deze techniek in opmars want het maakt een ingewikkelde schakelbak overbodig, en werken gaat gewoon sneller als je altijd de juiste overbrenging hebt.
Heb je wat meer info over deze manier van krachtoverbrenging?
 
.... Heb je wat meer info over deze manier van krachtoverbrenging?...
Misschien kun je iets met dit verhaal...

Hydrostatische transmissies kom je op de meest vreemde plekken tegen en dat is niet voor niets.
Voor het op gang brengen van een echt zware last als een trein kun je niet met slippende koppeling wegrijden; daar heb je een transmissie nodig met een zeer lage overbrenging, liefst vanaf nul. Een hydraulische transmissie kan dat, die kan zelfs zonder onderbreking naar achteruit....

Voor de werking moet je eerst weten hoe een hydropomp werkt.
Het huis met de plunjers wordt aangedreven door de verbrandingsmotor en draait in zijn geheel rond. Door de scheefstaande "wobbleplate" (sorry, ik weet geen Nederlandse naam) bewegen de plunjers in het huis heen en weer. Aan de andere kant van de plunjers zitten de in- en uitlaat. In werkelijkheid is dat een spiegelplaat die met één sleuf de zuigende plunjers verbindt en de olie binnenlaat, de andere sleuf verbindt de persende plunjers en hierdoor wordt de olie weggedrukt.

Nu is de wobbleplate bij deze pomp vast, maar stel dat je hem kunt kantelen. Als je hem vlak zet bewegen de plunjers niet op en neer en is de pompopbrengst nul; zet je hem maximaal schuin dan is de opbrengst maximaal, en alle standen daartussen.
Dit wordt gebruikt in constant-druk pompen; de stand van de wobbleplate en dus de opbrengst wordt geregeld door de druk in het systeem, zo is de druk constant en onafhankelijk van het verbruik.

Dat is het mooie aan het axiale principe, een verstelbare slag lukt je niet zo eenvoudig met een krukas...

De slag (en dus de opbrengst) van de plunjers is dus traploos verstelbaar. De hydromotor werkt net als de pomp. Bij de HFT is anders dan veel andere transmissies de hydropomp schijnbaar niet verstelbaar.
Merkwaardig. Ik had het eigenlijk andersom verwacht...

Hier de werking van een hydrostatische transmissie zoals die zit in een Honda Foreman, een vierwielaangedreven Quad (ATV); let wel, dit is dus niet de HFT.

Hier een mooie doorsnedetekening van de HFT, maar de werking is hier moeilijk uit te halen. Wel zie je duidelijk de plunjers en het verstelmechanisme.
Merk op dat alleen de motor verstelbaar is, de pomp heeft een vaste slag.

Nu heb ik op de tekening zitten turen maar het geheim van de HFT heb ik nog niet ontwaard... Er zitten naast de genoemde axiale pomp en motor namelijk ook nog een schottenpomp en -motor in; die motor is ook verstelbaar. De Japanners hebben er vast iets moois mee bedacht maar hoe het precies werkt haal ik niet uit deze tekening. De schottenpomp en -motor zie je duidelijk op dit filmpje.

Merk op dat er geen koppeling meer aan te pas komt... Die heb je met deze transmissie niet nodig. Je kunt met deze transmissie 0,0001 Km/h rijden zonder koppelingsslip, en in één beweging door naar achteruit, ook traploos. Lijkt mij ideaal...
 
Laatst bewerkt:
De E4-01 is prachtig afgewerkt en heeft hele mooie, praktische details.
Eindelijk een Honda die ik wel zou willen hebben }) .
Als hij zó op de markt komt [met navigatie,airbag,el.schuifruit,dure technische details] ben ik bang dat 'ie erg duur zal gaan worden... '(

Dit is in mijn optiek een echte scooter: praktisch [vooral die kofferruimte spreekt me erg aan], goede windbescherming, alles mooi weggewerkt onder vloeiend plaatwerk, en ruim [een echte 2zitter].
Benieuwd trouwens of het futuristische uiterlijk ook tijdloos blijkt te zijn en over 10jaar nog mooi gevonden wordt 8-) .
 
Honda heeft al bewezen dat het met een "apart" uiterlijk ook op de markt durft te komen.

Getuige de "Pacific Coast". Op zich ook wel een eigenaardige verschijning en dit al meer dan 10jaar geleden.

Het is maar de kwestie of het gaat aanslaan. Ik ben er quasi zeker van dat als de prijs meevalt dit een topper wordt.

Ik zou hem meteen kopen want ik vind het een heel knappe moto. Het uiterlijk is voor discussie vatbaar en de mooiste is het niet maar wel de knapste qua technisch vernuft en zitpositie,enz.
 
Getuige de "Pacific Coast". Op zich ook wel een eigenaardige verschijning en dit al meer dan 10jaar geleden.

De PC800 vind ik nog steeds een prachtige [en praktische] motor en die is ook erg waardevast gebleken.

Een uiterlijk wat voor discussie vatbaar is, is een pluspunt want dan is er niet voor de veilige middenweg gekozen [niemand vindt 'm lelijk niemand vindt 'm prachtig]; fabrikanten die op zeker spelen doen de harten niet sneller slaan en dergelijke ontwerpen worden ook nooit klassiekers.
Deze E4-01 [kunnen ze geen aansprekende naam verzinnen?] is wat dat betreft zeker een motor die harten sneller kan doen slaan; ik vind het een prachtig, vloeiend ontwerp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan