Hoe vaak welke soort olie+het filter verversen per seizoen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.498
1.871
Zoals gezegd:

Hoe vaak verschonen jullie de olie?

Ik ga een R1 rijden in 2008 en ben ook benieuwd naar de beste smering,dus welk type olie er het best in kan,begreep dat er een soort speciale raceolie is :?

Dit jaar is 2 x blok ontploft/opgeblazen en wil dit liever niet weer meemaken(mocht het al door de olie gekomen zijn :? )

Dus: 1:welke olie is volgens de ervaringsdeskundigen alhier het best en :
2:hoe vaak/snel wisselen?


Merci voor de wijze raad

En ik weet dat een R1 bijgeveuld moet worden na elke sessie *D *D
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte altijd motorex half syntheet voor mijn fzr (waar ik alleen maar circuitdagen mee reed). Voor mijn zojuist aangeschafte zx6r ga ik dezelfde olie gebruiken. Verversen doe ik om de 3 of 4 volledige circuitdagen. (ligt ook een beetje aan de omstandigheden). Dat vind ik redelijk.

Ik rij redelijke rondetijden, maar heb ook niet de illusie dat ik een profi ben. Probeer een beetje een middenweg te vinden tussen wat financieel haalbaar is, en wat goed is voor de motor.
 
Ik vind een keer per jaar (in de winter) olie wisselen wel mooi genoeg.
Dat doe ik dan met de voorgeschreven olie (Yamalube voor mijn R6, in de Laverda's gaat Motul V300)
 
Dat is ook net hoeveel geld je te besteden heb,ik vervang om de 5 dagen mijn olie.
En snij dan gelijk mijn olie filter open om te kijken of er geen rare dingen in het blok gebeuren.
Kost wat maar als jij weinig of slecht eten krijg,dan presteer je ook slecht.
Maar daarintegen met mijn blok rij ik altijd goed in de toeren.
Als je rustiger aan doet,dan kan je er wel wat langer meedoen.
 
Ik wilde ook graag horen welke viscositeit de voorkeur heeft ?

@baksteen: de bredebeier wordt nog bijna dagelijks bereden ;)

R1 is voor legaal blaffen :+
 
Ik gebruik Castrol Superbike en vervang om de 4 à 5 dagen filter en olie. Inderdaad filter goed checken en ook de olie overgieten door een oud t-shirt om te zien wat er uit je blok komt.

[me="Tr@x"]die zich al eens de stuipen op het lijf heeft gejaagd omdat hij "metaalsplinters" in z'n olie vond.....je moet natuurlijk wel je olieopvangbak schoon hebben...en vrij van dennenaalden....[/me] |( :X _O-
 
Jij kan natuurlijk ook aanhouden dat je de olie wisselt bij iedere blokrevisie...... :Y :+
 
Laten we es beginnen dat de grootste fout die er gemaakt is/wordt dat mensen te vaak hun olie vervangen. Is grootste onzin dat het om de 2 dagen nodig is. Slecht voor het blok en slecht voor het milieu. Heb het nog geen eens over geld....
Olie heb naast een reinigende en smerende werking ook meerdere functies maar daar wordt niet vaak aan gedacht :N
Om de 4-5 dagen is goed zat. Motor van te voren goed warm laten draaien voordat je de kraan openzet. Ik ben overgestapt vanb 10w40 half naar 10w40 vol ivm de snel wisselende temp.lasten en hogere temp die er gehaald worden in het blok.
 
Laten we es beginnen dat de grootste fout die er gemaakt is/wordt dat mensen te vaak hun olie vervangen. Is grootste onzin dat het om de 2 dagen nodig is. Slecht voor het blok en slecht voor het milieu. Heb het nog geen eens over geld....
Olie heb naast een reinigende en smerende werking ook meerdere functies maar daar wordt niet vaak aan gedacht :N
Om de 4-5 dagen is goed zat. Motor van te voren goed warm laten draaien voordat je de kraan openzet. Ik ben overgestapt vanb 10w40 half naar 10w40 vol ivm de snel wisselende temp.lasten en hogere temp die er gehaald worden in het blok.

Klopt als een bus :Y :Y

maarre, slecht voor het millieu.. je gaat toch niet een beetje week worden he ;) :+
 
Laten we es beginnen dat de grootste fout die er gemaakt is/wordt dat mensen te vaak hun olie vervangen. Is grootste onzin dat het om de 2 dagen nodig is. Slecht voor het blok en slecht voor het milieu. Heb het nog geen eens over geld....
Olie heb naast een reinigende en smerende werking ook meerdere functies maar daar wordt niet vaak aan gedacht :N
Om de 4-5 dagen is goed zat. Motor van te voren goed warm laten draaien voordat je de kraan openzet. Ik ben overgestapt vanb 10w40 half naar 10w40 vol ivm de snel wisselende temp.lasten en hogere temp die er gehaald worden in het blok.

Waarom ben je van half(syntheet?) overgegaan naar vol?kan een vol beter de wisselingen aan?

En 10w40 moet goed warm gedaaid worden,maar dat is toch met elke oliesoort?
 
Nee,voor je gaat rijden bedoelt ie denk ik?

Voor aftappen is ook logisch,maar hij bedoelt de vele temp.wisselingen door steeds sessies rijden ,dacht ik
 
Ik rijd volsyntheet eurol visco weet ik niet. En wisselen doe ik 2 keer per jaar. (Winter en halverwege raceseizoen). Olie is altijd super schoon en de motor loopt als een zonnetje. Uiteraard altijd netjes warm laten lopen voordat de gaskraan open gaat. Maar dat is een heel ander onderwerp ;)
 
tsja....
heb zn voordelen en nadelen.


Voordeel: olie loopt er makkelijker/beter uit
Nadeel: je start toch weer je bike ff (slijtage). En dat doe je al zo vaak met een racer dat ik dat liever vermijd. Laat hem wel een avondje druppele.

Als je motor koud is is ie toch ook ooit warm geweest. Dus de olie is dan la naar onderen gezakt toendertijd? of maak ik een denkfout en blijft de oude olie nu op allerlei ongewenste plekjes in het blok achter??

Voor m,n gevoel is aftappen met hete olie beter dan koude :?
 
Als je motor koud is is ie toch ook ooit warm geweest. Dus de olie is dan la naar onderen gezakt toendertijd? of maak ik een denkfout en blijft de oude olie nu op allerlei ongewenste plekjes in het blok achter??

Voor m,n gevoel is aftappen met hete olie beter dan koude :?


Olie is allang gezakt ja inc slijtagedelen. Maar met aftappen gaat het gewoon wat makkelijker. Er blijft altijd olie op plekken liggen. Die krijg je er alleen uit wanneer je hem splitst en schoonmaakt ;)
Daarom staan er vaak in het handboek 3 waardes

1 zonder filterwissel (bv 3.5 ltr)
1 met filterwissel (bv 3.7 ltr)
1 met filterwissel en na revisie oid. (bv 3.8 ltr)

;)

Gewoon goeie olie gebruiken en geen castrol GTX (die groene/witte flessen ) die je bij de gamma kan kopen voor 15 euro voor 5 ltr |(
Das autolie en het is troep.
Goeie olie is gewoon duur. En....vergeet niet dat castrol/kroon etc etc bv niet zn eigenlijk olie maakt maar het inkoopt bij bv shell oid en dan zelf additieven dr bij gooit. Maakt niet zoveel uit maar dat je het ff weet. Geen meerwaarde brengt dit toe oid aan de olie zelf.
 
Splitsen en schoonmaken :X :X :X 3 x gedaan dit jaar :X :X :X

Maar wat voor visco? 10w40? of een dikkere soort die langzamer vloeibaar wordt maar beter smeert bij extreem hoge temperaturen?

en vol of halfsyntheet ben ik ook nog niet uit,sommige zweren bij niet syntheet of zelfs mineraal :? :?
 
Ik ververs ook ongeveer om de 4-5 dagen en natuurlijk vervang ik dan ook gelijk het oliefilter( Tussentijds hou ik het olie niveau ook goed in de gaten). Dit jaar ging er Motul 300V 10w40 in, maar denk volgend jaar over te stappen op de 15w50 variant omdat deze nog beter beschermd bij hogere temperaturen. Ik heb geen problemen met de motor/ koppeling gehad met deze olie!

Verschil tussen de halfS en volS is dat een halfS beter smeert, maar het volS beter bestand is tegen hogere temperaturen.

Zoals al is gezegd is het belangrijk je motor eerst warm te draaien, maar vooral ook de temperatuur in de gaten houden wanneer je van de baan komt. Juist op dit moment loopt de temperatuur snel op dus niet eerst staan lullen Bredebeier met jan en alleman, maar snel uitzetten dat ding.
 
Ligt er bij mij beetje aan , meestal olie en filter vervangen als er weer een deksel kapot gevallen is en al me olie dus weer in de grindbak ligt :P En dan in de winter nog een keerte .... komt gemiddeld op zo'n 3x per jaar :+ da's zo om de 5,6 a 7 dagen ofzo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan