geluidsnormen hinderen tt-circuit

Alias

MF veteraan
12 jan 2005
116.733
20
Voorzitter TT luidt noodklok

Bestuur en Directie van het TT Circuit Assen willen op korte termijn duidelijkheid van de Provincie Drenthe over de geluidsmetingen die worden verricht, de interpretatie van de uitkomsten en de inrichting van de vergunningen die zijn verleend dan wel moeten worden aangevraagd. De vastlopende vergunningsprocedures zijn het circuit niet alleen een doorn in het oog, maar de bedrijfsvoering komt er door in het gevaar. De vergunning die verleend is voor de Champ Car races kende als novum een zogenaamde Lmax. Dit betekende dat het TT Circuit op eens en als eerste en enige in Nederland met een piekniveau te maken kreeg, naast de limiet van het daggemiddelde. De Provincie achtte dit noodzakelijk om de vergunning in een eventuele procedure bij de Raad van State “er door te krijgen”. TT Voorzitter Jos Vaessen benadrukt dat “piekniveaus” absoluut niet inpasbaar zijn in de internationale auto- en motorsport evenementen en dat bij TT & Superbike als ook de topraces op circuit Zandvoort nooit piekniveaus zijn opgenomen, dit om de eenvoudige reden dat piekniveaus niet stuurbaar zijn. De piekniveaus worden namelijk met name bepaald door de spreiding van het wedstrijdveld. Vaessen verbaast zich ook over het persbericht van de provincie Drenthe, waarbij in zijn visie een subitem onnodig belangrijk gemaakt wordt en het is hem een raadsel welk doel dit eigenlijk dient. Het TT Bestuur wil dan ook dat de piekbelasting uit de vergunning verdwijnt omdat het niet realistisch is en omdat het geen issue is in de bescherming van de woonomgeving.

Het Drents landschap, dat in de krant de TT beschuldigde van manipulatie van de cijfers, heeft een brief gekregen waarin opheldering wordt gevraagd over de uitspraken jegens het TT bestuur. Mocht het Drents landschap deze uitspraken inderdaad hebben gedaan, dan accepteert het bestuur van het TT Circuit dit niet en spant het een juridische procedure aan wegens smaad.

Het TT Circuit Assen is in het voorjaar geconfronteerd met aanzeggingen van boetes. De reden waarom deze aanzeggingen zijn opgelegd, komt volgens de Provincie door een aantal overschrijdingen van de gestelde norm bij de meetpaal op het circuit.De provincie Drenthe wil de woonomgeving tegen overschrijdingen van de gestelde geluidsnorm beschermen en hiervoor is een zogenaamd “daggemiddelde” bepaald. De metingen van de paal op het TT Circuit corresponderen met het opgelegde beschermingsniveau in de woonomgeving. Nader onderzoek heeft echter aangetoond dat deze relatie niet meer klopt. Er zijn aantoonbare verschillend van 6 dba, tussen wat de paal aangeeft en de waarde die op het referentiepunt er zou moeten zijn. Aangezien de genoemde overschrijdingen de 3 dba niet overschrijden, is de woonomgeving nimmer geconfronteerd met een overschrijding van de toegestane geluidbelasting. Jos Vaessen benadrukt dat hij sinds mei van dit jaar hij in gesprek is met de Provincie, maar dat standpuntvorming van deze zijde wel lang op zich laat wachten. Deze ontwikkelingen bedreigen op korte termijn de zogenaamde Cupraces van de KNMV, omdat met deze niet opgeloste problematiek de races komend seizoen niet mogelijk zijn.
Half november gaat het TT Circuit Assen met de Provincie Drenthe in overleg om eindelijk duidelijkheid te krijgen. De deelnemers aan de Cupraces moeten op zeer korte termijn duidelijkheid hebben voor het seizoen 2008. Mochten de boetes toch opgelegd worden dan maakt het TT Bestuur de gang naar de bestuursrechter
-O-


voor iedereen die ook maar iets hieraan wil doen....:

 
Laatst bewerkt:
jep, de auto en motorsport wordt de nek omgedraait hier in Nederland.

Heb al meerdere coureurs gehoord die volgend jaar de circuitmotor aan de wilgen hangen -O-

Je kan beter van voetbal houden, mag je op Zondag ochtend en doordeweeks de avonden zoveel herrie( schreeuwen/muziek etc.) maken, niemand die daar eens wat aan doet :X :r
 
jep, de auto en motorsport wordt de nek omgedraait hier in Nederland.

Heb al meerdere coureurs gehoord die volgend jaar de circuitmotor aan de wilgen hangen -O-

Je kan beter van voetbal houden, mag je op Zondag ochtend en doordeweeks de avonden zoveel herrie( schreeuwen/muziek etc.) maken, niemand die daar eens wat aan doet :X :r
Je vergeet nog: de halve stad afbreken als je verliest, kampioen wordt enz enz :(
 
als je wilt zeiken, kun je zeiken. zo werkt dat in Nederland.
enkele jaren terug had bijna ieder dorp z,n eigen motorcrossbaan, wat is daar tegenwoordig
nog van over?? en alle huidige staan onder spanning.
ben benieuwd wat hier weer uitkomt.
 
De piekniveaus worden namelijk met name bepaald door de spreiding van het wedstrijdveld.

Jammer dat zoiets variabel als geluid aan regeltjes wordt gebonden. :N

Wat ik dan eigenlijk niet snap, er wordt zo moeilijk gedaan over vergunningen, maar er wordt niet gekeken naar wat een dergelijk evenement oplevert aan inkomsten uit overnachtingen en dergelijken van de mensen die erop afkomen.
 
Laatst bewerkt:
idd, word er dood ziek van!
Ze roepen in Assen wel heel blij dat ze de motogp en SBK voor een lange tijd vast hebben staan maar als da gezeik zo doorgaat dan word er over een paar jaar echt niet meer gereden, en dan...... hebben een paar zeikers hun zin ipv 100 duizenden fans, ik dacht dat dit een democratisch land was! klap er desnoods een referendum tegenaan, dan zal je wel zien wat de mensen willen!!!!!!!!
 
Heb zo'n vermoeden dat het druk gaat worden in het ONK komend jaar :P
Vooral SuperSport. Lijkt me fantastisch die volle ONK klasses.

Maar verder hoop ik dat de KNMV Cup races volgend jaar doorgaan. Wil volgend jaar voor het eerst racen, in de SV Cup. Dus de KNMV Cupraces moeen gewoon doorgaan!

Geen geouwehoor over dat geluid. Hoelang ligt het circuit er al?!! Hoelang en hoeveel wordt er al op geraced! Dus niet zuren. De snelweg langs Assen neemt toch ook genoeg geluid mee.
 
Vooral SuperSport. Lijkt me fantastisch die volle ONK klasses.

Maar verder hoop ik dat de KNMV Cup races volgend jaar doorgaan. Wil volgend jaar voor het eerst racen, in de SV Cup. Dus de KNMV Cupraces moeen gewoon doorgaan!

Geen geouwehoor over dat geluid. Hoelang ligt het circuit er al?!! Hoelang en hoeveel wordt er al op geraced! Dus niet zuren. De snelweg langs Assen neemt toch ook genoeg geluid mee.

Ik heb mijn racer net verkocht .... en ben daar precies op tijd mee geweest volgens mij , wacht het wel ff af wat ze gaan doen ... maar zoals het er nu naar uit ziet geen racen meer voor mij :N
 
Ik heb mijn racer net verkocht .... en ben daar precies op tijd mee geweest volgens mij , wacht het wel ff af wat ze gaan doen ... maar zoals het er nu naar uit ziet geen racen meer voor mij :N
Denk je dat er geen KNMV Cup races zijn in 2008? En in welke klasse reed je afgelopen seizoen?
 
Je vergeet nog: de halve stad afbreken als je verliest, kampioen wordt enz enz :(
:^
Heb zo'n vermoeden dat het druk gaat worden in het ONK komend jaar :P
ook daar gaat er meer gezeur komen vrees ik..

de Gier bedankt voor de bron.
Beste Cupper, ONK-rijder, CRT-rijder en relatie,

Op woensdag 31 oktober heeft er een persconferentie plaatsgevonden in de Gold Club op het Circuit van Assen.
Tijdens de persconferentie ging de heer Vaessen uitgebreid in op de geluidsproblematiek zowel bij de Champ Cars als bij de KNMV Cupraces.
Na uitgebreide metingen door het geluidtechnisch bureau Peutz blijkt dat tijdens KNMV Cupraces wel de dynamische norm bij de meetpaal overschreden wordt maar dat de geluidsnorm bij de eerste woongevels structureel maar liefst gemiddeld 6 dBa onder de gestelde norm blijft.
De huidige dynamische waarde op de meetpaal is in 2002 rekenkundig bepaald dus niet op meetwaarden. Binnenkort heeft het Circuit van Assen overleg met de Provincie Drenthe en hierin stelt zij o.a. een andere meetpositie van de meetpaal voor met als doel een betere correlatie met het geluidsniveau nabij de woningen.
Vandaag stond er een fors artikel in de Telegraaf en ook in Het Dagblad van het Noorden is ruimschoots aandacht aan deze persconferentie besteed.
In bijgaande pdf-file welke vanmiddag vanaf de site van het Dagblad van het Noorden gemaakt is staat genoemd artikel en de reakties.
Via bijgaande link kom je rechtstreeks bij genoemd artikel en haar aktuele reakties:

http://www.dvhn.nl/nieuws/sport/article2651390.ece?secId=28

Vriendelijke groeten,
Het CRT-team
 
Jammer dat zoiets variabel als geluid aan regeltjes wordt gebonden. :N

Wat ik dan eigenlijk niet snap, er wordt zo moeilijk gedaan over vergunningen, maar er wordt niet gekeken naar wat een dergelijk evenement oplevert aan inkomsten uit overnachtingen en dergelijken van de mensen die erop afkomen.
jawel des te erger... |(

Persberichten KvK Drenthe: Groen licht voor vriendenclub TT
Er komt een Stichting Vrienden TT Circuit Assen. Dit heeft het algemeen bestuur van de Kamer van Koophandel Drenthe op dinsdag 23 oktober besloten.

De nieuwe stichting heeft als doel de ontwikkeling van het TT Circuit Assen te bevorderen en bij te dragen aan een positieve, evenwichtige beeldvorming van het circuit. De stichting wil uiting geven aan de waardering voor het circuit, die met name in Noord Nederland bij veel particulieren en bedrijven leeft. KvK-directeur Wim de Kleuver: "In de publiciteit lijkt het er wel eens op dat het circuit alleen maar tegenstanders heeft, maar niets is minder waar. Om die indruk weg te nemen hebben we als KvK het initiatief genomen tot oprichting van de Stichting Vrienden TT Circuit Assen."

Het bestuur is van mening dat het circuit een belangrijke economische betekenis heeft voor de regio. In het rapport van DTV Consultants van februari 2003 over de economische betekenis van het circuit, wort becijferd dat alle activiteiten op het circuit in 2000 een omzet genereerden van ruim 80 miljoen euro en een werkgelegenheid (direct en indirect) van ruim 1550 mensjaren. Uit het rapport blijkt verder dat de toekomst er rooskleurig uitziet: In 2010 zouden deze cijfers respectievelijk ruim 122 miljoen en bijna 2350 mensjaren bedragen. Bovendien zal TT World naar verwachting een belangrijke rol spelen in de groei van de economie en de werkgelegenheid in Assen en omgeving.

Binnenkort is de samenstelling van het stichtingsbestuur bekend. De Kamer van Koophandel zal, in elk geval in het begin, deel uitmaken van het bestuur, om ervoor te zorgen dat de organisatie en de uitvoering van de stichting vanaf het begin goed wordt neergezet.


Particulieren en bedrijven die sympathiseren met het doel van de stichting kunnen zich aanmelden als donateur, eerst nog via het secretariaat van de Kamer van Koophandel Drenthe, telefoon (0522) 265602 of via e-mail, secretariaat@meppel.kvk.nl. De donatie voor particulieren bedraagt 20 euro per jaar, voor bedrijven 75 euro per jaar.
 
Laatst bewerkt:
jawel des te erger... |(

Persberichten KvK Drenthe: Groen licht voor vriendenclub TT
Er komt een Stichting Vrienden TT Circuit Assen. Dit heeft het algemeen bestuur van de Kamer van Koophandel Drenthe op dinsdag 23 oktober besloten.

De nieuwe stichting heeft als doel de ontwikkeling van het TT Circuit Assen te bevorderen en bij te dragen aan een positieve, evenwichtige beeldvorming van het circuit. De stichting wil uiting geven aan de waardering voor het circuit, die met name in Noord Nederland bij veel particulieren en bedrijven leeft. KvK-directeur Wim de Kleuver: "In de publiciteit lijkt het er wel eens op dat het circuit alleen maar tegenstanders heeft, maar niets is minder waar. Om die indruk weg te nemen hebben we als KvK het initiatief genomen tot oprichting van de Stichting Vrienden TT Circuit Assen."

Het bestuur is van mening dat het circuit een belangrijke economische betekenis heeft voor de regio. In het rapport van DTV Consultants van februari 2003 over de economische betekenis van het circuit, wort becijferd dat alle activiteiten op het circuit in 2000 een omzet genereerden van ruim 80 miljoen euro en een werkgelegenheid (direct en indirect) van ruim 1550 mensjaren. Uit het rapport blijkt verder dat de toekomst er rooskleurig uitziet: In 2010 zouden deze cijfers respectievelijk ruim 122 miljoen en bijna 2350 mensjaren bedragen. Bovendien zal TT World naar verwachting een belangrijke rol spelen in de groei van de economie en de werkgelegenheid in Assen en omgeving.

Binnenkort is de samenstelling van het stichtingsbestuur bekend. De Kamer van Koophandel zal, in elk geval in het begin, deel uitmaken van het bestuur, om ervoor te zorgen dat de organisatie en de uitvoering van de stichting vanaf het begin goed wordt neergezet.


Particulieren en bedrijven die sympathiseren met het doel van de stichting kunnen zich aanmelden als donateur, eerst nog via het secretariaat van de Kamer van Koophandel Drenthe, telefoon (0522) 265602 of via e-mail, secretariaat@meppel.kvk.nl. De donatie voor particulieren bedraagt 20 euro per jaar, voor bedrijven 75 euro per jaar.
dat is goed nieuws *O* *O* *O*
 
Persbericht
Voorzitter TT luidt noodklok
Bestuur en Directie van het TT Circuit Assen willen op korte termijn duidelijkheid van de Provincie
Drenthe over de geluidsmetingen die worden verricht, de interpretatie van de uitkomsten en de
inrichting van de vergunningen die zijn verleend dan wel moeten worden aangevraagd. De
vastlopende vergunningsprocedure zijn het circuit niet alleen een doorn in het oog, maar de
bedrijfsvoering komt er door in het gevaar.
De vergunning die verleend is voor de Champ Car races kende als novum een zogenaamde Lmax.
Dit betekende dat het TT Circuit op eens en als eerste en enige in Nederland met een piekniveau te
maken kreeg, naast de limiet van het daggemiddelde. De Provincie achtte dit noodzakelijk om de
vergunning in een eventuele procedure bij de Raad van State “er door te krijgen”. TT Voorzitter Jos
Vaessen benadrukt dat “piekniveaus” absoluut niet inpasbaar zijn in de internationale auto- en
motorsport evenementen en dat bij TT & Superbike als ook de topraces op circuit Zandvoort nooit
piekniveaus zijn opgenomen, dit om de eenvoudige reden dat piekniveaus niet stuurbaar zijn. De
piekniveaus worden namelijk met name bepaald door de spreiding van het wedstrijdveld.
Vassen verbaast zich ook over het persbericht van de provincie Drenthe, waarbij in zijn visie een
subitem onnodig belangrijk gemaakt wordt en het is hem een raadsel welk doel dit eigenlijk dient.
Het TT Bestuur wil dan ook dat de piekbelasting uit de vergunning verdwijnt omdat het niet realistisch
is en omdat het geen issue is in de bescherming van de woonomgeving.
Het Drents landschap, dat in de krant de TT beschuldigde van manipulatie van de cijfers, heeft een
brief gekregen waarin opheldering wordt gevraagd over de uitspraken jegens het TT bestuur. Mocht
het Drents landschap deze uitspraken inderdaad hebben gedaan, dan accepteert het bestuur van het
TT Circuit dit niet en spant het een juridische procedure aan wegens smaad.
Het TT Circuit Assen is in het voorjaar geconfronteerd met aanzeggingen van boetes. De reden
waarom deze aanzeggingen zijn opgelegd, komt volgens de Provincie door een aantal
overschrijdingen van de gestelde norm bij de meetpaal op het circuit.
De provincie Drenthe wil de woonomgeving tegen overschrijdingen van de gestelde geluidsnorm
beschermen en hiervoor is een zogenaamd “daggemiddelde” bepaald. De metingen van de paal op
het TT Circuit corresponderen met het opgelegde beschermingsniveau in de woonomgeving. Nader
onderzoek heeft echter aangetoond dat deze relatie niet meer klopt. Er zijn aantoonbare verschillend
van 6 dba, tussen wat de paal aangeeft en de waarde die op het referentiepunt er zou moeten zijn.
Aangezien de genoemde overschrijdingen de 3 dba niet overschrijden, is de woonomgeving nimmer
geconfronteerd met een overschrijding van de toegestane geluidbelasting.
Jos Vaessen benadrukt dat hij sinds mei van dit jaar hij in gesprek is met de Provincie, maar dat
standpuntvorming van deze zijde wel lang op zich laat wachten. Deze ontwikkelingen bedreigen op
korte termijn de zogenaamde Cupraces van de KNMV, omdat met deze niet opgeloste problematiek
de races komend seizoen niet mogelijk zijn.
Half november gaat het TT Circuit Assen met de Provincie Drenthe in overleg om eindelijk
duidelijkheid te krijgen. De deelnemers aan de Cupraces moeten op zeer korte termijn duidelijkheid
hebben voor het seizoen 2008.
Mochten de boetes toch opgelegd worden dan maakt het TT Bestuur de gang naar de bestuursrechter
 
Denk je dat er geen KNMV Cup races zijn in 2008? En in welke klasse reed je afgelopen seizoen?

Zullen best nog wel cup races zijn denk ik , maar het word inmiddels zo duur tegenover zo weinig rij tijd en zo veel regeltjes dat de lol niet meer in verhouding staat tot de kosten ... heb btw zac,cup en dutch sbk gereden ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan