De Buikschuiver
MF veteraan
"Vectrix, de scooter van de toekomst" is de titel van dit topic.
De Vectrix is al langsgekomen in het grote motorscootertopic deeltje 1 en onlangs weer verschenen in het Malaguti Ciak Electric Power topic. Het is tijd voor een apart topic voor deze scooter van de toekomst, want 100% elektrisch en "tankt" in de garage uit het stopcontact!
Hybride is de eerste die hem gereden heeft en zijn verslag uit het Malaguti Ciak Electric Power topic heb ik hier ingezet begeleid door zijn foto's!
In Italië kost de Vectrix € 10.575,00.
Hybride schrijft:
"Vanmiddag heb ik voor het eerst de Vectrix bekeken en er zelfs een eindje op gereden ! Het is schijnbaar de eerste in Nederland, en ik was de eerste die er een proefritje op maakte...
Het achterste zadel kan omhoog geklapt worden en daaronder bevindt zich een dik geel neopreen netsnoer waarmee je de Vectrix "tankt". Er past ook een helm onder maar veel meer ook niet.
De zitpositie is redelijk ruim, ik kan de benen redelijk strekken maar ben dat niet meer gewend, ik vouw ze onder me maar de treeplank loopt niet door. De zithoogte is voor mij geen probleem maar vanwege het brede zadel kan ik me voorstellen dat kleinere mensen hem aan de hoge kant vinden.
Voor het wegrijden moet je de sleutel in het slot steken en omdraaien tot het helmsymbool, daarna de linker rem inknijpen, dan de rechter; daarna verschijnt in de linker dashboard "klok" het woord "GO", het dashboard doet schijnbaar een zelftest en je kunt vertrekken. In de rechter klok staat heel grappig de afbeelding van een penlite naast het ladingsniveau...
Heel uitgebreid was de proefrit niet; het is herfst, de straat was nat en met bladeren bezaaid, en ik reed op eigen risico op een dure scooter waarvan er maar één is in dit land.
Acceleratie viel me niet tegen, maar ik kon het helaas niet vergelijken. De gasrespons is heel anders dan je gewend bent; de reactie is heel direct, vooral als je "gas" mindert...
De achteruit is een aparte gewaarwording, en het afremmen met dezelfde handeling; je remt door het "gas"hendel de andere kant op te draaien. Eigenlijk heel logisch; veel logischer dan gas en rem apart. Natuurlijk heeft de Vectrix ook een schijfrem voor en achter...
Bij een onoverzichtelijke kruising rem je niet met het remhendel maar draai je het "gas"hendel terug en je remt behoorlijk af, ik was zelfs bang te gaan glijden... Maar het was dan ook glad. Het vergt gewenning, al duurt dat vast niet lang. Vreemd vond ik dat de achteruit niet direct werkt als je het hendel bedient, soms waren meerdere pogingen nodig.
De topsnelheid is begrensd op 105 Km/h om de actieradius acceptabel te houden, die bedraagt afhankelijk van de gereden snelheid rond de 100 Km. Hij schijnt echter toch van Utrecht naar Amsterdam op snelwegtempo te kunnen volhouden... Dat heb ik niet geprobeerd. Het terrein waar deze Vectrix voor is bedoeld is natuurlijk het start stop verkeer in en rondom de stad.
Een puntje van kritiek is er ook, de spiegels geven een heel beperkt zicht en alleen op de schouders; maar dat is simpel op te lossen.
"
De Vectrix is al langsgekomen in het grote motorscootertopic deeltje 1 en onlangs weer verschenen in het Malaguti Ciak Electric Power topic. Het is tijd voor een apart topic voor deze scooter van de toekomst, want 100% elektrisch en "tankt" in de garage uit het stopcontact!
Hybride is de eerste die hem gereden heeft en zijn verslag uit het Malaguti Ciak Electric Power topic heb ik hier ingezet begeleid door zijn foto's!
In Italië kost de Vectrix € 10.575,00.
Hybride schrijft:
"Vanmiddag heb ik voor het eerst de Vectrix bekeken en er zelfs een eindje op gereden ! Het is schijnbaar de eerste in Nederland, en ik was de eerste die er een proefritje op maakte...
Het achterste zadel kan omhoog geklapt worden en daaronder bevindt zich een dik geel neopreen netsnoer waarmee je de Vectrix "tankt". Er past ook een helm onder maar veel meer ook niet.
De zitpositie is redelijk ruim, ik kan de benen redelijk strekken maar ben dat niet meer gewend, ik vouw ze onder me maar de treeplank loopt niet door. De zithoogte is voor mij geen probleem maar vanwege het brede zadel kan ik me voorstellen dat kleinere mensen hem aan de hoge kant vinden.
Voor het wegrijden moet je de sleutel in het slot steken en omdraaien tot het helmsymbool, daarna de linker rem inknijpen, dan de rechter; daarna verschijnt in de linker dashboard "klok" het woord "GO", het dashboard doet schijnbaar een zelftest en je kunt vertrekken. In de rechter klok staat heel grappig de afbeelding van een penlite naast het ladingsniveau...
Heel uitgebreid was de proefrit niet; het is herfst, de straat was nat en met bladeren bezaaid, en ik reed op eigen risico op een dure scooter waarvan er maar één is in dit land.
Acceleratie viel me niet tegen, maar ik kon het helaas niet vergelijken. De gasrespons is heel anders dan je gewend bent; de reactie is heel direct, vooral als je "gas" mindert...
De achteruit is een aparte gewaarwording, en het afremmen met dezelfde handeling; je remt door het "gas"hendel de andere kant op te draaien. Eigenlijk heel logisch; veel logischer dan gas en rem apart. Natuurlijk heeft de Vectrix ook een schijfrem voor en achter...
Bij een onoverzichtelijke kruising rem je niet met het remhendel maar draai je het "gas"hendel terug en je remt behoorlijk af, ik was zelfs bang te gaan glijden... Maar het was dan ook glad. Het vergt gewenning, al duurt dat vast niet lang. Vreemd vond ik dat de achteruit niet direct werkt als je het hendel bedient, soms waren meerdere pogingen nodig.
De topsnelheid is begrensd op 105 Km/h om de actieradius acceptabel te houden, die bedraagt afhankelijk van de gereden snelheid rond de 100 Km. Hij schijnt echter toch van Utrecht naar Amsterdam op snelwegtempo te kunnen volhouden... Dat heb ik niet geprobeerd. Het terrein waar deze Vectrix voor is bedoeld is natuurlijk het start stop verkeer in en rondom de stad.
Een puntje van kritiek is er ook, de spiegels geven een heel beperkt zicht en alleen op de schouders; maar dat is simpel op te lossen.
"
Laatst bewerkt: