Vectrix: lo scooter del futuro

De Buikschuiver

MF veteraan
28 mei 2003
1.674
2
Napoli, Italia
"Vectrix, de scooter van de toekomst" is de titel van dit topic.

De Vectrix is al langsgekomen in het grote motorscootertopic deeltje 1 en onlangs weer verschenen in het Malaguti Ciak Electric Power topic. Het is tijd voor een apart topic voor deze scooter van de toekomst, want 100% elektrisch en "tankt" in de garage uit het stopcontact!

Hybride is de eerste die hem gereden heeft en zijn verslag uit het Malaguti Ciak Electric Power topic heb ik hier ingezet begeleid door zijn foto's!

In Italië kost de Vectrix € 10.575,00.

Hybride schrijft:
"Vanmiddag heb ik voor het eerst de Vectrix bekeken en er zelfs een eindje op gereden ! Het is schijnbaar de eerste in Nederland, en ik was de eerste die er een proefritje op maakte...

Het achterste zadel kan omhoog geklapt worden en daaronder bevindt zich een dik geel neopreen netsnoer waarmee je de Vectrix "tankt". Er past ook een helm onder maar veel meer ook niet.
De zitpositie is redelijk ruim, ik kan de benen redelijk strekken maar ben dat niet meer gewend, ik vouw ze onder me maar de treeplank loopt niet door. De zithoogte is voor mij geen probleem maar vanwege het brede zadel kan ik me voorstellen dat kleinere mensen hem aan de hoge kant vinden.

Voor het wegrijden moet je de sleutel in het slot steken en omdraaien tot het helmsymbool, daarna de linker rem inknijpen, dan de rechter; daarna verschijnt in de linker dashboard "klok" het woord "GO", het dashboard doet schijnbaar een zelftest en je kunt vertrekken. In de rechter klok staat heel grappig de afbeelding van een penlite naast het ladingsniveau...

Heel uitgebreid was de proefrit niet; het is herfst, de straat was nat en met bladeren bezaaid, en ik reed op eigen risico op een dure scooter waarvan er maar één is in dit land.
Acceleratie viel me niet tegen, maar ik kon het helaas niet vergelijken. De gasrespons is heel anders dan je gewend bent; de reactie is heel direct, vooral als je "gas" mindert...

De achteruit is een aparte gewaarwording, en het afremmen met dezelfde handeling; je remt door het "gas"hendel de andere kant op te draaien. Eigenlijk heel logisch; veel logischer dan gas en rem apart. Natuurlijk heeft de Vectrix ook een schijfrem voor en achter...
Bij een onoverzichtelijke kruising rem je niet met het remhendel maar draai je het "gas"hendel terug en je remt behoorlijk af, ik was zelfs bang te gaan glijden... Maar het was dan ook glad. Het vergt gewenning, al duurt dat vast niet lang. Vreemd vond ik dat de achteruit niet direct werkt als je het hendel bedient, soms waren meerdere pogingen nodig.

De topsnelheid is begrensd op 105 Km/h om de actieradius acceptabel te houden, die bedraagt afhankelijk van de gereden snelheid rond de 100 Km. Hij schijnt echter toch van Utrecht naar Amsterdam op snelwegtempo te kunnen volhouden... Dat heb ik niet geprobeerd. Het terrein waar deze Vectrix voor is bedoeld is natuurlijk het start stop verkeer in en rondom de stad.

Een puntje van kritiek is er ook, de spiegels geven een heel beperkt zicht en alleen op de schouders; maar dat is simpel op te lossen.

"
full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor het plaatsen De Buikschuiver ! :}
...Ook mevrouw Hybride heeft de Vectrix gereden....
_O- Ze heeft inderdaad geen alias op MF...

Een aanvulling nog over de prijs; de prijs zal in dit land niet veel schelen met die in Italië, de aankomend importeur verzekerde me dat er druk gelobbyd wordt om dit voertuig BPM vrij te krijgen zodat de prijs rond de (voorzichtige schatting) 11 mille kan gaan uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
Erg interessant deze Vectrix.
De topsnelheid en actieradius zijn voor mij voldoende.
Vraag me alleen af hoe het zit met de accu's en dynamo's; die zullen na een jaar of 5 vervangen moeten worden en hoeveel gaat dat dan wel niet kosten?
Dat is bij elektrische bestelauto's ook altijd de achilleshiel, de dure [en vele] accu's.

Nou nog wat overheidssubsidie op de aanschafprijs [die ik nu echt te stevig vind] en het zal best een succes kunnen worden. 8-)
 
...Vraag me alleen af hoe het zit met de accu's en dynamo's; die zullen na een jaar of 5 vervangen moeten worden en hoeveel gaat dat dan wel niet kosten?
Dat is bij elektrische bestelauto's ook altijd de achilleshiel, de dure [en vele] accu's....
Klopt helemaal.

Dezelfde vraag heb ik ook gesteld want je hebt gelijk dat een accupakket toch minder wordt na vele laad en ontlaad cycli. Na een aantal jaren is de capaciteit zodanig teruggelopen dat je aan een ander pakket toe bent.
De aankomende importeur verwacht dat een nieuw pakket ruim onder de 1000 Euro aangeboden kan worden en dat viel mij heel erg mee. Ik vind het eigenlijk zelfs een onwaarschijnlijk lage prijs...
Ik zou dit absoluut zeker willen weten alvorens tot aanschaf van een Vectrix over te gaan.
 
Daar ga je al. Een motorscooter die krap aan 100 loopt, met beperkte accuradius en dan moeten we geloven dat een nieuw pakket 1000 euro gaat kosten. Dan nog niet te vergeten dat dergelijke accu's onder enorme millieu-druk worden vervaardigd en meestal in een straal van 2 kilometer rond een fabriek geen leven meer mogelijk is. In het streven naar een nieuwe techniek die duurzaam moet zijn is dit een voorbeeld, die je wordt aangesmeerd door de alsmaar stijgende brandstofprijzen. Uiteindelijk ligt de echte oplossing in toepassing van waterstof. Echter zal de ontwikkeling van dergelijke techniek niet worden toegejuigd door olie-producenten. Overigens zijn er ook al diverse experimenten met waterstof. O.a aan de technische universiteit van Gent en hieronder nog van een motorfiets in Engeland.http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/21696432/

img.db
 
Laatst bewerkt:
Jouw relaas geeft een ietwat vertekend beeld van de realiteit...

Vergeet even niet dat dit het eerste model is van een reeks nieuwe producten. De benzinemotor heeft een ontwikkeling van meer dan een eeuw achter de rug, deze elektrische motorfiets komt net kijken als serieus alternatief.
Aldus beschouwd zijn de prestaties helemaal niet verkeerd want zeg nu zelf, heb jij een actieradius van meer dan 100 km dagelijks nodig ?

Bovendien is dit nog een NiMH accu, er wordt druk gewerkt aan een Lithium Ion accupakket dat een grotere capaciteit heeft. Hopelijk is dat straks 1 op 1 uitwisselbaar met dit type accupakket.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van alle technische ontwikkelingen, waterstof inclusief. Waterstof is heel goed vergelijkbaar met elektriciteit omdat het een energiedrager is; een medium, en geen energiebron.
Vectrix is trouwens ook bezig met een brandstofcel aangedreven motorfiets...

Waterstof heeft het voordeel van de grote energiedichtheid waardoor grote prestaties en actieradius mogelijk zijn; elektriciteit heeft het voordeel van de eenvoud. Er kan maar heel weinig stuk gaan omdat er maar heel weinig aan zit... Onderhoud is vrijwel beperkt tot banden en remmen...
 
Laatst bewerkt:
Wat nou vertekend beeld? Dat ding is gewoon veel te duur. €11000,- voor een scooter op batterijen? Is "ie van goud? "Nee dat niet maar hij loopt op batterijen"

Ik kan makkelijk voor de helft een motorscooter nieuw aanschaffen die deze prestaties met gemak overtreft. Voor de 5000 euro die overblijft kan ik voorlopig jaren brandstof kopen. Ik zie dus voorlopig nog totaal geen break even point dat dit uit kan. Tegen die tijd zijn er zeker betere alternatieven.

Dan het verhaal van het zuinige onderhoud.
Ook hier moet je je niet op verkijken. Eerstgezegd b.v. de levensduur van de batterijen. Voor de rest geldt:

Alles wat beweegt is onderhevig aan slijtage.
Ook elektro-motoren kunnen stuk gaan en gaan dus ook stuk.

Natuurlijk is het wel even leuk en aardig dat je één van de weinigen bent die hier (Mallescoetie) ooit op heeft gereden in Nederland. Opzich een hele belevenis. Vooralsnog ben ik benieuwd wie er zo'n ding gaat kopen en een jaar later zegt dat "ie geen spijt heeft.
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic dit! Mijn eerste indruk van de Vectrix is toch 'goh wat is ie bulky'. Het ziet er allemaal wat opgeblazen uit. Als er dan wat grotere wielen onderzaten... Wat ik ook nog niet gelezen heb hoe het gewicht aanvoelt. Want wat weegt deze scooter eigenlijk? En hoe ervaar je het motorgeluid tijdens het rijden?

Het terugdraaien van de gashendel om te remmen is geniaal en zal zeker de standaard worden, bovendien (heb ik begrepen) regenereer je energie hiermee, en dat is geweldig.
En altijd maximum koppel!

vectrix-prinz-albert.jpg


Natuurlijk zijn al die accu's milieutechnisch wel wat verdacht. En Li-ion packs kunnen nog wel eens ontploffen, daarom moeten we ook zo lang wachten voordat we George Clooney eindelijk in een Tesla kunnen bewonderen. Want 3000 laptop-batterijen opgestapeld in de kofferbak is natuurlijk wat zenuwachtig.

450seenscene01_vectrix_36212_cruise.jpg



Honderd kilometer aktieradius is meer dan voldoende voor de meesten onder ons, tenzij je koerier of motortaxi bent. En daar komt waterstof dan om de hoek kijken: Waterstof is 'opgeslagen energie' en dus ook een soort accu, met alleen water als bijprodukt. Waterstof tanken gaat sneller dan opladen, en uiteindelijk gaat het toch om electriciteit. Natuurlijk zullen we eerst alle olie in de aarde aanwezig gekocht en verbrand moeten hebben voordat er echt werk van gemaakt gaat worden, maar het waterstof-tijdperk is onvermijdelijk.

En verder: Beetje dik en lomp, maar wel gaaf om te zien! Hybride, kan er niet een filmpje van gemaakt worden (zonder muziek) zodat we een beetje een indruk kunnen krijgen hoe dat nou overkomt, op straat? En die snelheidsbegrenzer is wel lullig, kwa windbescherming ziet het er patent uit, en zo'n dikke scooter moet toch makkelijk 160 kunnen rijden.
 
Er zijn al aardig wat filmpjes te bewonderen op youtube van de vectrix.
 
Bij alle alternatieven voor fosiele brandstoffen zijn veel voors en vaak nog meer tegens. Als er nu één duidelijke oplossing was voor de toekomst van de energie voorziening was die echt wel gekozen, geen conspiracy van de oliemaatschapijen die dat tegenhoud.

Waterstof is per gewicht efficienter dan benzine of diesel, het probleem is dat het vrijwel niets weegt waardoor de opslag in een voertuig nog steeds een probleem is. Je moet het of comprimeren of in een chemische verbinding opslaan. methanol/ethanol is b.v. een oplossing, maar daar komt ook weer CO2 vrij bij de reactie om de energie eruit te halen. En waterstof/methanol/ethanol moet uiteraard ook nog ergens gemaakt worden en hier hebben we ook nog niet genoeg schone energie bronnen voor om aan de behoefte te voldoen.

Accu's geven mijns inziens een aardig alternatief, maar hebben allemaal hun eigen nukken, Nikkel Metaal Hydride (NiMh) batterijen hebben b.v. last van geheugen effect. je moet ze eigenlijk helemaal op gebruiken om ze in goede conditie te houden (Bij nikkel cadmium (NiCd) was dit nog erger).

Lithium Ion/Polymeer batterijen hebben geen last van het geheugen probleem, juist omgekeerd, deze mogen (net als lood accu's) niet helemaal leeglopen. Bij leegloop gaat de levensduur hard achteruit. Verder lopen de lithium batterijen nog uit zichzelf leeg wat dit probleem dus alleen maar verergert bij een apparaat wat niet vaak gebruikt wordt (net als nu de accu conditie van een motor in de winter). een ander probleem wat het nieuws heeft gehaald is dat lithium ion nogal explosief gebleken bij de hoge stroom dichtheden die men tegenwoordig probeert te halen met deze batterijen. Toen een Dell laptop spontaan in vlammen uitbarste op een persconferentie viel dat dan ook niet meer te ontkennen.

Ik zit eigenlijk nog te wachten op een hybride scooter (net als de prius) die electro en fossiele brandstof kan gebruiken. Een lithium batterij om de rem energie op te slaan, en me nog sneller te doen accelereren bij het weer vertrekken. Die techniek kan nl. energie besparen en de prestaties verbeteren.

Voorzover ik begrepen had zou de vectrix een actieradius hebben van 100km bij gemmiddelde snelheid van 40km/h bij 100km/h zou dit verder teruglopen. Toch zou dit voor mij al voldoende zijn, de prijs is de reden dat ik er niet voor gekozen heb. Eerder werd gesproken over 6999 euro zonder bpm en btw.

Als bij een hybride als een Toyota prius de BPM al kwijtgescholden wordt, dan zou bij een volledig elektrisch voertuig eigenljik alle belasting eraf gehaald moeten worden om het te promoten.
 
Laatst bewerkt:
... Wat ik ook nog niet gelezen heb hoe het gewicht aanvoelt. Want wat weegt deze scooter eigenlijk? En hoe ervaar je het motorgeluid tijdens het rijden?
Hij voelt iets zwaarder aan dan mijn eigen 250 cc, maar hij is dan ook groter.
Het gewicht is volgens de gegevens 210 kg. Qua afmetingen deed ie me redelijk denken aan de Aprilia Atlantic Sprint die ik onlangs reed, maar dat is slechts een indruk.
Het motorgeluid... Hij zoemt. Naarmate je harder gaat wordt de zoemtoon hoger maar nooit luid.
Het terugdraaien van de gashendel om te remmen is geniaal en zal zeker de standaard worden, bovendien (heb ik begrepen) regenereer je energie hiermee, en dat is geweldig.
En altijd maximum koppel!
Dat heb ik eerder al eens vermeld, het "regen(erative) brake system" regenereert inderdaad energie naar de accu tijdens het afremmen. Zo wordt het een sport om zo weinig mogelijk aan de schijfremmen te komen...
....Natuurlijk zijn al die accu's milieutechnisch wel wat verdacht. En Li-ion packs kunnen nog wel eens ontploffen, daarom moeten we ook zo lang wachten voordat we George Clooney eindelijk in een Tesla kunnen bewonderen. Want 3000 laptop-batterijen opgestapeld in de kofferbak is natuurlijk wat zenuwachtig....
Toyota heeft voor de nieuwe Prius ook afgezien van de Li-Ion accu vanwege de warmteontwikkeling ondanks de grote voordelen voor de actieradius en/ of gewicht.
Dat milieu verhaal bij die accu's moet je trouwens ook in perspectief zien; er woedt welhaast een oorlog tussen de Duitse en Japanse fabrikanten, Japanners strooien met voordelen van Hybride techniek, Duitsers houden het op diesel en proberen het publiek voor zich te winnen met praatjes over milieuschade door de accu's van Hybride auto's. De waarheid ligt vast ergens in het midden...
Honderd kilometer aktieradius is meer dan voldoende voor de meesten onder ons, tenzij je koerier of motortaxi bent.
En als je op je bestemming de stekker 3 uurtjes in het stopcontact laat zitten is ie weer vol... Minder helpt ook al behoorlijk.
... Hybride, kan er niet een filmpje van gemaakt worden...
Vast wel...
 
conspiracy?
Eerst nog even alle olievoorraden opmaken en flink eraan verdienen.

Niet te verwaarlozen. Is het niet zo dat in koudere omstandigheden het vermogen drastisch afneemt bij accu's? Dat zou de bruikbaarheid onder winterse omstandigheden behoorlijk beperken.
 
Laatst bewerkt:
Electrische aandrijving alternatief voor fossielle energie?

Hoe komt die accu opgeladen dan?

Volgens mij wordt er hier in Nederland voor het merendeel fossiele brandstof gebruikt om electriciteit op te wekken.

Voorlopig lijkt me een hybride scooter, met het concept van een prius het meest milieu technisch verantwoord, omdat je dan energie regenereert.

En waarom dan geen diesel?

Een 500cc diesel-electrische scooter bijvoorbeeld, moet toch kunnen voor €11000,-?

Of gewoon diesel voor een lagere aanschafprijs, wat voor verbruik zou je hier mee halen?
 
... Is het niet zo dat in koudere omstandigheden het vermogen drastisch afneemt bij accu's? Dat zou de bruikbaarheid onder winterse omstandigheden behoorlijk beperken....
Jij bedoelt dat al die auto's en motoren met slechte accu's ook pas 's winters door de mand vallen ?

Toch is er verschil, een startaccu is maar heel even in actie en moet in die korte tijd een hoop energie leveren. Deze accu krijgt dus niet de tijd om op temperatuur te komen maar moet wel meteen alles leveren.

Een tractieaccu levert veel minder energie tegelijk verspreid over een veel langere periode. De tractie accu heeft dus de tijd om op zijn optimale temperatuur te komen en heeft weinig moeite met het leveren van de gevraagde hoeveelheid energie zodat je er weinig van zult merken.
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk doet ie het daar.het gaat om de bedrijfstemperatuur, als die goed is presteerd ie op de noordpool even goed als op de "westpool" maw je moet je electroscoot in de garage van je iglo zetten dan werkt het net zo goed als hier ;)
de elektriciteit die vrijkomt uit een batterij (de juiste benaming voor accu) is het resultaat van een chemische reactie, en voor (het merendeel van de) chemische reacties geldt dat per 10 graden temperatuurs stijging de reactie 2x zo snel gaat, dus alle mensen die in hun auto een slechte accu hebben die bij 15 graden de auto start hebben na een nachtvorts ineens een probleem omdat de reactie te langzaam verloop om voldoende energie op te wekken om te starten
 
Zucht..... En dan nog iets.

Denken jullie niet dat het gevaar kan opleveren omdat het overige verkeer je nauwelijks hoort aankomen? Nou is dat bij mijn opa (stokdoof) geen probleem. Die ziet je wel als je bij hem op schoot zit. maar serieus?
 
Laatst bewerkt:
Zucht..... En dan nog iets.

Denken jullie niet dat het gevaar kan opleveren omdat het overige verkeer je nauwelijks hoort aankomen? Nou is dat bij mijn opa (stokdoof) geen probleem. Die ziet je wel als je bij hem op schoot zit. maar serieus?


Op m'n sh300i hoort ook niemand me aankomen, ik mag blij zijn dat ze m'n licht zien als ik aan kom rijden, en zelfs dan denken sommigen er tussendoor te kunnen fietsen terwijl ik strak achter een auto rijdt.

Maar perchi ben je anti electriciteit? werk je soms voor de shell o.i.d. :+

Minder geluid maakt voor de rest van het verkeer niets uit, ze zien de meeste motorscooters toch aan voor brommer en denken bij het gebrek aan snerpend 50cc geluid toch vaak dat je niet harder dan 40km/h rijdt (althans dat is mijn ervaring).
 
Ik denk zeker dat dat gevaren gaat opleveren ; men steekt bijv. over mede op gehoor.
Zo'n Vectrix hoor je niet aankomen dus dat kan en zal verrassingen opleveren.
Vroeger met de Kawasaki hoefde ik maar even de koppeling in te knijpen en gas te geven en fietsers die met 'n drieen naast elkaar fietsten gingen aan de kant.
Op mijn BMW heb ik een Eisenmann SS en ik vind het bijzonder prettig en veilig om te zien dat men je opgemerkt heeft.
Eerlijk gezegd ben ik ook een liefhebber van het geluid van een Otto-motor op benzine of gas [schoon!] en zal ik dat op zo'n Vectrix zeker missen. '(

Maar als er daadwerkelijk meer Vectrixen en soortgelijke voertuigen zullen gaan rondrijden zal men er wel aan wennen, aan zo goed als geruisloze voertuigen.

8-)
 
Laatst bewerkt:
De Vectrix heeft toch ook een toeter...? ;)

De Bev500 maakt origineel al flink wat lawaai maar reken maar dat de toeter hier hard moet werken! Daarom heb ik er ook eentje van Yamaha op laten zetten, die zijn veel beter dan Honda en Piaggio...
 
Terug
Bovenaan Onderaan