Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Kun je zelf al TIG lassen?
is verrekte lastig als je het zelf moet leren (ook als je het tijdens een cursus leert is het alsnog lastig:+ )

met TIG lassen, uitgaande van wolfraam punt, mag deze geen contact maken met het materiaal (duh). Doetie dat wel, zul je de punt bij moeten slijpen, anders verkl**t je de las :)
(elec. slijpsteen is aan te bevelen).
 
TIG lassen is helemaal niet moeilijk, jij hebt de dingen al genoemd die je moet weten :)

hou het puntje spits en onder de goede hoek geslepen(hoek weet ik zo niet), een slijpsteen of schuurband is wel gewenst ja.

instellingen van apparaat enzo dat leer je al doende het beste lijkt mij
 
Juist. Veeeeel oefenen. Ik heb het geleerd door grote rvs waterzuiverings/ industriele was machines te bouwen bij een bedrijf op stage. Duurde wel ff voordat ik het netjes kon.
En als je het dan een tijdje niet deed dan moest ik wel weer ff oefenen om mooie lasjes te maken.

Wat handig is om te weten is dat een TIG apparaat met Hotstart en slope-up en down(zo heette dat toch) het fijnst werkt.
Hotstart is dat de boog gestart wordt door een korte hoge spanning. Bij goedkopere apparaten moet je met het puntje van je toorts het materiaal aanraken om de vlamboog te starten. Hierdoor heb je sneller je puntje van je wolfraam eraf(schijnt, geen ervaring met die appaatjes).

Downslope(?) betekent dat de spanning langzaam afloopt wanneer je je lasje hebt gemaakt, waardoor je slakinsluiting/cratervorming voorkomt. :)

Ben het trouwens in middels weer verleerd denk ik. Heb zelf geen Tiggert, 2 jaar niet gedaan inmiddels. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik kan lassen op alle manieren MIG TIG MBE (RVS staal en ALU) en heb ook lasdiploma's.

Het is gewoon een questie van oefenen en veel doen. TIG vind ik het mooist om te doen, ook krijg je de mooiste lassen, zeker met RVS en ALU. Het is wel het langzaamst proces en het moeilijkst te leren. MIG/MAG is een heel snel proces en heel makkelijk te leren.

De meeste fouten worden gemaakt bij het afstellen van de machine. Als je dit onder de knie hebt kan het bij MIG/MAG eigenlijk niet fout gaan, en is het in een dag te leren.

Gr. Bas
 
Aluminium is anders.
Bij aluminium las je niet met een spits puntje aan je electrode. Het werkstuk zit aan de andere pool als bij rvs of staal, dus aan de - pool.
Ook las je bij RVS ed met gelijkstroom en met ALU met wisselspanning.

Het moeilijke aan Alu lassen is dat je voordat je een smeltbad krijgt eerst de oxidelaag moet doorbreken(daarom las je ook met wisselspanning). Daarna kun je je lasje leggen. Ik vondt het best moeilijk om een mooie las te leggen. Smeldbad was moeilijk te controleren ofzo.

Rvs Tig lassen vink het mooist om te doen. :)
 
lassen op school gehad. was toen al poep en schijt werk en dat is het nog steeds.
het is echt lastig om de opstart handelingen en proces soepel te krijgen en dan moet je nog het apparaat goed kunnen instellen. dat is ook weer een vak appart. zeker met bibberende handen -O-
ik kan horen en zien of het goed is maar daar houd het echt mee op. nb beste stuurlui (lassers) staan aan wal.
 
Ik heb op school geprobeerd Alu te lassen alleen het lukte niet echt B| . Ik wil t echter wel leren, beter gezegd ik moet het gewoon leren :p.

Probleem was dat ik niet echt een mooi smeltbadje kreeg, het alu zakte alleen maar in elkaar.

Kan iemand anders even uitleggen hoe je Alu moet lassen met TIG? Waar ligt t verschil met staal bv
 
Kun je zelf al TIG lassen?
is verrekte lastig als je het zelf moet leren (ook als je het tijdens een cursus leert is het alsnog lastig:+ )

met TIG lassen, uitgaande van wolfraam punt, mag deze geen contact maken met het materiaal (duh). Doetie dat wel, zul je de punt bij moeten slijpen, anders verkl**t je de las :)
(elec. slijpsteen is aan te bevelen).

:N Nee, maar ben wel druk met oefenen.
Dat het Wolfram staafje het materiaal niet mag raken weet ik nu inmiddels ook, heb al heel wat keertjes de punt moeten slijpen.
 
Zelf gebruik ik dit apparaat.

full
 
Ja, ik verdien er de kost mee, vragen, vraag maar, alles omschrijven is voor mij teveel.

Maar iets bijzonders,

Zet ut apparaat in de stand van RVS
Gebruik 1 mm grijze wolfraam
En RVS toevoeg 2 mm of 1 mm.

En je kan............gietaluminium lasssen.

Er is ook een speciale toevoeg voor op de markt, daar zit meer magnesium in, maar met gewoon RVS en op ca 60 ampere gaat dat prima. Soms gebruik ik ook alu ansi 99,5 als toevoeg, en daarna alles bijflexen.

Kan soms erg makkelijk zijn
 
Ja, ik verdien er de kost mee, vragen, vraag maar, alles omschrijven is voor mij teveel.

Maar iets bijzonders,

Zet ut apparaat in de stand van RVS
Gebruik 1 mm grijze wolfraam
En RVS toevoeg 2 mm of 1 mm.

En je kan............gietaluminium lasssen.

Er is ook een speciale toevoeg voor op de markt, daar zit meer magnesium in, maar met gewoon RVS en op ca 60 ampere gaat dat prima. Soms gebruik ik ook alu ansi 99,5 als toevoeg, en daarna alles bijflexen.

Kan soms erg makkelijk zijn

Welk knopje is dat?? in de stand RVS.
Ik heb in de wandelgangen vernomen dat er hoofdzakelijk met 2,4 mm wolfram staafjes gelast wordt. Ik gebruik nu ook 2,4 mm maar 1,6 heb ik ook.

Toevoegen doe ik hoofdzakelijk met 1 mm, als ik 2 mm gebruik wordt het bij mij zo'n dikke las. Dat toevoegen is nog niet zo makkelijk om er dan een mooie las van te maken.

Als ik een hoeklas maak dan zit ik ook al snel op de 60 Amp, soms wel ietsje meer.

De flowmeter van het Argongas staat bij mij op ongeveer 10 l/min.
 
Welk knopje is dat?? in de stand RVS.
Ik heb in de wandelgangen vernomen dat er hoofdzakelijk met 2,4 mm wolfram staafjes gelast wordt. Ik gebruik nu ook 2,4 mm maar 1,6 heb ik ook.

Toevoegen doe ik hoofdzakelijk met 1 mm, als ik 2 mm gebruik wordt het bij mij zo'n dikke las. Dat toevoegen is nog niet zo makkelijk om er dan een mooie las van te maken.

Als ik een hoeklas maak dan zit ik ook al snel op de 60 Amp, soms wel ietsje meer.

De flowmeter van het Argongas staat bij mij op ongeveer 10 l/min.

Welk knopje, zelfde als waarmee je de voorbeelden ook hebt gelast, je kunt daarmee n.l. geen aluminium lassen

Idd veel 2,4 wolfraam, rood/orange voor ijzer en grijs voor RVS, maar ik speel thuis veel met 1 mm grijs, daar ik veel in hethele dunne spul zit, o.a. benzinetanken, uitlaatbochten etc etc.

Toevoegen moet je leren, ligt ook aan het matriaal en de warmte, als je een beetje oefent las je het meeste op 90 - 140 ampere.

En de flowmeter, dat moet je aanvoelen, als je teveel "zwarten""krijgt moet je meer argon bijgeven, maar normaal ligt het tussen de 7 en 12 liter per minuut.

Op het werk las ik alleen aluminium, en dat gaat vlug, daar gebruiken we alleen blauwe wolfraam van 3,2 mm , en daar lassen 1 en 1,6 mm mee, dat is oefening baart kunst, maar het is slagwerk, als ik daar een beetje op dreef ben zitten we op 1,6 mm = 180 - 210 ampere en 17 - 20 liter gas, dan heb ik minder rookwolken. Maar voordat je zover bent moet je minimaal een jaar 6 , 7 aluminium hebben gelast, de meeste die bij ons komen beginnnen met 90 ampere, maar de ampere's ook, elk toestel reageert anders, ik zweer bij de Lorch 452, we hebben net nieuwe Fronius 5000 serie, reageert heel anders, boven de 160 ampere kom ik daarmee amper, we hebben ook smitt weld, daar kun e nog minder ampere's mee insturen, hoe dat kan weet ik niet, maar zo werkt het bij ons.
 
Ja, zwarte vlekken in de lassen en omgeving.
Maar ook het, hoe omschrijf ik dat? De wolfraam wordt bolvormig en zwarte punt, een goed afgesteld aparaat houdt zelf de wolfraam mooi schoon, glimmend en punts.

Daarnaast, dikte van de toevoeg, is meestal gelijk aan dikte van de wolfraam

Ik vindt zelf dat ik op ijzer/blik met 1 mm een heel lekker smeltbadje heb, en dan heel precies kan sturen, maar ook, dingen als een benzine tank van een oldtimer, daar zet ik wel eens nieuwe stukken, dat gaat op 20 - 25 ampere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan