rijtechniek

Piaggio

MF'er
10 dec 2007
164
0
Ja zal ik even openbaar maken
Hebben julli nog bepaalde technieken, om auto's die met alle geweld. Je moeten inhalen.
met daarbij iedereen in gevaar te brengen.
achter je te houden!

Vanmiddag had ik weer zon gek, die ondanks de snelheid van 60km er op een slingerweg als nog voorbij kwam blazen!
en bij het stoplicht weer 7 autos naar achter werd gezet.
door simpel langs de rij te gaan.

Wat is dat volk toch gestoord eens ze ingblikt zijn!
de neiging om zo'n vent uit de uit de auto te sleuren.
Is groot.
 
Het veiligst is het om ze gewoon de ruimte te geven om te passeren.
Laat ze maar gaan.
Bij het stoplicht passeer je ze weer (met de nodige voorzichtigheid), daarbij vriendelijk glimlachend natuurlijk.
Wie het laatst lacht, ligt in ieder geval niet in het ziekenhuis.
 
sorry.......

laat je niet gek maken !

Gewoon een beetje links op je rijstrook rijden zodat als je in nood komt je nog naar rechts kunt uitwijken.

Be careful, it's a jungle out there !
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.

Optie 1: :( :( Middenvinger opsteken, bumper kleven, ruzie maken, levensgevaarlijke capriolen uithalen... :vechten, gillen, krassen (voor de dames dan), en met een lekker gevoel weer verder rijden (???)( :N

Optie 2 (korte versie) Gewoon laten gaan, en van je scooter/rit genieten :]

Optie 3: Combinatie van eerst optie 1, daarna optie 2 :( :] (?)

Ik heb in mijn wilde jaren 40-60.000 km per jaar op de motor gereden, en heb gemiddeld 10 spiegels per jaar van auto's afgetrapt. Dat waren de tijden (15 tot 5 jaar geleden) dat de automobilist je nog probeerde express van de weg af te rijden. O-)

Achteraf denk ik wat jammer voor mijn energie die ik eraan kwijt geraakt ben.... :N

Als je zelf rustig rijdt, en ze maar gewoon laat passeren, ben jij er het beste van af. Al het andere stoere gedoe laten we aan anderen over...
 
Laatst bewerkt:
ja mats........... je was me net voor........

Ik zou ook kiezen om het op een verstandige manier op te lossen.
Als je agressief reageert, kan het alleen maar slecht uitpakken......en waarvoor ?
Heb je dan gewonnen ? of net niet, omdat je op zo'n type reageerd en je laat verleiden tot rare (re)acties
Qua massa zijn ze in het voordeel.
En wat maakt het uit ?
Ik heb zo vaak van die "hijgers" in mijn nek, ook met de auto btw.
Laat ze gewoon fatsoenlijk passeren, dan hebben zij hun pretje gehad, en voor de vree op de weg ook beter.
Niet te veel over nadenken, en lekker verder genieten van je rit !!!
 
Laatst bewerkt:
Ach ja, normaal en in de meeste gevallen laat ik ze ook wel passeren als de stumper in de auto weer van mening is, de brommer! Want een verschil ziet de onwetende niet! Achter zich te moeten hebben.
Want ik ben sneller, denk de stakker.

Wat niet weg neem de ergernis die dit met zich meebrengt, zeker als je tot boven de max. Plaatselijke snelheid rijdt! En er zit weer zo stakker achter je die het moet proberen met alle risico’s van dien voor tegenliggers (Fietsers die zich lam schrikken door een auto die op hen afblaast, kinderen die dit niet verwachten.)\

En dat enkel om het ego hoog te houden. Van de lul die niet weet waar die kijken moet als je hem bij het eerste stoplicht ver achter je laat!

Meestal rijd ik het gat dicht, of in wieler termen houd ik de deur dicht! Wat dan een rood gloeiend plaatje oplevert in de spiegel. :(

Vandaar mijn vraag ook of ook jullie bepaald foefjes hebben om deze maniakken, te temperen.
Zodat er; op zijn ergs geen doden vallen!

Meer dan dit doe ik ook niet hoor, tenzij ze me raken of in echt gevaar hebben gebracht, al rijdend.
Wat een keer is gebeurt, bij het afnemen van de helm knalde hij pardoes op de zijruit.
Wat gelijk een goed gesprek mogelijk maakte.
Ondanks de dichtklappende sloten rondom…
 
Heel knap hoe mensen hun schouders ophalen en rustig verder rijden.... Zelf kan ik het niet altijd.
Ik heb echt geen wilde rijstijl (meer), rijd normaal gesproken gewoon rustig; het is geen garantie om uit de problemen te blijven.

Wat steeds vaker lijkt voor te komen, (gisteren nog) ik reed normaal langs de lintbebouwing van dit dorp, smalle weg, 50, inhaalverbod. Uit een uitrit kwam vlak voor mijn neus een dure auto achteruit de weg op zodanig dat ik bóvenop de rem moest; ik toeterde om aan te geven dat ik er ook nog was. Zodra hij stilstond stak ik hem links voorbij.
Blijkbaar ging de bestuurder van de auto door het lint, hij deed het raam open, schreeuwde iets, toeterde en trok agressief op waarbij het leek alsof ie mij van achteren wilde aanrijden.

Op zo'n moment vraag ik mij af wat ik verkeerd doe.. Het was rustig op de weg, ik reed gewoon, niet eens te snel en zo ineens had iemand het geheel buiten mijn schuld op me voorzien.

Om antwoord op jouw vraag te geven: ik heb hem er niet langs gelaten, heb me breed gemaakt en gezorgd dat ie me niet kon inhalen. Dat mag hij aso vinden, ik wil zo'n idioot niet voor me.
Ook bij mensen die veel te dicht achter me rijden, nummerplaatklevers, ga ik verder naar links rijden zodat ik pal in hun gezichtsveld rijd en ze niet meer bij me langs kijken. Vaak werkt dit maar sommigen zijn onverbeterlijk...
 
Mijn ervaring is dat elke automobilist lijdt aan het syndroom van de kooi van Faraday; hij/zij zit in een stalen omhulsel waarin geen impulsen van buitenaf kunnen binnendringen. Hij /zij zit gevangen in zijn/haar eigen spanningen die niet weg kunnen en alleen maar groter worden. De simpele automobilist wordt daardoor op den duur stevig opgefokt en onbestuurbaar. En daarmee ontoerekeningsvatbaar.
Als tweewielberijder ben je dan behoorlijk in het nadeel.
Laat de opgefolte simpelmans zijn gang maar gaan en elders zijn Waterloo tegenkomen; tegen een gelijkwaardige tegenstander.
Want wie het laatst lacht, kan nog lachen. En daar gaat het om.
 
Blijkbaar ging de bestuurder van de auto door het lint, hij deed het raam open, schreeuwde iets, toeterde en trok agressief op waarbij het leek alsof ie mij van achteren wilde aanrijden.

Op zo'n moment vraag ik mij af wat ik verkeerd doe..


Je doet niets verkeerd, maar het is een heel menselijke reactie van de autobestuurder.
Het werkt als volgt:
1. Hij schrikt van jou, want hij heeft je niet zien aankomen (ja, dat is zijn fout, maar dat doet er niet toe).
2. Als je schrikt, krijg je veel adrenaline in je bloed.
3. Adrenaline zorgt ervoor dat je opgefokt wordt. Je moet dat op de één of andere manier kwijt.
4. De autobestuurder heeft als eerste gedachte:"wat doet die brommer daar opeens?"
5. Zijn aandacht is dus op jou gericht, en voila, de opgefokte energie heeft een richting gevonden om eruit te komen: jij

Ik weet zeker dat die autobestuurder een minuut of 10 later heel anders tegen de situatie aankijkt, en zijn eigen fout onderkent.

Het is dus zaak om die eerste reactie niet als rationele reactie te onderkennen, maar even in het licht te zien van de 'chemie'.
Dat is extra moeilijk omdat je zelf ook bent geschrokken, en dus ook adrenaline enzovoort. Dat vergt dus heeeeeeel veel zelfbeheersing.

Conclusie: voorkomen is nog beter, maar niet altijd mogelijk. In dat geval probeer jezelf te beheersen.
 
Blijkbaar leeft het toch bij meerder scooterrijders,
En wat verstandig is om te doen. Moet je ook doen.
Maar je zit wel telkens weer! zelf met een;… Toch een kater daarvan.

Ik heb wel eens gedacht om de kleinste kogellagertjes mee te nemen en die bij kleven simpel op te werpen.
Het effect zal schrikbarend zijn in de blike kooi,

En voor het zelfde geld schiet het vanaf je band. Profiel. Omhoog O-) naar je achterligger.
Waarschijnlijk levert het niet eens een ster op in de ruit.
Maar een berekening daar op los laten dat dit wel zo is (net een pets ster) zou een optie zijn.

Pas dan merk de sukkel met welke snelheden er gereden word, en het maar iets nodig heeft om dat al te veroorzaken.
Misschien kan hij dan in toekomst zich voor stellen wat er gebeurt als het om twee/driehonderd kilo gaat die op zijn blik land.

Nog even los van de gevolgen voor de tweewieler.
 
gewoon negeren, en als hij te gevaarlijke copriolen uithaald kenteken noteren, en aan de politie geven, ze moeten deze bestuurder dan aanspreken, ook al is het bij hun thuis...


mvgr

Stress
 
Laatst bewerkt:
Toen ik nog scooterde ging ik altijd heel ostentatief aan de kant, vertraagde, draaide me om en zwaaide heel uitvoerig met m'n arm dat ze moesten inhalen. Zo ziet iedereen in debuurt wat er aan d ehand is en voelt de autobestuurder zich een beetje geviseerd. of dat hoopte ik toch.

Met de motor heb ik het nog niet zo veel meegemaakt.
 
Toen ik nog scooterde ging ik altijd heel ostentatief aan de kant, vertraagde, draaide me om en zwaaide heel uitvoerig met m'n arm dat ze moesten inhalen. Zo ziet iedereen in debuurt wat er aan d ehand is en voelt de autobestuurder zich een beetje geviseerd.
_O-
Veruit de leukste én verstandigste oplossing!

Laat ze gewoon voorbij; ik begrijp de automobilist ook wel een beetje, als er zo'n puber op zo'n bromscootertje voor me zit irriteer ik me ook aan zijn rijgedrag en veel automobilisten zien het verschil niet tussen brommerscooters en echte [motor]scooters...
 
Laatst bewerkt:
Er is ook nog een website: www.voorkomdiebon.nl waarop je hinderlijk of gevaarlijk gedrag van automobilisten aan de kaak kunt stellen. Praktisch is dan wel dat je het kenteken kent en de plaats delict.
Even van je afschrijven kan opluchtend zijn..
 
Mijn ervaring is dat elke automobilist lijdt aan het syndroom van de kooi van Faraday; hij/zij zit in een stalen omhulsel waarin geen impulsen van buitenaf kunnen binnendringen. Hij /zij zit gevangen in zijn/haar eigen spanningen die niet weg kunnen en alleen maar groter worden. De simpele automobilist wordt daardoor op den duur stevig opgefokt en onbestuurbaar. En daarmee ontoerekeningsvatbaar.
Dat is een mooie uitleg van de kooi van Faraday.

Helaas is het bij sommige automobilisten nog niet bekend dat niet iedere scooter een bromscooter is. En dan moet de boerenmestwagen pontificaal voor mij en mijn raceplee rijden....
Ik rij weleens wat te snel. En, dan heeft zo'n zwaar stuk ijzer er toch wel wat moeite mee om mij toch in te halen. Maar er zijn van die leipe johnny's die het toch proberen. Inderdaad zijn het vaak de bestuurders van ijzer met een erg hoog prijskaartje die een soort compensatiedrang schijnen te voelen wat ze verplicht voor de scooter te rijden.

Raar genoeg heb ik daar op de motor vrijwel nooit last van. De enkele auto die er toch perse voorbij wilde, deed meestal na het inhalen een bord met ledjes omhoog achter de achterruit.... :(

Een remedie heb ik niet.
Ja, ik rij zo breed mogelijk (tegen de middenstreep aan). Maar soms heb je van die pindabreintjes die het blik bijna op het achterwiel zetten.

Die idioten laat ik er voorbij.

Je kan een bumperklever beter voor je hebben dan achter je.
Als ze voor je uit rijden kan dat een moment van leedvermaak opleveren als ze zichzelf te pletter rijden. Als ze achter je rijden, kan jij slachtoffer zijn van dat te pletter rijden.

Doe mij optie een maar, ik wil geen steen op mijn kist met de text "hij was een held"...

En, misschien kan ik nog wat nuttigs doen voor onschuldige slachtoffers. 112 bellen bijvoorbeeld.



P.s. Vooral bij motoren is het open achterwiel er de oorzaak van dat de auto over de motor heen rijdt. Het rubber van de band tilt de achterop rijdende auto op en schuift al dat moorddadige ijzer omhoog richting de onderkant van de rug van de motorrijder.....
 
Dat er dus helaas kennelijk ook vette idioten onder de motorrijders zijn, heb ik vandaag mee mogen maken... :(

Ik reed achter een dikke BMW motor. Hij reed 60 waar 80 mag, en wilde het maar niet toelaten dat ik hem voorbij schiet. Toch lukte het mij uiteindelijk. Bij het stoplicht kwam hij links naast mij staan, en vroeg mij of ik wel goed bij mijn hoofd ben om hem met mijn brommer lastig te vallen, en om zo hard te rijden... :z :?

Ik leunde tegen zijn stuur aan, en vertelde hem al glimlachend in de Zweedse taal (jaja, daar komt mijn oorsprong vandaan...) dat zijn kop eruit zag als een vooroorlogs stalen condoom. Hij trok zijn schouders omhoog, en zei ..AAH, jij buitenlander zeker...

Zwaaiend,lachend en groetend gaf ik weer gas bij groen licht. Echter stond hij te vloeken als een tiroler. Hij wilde mij zeker voor zijn, maar was kennelijk vergeten zijn motor in de eerste versnelling te zetten. Daar stond hij dan, met alle toeterende auto's achter zich.

Ik heb al lang niet meer zo gelachen. Met tranen in mijn ogen van het lachen kwam hij weer naast mij staan bij het volgende stoplicht. Toen hij mijn gezicht zag, begon hij eveneens te lachen.

Kijk, wat kan het leven toch mooi zijn zonder agressie, en met een glimlach. *D ;) :)
 
Laatst bewerkt:
Je kan een bumperklever beter voor je hebben dan achter je.
_O- Zo is het!
Het rubber van de band tilt de achterop rijdende auto op
Dat wist ik niet; is zo'n wiel sterk genoeg om 1400kilo staal te liften, wow.
Dat er dus helaas kennelijk ook vette idioten onder de motorrijders zijn
Ik denk zelfs méér dan onder automobilisten, op 'u tube' genoeg voorbeelden; maar ja, die sportmotoren lokken dat ook wel een beetje uit en als je jong bent geloof je dat je het eeuwige leven hebt en je ziet geen gevaar.
Automobilisten zoeken het meestal niet bewust op maar zijn te veel met andere zaken bezig; bellen,cd'tje,gps instellen,make-up,etc. en kijken te weinig in hun spiegels.
Ik heb op de motor al heel wat narrow escapes mee mogen maken maar het is in die 11jaar gelukkig nog nooit echt misgegaan 8-) .
 
...Automobilisten zoeken het meestal niet bewust op maar zijn te veel met andere zaken bezig; bellen,cd'tje,gps instellen,make-up,etc. en kijken te weinig in hun spiegels.
Ik heb op de motor al heel wat narrow escapes mee mogen maken maar het is in die 11jaar gelukkig nog nooit echt misgegaan 8-) .
Vandaag had ik er weer één....
Gewoon onderweg, ging ik de snelweg af en na de rotonde hield ik de linker rijstrook aan om rechtdoor te gaan richting het stoplicht (rechterstrook is alleen voor rechtsaf).

Terwijl ik normaal vaart maakte kwam er achter me een zwarte C3 aangescheurd, die reed eerst vlak achter me, zette hem links ernaast en haalde me met veel geweld op mijn eigen rijstrook in; vlak aan me langs, ik moest uitwijken om niet omver te worden gereden. Gewoon oogkleppen op en doordouwen...

Ook verderop reed de auto overal idioot hard langs... Pure kamikaze stijl.
Ik heb de auto weten te volgen tot op een nabijgelegen parkeerterrein, daar de auto geblokkeerd door de motor er achter te zetten en ik ben me toch tekeer gegaan tegen de bestuur... ster... Dat doe ik normaal echt niet gauw maar ik was me toch kwaad, niet te geloven.
De vrouw had niets in de gaten, had geen idee waar ik me druk om maakte... Dan vraag je je toch af... Hoelang duurt het nog voor ze echt iemand doodrijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ben één keer vlak voor de deur bijna aangereden geweest op mijn Burgman 400 toen.

Was zo pissed off dat ik die Rav4 achterna ben gereden en toen hij moest stoppen aan een kruispunt heb ik tegen zijn bumper gestampt. :?

Dat had ik dus beter niet gedaan want de bestuurder stapte uit zijn auto, stormde op me af en ik had dus niet de tijd om die toch wel zware burgman op zijn pikkel te zetten. Hij boog zich over me heen en begon te dreigen waarbij ik dus moeite moest doen om mijn scoot niet te laten vallen. Hij heeft het geflikt om mijn sleutels uit mijn contact te nemen en ze in het midden van een drukke baan te gooien.

Een paar auto's erover, ik nog even gevaarlijk op die autoweg moeten lopen :? en mijn sleutel terug moeten rechtwringen omdat er een paar auto's over gereden waren.

Ik had het niet nagelaten om hem zelf vast te pakken als ik in die mogelijkheid was maar ik was eigenlijk echt verrast.

Dus ik weet van mezelf dat ik over de rooie ga als ik me laat opjutten en waar sta ik dan. Achter de tralies.

Heb al eens als automobilist me mogen komen verantwoorden wegens verkeersagressie en nu met m'n kids relativeer ik het allemaal.

Ik zorg in de eerste plaats dat mijn veiligheid gewaarborgd kan blijven op de motorfiets en de moto.

Komt er iemand in mijn gat duwen of ik merk dat er een gek gevaarlijk doet, laat ik hem zo snel mogelijk voorbij.

Het is de moeite niet waard om je daarmee bezig te houden.

Zorg voor je eigen veiligheid. Gelijk hoe en wat. Als een automobilist moeilijk wil doen en ze niet alle 5 meer heeft in zijn hoofd, doet hij moeilijk en ben je als motorfietsbestuurder niets als hij je van de baan wil rijden.

Dus laat het.

Is de moeite echt niet hoor.
 
Tja, je moet het natuurlijk niet laten escaleren en al helemaal niet zelf overgaan tot agressie, want zo ziet de ander dat...

Hierboven maakte iemand voor deze situatie een vergelijking met de kooi van Faraday. Elke automobilist zit in zijn eigen afgesloten wereld, prikkels van buiten dringen slechts heel beperkt door en elke automobilist krijgt andere prikkels dan de mensen buiten zijn kooi.

In hun kooi voelen mensen zich ongenaakbaar, niets kan hen deren. Normaal keurige mensen kunnen zich binnen de beschermende kooi van hun auto ineens buitengewoon asociaal gaan gedragen.
In de beschermende omgeving van hun auto kunnen ze ongelooflijk brutaal voordringen; dat doen ze in de supermarkt vast niet als ze herkend worden en erop aangesproken kunnen worden.

Wel blijf ik zeggen -en ik ben ook geen 18 meer- je moet je in het verkeer net als in de rest van de maatschappij kunnen uitspreken tegen gevaarlijk en ook asociaal gedrag. Gebeurt dat niet dan krijg je wat je in veel grote steden ziet, alles moet maar kunnen en niemand zegt nog ergens wat van.
Politie kan niet overal zijn, kan ook niet alles doen. Je hebt als burger nog steeds de plicht om in te grijpen bij asociaal of gevaarlijk gedrag.

Als niemand er nog iets van zegt dan is het einde zoek; dan gaat het van kwaad tot erger en worden mensen ook niet gecorrigeerd met als triest dieptepunt wat ik gisteren meemaakte. De dame had schijnbaar echt geen idee, misschien gaat ze er nu over nadenken...
Het kan zijn dat mijn aanspreken geen effect gehad heeft maar meer kan ik niet doen.

Als je niets doet weet je zeker dat het geen effect heeft, maar dan moet je ook niet mopperen.

Dit bedoel ik natuurlijk in het algemeen.
 
Laatst bewerkt:
Hybride:
Las je verhaal, inderdaad (jonge) dames zijn tegenwoordig ook erg ruw tijdens het autorijden.
Vanmiddag was er een jonge dame in een grote auto, die vond dat ik helemaal aan de rechtse kant van de weg moest gaan rijden, dan kon ze er makkelijker langs.
Want zei ze: "Daar horen de brommers te rijden" ze was trouwens ook nog blond ;)
Ze stond naast mij bij rood stoplicht en bij groen en met zeer brede glimlach gaf ik beetje gas, dat zegt soms meer dan woorden (misschien staat ze nu nog bij dat stoplicht).

Ben het overigens met je eens, ik probeer ook altijd even kort aan te spreken.
 
Laatst bewerkt:
Even een oud topic omhoog schoppen, ik heb een vraag over het verkeer en wil er geen heel topic voor aanmaken.
Het gaat over een kwestie die meermalen is voorgekomen, ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over zeggen kan.
Eerst even een inleiding op de kwestie.

Mijn scooter is niet de snelste tweewieler van het land, met zijn 19 Pk is ie tot 70 best rap, daarna speelt het beperkte vermogen hem parten en duurt het allemaal wat langer.
Het meest merk ik dat natuurlijk op de snelweg, zeker met het invoegen.

Je ziet het steeds vaker; automobilisten die bij het invoegen al met minimale snelheid meteen bij het begin van de blokmarkering de snelweg opdraaien; ze hebben blijkbaar geen idee waar dat stuk asfalt van de invoegstrook voor dient....
Dat aanstormend verkeer op de rem moet, anderen daarom naar links uitwijken waardoor ook de linkerbaan moet afremmen en dit precies de oorzaak is van de vaste files bij op- en afritten hebben ze niet door. Met deze wegmisbruikers heb ik het soms aan de stok.

Zelf gebruik ik dus wel de hele invoegstrook om snelheid te maken, ik heb die afstand gewoon nodig om veilig snelheid te maken.
Maar nu gebeurt mij meermalen het volgende: ik voeg in en gebruik de hele invoegstrook; de auto achter me echter gaat véél eerder de rechterrijstrook van de snelweg op (terwijl die onmogelijk sneller kan rijden dan ik) accelereert daarna sneller en blokkeert mij vervolgens terwijl ik het eind van de invoegstrook nader en wil gaan invoegen.

Wie staat er hier in zijn recht ?

Het is duidelijk dat je als invoeger het verkeer op de snelweg voorrang moet verlenen.
Ik weet ook dat een invoeger het verkeer op de snelweg niet mag hinderen, vandaar dat je al snelheid moet maken vóórdat je invoegt waarna je netjes een plekje mag zoeken tussen de voorbijkomende voertuigen....
Maar als iemand te vroeg invoegt en dan pas accelereert, moet ik hem dan ook nog voorrang verlenen omdat hij al op de snelweg rijdt ?
 
Laatst bewerkt:
Officieel moet je die auto links voor laten gaan. Maar als je aan het einde niet voldoende ruimte meer hebt mag je doorrijden over de vluchtstrook. Echter je mag niet rechts inhalen op die vluchtstrook.

Dit is trouwens wel de reden dat ik een net iets sterkere scooter wilde hebben. Ik ben al groot en zwaar en heb toch graag nog ietsie over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan