Geschikte 1e motor voor lange mensen

erik1

MF'er
1 aug 2002
85
0
Haarlem
Ik ben afgelopen zondag op de motorbeurs geweest en heb een flink aantal motoren gezetn maar vrij veel waren nogal klein naar mijn mening.


Ik zoek gewoon een leuke goedkope beginnersmotor die geschikt is voor iemand van 1,99 meter lang.

Ik heb gisteren op een Yamaha Radian gezeten en die zat echt flink te laag.
 
Laatst bewerkt:
Mijn persoonlijke ervaring is dat die OFF-ROAD motoren tamelijk hoog zijn.
Heb er zelf reeds een paar keer op gezeten, maar heb met mijn 172cm redelijke moeite om de grond te bereiken met me tenen.
 
Mijn persoonlijke ervaring is dat die OFF-ROAD motoren tamelijk hoog zijn.
Heb er zelf reeds een paar keer op gezeten, maar heb met mijn 172cm redelijke moeite om de grond te bereiken met me tenen.
Vooral probleem om met je benen te passen, in de rondingen van de tank. ;)


Verder kan ik je alleen aan geschikte ouwe brikken helpen,
dus ik zal lekker :X .

;)
 
Ben zelf twee meter en ken het probleem. Heb nu een Aprilia Pegaso (98) en
die zit voor mij prima. Maar ja het model moet je wel aanspreken natuurlijk.
 
Probeer een Honda CBR600F van voor 1999 eens, daar passen lange mensen goed op. Honda VTR1000F is ook wel groot genoeg denk ik, daar Dinky Toy er met 1.98 ook op rijdt. Echter denk ik niet dat de VTR een beginnersfiets is....

O,ja en in het All-road segment waren de Tiger en de Elephant van resp. Triumph en Cagiva de enige waar ik lekker op kon zitten (1.96)...
 
Ben zelf 1,92 en kan prima zitten op een Honda CBR 900 Fireblade. De rem en schakelpedaaltjes zijn echter wel via een verlagingssetje aangepast. Misschien ook wel voor jou een optie om naar verlagingssetjes te kijken, want dan ben je minder type-afhankelijk.
 
Ben zelf 1,92 en kan prima zitten op een Honda CBR 900 Fireblade. De rem en schakelpedaaltjes zijn echter wel via een verlagingssetje aangepast. Misschien ook wel voor jou een optie om naar verlagingssetjes te kijken, want dan ben je minder type-afhankelijk.

Hmm, kun je die gewoon voor elke motor halen? Of is vering veranderen ofzo een optie?

Oh ja, met rijles reed ik op een cb 500 en dat zat op zich best aardig. Als ik een motor met zo'n soort zit kan vinden ben ik tevreden
 
Ik ben zelf ook 2 meter lang, ik heb nog geen motor maar wel redelijk lange proefritjes gemaakt op een Yamaha Fazer en een Thundercat.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen last heb gehad van mijn lengte op beide motoren, mijn benen pasten best goed. Het hangt denk ik ook een beetje van je verhoudingen af, als je hele lange benen hebt zal het allemaal wat moelijker gaan, maar de Fazer vond ik erg lekker zitten en wordt dus waarschijnlijk ook mijn nieuwe fiets :]
 
Heb je daar een fototje van?
Nee, op dit moment heb ik er nog geen foto van.. als alles goed gaat, dan heb ik de motor vanaf 11 maart.. heb er alleen nog proefrit mee gemaakt en vervolgens gekocht. Motor staat nog bij de vorige eigenaar (mn instructeur); eerst me rijbewijs halen, dan haal ik m op.
 
Ben 1.92 en heb pas sinds nov. 02 mijn rijbewijs. Voldoe dus aardig aan je profiel.

Als je wilt toeren is een Honda NTV 650 een leuke keus. Kun je goed op zitten en een goede beginnersfiets.
 
Ben 1.92 en heb pas sinds nov. 02 mijn rijbewijs. Voldoe dus aardig aan je profiel.

Als je wilt toeren is een Honda NTV 650 een leuke keus. Kun je goed op zitten en een goede beginnersfiets.

Ja, zo eentje zoek ik dus ook maar zijn helaas wat duurder dus ff doorsparen, ik neem aan dat je de ntv 650 revere bedoelt.

Maar die is dus wel geschikt voor mijn lengte?
 
Ben zelf 1.94m met aardig lange benen en heb een 97-er CBR600F.
Zithouding is perfekt, ook op de langere ritten is het heerlijk :]

Ik zou het liefst hierna overstappen op een Blade, maar kan helaas mijn benen niet kwijt in rondingen van de tank ;(
 
Yamaha TDM 850 wellicht een optie???? heb ik nu tijdelijk te leen. Ben zelf ± 1,94m en heb nergens last van....

is wel een leuke motor om mee te "spelen" O-)
 
Ik ben zelf ook 2 meter lang, ik heb nog geen motor maar wel redelijk lange proefritjes gemaakt op een Yamaha Fazer en een Thundercat.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen last heb gehad van mijn lengte op beide motoren, mijn benen pasten best goed. Het hangt denk ik ook een beetje van je verhoudingen af, als je hele lange benen hebt zal het allemaal wat moelijker gaan, maar de Fazer vond ik erg lekker zitten en wordt dus waarschijnlijk ook mijn nieuwe fiets :]
:?
Van het weekend op de beurs nog op een fazer gezeten maar m'n knieen werden behoorlijk uit elkaar geduwd door de tank.
En dan ben ik niet eens zo lang (1.89).
Heb zelf gekozen voor de VFR750F, zit me als gegoten(zei hij misschien niet helemaal objectief).
Maar misschien zit alles, als je wat langer bent, kut en valt de fazer dan weer juist mee :?
 
:?
Van het weekend op de beurs nog op een fazer gezeten maar m'n knieen werden behoorlijk uit elkaar geduwd door de tank.
En dan ben ik niet eens zo lang (1.89).
Heb zelf gekozen voor de VFR750F, zit me als gegoten(zei hij misschien niet helemaal objectief).
Maar misschien zit alles, als je wat langer bent, kut en valt de fazer dan weer juist mee :?

Tja, dat van die tank had ik inderdaad ook wel, maar dat probleem hoor ik ook van mensen van normale lengte die op de nieuwe Fazer 600 hebben gezeten.
 
:?
Van het weekend op de beurs nog op een fazer gezeten maar m'n knieen werden behoorlijk uit elkaar geduwd door de tank.
En dan ben ik niet eens zo lang (1.89).
Heb zelf gekozen voor de VFR750F, zit me als gegoten(zei hij misschien niet helemaal objectief).
Maar misschien zit alles, als je wat langer bent, kut en valt de fazer dan weer juist mee :?

Hmm vreemd want ik heb dit wekend ook op een paar fazers gezeten en die zaten geweldig en ik ben 1.99,
 
Hmm vreemd want ik heb dit wekend ook op een paar fazers gezeten en die zaten geweldig en ik ben 1.99,

Ik heb ook eens een weekendje op een Fazer mogen rondrijden en ik moet zeggen dat dat best goed te doen was ondanks mij 2.01.
Ondertussen heb al aardig wat motoren mogen "passen" en vondt daarbij ook de VRT100F best goed zitten. Bij de CBR600f daarentegen kreeg ik al kramp toen ik bij het rempedaal probeerde te komen.

Maar natuurlijk gaat er niets boven mijn eigen TDM-metje, vooral wat zithouding betrefd.
 
Hmm vreemd want ik heb dit wekend ook op een paar fazers gezeten en die zaten geweldig en ik ben 1.99,
Waarschijnlijk heb ik dit probleem bij bijna geen enkele motor behalve bij de specifieke vorm van de tank van de fazer vanwege mijn (relatieve) geringe lengte.
Voor mensen die weer wat langer zijn treedt dit probleem waarschijnlijk op bijna elke fiets op en valt de fazer positief op door overige aspecten aan zitcomfort.
(m.a.w. ze zitten allemaal beroerd maar de fazer is dan het minst beroerd)
 
Waarschijnlijk heb ik dit probleem bij bijna geen enkele motor behalve bij de specifieke vorm van de tank van de fazer vanwege mijn (relatieve) geringe lengte.
Voor mensen die weer wat langer zijn treedt dit probleem waarschijnlijk op bijna elke fiets op en valt de fazer positief op door overige aspecten aan zitcomfort.
(m.a.w. ze zitten allemaal beroerd maar de fazer is dan het minst beroerd)

Dat zou kunnen ja, de fazer vond ik in ieder geval 1 van de meest comfortabele maar ligt helaas niet in mijn budget
 
Ik las in een ander topci hier iets over een honda vfr 750 die geschikt zou zijn als 1e fiets. Zijn er hier nog mensen die wat over dat model weten?
 
Ik ben zelf ook tegen de 2 meter, en heb een VFR750F juist vanwege de zitpositie.
Hij is flink wat groter dan bijvoorbeeld een CBR600, en het is op lange stukken (bijvoorbeeld lelystad - zolder en weer terug) prima uit te houden.
Leuke bijkomstigheid is dat het een V4 blok betreft wat weer extra lol met zich meebrengt.
Je kunt er rustig mee toeren, maar als je wil valt er prima mee te gummen op hoevelaken enzo :9~
Dit is ook mijn eerste fiets en kan hem je zeker aanraden!
 
Ik ben zelf ook tegen de 2 meter, en heb een VFR750F juist vanwege de zitpositie.
Hij is flink wat groter dan bijvoorbeeld een CBR600, en het is op lange stukken (bijvoorbeeld lelystad - zolder en weer terug) prima uit te houden.
Leuke bijkomstigheid is dat het een V4 blok betreft wat weer extra lol met zich meebrengt.
Je kunt er rustig mee toeren, maar als je wil valt er prima mee te gummen op hoevelaken enzo :9~
Dit is ook mijn eerste fiets en kan hem je zeker aanraden!


Ok, maar aangezien mijn budget niet al te hoog is zal het er 1 uit de jaren 80 begin 90 worden en is die ook geschikt voor mijn lengte?
 
Terug
Bovenaan Onderaan