Navigatie op je motor

Oskar

MF'er
1 okt 2007
160
0
Tilburg
Er zijn al verschillende topics volgeschreven met tips en oplossingen voor navigatie op de motor.

Maar ik schrik telkens weer van de belachelijke prijzen die gevraagd worden voor motor-navigatie systemen, terwijl voor in de auto al apparaatjes in de winkel liggen van rond de 150 euro! |(

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en vraag mij af of jullie concrete tips hebben voor een routeplannertje van:

- rond de 150 euro
- die ik niet persé op mijn motor hoef te bevestigen (vooruit, een accukabeltje dan)
- gewoon in mijn waterdichte tanktas kan stoppen
- en die ik ook in de auto mee kan nemen
 
Vond ik ook vandaar dat ik een gebruikte Garmin heb gekocht.........
 
Ik zag laatst ergens in een krantje een Nokia telefoon met ingebouwde tom tom...
Plug de oortjes in den oren de telefoon in je tanktas en gaan met die banaan! De gps ontvanger zou al ingebouwd zijn :Y Dus als je nou een nieuwe telefoon nodig heb zou ik maar eens voor zoiets gaan kijken ;) :+
 
ik heb een oude ipaq met tomtom6 erop, bekabelde gps ontvanger. Deze stop ik een kaartleesdeel van de tanktas (tas kan er helemaal vanaf, dus alleen de magneetjes en een stukje folie) ik heb een "sigaretten aansteker aansluiting" gemaakt aan mijn accu (met zweef zekering) deze is voorzien van een krulsnoer. Als ik nu navigatie nodig heb. kaarleesdeel op de tank, krulsnoer onder zadel vandaan, aansluiten in de kaartleesvak en rijden maar. had alles nog liggen. (als je een houder in je auto hebt kun je de boel ook daar gebruiken)

Werkt goed, kost weinig.
 
Ik zag laatst ergens in een krantje een Nokia telefoon met ingebouwde tom tom...
Plug de oortjes in den oren de telefoon in je tanktas en gaan met die banaan! De gps ontvanger zou al ingebouwd zijn :Y Dus als je nou een nieuwe telefoon nodig heb zou ik maar eens voor zoiets gaan kijken ;) :+

Zo heb ik het ook. behalve dat ik en losse gps ontvanger heb.. erg handig. Ook als je tevoet verdwaald :P
 
Ik zag laatst ergens in een krantje een Nokia telefoon met ingebouwde tom tom...
Plug de oortjes in den oren de telefoon in je tanktas en gaan met die banaan! De gps ontvanger zou al ingebouwd zijn :Y Dus als je nou een nieuwe telefoon nodig heb zou ik maar eens voor zoiets gaan kijken ;) :+
Nokia n95
Heeft volgens mij een 2.6" scherm
Nadeel is wel dat je maandelijks een bedrag moet betalen om navi op de gsm te hebben.

Edit: lees net: Nokia N95 + 1jr navigatie vanaf 71 euro bij ....
Dus een abonnement voor je navi kost ook weinig meer :)
 
Laatst bewerkt:
Koop dan tweedehands............. |(

Voor 250 euro heb je prima Garmin geval. streetpilot 3/ 2610 oid.

edit, ik zie dat je een oud barrel hebt...gt750...kun je moeilijk een 'dure' Garmin plaatsen... :+
 
Laatst bewerkt:
fietskaarthoudergroot.jpg_1686686.jpg


;)

As for een nuttig antwoord: Ik heb het een tijdje terug al opgegeven, de echt goede oplossingen zijn mijn inziens veels te duur :(
 
Laatst bewerkt:
Thanx for the replies!

Inderdaad, zoals Swetty al zegt, mijn GT750 is 'een oud beesje' B| ;)

Maar voor 800 eurootjes, 53.000 km en bouwjaar '94 kon ik hem als eerste fiets niet laten staan. *O*

Betekent wel dat ik inderdaad geen top-segment spulletjes erop ga plakken.

Ik moest eigenlijk niks hebben van die navigatiedingen. Zit ik 's avonds op de snelweg, zie ik in zo'n auto zo'n blauwe gloed...Ik denk dan, wéér zo een die de weg niet weet |(

Tot ik tijdens een rit met een maat ergens midden in de Ardennen merkte hoe verrekte handig ze kunnen zijn!

Dat van die mobieltjes is een goede tip, ik zal eens kijken wat die toestelletjes, maar vooral de abonnementen moeten kosten.

Toch vraag ik mij: waarom kan een gewone Navman van 150 euro (aanbieding ANWB) eigenlijk niet op een motor... Accu? Trillingen? Te weinig batterij? :?
 
Thanx for the replies!

Inderdaad, zoals Swetty al zegt, mijn GT750 is 'een oud beesje' B| ;)

Maar voor 800 eurootjes, 53.000 km en bouwjaar '94 kon ik hem als eerste fiets niet laten staan. *O*

Betekent wel dat ik inderdaad geen top-segment spulletjes erop ga plakken.

Ik moest eigenlijk niks hebben van die navigatiedingen. Zit ik 's avonds op de snelweg, zie ik in zo'n auto zo'n blauwe gloed...Ik denk dan, wéér zo een die de weg niet weet |(

Tot ik tijdens een rit met een maat ergens midden in de Ardennen merkte hoe verrekte handig ze kunnen zijn!

Dat van die mobieltjes is een goede tip, ik zal eens kijken wat die toestelletjes, maar vooral de abonnementen moeten kosten.

Toch vraag ik mij: waarom kan een gewone Navman van 150 euro (aanbieding ANWB) eigenlijk niet op een motor... Accu? Trillingen? Te weinig batterij? :?


niet waterdicht ;)

ik denk dat als je die waterdicht wegbergt hij best wel zal funktioneren op de motor. Van de accu zou ik me niet te veel voorstellen als je lang rijd. Maar een aanstekerplug maken op je motor is ook niet zo heel veel werk.


de navigaties speciaal voor motoren zijn waterdicht en dat maakt ze niet goedkopen
 
Ik heb het zelf opgegeven om goedkoop te willen....ga toch maar een zumo kopen...
Ik heb een prima PDA met tomtom, echter om dat goed gemonteert te krijgen ben je ook het een en ander kwijt....
Plus dat routes rijden daarmee lastig is.
In tanktas was voor mij geen optie, moet je teveel naar beneden kijken.

Waarom zo duur? tja...omdat ze meteen een hele bak opties erin hebben zitten (vergelijkbaar met een duur auto model). En waterdicht maken lijkt simpel, maar een uur in een bak water liggen is iets anders als 3 uur lang met stortregen en met 160 in de wind zitten....daar heb je net iets betere seals voor nodig.

Als je dan toch iets goedkopers wil, zou ik ook voor zo'n mobieltje gaan....ik denk echter dat er ook mobieltjes zijn waar je geen abbo nodig hebt voor de software. Dan houd je natuurlijk alleen nog het probleem over dat je niet te veel moet bellen ;)
 
Ik heb het zelf opgegeven om goedkoop te willen....ga toch maar een zumo kopen...
Ik heb een prima PDA met tomtom, echter om dat goed gemonteert te krijgen ben je ook het een en ander kwijt....
Plus dat routes rijden daarmee lastig is.
In tanktas was voor mij geen optie, moet je teveel naar beneden kijken.

Waarom zo duur? tja...omdat ze meteen een hele bak opties erin hebben zitten (vergelijkbaar met een duur auto model). En waterdicht maken lijkt simpel, maar een uur in een bak water liggen is iets anders als 3 uur lang met stortregen en met 160 in de wind zitten....daar heb je net iets betere seals voor nodig.

Als je dan toch iets goedkopers wil, zou ik ook voor zo'n mobieltje gaan....ik denk echter dat er ook mobieltjes zijn waar je geen abbo nodig hebt voor de software. Dan houd je natuurlijk alleen nog het probleem over dat je niet te veel moet bellen ;)

is het dan niet zo af te stellen dat je tijdens de rit en het mobieltje aan
dat je die dan kan gebruiken puur als navigatiemiddel en als er gesprekken komen
dat die dan automatisch naar de voicemailbox toe gaan
en als je op plaats van bestemming bent
dat je dan evt je voicemail afluistert of er berichten zijn ingesproken?

beste optie is natuurlijk een tomtom of garmin of een ander merk
maar ik ben ook van mening dat het zo asociaal :( duur is voor op de motor
en thuis van te voren de route uitprinten is niets :N
want je kijkt dan teveel op je tanktas en ben je snel afgeleid |(
maar er is nog iets,en dat is een routerrol voor op je motor
nadeel van dit is , dat het heel beperkt is want je ziet dan alleen maar de straten evt
snelwegnummers.
 
Ik heb net een tweedehands Streetpilot gekocht voor € 120,= en het werkt super. Dus als je een beetje zoekt kan het best goedkoper.
 
Neem lekker een kaart mee, rijd een eind heen en als je het zat bent dan kijk je op de kaart voor een leuke of snelle route naar huis. Of plan een leuke route en schrijf wat hints op en plak die op je tank ofzo.

Navigatie is sh*t, helemaal met die achterlijke blaatmiepen erin...
 
ik heb ook een tomtom voor in de auto maar gebruik hem ook wel eens voor de motor dan stop ik hem gewoon in mijn binnen zak een oortje in en gaan met die bannaan.
 
Sinds een maand of 2 in het bezit van een Ipaq 1940 met Bleutooth-muis.

Ik heb op de linkerstuurhelft een "car mount" gemonteerd (dwz: de zuignap er af gehaald, en hem met een slangenklemmetje gemonteerd aan het stuur).

Daarnaast heb ik een kastje gemaakt waar ik de Ipaq in kan doen, en die ik op die carholder kan schroeven. (heb 2 gaatjes in de mount van de carmount gemaakt :P).

Kastje van de trillingen door de demping aardig goed op, is (volgens mij) waterdicht (nog nooit mee in de regen gereden, zou hem eens een keer in een bak met water kunnen leggen (uiteraard zonder de Ipaq :P)), en gewoon een stuk makkelijker dan wanneer je hem in je tanktas hebt zitten.

Er gaat een paar uurtjes werk inzitten, maar het werkt ideaal :]

Feauteaux:
cimg2449fw3.jpg
 
Neem lekker een kaart mee, rijd een eind heen en als je het zat bent dan kijk je op de kaart voor een leuke of snelle route naar huis. Of plan een leuke route en schrijf wat hints op en plak die op je tank ofzo.

Navigatie is sh*t, helemaal met die achterlijke blaatmiepen erin...

Die blaatmiepen kun je ook uitzetten :Y

ik heb ook een tomtom voor in de auto maar gebruik hem ook wel eens voor de motor dan stop ik hem gewoon in mijn binnen zak een oortje in en gaan met die bannaan.

Is ook een manier, enige nadeel is dat je in onoverzichtelijke verkeerssituaties nogal eens moet gokken wat je TT bedoeld.

En het is gewoon fijn om af en toe even op het schermpje te kunnen kijken, en te weten wat er aan zit te komen, zeker als je in een groep rijdt :Y
 
ja dat is zo maar die van mij geeft het wel heel duidelijk aan dus het gaat best hoor.

ik groep verband gebruik ik hem nooit.
 
Ik gebruik zelf een Nokia 5500 met TomTom 6 en een bluetooth GPS geval. Verder aangesloten op het nCom systeem van me helm via draad. Telefoon zit gewoon in mijn zak en ga af op spraak en werkt goed. Enigste probleem is dat ik hem onderweg niet kan opladen.

Kga over een maandje trouwens een mobiel met ingebouwde GPS nemen (E-Ten M800) en heb dan maar 1 lader nodig dus dat moet wel te fixen zijn.
 
~
Ik gebruik zelf een Nokia 5500 met TomTom 6 en een bluetooth GPS geval. Verder aangesloten op het nCom systeem van me helm via draad. Telefoon zit gewoon in mijn zak en ga af op spraak en werkt goed. Enigste probleem is dat ik hem onderweg niet kan opladen.
quote]

Sigarettenaansteker op je motor aansluiten, ga ik deze week ook doen :Y

Als je hem aansluit op de kabel van je achterlicht heb je ook nog eens het bijkomde voordeel dat als je het contact uitzet er ook geen stroom meer op staat.

Bij de Halfords zijn wel van die waterdichte sigarettenaanstekers te koop :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan