Motor als bedrijfsmotor rijden hoe en wat?

z716F1

MF'er
25 jun 2003
168
1
Hallo,
Ik heb fireblade uit 1997 gekocht.
Deze wil ik bedrijfsmatig gaan rijden.
Om de kosten, benzine onderhoud en banden verzekering vanuit de zaak te betalen.
Ik heb een eigen BV.

Wie weet hoe het zit met de bijtelling.
Voor auto's van 16jr en ouder is dit de dagwaarde.
Hoe zit dat bij een motor.

Ik heb de motor particulier gekocht en een bon laten schrijven.
Is dit voldoende voor de boekhouding?
 
vraag het de belastingdienst, die zouden het moeten weten.

als je het wilt doen, zal je je kilometers bij moeten gaan houden, érg veel werk en de vraag is of dat opweegt tegen de eventuele voordelen
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb fireblade uit 1997 gekocht.
Deze wil ik bedrijfsmatig gaan rijden.
Om de kosten, benzine onderhoud en banden verzekering vanuit de zaak te betalen.
Ik heb een eigen BV.

Wie weet hoe het zit met de bijtelling.
Voor auto's van 16jr en ouder is dit de dagwaarde.
Hoe zit dat bij een motor.

Ik heb de motor particulier gekocht en een bon laten schrijven.
Is dit voldoende voor de boekhouding?
ff je accountant of boekhouder bellen?

edit, hier krijg je namelijk meningen die ws niet kloppen.
 
Laatst bewerkt:
He,
Ik doe het zelfde, met nu nog een XJ900. Aankoop factuur (evt met BTW) in de admin van je BV. Hierna alle bonnetjes van onderhoud, brandstof, verzekering ook in de admin. ALLE btw kun je zo verrekenen en terugkrijgen van de belastingdienst. Bijtelling op basis van werkelijk aantal km prive. Zie link:http://www.motor-magazine.nl/uploads/downloads/files/425200722954PM185.pdf
Als je af en toe dus naar (niet bestaande) klanten in het buitenland rijdt, kun je dit wegstrepen tegenover je ´fun´kilometers!
 
Hey,

Ik weet er eigelijk helemaal niets van maar, (komt ie hè) ik heb horen zeggen...
Dat je jezelf beter een belastingvrije kilometervergoeding kunt betalen, dan heb je de bijtelling niet, je moet nog wel al je kilometers bijhouden natuurlijk, dat wel.

Gr. vier
 
Nou vier is te veel, ik zal je uit de droom helpen. Er bestaat geen bijtelling voor de motor, netzoals voor de auto. Voor een zakelijke motor dien je te aller tijden je prive KM-s bij te houden. Deze dien je in bij de belastingdienst, die daar een heffing voor treft.

Mijn motordealer had een motor van de zaak, die diende netjes zijn KM-s in en heeft nog nooit een naheffing gekregen... (volgens hem dan, he?).

Verder vind ik het briljant, dat mensen op een publiek forum vertellen hoe ze de belasting tillen :}
 
Hallo,
Ik heb fireblade uit 1997 gekocht.
Deze wil ik bedrijfsmatig gaan rijden.
Om de kosten, benzine onderhoud en banden verzekering vanuit de zaak te betalen.
Ik heb een eigen BV.

Wie weet hoe het zit met de bijtelling.
Voor auto's van 16jr en ouder is dit de dagwaarde.
Hoe zit dat bij een motor.

Ik heb de motor particulier gekocht en een bon laten schrijven.
Is dit voldoende voor de boekhouding?
Weet niet hoe het met een motor zit.
Beste kan je je boekhouder vragen, die weet het precies en de meeste hier zullen advies geven op basis van "ik heb gehoord"

Bij auto's mag je 500km vrij rijden zonderbijtelling.
Ik heb mijn bedrijfs auto prive staan en verhuur hem per zakelijke km aan de zaak(19 cent/km zo uit m'n hoofd).
Eind van het jaar is dat dus een aftrekpost.
Ik heb dit deels gedaan omdat ik een wat oudere bus heb.
Ik heb wel een Eenmanszaak dus misschien is dat bij een BV weer anders.

Nogmaals, bel je boekhouder ff.
Er zijn zoveel varianten en regeltjes.
Op de site van de belastingdienst kan je ook wel wat info vinden.
 
Hey,

Ik weet er eigelijk helemaal niets van maar, (komt ie hè) ik heb horen zeggen...
Dat je jezelf beter een belastingvrije kilometervergoeding kunt betalen, dan heb je de bijtelling niet, je moet nog wel al je kilometers bijhouden natuurlijk, dat wel.

Gr. vier

Je betaalt je eigen niks. ;)

Je houd je voertuig prive.
noteer je zakelijke kilometers(vertrekpunt/eindpunt/eventuele tussenstop/beginstand/eindstand)
Dit mag je op het jaar maal 19 cent(uit m'n hoofd) doen.
Dat bedrag is een aftrekpost voor de belasting.
Je ziet dus geen geld in je broekzak maar hoef wel minder belasting te betalen.

(ik heb een eenmanszaak, bij andere rechtsvormen is het misschien weer anders hoor)
 
Belasting "Tillen"!!??
Ik moet veel naar de randstad, aangezien ze in Den Haag er vakkundig voor gezorgd hebben dat delen van het land op sommige tijden met de auto volstrekt onbereikbaar zijn geworden, ben ik dus aangewezen een levensgevaarlijk voertuig ;) als de motor om ergens nog op tijd te komen.

Wie tilt nu wie?

Ik leg vrijwillig mijn leven in de waagschaal door een motor te gebruiken om op tijd te komen.

Persoonlijk vind ik dat ik dat ieder motorrijder geld toe moet krijgen, elke motor tussen de file door is toch weer een auto minder.

He He ff lekker ongenuanceerd mijn mening spuwen.

Groet van een gefrustreerde ondernemer en motorrijder.
 
Belasting "Tillen"!!??
Ik moet veel naar de randstad, aangezien ze in Den Haag er vakkundig voor gezorgd hebben dat delen van het land op sommige tijden met de auto volstrekt onbereikbaar zijn geworden, ben ik dus aangewezen een levensgevaarlijk voertuig ;) als de motor om ergens nog op tijd te komen.

Wie tilt nu wie?

Ik leg vrijwillig mijn leven in de waagschaal door een motor te gebruiken om op tijd te komen.

Persoonlijk vind ik dat ik dat ieder motorrijder geld toe moet krijgen, elke motor tussen de file door is toch weer een auto minder.

He He ff lekker ongenuanceerd mijn mening spuwen.

Groet van een gefrustreerde ondernemer en motorrijder.
Denk dat BoosB onderstaande ondernemer bedoelde ;) :+
Ik zou trouwens niet uitgaan van een online motormagazine, belastingdienst veranderd regelmatig dingen dus lekker kort houden en boekhouder of belastingdienst om raad vragen

Zie link:http://www.motor-magazine.nl/uploads/downloads/files/425200722954PM185.pdf
Als je af en toe dus naar (niet bestaande) klanten in het buitenland rijdt, kun je dit wegstrepen tegenover je ´fun´kilometers!
 
Laatst bewerkt:
Belasting "Tillen"!!??
Ik moet veel naar de randstad, aangezien ze in Den Haag er vakkundig voor gezorgd hebben dat delen van het land op sommige tijden met de auto volstrekt onbereikbaar zijn geworden, ben ik dus aangewezen een levensgevaarlijk voertuig ;) als de motor om ergens nog op tijd te komen.

Wie tilt nu wie?

Ik leg vrijwillig mijn leven in de waagschaal door een motor te gebruiken om op tijd te komen.

Persoonlijk vind ik dat ik dat ieder motorrijder geld toe moet krijgen, elke motor tussen de file door is toch weer een auto minder.

He He ff lekker ongenuanceerd mijn mening spuwen.

Groet van een gefrustreerde ondernemer en motorrijder.

_O- Ik ben het totaal met je eens.. Echt waar :Y
 
bel even naar rijschool dek in goed, en vraag naar JP
hij is motor instructeur die zijn les motor gebruikt als eigenvervoer (lees: lease!) ofsoiets...
 
Een vriend van mij, met een eigen BV, doet het als volgt.

Koop op het bedrijf een nieuwe motor en schrijf die versnelt af. Na de afschrijfperiode verkoop je de motor aan jezelf (voor weinig).
Verkoop de motor voor de werkelijke waarde en steek de centjes in je zak.
En weer van voren af aan.
Op deze manier betaalt de belasting mee.
Voorbeeldje:

Nieuwe motor 15.000 euro
Afschrijving 3 jaar keer 3600 euro = 10800 euro(aftrekbaar als bedrijfskosten)
Verkoop 'm aan jezelf voor 15.000 - 10800 = 4200 euro.
De werkelijke waarde is veel hoger bij zo'n jonge motor, het verschil is voor jou en nog zwart ook.
 
Een vriend van mij, met een eigen BV, doet het als volgt.

Koop op het bedrijf een nieuwe motor en schrijf die versnelt af. Na de afschrijfperiode verkoop je de motor aan jezelf (voor weinig).
Verkoop de motor voor de werkelijke waarde en steek de centjes in je zak.
En weer van voren af aan.
Op deze manier betaalt de belasting mee.
Voorbeeldje:

Nieuwe motor 15.000 euro
Afschrijving 3 jaar keer 3600 euro = 10800 euro(aftrekbaar als bedrijfskosten)
Verkoop 'm aan jezelf voor 15.000 - 10800 = 4200 euro.
De werkelijke waarde is veel hoger bij zo'n jonge motor, het verschil is voor jou en nog zwart ook.

Nog een paar belastingmedewerkers hier in de buurt? :9
 
Een vriend van mij, met een eigen BV, doet het als volgt.

Koop op het bedrijf een nieuwe motor en schrijf die versnelt af. Na de afschrijfperiode verkoop je de motor aan jezelf (voor weinig).
Verkoop de motor voor de werkelijke waarde en steek de centjes in je zak.
En weer van voren af aan.
Op deze manier betaalt de belasting mee.
Voorbeeldje:

Nieuwe motor 15.000 euro
Afschrijving 3 jaar keer 3600 euro = 10800 euro(aftrekbaar als bedrijfskosten)
Verkoop 'm aan jezelf voor 15.000 - 10800 = 4200 euro.
De werkelijke waarde is veel hoger bij zo'n jonge motor, het verschil is voor jou en nog zwart ook.

Tot je controle krijgt |(

Dan mag je een objectief taxatierapport overleggen dat de waarde waarvoor hij naar prive is gehaald wel de werkelijke waarde is. Zo niet: alsnog naheffing/navordering + boete.

Er is geen bijtelling. De werkelijke privekosten moet je tot je loon rekenen. Dus als de motor per jaar 5000 kost en je rijdt van de 15000km er 3000 prive, moet je 20% van 5000 = 1000 tot je loon rekenen. :Y

voor wie me niet gelooft: ik ben universitair afgestudeerd fiscalist en NOB lid en motor-op-de-bv-rijder 8-)
 
Laatst bewerkt:
EDIT: De BTW kun je geheel in aftrek brengen. Het privé gedeelte is hiervan wel weer belast.
 
Laatst bewerkt:
Tot je controle krijgt |(

Dan mag je een objectief taxatierapport overleggen dat de waarde waarvoor hij naar prive is gehaald wel de werkelijke waarde is. Zo niet: alsnog naheffing/navordering + boete.
~[/size]
De belasting maakt er geen probleem van tot nog toe. Je moet het natuurlijk niet te gek maken.
 
Tot je controle krijgt |(

Dan mag je een objectief taxatierapport overleggen dat de waarde waarvoor hij naar prive is gehaald wel de werkelijke waarde is. Zo niet: alsnog naheffing/navordering + boete.

Er is geen bijtelling. De werkelijke privekosten moet je tot je loon rekenen. Dus als de motor per jaar 5000 kost en je rijdt van de 15000km er 3000 prive, moet je 20% van 5000 = 1000 tot je loon rekenen. :Y

voor wie me niet gelooft: ik ben universitair afgestudeerd fiscalist en NOB lid en motor-op-de-bv-rijder 8-)
Is een zakelijke motor dan anders dan een zakelijke auto??
 
De belasting maakt er geen probleem van tot nog toe. Je moet het natuurlijk niet te gek maken.

Prima. Dat ze een aangifte/jaarrekening volgen betekent echter nog niet dat ze deze ook gecontroleerd hebben. Het meerendeel wordt digitaal afgehandeld, hetgeen betekent dat er nauwelijks een persoon aan te pas komt. Het kan lang goed gaan. Weet wel dat ze tot 5 jaar terug kunnen navorderen.
 
Is een zakelijke motor dan anders dan een zakelijke auto??

Voor auto's geldt de forfaitaire bijtelling. 25 % over de fiscale waarde tot het loon. En 12% hiervan is weer belast in de BTW-sfeer.

Qua controle heeft dit dezelfde gevolgen. Dat is net actueel nu de fiscus gaat naheffen over mensen die zeggen geen (minder dan 500) privé kilometers te hebben gereden, terwijl ze wel met de auto bij de Efteling en bij de voetbalclub staan.
 
Prima. Dat ze een aangifte/jaarrekening volgen betekent echter nog niet dat ze deze ook gecontroleerd hebben. Het meerendeel wordt digitaal afgehandeld, hetgeen betekent dat er nauwelijks een persoon aan te pas komt. Het kan lang goed gaan. Weet wel dat ze tot 5 jaar terug kunnen navorderen.

Als je gewoon opgeeft dat je prive hebt gereden en daar dus belasting over betaald, moet de belasting gaan aantonen of dat correct is of niet.

Er is (nog) geen verplichting een sluitende km registratie voor motoren bij te houden nl. Dus alle aannemelijke prive km's zijn goed.
 
Ik heb de motor particulier gekocht en een bon laten schrijven.
Is dit voldoende voor de boekhouding?

Ik heb ook een BV en een motor op de zaak gekocht. Ik wilde een 'jonge' motor dus het was voor mij niet de moeite om een 2e hands motor te kopen. Met de b.t.w. aftrek op een nieuwe motor heb je al 19% te pakken. Das zo'n beetje de eerste afschrijving.

Idd gewoon de prive kilometers opgeven en de waarde daarvan bij je inkomen optellen. Alle kosten (inc. benzine) komen op kosten van de zaak.

Een motor is idd erg handig met de files in de randstad.
 
Belasting "Tillen"!!??
Ik moet veel naar de randstad, aangezien ze in Den Haag er vakkundig voor gezorgd hebben dat delen van het land op sommige tijden met de auto volstrekt onbereikbaar zijn geworden, ben ik dus aangewezen een levensgevaarlijk voertuig ;) als de motor om ergens nog op tijd te komen.

Wie tilt nu wie?

Ik leg vrijwillig mijn leven in de waagschaal door een motor te gebruiken om op tijd te komen.

Persoonlijk vind ik dat ik dat ieder motorrijder geld toe moet krijgen, elke motor tussen de file door is toch weer een auto minder.

He He ff lekker ongenuanceerd mijn mening spuwen.

Groet van een gefrustreerde ondernemer en motorrijder.

daar hebbie een punt, ik sluit me aan :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan