1953 Ariel NH

Zo. Verlichting werkt, claxon werkt, kabeltjes zitten er netjes op. Helaas paste mijn nieuwe claxon knop niet, dus ik heb de oude even moeten hergebruiken (die is lelijker en zitten allerlei schakelaars/knoppen op die nu dus geen nut hebben), maar het lijkt me dat de RDW daar niet over struikelt.

Volgende beurs maar eens een andere schakelaar zoeken. Liefst een geleefde, niet zo'n glimmend ding.

Ik ben blij dat (met de nodige moeite) de origine lichtschakelaar wel werkt :)
 
..ook met electr. start, die vlgs het boekje 'alleen in noodgevallen'mag gebruiken? _O-

Neen, alleen het voorwiel is nieuw. De Enfield komt uit '78 en is daarmee 1 jaartje jonger dan mijn Enfield en eveneens kick-only.
 
Vraagje: Alle electra is aangesloten (en werkt) behalve de dynamo. Het is mij niet helemaal duidelijk waar ik die op moet aansluiten. Het lijkt me dat die gewon op de + van de accu kan? (via de amperemeter)

Iemand die dat weet?
 
Nee, dat moet je niet doen als je de dynamo heel wil houden en de accu voor koken wil behoeden.

Even uit het blote hoofd want ik heb geen zin om het op te zoeken:

De dynamo is een gelijkstroomdynamo en in het anker is een heel klein beetje restmagnetisme aanwezig. De veldspoel(en) staan in serie met het anker en als je iets aansluit op de dynamo en hij draait snel genoeg, dan komt hij op gang en gaat stroom leveren omdat het magnetisme toeneemt.

Zou je hem kortsluiten, dan levert hij zoveel stroom dat hij in rook opgaat. Daarom zit er een regulateur in het circuit en bij de meeste oude engelse meuk bestaat die uit twee spoelen met een ankertje. Een om de kring te onderbreken als hij beneden een bepaalde spanning komt en dus weer te sluiten als de spanning hoog genoeg is om te laden en een om de kring te onderbreken als de spanning/stroom een bepaalde waarde haalt welke genoeg is. Zou je die kortsluiten dan loopt de spanning cq stroom gewoon hoger op en gaat hij alsnog in de hens.

Dit tweede relais staat voortdurend te openen en te sluiten. Als hij open gaat zakt de stroom omdat hij de kring onderbreekt en is die stroom laag genoeg dan sluit hij weer. Dat doet hij wel duizenden malen zonder dat je er iets van merkt. Over dit spoeltje met ankertje zit een koolweerstand van 50 Ohm om de boel op gang te krijgen.

Ik weet niet of ik het 100% goed uitleg, maar zo staat het op de harde schijf in mijn harses en daar is het 50 jaar geleden op gekomen.

Bottom line: je moet dus wel de dynamo aansluiten op de regulateur.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat moet je niet doen als je de dynamo heel wil houden en de accu voor koken wil behoeden.

Even uit het blote hoofd want ik heb geen zin om het op te zoeken:

De dynamo is een gelijkstroomdynamo en in het anker is een heel klein beetje restmagnetisme aanwezig. De veldspoel(en) staan in serie met het anker en als je iets aansluit op de dynamo en hij draait snel genoeg, dan komt hij op gang en gaat stroom leveren omdat het magnetisme toeneemt.

Zou je hem kortsluiten, dan levert hij zoveel stroom dat hij in rook opgaat. Daarom zit er een regulateur in het circuit en bij de meeste oude engelse meuk bestaat die uit twee spoelen met een ankertje. Een om de kring te onderbreken als hij beneden een bepaalde spanning komt en dus weer te sluiten als de spanning hoog genoeg is om te laden en een om de kring te onderbreken als de spanning/stroom een bepaalde waarde haalt welke genoeg is. Zou je die kortsluiten dan loopt de spanning cq stroom gewoon hoger op en gaat hij alsnog in de hens.

Dit tweede relais staat voortdurend te openen en te sluiten. Als hij open gaat zakt de stroom omdat hij de kring onderbreekt en is die stroom laag genoeg dan sluit hij weer. Dat doet hij wel duizenden malen zonder dat je er iets van merkt. Over dit spoeltje met ankertje zit een koolweerstand van 50 Ohm om de boel op gang te krijgen.

Ik weet niet of ik het 100% goed uitleg, maar zo staat het op de harde schijf in mijn harses en daar is het 50 jaar geleden op gekomen.

Bottom line: je moet dus wel de dynamo aansluiten op de regulateur.


Excuses, met de plus die van de dynamo komt bedoelde ik natuurlijk dat deze via de spanningsregelaar gaat. Kan ik die rechtstreeks op de plus van de accu zetten?


Ik heb helaas geen schema's kunnen vinden die ook maar ene beetje op mijn fiets/schakelaar lijken.
 
Even uit het blote hoofd want ik heb geen zin om het op te zoeken:

De dynamo is een gelijkstroomdynamo en in het anker is een heel klein beetje restmagnetisme aanwezig. De veldspoel(en) staan in serie met het anker en als je iets aansluit op de dynamo en hij draait snel genoeg, dan komt hij op gang en gaat stroom leveren omdat het magnetisme toeneemt.
Dat lukt bij een shuntgenerator waarbij het remanent magnetisme in het ankerblik voldoende is om een lage spanning op te werken, dit verhoogt het magnetisch veld in de veldspoel iets en volgens het sneeuwbaleffect totdat de maximum waarde bereikt wordt. Bij een seriegenerator moet het anker met een vreemde spanning (accu) bekrachtigd worden om de beginspanning te kunnen leveren.
 
Laatst bewerkt:
Ja. Hij is gekeurd en dat ging echt biet soepel. Ik heb het de laatste paar dagen zwaar, te veel gewerkt misschien? De laatste voorbereidingen die ik gisteren wilde doen/deed gingen al niet al te soepel. Bij de rdw bijna met terrot en al van de kar gelazerd (voet nog flink klem). Moest ik hen starten, startte ie niet. Ik was er vrij vlot uit dat er niet genoeg benzine in de tank zat. Super stom. Ik mocht even naar het tankstation lopen. Daar startte ie vlot, maar toen was ik al aardig oververhit.

Toen moest ik nog de remproef doen (er was mij telefonisch toegezegd dat dat niet hoefde). Oo zich al spannend genoeg. Want dat vraagt, zeker met een blok dat nog niet op temperatuur is, de nodige coördinatie. Het remmen ging gelukkig goed, alleen tikte ik de claxon aan die daarna bleef loeien. Duurde even coor ik dat opgelost had :s. Sta je daar, met blerende motor.....



Anyway, desondanks: goedgekeurd. Ik heb nu een bpm aangifteblaadje mee. Op de website van de belastingdienst staan nogal tegenstrijdige teksten over wat ik daar nu precies mee moet (mailen, opsturen of afgeven. Op elke pagina staat het anders en nergens staat waar of waarheen)
 
Van harte kerel, nu kan je weer verder.
Voor de verdere afhandeling ; succes


Dank je :)

Ik trok net mijn sok uit. Na de bijna buiteling van de trailer af en het sprintje met de motor naar het tankstation wordt de eerste volgende stap een bezoekje aan de dokter denk ik. Mijn teen is enorm en donkerpaars.

Zoals ik al zei: ik heb mijn dag (week) niet.
 
Het ligt er maar net aan waar je de motor laat keuren en welke keurmeester je hebt. Net als bij de APK,( ik ben zelf keurmeester geweest.)
Bij mijn motor heeft hij nergens naar gekeken, niet hoeven starten, niet hoeven remmen helemaal niets. Alleen administratief.
Zo zie je maar, het is bij iedereen anders maar gefeliciteerd.
Hebben ze jou op het kantoor waar je betalen moet niet geholpen met de papieren?
Anders moet je gewoon het rdw even bellen want behulpzaam zijn ze wel.
 
Het ligt er maar net aan waar je de motor laat keuren en welke keurmeester je hebt. Net als bij de APK,( ik ben zelf keurmeester geweest.)
Bij mijn motor heeft hij nergens naar gekeken, niet hoeven starten, niet hoeven remmen helemaal niets. Alleen administratief.
Zo zie je maar, het is bij iedereen anders maar gefeliciteerd.
Hebben ze jou op het kantoor waar je betalen moet niet geholpen met de papieren?
Anders moet je gewoon het rdw even bellen want behulpzaam zijn ze wel.


Op het kantoor wisten ze niet zo goed wat ze er mee aan moesten. Maar als i het op internet zo lees hoef ik echt alleen de BPM verklaring in te leveren en zou ik binnen 5 dagen nma goedkeuring een kenteken moeten krijgen. Ik bel nog wel even, want ik wil een zo oud mogelijk kenteken als het even kan :)

Ik heb vandaag gedaan wat ik voor de keuring had moeten doen: Ik heb een paar kilometer gereden. De toeter ging weer spontaan af, dat heb ik nu opgelost denk ik. Verder heb ik hem afgesteld (wel zo prettig dat ie niet meer uitvalt als ik niet bliksemsnel schakel).

IMG_0211.jpg


Dat ding rijdt wel heeeel erg gaaf! Met 50 meer sensatie dan met een supersport bij 250 :9~ :+
 
Bij mijn weten idd alleen bpm verklaring, is maar een formaliteit omdat hij al zo oud is.
Kenteken had ik met een paar dagen in huis.
 
Op het kantoor wisten ze niet zo goed wat ze er mee aan moesten. Maar als i het op internet zo lees hoef ik echt alleen de BPM verklaring in te leveren en zou ik binnen 5 dagen nma goedkeuring een kenteken moeten krijgen. Ik bel nog wel even, want ik wil een zo oud mogelijk kenteken als het even kan :)

Ik heb vandaag gedaan wat ik voor de keuring had moeten doen: Ik heb een paar kilometer gereden. De toeter ging weer spontaan af, dat heb ik nu opgelost denk ik. Verder heb ik hem afgesteld (wel zo prettig dat ie niet meer uitvalt als ik niet bliksemsnel schakel).

[afbeelding]

Dat ding rijdt wel heeeel erg gaaf! Met 50 meer sensatie dan met een supersport bij 250 :9~ :+

:9~ :9~ :9~ :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan