1953 Ariel NH

Hmmm bij de BSA moest je 'm op een bepaald punt BTDC met volle voorontsteking..
Bij die van jou ook?

Probeer eens een andere carb? (hoort deze er op?)
Klopt de nokkentiming>? weet jij veel wat voor krabbekokers zich aan de fiets hebben vergrepen..
 
Laatst bewerkt:
Het probleem lijkt hem meer in de electra te zitten.

In eerste instantie deed niets het, de verlichting niet en de claxon niet. Na het schonmaken van de aarde deden mijn achterlicht en de tellerverlichting het plotseling. Even meten leerde dat:
1: De spanning zit rond de 10 volt....
2: Als ik de spanning meet dalen de toeren onmiddelijk.

Ik ben nu de gelijkrichter aan het schoonmaken, waarbij er natuurlijk meteen een schroef afbrak...
 
Ik weet het niet meer hoor. -O-

Ik heb alles gechecked. De Electra geven nu weer 6v, brandstof loopt door, timing staat goed, kleppen e.d. staan goed, inlaatpakking lekt niet etc... etc...

Hij blijft meestal niet eens lang genoeg lopen om dingen te controleren:


Als ik de choke aanraak slaat hij sowieso af, als ik er al naar kijk al. Timing kan ik wel wat aanzitten, maar heeft weinig effect.


Er lijkt een bezineproleem te zijn, maar geen idee wat en hoe. De carburateur heb ik nu al 5x schoongemaakt en er zit reiniger in de tank. Zit ook genoeg benzine in de tank trouwens.
 
Reiniger hmm
Maar vertel (weer? :$ ) eens, heeft deze motor magneetontsteking of accu bobineontsteking?

Woon je erg ver weg? anders kijken we samen even..
 
Reiniger hmm
Maar vertel (weer? :$ ) eens, heeft deze motor magneetontsteking of accu bobineontsteking?

Woon je erg ver weg? anders kijken we samen even..


Ummmmm :X

Ik had begrepen dat hij zonder accu kan, maar de klachten lijken wel erg op hoe de Enfield loopt zonder accu, dus ik ga sowieso toch even een aacu bestellen.

Ik woon trouwens in Utrecht.

De bovenkant van de koplamp:

 
Laatst bewerkt:
Laten we't eens anders doen, je kan geen vonkerij afstellen als je niet weet waar de vonk vandaan moet komen.
Kun je een foto maken van de linkeraanzicht van het blok?
 
En hier eens;

http://www.forsth.com/pdf/The book of the Ariel.pdf


met name blz 38

Goed, je hebt dus magneet ontsteking. haal eens een watervast schuurpapaiertje tussen de punten door.
Als het dan nog shit is kan het zijn dat de condensator gaar is of de windingen niet zo best.
Op het motorfietsweb of via jvmotors kun je iemand vinden (in bergeijk meen ik) die deze dingen kan nameten en zonodig reviseren..
De vonkerij van de magneet heeft dus nix met je dynamo en accu te maken dus dat kan je even laten rusten..

Hoewel, afgaande op je eerdere text, als je dat schuurpapiertje nog in je hand hebt, haal deze dan ook even langs de contacten van de spanningsregelaar(niet de aansluitingen, maar de contactpunten er van.. en ja doe de aansluitingen ook maar..)

Goed, benzine zeg je, komt er wel benzine uit de kraan?
Al een enfield carb geprobeerd?
Heb je al een andere bougie geprobeerd en de bougiekabel/dop vervangen?

Origineel zit het uiteinde van de bougiekabel nogal knullig met een bloot stukje kabel tegen een contact aangeduwd.
Toen ik voor de BSA een bougekabel van een eend kocht, boog ik het aansluitklemmetje aan 1 kant zo bij dat je 'm strak over dat contact in de magneet kan drukken.

Dit maakte het verschil van ca 3 keer trappen om te starten naar 1 keer.. altijd, ook als't vroor..

Vooralsnog moet je je misschien eerst wat inlezen voordat je gaat frutten.. 8-)
 
Laatst bewerkt:
En hier eens;

http://www.forsth.com/pdf/The book of the Ariel.pdf


met name blz 38

Goed, je hebt dus magneet ontsteking. haal eens een watervast schuurpapaiertje tussen de punten door.

Al gedaan :)

Als het dan nog shit is kan het zijn dat de condensator gaar is of de windingen niet zo best.
Op het motorfietsweb of via jvmotors kun je iemand vinden (in bergeijk meen ik) die deze dingen kan nameten en zonodig reviseren..

Hmmm. Ja, dat is een optie

~
De vonkerij van de magneet heeft dus nix met je dynamo en accu te maken dus dat kan je even laten rusten..

Hoewel, afgaande op je eerdere text, als je dat schuurpapiertje nog in je hand hebt, haal deze dan ook even langs de contacten van de spanningsregelaar(niet de aansluitingen, maar de contactpunten er van.. en ja doe de aansluitingen ook maar..)
[/qoute]

al gedaan :Y

Goed, benzine zeg je, komt er wel benzine uit de kraan?
Heb je al een andere bougie geprobeerd en de bougiekabel/dop vervangen?

Origineel zit het uiteinde van de bougiekabel nogal knullig met een bloot stukje kabel tegen een contact aangeduwd.
Toen ik voor de BSA een bougekabel van een eend kocht, boog ik het aansluitklemmetje aan 1 kant zo bij dat je 'm strak over dat contact in de magneet kan drukken.

Dit maakte het verschil van ca 3 keer trappen om te starten naar 1 keer.. altijd, ook als't vroor..



Vooralsnog moet je je misschien eerst wat inlezen voordat je gaat frutten.. 8-)

Ik heb een andere bougie geprobeerd, dat maakte weinig verschil. Ik heb het kraantje nog een keer doorgeblazen, maar er komt zeker wle benzine uit. Ik heb ook een doorzichtige slang erop gezet, dus ik kan de benzine zien gaan.

Bedankt voor het meedenken en voor de PDF!
 
Laatst bewerkt:
Zijn de koolborstels in de magneet, waar meen ik de aansluiting van de bougiekabel heen gaat, misschien op of stuk?

Ben wel/ook benieuwd wat hij met een enfield carb doet..
 
Zijn de koolborstels in de magneet, waar meen ik de aansluiting van de bougiekabel heen gaat, misschien op of stuk?

Ben wel/ook benieuwd wat hij met een enfield carb doet..


Ik zet het op het to do lijstje.


Omdat de Enfield met een Bing carburateur zit (andere kabels) had ik echt geen zin om die er op te zetten, dat zou veel tijd kosten.

En als ik het zo lees heb je gelijk en zijn de contactpuntjes volledig los van de dynamo/accu. Apart.
 
Magneetontsteking is erg betrouwbaar, het kan 50 jaar zonder problemen werken..
De lucas-dynamo's en regelaars zijn dat duidelijk niet..
 
Magneetontsteking is erg betrouwbaar, het kan 50 jaar zonder problemen werken..
De lucas-dynamo's en regelaars zijn dat duidelijk niet..
Sportvliegtuigjes gebruiken nog steeds magneetontsteking, vanwege de betrouwbaarheid. Dan wel dubbel, mocht er één uitvallen.
 
Magneetontsteking is erg betrouwbaar, het kan 50 jaar zonder problemen werken..
De lucas-dynamo's en regelaars zijn dat duidelijk niet..

Dank! Ik wilde even melden dat ik je bijdragen erg waardeer :)



 
Ik zet het op het to do lijstje.


Omdat de Enfield met een Bing carburateur zit (andere kabels) had ik echt geen zin om die er op te zetten, dat zou veel tijd kosten.

.
Je zet de carb er op en trekt aan de schuif met een los kabeltjhe, gewoon om te proberen..
 
Bij de lucas met handvervroeging (die ik ken) Zijn een paar basisdingen heel belangrijk: bovenop zit ergens een klein schroefje, als je die eruitdraaid zit. er een veertje met een koolborsteltje deze is voor de massa en moet goed contact maken.
Dan de pick-up, dat is het ding waar de bougiekabel aan vast zit, dit bakkelieten ding mag geen gaatjes bevatten, omdat de vonk hierdoor ontsnapt. Schroef hem eraf en kijk of alles goed contact maakt hier aan zit ook weer een koolborsteltje die contact maakt met de sleepring, deze sleepring goed ontvetten en controleren op beschadigingen. Ontsteking stellen doe je op volle vervroeging. Hoop dat je er iets aan hebt succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan