Ervaringen KTM 690sm

s2ralf

Die hard MF'er
12 feb 2003
590
0
Belgie
Wie rijd er met een ktm 690sm, zou graag wat ervaringen horen over deze motor, lange afstanden rijden en het dagelijkse gebruik.
full
 
Wie rijd er met een ktm 690sm, zou graag wat ervaringen horen over deze motor, lange afstanden rijden en het dagelijkse gebruik.[afbeelding]
ik ken 4 mensen die hem hebben en zijn er allemaal erg enthousiast over.
maar het zijn niet echt forenzen en hebben er nog niet hele lange afstanden mee gereden daarvoor hebben ze hem te kort...
 
Laatst bewerkt:
De 690sm is in 2008 ook nog te koop, de smc is erbij gekomen. een paar andere dempers en ie is wel te pruimen en die pelikaankop zal ik wel mee kunnen leven :)
 
Kheb de KTM 690 prestige SM inmiddels een maand of 5, misschien 6? Km of 5000 mee gereden, en hij bevalt me super. Stukken gebruiksvriendelijker dan mn vorige lc4, en beter geschikt om een keertje 100km snelweg mee te pakken (mocht het echt nodig zijn :z ). Kruissnelheden van 120/130 zijn prima uit te houden, tuurlijk vang je veel wind, maar voor de motor is het prima uit te houden, en je hebt dan nog genoeg trekkracht over.
Binnendoor weggetjes zijn helemaal een feest, super strak stuurgedrag, vermogen in overvloed (boven de 80 verbleken de andere 1 cilinders tov de 690), en je kan er gewoon mooi mee spelen :) ....
Enige echt grote nadeel is dat het geluid bedroevend is, daar ga ik nogwat aan doen. Misschien een leovince systeem over laten komen uit Amerika voor €590,- das al een betere prijs dan die €2000,- voor een akra systeem.
Ofwel een goede mix tussen dagelijks gebruik en een die-hard SM....
DSC00427.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kheb de KTM 690 prestige SM inmiddels een maand of 5, misschien 6? Km of 5000 mee gereden, en hij bevalt me super. Stukken gebruiksvriendelijker dan mn vorige lc4, en beter geschikt om een keertje 100km snelweg mee te pakken (mocht het echt nodig zijn :z ). Kruissnelheden van 120/130 zijn prima uit te houden, tuurlijk vang je veel wind, maar voor de motor is het prima uit te houden, en je hebt dan nog genoeg trekkracht over.
Binnendoor weggetjes zijn helemaal een feest, super strak stuurgedrag, vermogen in overvloed (boven de 80 verbleken de andere 1 cilinders tov de 690), en je kan er gewoon mooi mee spelen :) ....
Enige echt grote nadeel is dat het geluid bedroevend is, daar ga ik nogwat aan doen. Misschien een leovince systeem over laten komen uit Amerika voor €590,- das al een betere prijs dan die €2000,- voor een akra systeem.
Ofwel een goede mix tussen dagelijks gebruik en een die-hard SM....
[afbeelding]

Wil je eens wat meer pics posten :?

Mooi ding zeg :}

En andere nog ervaringen :?
 
IMG_1174copy.jpg


van een vriend van me, hij is er erg happy mee, ding gaat als de brandweer en er zijn ook vakantieritten mee gereden.
binnenkort wordt het blok onder handen genomen.... een flowjob van sommer.
 
Laatst bewerkt:
Wie rijd er met een ktm 690sm, zou graag wat ervaringen horen over deze motor, lange afstanden rijden en het dagelijkse gebruik.[afbeelding]

Paar maanden in bezit. KM stand ong. 3000.

Vakantietje mee gereden weekje of wat terug. Langere afstanden zijn goed te doen. Ik heb op menig "comfortabeler" motor meer last gehad van lawaai, trillingen, kont etc.

De terugreisdag was 150km binnendoor en toen nog iets van 470km over de snelweg. 3 van de 5 KTM's in de groep waren 690SM's, andere motoren Super Duke I en 950SMR.

Kruissnelheden van 135 en hoger aangehouden. 2 hadden het opzetruitje gemonteerd. Dat scheelt wel. Tijdens de binnendoor routes was het verbruik iets van 1:23/24 bij "bovenlegale" snelheden. Op de snelweg niet veel minder. Alle 3 hadden aftermarket uitlaten (2x Full Akra 1x Leo Vince) en een Akra Fuel Mapping. Op de leukere binnenwegen ben je met de 1 cilinders eigenlijk even snel als de 2 cilinders alleen gebruikt de 690SM dan de helft van bijv. de Super Duke I. Dus eigenlijk toch sneller want minder tankstops ;)

Wat niet meteen opvalt, dat wil zeggen je realiseert het je pas later, is dat het een licht motortje is dat op de snelweg ook met finke snelheden toch heel volwassen rijdt.

Het blijft evengoed een 1 cilinder en dan nog een met veel vermogen bovenin, een licht vliegwiel en Fuel Injection. Met andere woorden; in de lagere toeren kan het ding nukkig zijn. Wordt minder met kortere gearing en ander luchtfilter (K&N) maar zal nooit echt weg gaan. In hoeverre je dat in "dagelijks" gebruik stoort zal voor groot deel van je zelf afhangen en wat je gewend bent. Voor woonwerk/file/kruip verkeer zijn er betere fietsen en ook 1 cilinders maar als je deze dan toch al hebt kan het er ook best mee.
 
[afbeelding]

van een vriend van me, hij is er erg happy mee, ding gaat als de brandweer en er zijn ook vakantieritten mee gereden.
binnenkort wordt het blok onder handen genomen.... een flowjob van sommer.
:9~ :}

Lijkt me een leuk stuk speelgoed om over bergpassen te gummen *O*
 
@ apuch:

Zijn de ervaringen met de Full LeoVince van jouw vriend goed?
Waar kan je dat in NL bestellen? Ik vind deze alleen op ebay.

Deze week haal ik m'n nieuwe 690 SM op. De full Akra pastte niet meer in budget, maar de LeoVince kom je tegen voor 699,=
Dat past mij persoonlijk (in mijn schatkist) eigenlijk beter.
 
Zijn de ervaringen met de Full LeoVince van jouw vriend goed?

Beetje moeilijk om voor hem te spreken nu maar hij koos de pijpen vanwege de looks (da's persoonlijk natuurlijk) en zeker ook de prijs. Op zich loopt het apparaat als een kogel met, of ondanks, die pijpen maar hij heeft wel een probleempje dat de motor voor een stoplicht wel es afslaat. Oorzaak is nog niet geheel duidelijk, hoeft niet aan de uitlaten te liggen. Denk het zelf eerlijk gezegd niet want heb een keer zijn FI instellingen via de diagnose hard- en software(nee, heb ik niet, kun je niet kopen of downen, heeft alleen de dealer) kunnen vergelijken met de mijne. Was vanwege een probleem bij de mijne maar bij hem was er ook een bepaalde instelling buiten de "specs". Moet ie nog een keer wat mee doen.

Motor is trouwens met uitlaten op de bank geweest en stond er heel gezond bij dus slecht zijn de uitlaten qua vermogen zeker niet.

Ander aandachtspuntje is wel de hoeveelheid herrie die ze produceren(met DB killers is het al heel stevig!) Zonder DB killers is eigenlijk al niet leuk meer maar dat is misschien ook weer persoonlijk. Je moet het je buren t.z.t. maar es vragen...

Waar kan je dat in NL bestellen? Ik vind deze alleen op ebay.

Weet ik niet, dacht dat hij ze ook via internet heeft gescoord. Duitsland?

Deze week haal ik m'n nieuwe 690 SM op. De full Akra pastte niet meer in budget, maar de LeoVince kom je tegen voor 699,=
Dat past mij persoonlijk (in mijn schatkist) eigenlijk beter.

Volgens mij heeft hij ook een dergelijk bedrag betaald.
 
Laatst bewerkt:
Zeker bij een Feul Injected motor, lijkt mij de uitlaat niet de oorzaak van het afslaan. Maar aan de andere kant, wtf weet ik er eigenlijk van.
Ik heb nog niet eens een SM. (al duurt het nog maar één dag...)

Volgens de adverteerder komt de Leo met 2 types DB-killers, waarvan er één nauwelijks meer geluid produceert dan de originele. Maarja, in advertenties staat wel eens meer wat.

Ik zal morgen mijn dealer ook eens een mening vragen over Leo. Al verwacht ik dat hij luid 'AKRA' roept. In ieder geval bedankt voor jouw reactie


PS: was jij op 'Orange Day' bij André?
 
Zeker bij een Feul Injected motor, lijkt mij de uitlaat niet de oorzaak van het afslaan. Maar aan de andere kant, wtf weet ik er eigenlijk van.

Het "lijkt" inderdaad niet aannemelijk maar wie het zeker denkt te weten mag het zeggen. En zolang je het niet (zeker) weet kun je alleen proberen dingen uit te sluiten. voor zover dat al lukt met beperkte kennis en middelen.

PS: was jij op 'Orange Day' bij André?

Nee, vond ik het weer te slecht voor. Andere dingen gedaan. Maar 1 van die 3 bovengenoemde 690SM rijders was er wel.
 
In het 690 SMC topic wordt veelvuldig gesproken over verschillende standen mapping, die je zelf kunt instellen. Men oppert bijvoorbeeld dat standje 3 (lijkt wel Kamasutra... :9 ) de minst wilde is. Lijkt me perfect om in te rijden. Vooral als je van een Hondaatje FMX komt, zoals ik.... :X

Kan dit ook bij de SM? Ik vind hier nl. niets over in de manuel. :?

@ Apuch: Ik heb op Orange Day een Amsterdamse SM rijder (R te A) gesproken. Sterker nog, die heeft mij dermate warm gemaakt voor de fiets met koop tot gevolg. :)
 
Volgens mij las ik ergens in een test dat je bij de Duke ook zelf uit 3 mapping kan kiezen. Opmerkelijk dat de SM / SMR / Prestige de enige zijn waarbij dat niet kan.
Aan de andere kant scheelt het weer in het maken van keuzes ;-)

Er zijn tenslotte genoeg keuzes: welke uitlaat, kont wel of niet 'scheren', etc

@ Ranx: Hoezo dacht je het al? Lult ie iedereen op een SM? haha
 
Omdat langs het blok mooier is.

Dat privilege is voorbehouden aan de SMC en Enduro.....

(ja ik weet het, het slaat weer nergens op)
 
Volgens mij las ik ergens in een test dat je bij de Duke ook zelf uit 3 mapping kan kiezen. Opmerkelijk dat de SM / SMR / Prestige de enige zijn waarbij dat niet kan.
Aan de andere kant scheelt het weer in het maken van keuzes ;-)

Mja, gedachte experiment:

SM was 1e model in 2007. Had dus de 1e productielijn.
Mapping gedoe is ontstaan met de Enduro uitvoering voor 2008(want op een Enduro heb je niet altijd behoefte aan 60+ bruut inkomende PeeKaas). Nieuwe productielijn/methode nodig voor de nieuwe modellen. SMC is bijna hetzelfde als Enduro dus die Gimmick verhuist mee. Duke is ook voor 2008 bedacht dus daar hebben ze die feature ook maar opgezet. Waarom dan niet op de 2008 SM modellen? Waarschijnlijk omdat ze de SM productielijn/methode er niet voor wilden aanpassen. Ik denk dus dat het een lullig logistiek/fabricage achtergrondje heeft.

Er zijn tenslotte genoeg keuzes: welke uitlaat, kont wel of niet 'scheren', etc

We hebben het nog steeds over motoren toch?... :+

@ Ranx: Hoezo dacht je het al? Lult ie iedereen op een SM? haha

Zou zo maar kunnen.
 
Klinkt logisch. Aan de andere kant kent de SM nu een andere kabelboom als de Duke. Brengt ook extra kosten met zich mee, qua geld.

Mijn meisje gaat ook op SM. Ik had haar juist gerustgesteld dat de bommer een heel zacht karakter heeft, want zij kan hem gewoon op stand 'lief' zetten. Ik moet nu even bedenken hoe ik dit ga uitleggen..... :$


We hebben het nog steeds over motoren toch?...
Was ik even off-topic???

Zou zo maar kunnen

Aanstekelijk enthousiastme!
 
Wat is nu eigenlijk het verschil met de "normale" en de Prestige :?
Op de andere velgen en kleur na.
 
Terug
Bovenaan Onderaan