Bougiebeeld

CB750F2

MF veteraan
20 jul 2006
1.122
5
Horn
Hallo, ik heb een Honda CB750 F2 (OHC) uit 1978.
Ik heb pas mijn uitlaat vervangen door een meer open type, de andere uitlaat kneep het blok te zeer (deze was ook niet standaard). Luchtfilter is origineel, het blok verbruikt wel wat olie (mineraal). Blok loopt goed, maar houdt iets in bij max. gas geven. Dit was veel erger bij de oude uitlaat.
Zie verder mijn projecttopic op:
Opknappen van een CB750 F2 SOHC

Er zit wat aanslag op de bougies (de hoeveelheid lijkt erger dan het is, door het inzoomen). De aanslag is licht, en vlij hardnekiig (je moet flink krabben om het eraf te krijgen. Lijkt "kalk"-achtig. De electroden zijn niet zichtbaar afgesleten/ingebrand oid. Ik krijg deze plaatjes niet echt goed vergeleken met de bougieplaatjes die ik hier en daar op het net vind.
Wat denken jullie ervan?
full

Bougie 4
 
Laatst bewerkt:
Je moet em af laten stellen want het lijkt erop dat ie nu veels te weinig benzine krijgt (of teveel lucht).

Of doe eens een beurtje met nieuw luchtfilter. Misschien is die beetje dichtgeslibt van het stof.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft olieverbruik: afgelopen jaar verbruikte hij een beetje te veel, 1: 500 :X, met halfsynthetische olie . Nu loopt hij met minerale olie, en ik heb het gevoel dat ik de 1:1000 ga halen :Y _O- . Dat is dus een ander aandachtspuntje, maar ik wil het blok dit seizoen wel heel houden, want deze zomer rij ik er weer gewoon mee. Blok zelf komt op zijn vroegst volgende winter aan de beurt.

Er zou op dit moment set sproeiers van 105 in de carbs moeten zitten. Ik heb nog een set sproeiers van 115 liggen, zou dat in de richting komen, of is dat gelijk weer een erg groot verschil?
 
Wat betreft olieverbruik: afgelopen jaar verbruikte hij een beetje te veel, 1: 500 :X, met halfsynthetische olie . Nu loopt hij met minerale olie, en ik heb het gevoel dat ik de 1:1000 ga halen :Y _O- . Dat is dus een ander aandachtspuntje, maar ik wil het blok dit seizoen wel heel houden, want deze zomer rij ik er weer gewoon mee. Blok zelf komt op zijn vroegst volgende winter aan de beurt.

Er zou op dit moment set sproeiers van 105 in de carbs moeten zitten. Ik heb nog een set sproeiers van 115 liggen, zou dat in de richting komen, of is dat gelijk weer een erg groot verschil?

Weet je zeker dat hij goed afgesteld staat? Dus carbs gesynchroniseerd e.d.?

Denk dat 115 direct wat groot is. Maar testen is weten.
 
Carbs heb ik goed gesynchroniseerd, kleppen gesteld, ontsteking gesteld, nokkenasketting staat goed, luchtfilter is nog netjes schoon, olie + filter zit er 1000 km in.
Daar zou het niet aan moeten liggen. Carbs heb ik nog niet uit elkaar gehad, maar dat is iets voor komend weekend. Hij loopt verder goed.
 
Wat betreft olieverbruik: afgelopen jaar verbruikte hij een beetje te veel, 1: 500 :X, met halfsynthetische olie . Nu loopt hij met minerale olie, en ik heb het gevoel dat ik de 1:1000 ga halen :Y _O- . Dat is dus een ander aandachtspuntje, maar ik wil het blok dit seizoen wel heel houden, want deze zomer rij ik er weer gewoon mee. Blok zelf komt op zijn vroegst volgende winter aan de beurt.

Er zou op dit moment set sproeiers van 105 in de carbs moeten zitten. Ik heb nog een set sproeiers van 115 liggen, zou dat in de richting komen, of is dat gelijk weer een erg groot verschil?
ik zou eens 3/4 syntheet proberen
 
met de moderne loodvrije benzine heb je altijd witte bougies.
de foto's met een witte neus en een zwarte kamer vind ik normaal.
als je wil gaan afstellen zal je dat op een proefbank moeten doen.
 
Nou weet ik natuurlijk (gelukkig) ook niet alles, maar als ik zo kijk staattie toch écht niet te arm hoor........, als 'ie echt arm zou staan, brandt de héle teringzooi om de electroden wel weg hoor..........
Trouwens, een setje nieuwe bougies zouden niet misstaan...........
 
idd, nieuwe bougie's zal er iig in moeten. Bougie's hebben een hitte graad en houden de warmte beter vast t.o.v. de verbrandingskamer. Deze houden ze beter vast om schoon te kunnen branden. De buitenste ring geeft voornamelijk de status v/d verbrandingskamer weer, de binnenste neus geeft aan hoe goed de bougie de warmte vast houdt om schoon te branden.

Op een oude bougie kan je geen settings aflezen, te vervuild. Dat witte is afgebrokkeld porselijn v/d isolatorneus en is een teken van overhitting. De verbrandingskamer ondervindt "misschien" niet de gelijke verschijnselen, te zien aan de buitenste elektrode (zwart).

Koop 1e een nieuwe bougie volgens de WPH want:
Ik zie volgens mij meerdere problemen. Je bougie heeft een te lange schacht lijkt het, i.v.m. de kool afzetting op het schroefdraad. Hoe je kleppen dat overleven is dan wel weer een raadsel. Of je bougie heeft de verkeerde hitte graad (te warm) i.v.m. het grote verschil tussen binnen en buiten elektrode. Je leest nu iig af met de verkeerde maat

olie problemen duiden vaak op lekke zuigerringen, meet daarom de compressie van je cilinders op en controleer deze m.b.v. WPH

dipjes duiden vaak op incorrecte carburatie, maar deze kan je pas afstellen met je nieuwe bougie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal jullie reacties even proberen samenvatten:

-het lijkt erop dat ie nu veels te weinig benzine krijgt

-verder staat hij iets te arm afgesteld.

-met de moderne loodvrije benzine heb je altijd witte bougies.
de foto's met een witte neus en een zwarte kamer vind ik normaal.

-Oeh, die staat wel vies arm zo.

-Veel te arm afgesteld.

-als ik zo kijk staattie toch écht niet te arm hoor........, als 'ie echt arm zou staan, brandt de héle teringzooi om de electroden wel weg hoor..........

-Dat witte is afgebrokkeld porselijn v/d isolatorneus en is een teken van overhitting. De verbrandingskamer ondervindt "misschien" niet de gelijke verschijnselen, te zien aan de buitenste elektrode (zwart).

Er zijn dus 2 kampen:
-Te arm afgesteld
-Niet te arm afgesteld

Niet echt 1 duidelijk beeld zo :N _O- (vond ik zelf ook al, als ik mijn bougies vergelijk met de vergelijkings plaatjes)

De bougies zijn trouwens 5000 km oud, en zien er nog als niet uit (electrodeafstand, conditie van de electrodes). Alleen zit er dus een laagje van die witte aanslag op. Dat is dus geen afbrokkelen, het heeft alleen dezefde kleur. Het zit dus ook op de electroden.
Wat ik van plan ben: komend weekend de carburateurs eraf halen en 1 voor 1 de vlotterkamers + sproeiers inspecteren. Veel vuil kan de zaak verstopt hebben. Als ik niks van verstopping vind, gaan de andere 115-er sproeiers erin. De bougies zal ik dan maar eens wat schoonmaken, heb iig geen andere liggen en deze zijn verder nog goed.
 
Laatst bewerkt:
5000 km en dan dit beeld, is niet echt verontrustend als je het olieverbruik daarbij in acht neemt.....
bougies aflezen kan btw alleen maar na volvermogen te hebben gereden, en daarna de dodemansknop te hebben ingeschakeld , alles wat je nu verder kunt zien is hetzelfde als de telegraaf lezen, er staat wat geschreven, maar je kunt er niet van uitgaan of het de waarheid is......
Hoe rijd je er mee, rij je veel met de choke , korte stukjes, volgas, half gas, rustig, fel, ......
je hoofdsproeiers gebruik je n.l. alleen bij 3/4 tot volgas, dus als je altijd rustig rijdt, moet je het daar dus niet in zoeken....
Zwarte aanslag kan ook door te rijk mengsel komen, maar ook door olie...
Dus al met al kun je hier weinig mee als je niet alle gegevens hebt, en dan nog moet je bougies aflezen met schone nieuwe bougies
 
Ik bedoelde niks verwijtends met mijn vorige post... alleen dat de reacties mijn vermoedens bevestigen: ik kan er zelf nl ook niet zo veel mee ;) . Wel opvallend veel stellige antwoorden :? Tijd dus om eens verder te kijken en de carburatie te onderzoeken (aangezien de rest rond het blok goed werkt).
 
Hmmm, oke het was dus alleen een afzetting en geen porselijn? Laten we nu eens aannemen dat de afzetting olie is. Dan hebben alle 4 cil's lekke zuigerveren, wat me wel erg toevallig lijkt en bovendien goed merkbaar qua vermogen. Maar aangezien je carbs een gemeenschappelijk filterhuis hebben, heb ik dus het vermoeden dat de olie door de carterontluchting in het filterbox is gekomen. Dat wil zeggen dat je het carter misschien overvult.

De bougie's zijn in mijn ogen onbruikbaar, maar ik rij dan ook 2T :)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, oke het was dus alleen een afzetting en geen porselijn? Laten we nu eens aannemen dat de afzetting olie is. Dan hebben alle 4 cil's lekke zuigerveren, wat me wel erg toevallig lijkt en bovendien goed merkbaar qua vermogen. Maar aangezien je carbs een gemeenschappelijk filterhuis hebben, heb ik dus het vermoeden dat de olie door de carterontluchting in het filterbox is gekomen. Dat wil zeggen dat je het carter misschien overvult.

De bougie's zijn in mijn ogen onbruikbaar, maar ik rij dan ook 2T :)

Een 2 t is anders dan een 4t...
zuigerveren hebben niets te maken met het olieverbruik, hiervoor zorgen de schraapveren ......, maar ook het verharden/ slijten van de klepgeleiders kan voor een dramatisch olieverbruik zorgen.......
Meten is weten, en wilde gokken heb je niets aan
 
Met een slechte olieschraapveer kun je best nog een goede compressie hebben, olie tussen de zuigerveren dicht nl beter af. Dus dan loopt hij nog goed. Bij mij hebben de olieschraapveren hun veerkracht verloren, twijfelde er nog over toen ik 2 jaar geleden miijn blok open had liggen |( . Klepafdichtingen zijn vervangen trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan