1975 Honda CB360T

StuartGibson

MF'er
14 sep 2014
57
1
Maasland
Facebook
Hallo iedereen!

Dit is mijn eerste post hier op het forum, dus bij deze wil ik me gelijk even voorstellen.
Ik ben Stuart Gibson, 24 en kom uit de omgeving Delft. Mijn liefde voor tweewiel voortuigen komt uit mijn passie voor BMX.

Check gelijk mijn zomer 2013 video!

Eind Oktober vorig jaar kocht ik mijn eerste motor. Ik had totaal geen ervaring met motoren en had me eerste motorrijles ook nog niet gehad. Geinspireerd door o.a. een 1969 Honda CB750 en een Honda CB350 "Spitfire" besloot ik gelijk dat mijn eerste motor een zelf bouw project moest zijn. Wel wou ik een licht en relatief klein motor hebben met maar 2 cilinders.

Na heel vaak mijn gedachtes te veranderen over hoe de CB360 eruit moest zien, is het eind resultaat eindelijk in zicht. Ik wil nu jullie informeren over de bouw tot nu toe, hopelijk leren jullie van mijn vele fouten of wordt het gewoon een leuk thread om te volgen.

Om de zoveel tijd zal ik een update doen over wat er in het afgelopen jaar allemaal is gebeurd. Hopelijk kan ik jullie dan binnenkort ook het eind resultaat laten zien.
 
Hallo en welkom,

Ben benieuwd naar je project, ik heb zojuist een CL360 gekocht die ook nog opgeknapt moet worden, dus ik ben erg benieuwd wat jij allemaal voor dingen bent tegengekomen.

*volgmodus aan* :)
 
Om maar gelijk een begin te maken:

Eind vorige jaar kocht ik dus een 1975 Honda CB360T. Ergens in de kop van Noord-Holland opgehaald, geen sleutels, geen kenteken en geen papieren. Motor had al 10 jaar stil gestaan in een schuur. Niet erg positief allemaal.

full



Dankzij een lokaal Honda dealer. Die ik zeer dankbaar mag zijn. Had ik documenten gekregen van Honda met daarin het bouwjaar en herkomst. Bleek dus uit Amerika te komen. Hiermee kon ik dus naar de RDW om de motor te laten keuren. Mijn idee was om de motor eerst te laten keuren om hem vervolgens opnieuw uit elkaar te halen en er dan een cafe-racer van te maken.

Hieronder wat detail foto's nadat ik de motor eindelijk thuis had staan:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full
 
Welkom op MF. Ik wil je er meteen even op attent maken dat men hier op het forum, en zeker als het een zelfbouwproject betreft, gek is op foto's. Heel veel foto's, van begin tot eind. Veel succes, we zijn razend benieuwd.
 
Stuart, welkom op dit mooie forum.
Ben zeer benieuwd naar je projekt, hoe je het gaat aanpakken, en de keuring natuurlijk 8-)

Succes met deze nieuwe hobby. Hummel
 
Zo te zien zitten er nog een hoop originele onderdelen op. Als je die niet gaat gebruiken (uitlaten, spatborden) en ze zijn in goede staat, kun je daar vast iemand heel blij mee maken.
 
Zo te zien zitten er nog een hoop originele onderdelen op. Als je die niet gaat gebruiken (uitlaten, spatborden) en ze zijn in goede staat, kun je daar vast iemand heel blij mee maken.

Klopt! Ik heb inderdaad een lading spullen over. Helaas zijn de foto's wel iets misleidend. Was allemaal minder mooi dan dat het lijkt. Ik zal zeker een overzicht plaatsen met wat ik over heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik was al snel begonnen met mijn motor te leren kennen. Op internet had ik een werkplaats-handboek gevonden en ik ben gelukkig wel een beetje technisch ingesteld.

full


Toch was mijn inzicht erg beperkt. Ik had wel een soort idee waar bepaalde dingen voor waren, maar zeker weten deed ik natuurlijk niet. Gelukkig heb ik een vriend die wel ervaring heeft met motoren. Ik heb hem regelmatig foto's gestuurd met vragen waar alles voor was. Zo vond ik een rubberen slang waarvan ik geen idee had waar het nou voor was.

full


Er was geen accu te bekennen, dus ik had de maten opgenomen van waar de accu in terecht moest komen en ik ging opzoek bij lokale winkels of ik ergens de juiste kon vinden. Uiteindelijk kon ik bij een scooterzaak een simpele accu kopen voor weinig. Eigenlijk niet sterk genoeg maar ik kon niet wachten om te zien wat er zou gebeuren als ik het aansloot.

Ik heb echt heel veel foto's genomen van maten etc. van allemaal verschillende onderdelen. Nooit genoeg foto's!

full


full


De benzinetank was echt smerig. Veel roest en er zaten ook resten rood verf overal in. Ik was besloten om te zien of de motor nog wou starten na 10 jaar. Met een simpele Spa flesje en wat ductape had ik een mcguyver style toevoer gemaakt. Benzine bijt zich wel verrassend hard door door ductape heen. Al snel lag er benzine door de hele schuur heen dankzij lekken in de benzine toevoer en via de carburateurs.

full


Geen sleutels betekende geen contact. Gelukkig weet Google ontzettend veel en door een paar draadjes te verbinden.. bingo! Lichten gingen aan en me claxon functioneerde ook nog.

full


full


Enkele minuten erna geprobeerd te starten en ja hoor hij deed het nog! Klonk voor geen meter en ik durfde het daarna ook niet meer te starten maar ik was positief dat mijn project tot een goed eind zou komen. Demonteren kon beginnen!

full


full
 
Ik maakte me zorgen om de RDW keuring van mijn motor, je leest soms over hele slechte ervaringen op het internet. Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt met wat ik in orde moest maken voordat ik een afspraak zou inplannen. Uiteindelijk had ik een flink boodschappenlijst en ging de eerste orders de deur uit.

Het eerste dat ik goed wou hebben was de verlichting. Nieuw knipperlicht kapje besteld en een bolletje gefixt. Snelle reparatie gelukkig! Althans, de knipperlichten bleven branden voor en ze wouden niet knipperen. Google had hier ook een antwoord op, en na een herziende order bij cmsnl was me knipperdefect ook weer geregeld. De luchtfilters snel gefatsoeneerd en schoongemaakt.

full


full


full


Het volgende dat eraan mocht geloven waren me wielen. Dit is een beetje waar mijn perfectionistisch dwangstoornis naar boven kwam.

full


full


Nadat ik eindelijk de banden eraf had, had ik alle spaken uit me wiel gehaald. Proberen mooi te krijgen maar dat werd niet goed genoeg. Nieuw spaken besteld.. gelijk ook maar wiel lagers want die kon ik ook maar nieuw hebben dacht ik. Velgen en naven heb ik laten poedercoaten in een zijdeglans zwart. Opnieuw me wielen gespaakt en een mooi setje Metzler Lasertech banden eromheen.

full


full


Terwijl ik aan het wachten was op de coater, was ik maar gelijk begonnen aan het fatsoeneren van me voorvork poten. Man, wat heb ik het mezelf moeilijk gemaakt door alles met de hand te polijsten.

full


Carburateurs kregen ook wat liefde. Schoongemaakt van binnen en van buiten. Gelijk ook maar weer gemonteerd met verse rubbers tussen carb en motorblok.

full


full


Ik had er al veel over gelezen en ik vreesde de dag dat ik eraan moest beginnen. Me voorrem. Ik kreeg met geen mogelijkheid die zuiger eruit. Dagenlang laten weken in een oplosmiddel, meerdere malen flink verhit en daarna met perslucht eruit proberen te blazen. Duurde 3 dagen en had wat weg van een geweerschot maar hij was er eindelijk uit! Remhendel was snel geregeld met wat nieuwe onderdelen.

full


full


Volgende op de lijst was me benzine tank. Nadat ik de binnenkant redelijk schoon had gekregen met schoonmaak azijn gevolgd door een chemisch roestverwijderaar was de meeste er wel uit. Blindelings goot ik er tanksealer in maar dat had ik achteraf beter niet kunnen doen. Er ontstond een naar chemisch reactie en ik kreeg overal zwarte vlokken. Weliswaar zaten ze vast maar het was zonde van wat leek een schoon oppervlakte. De tank heb ik daarna verwijderd van verf en tankbadges dicht geplamuurd gevolgd door wat primer om roestvorming te voorkomen. Mooi nieuw kraantje erop ook.

full


full


full


full


Het resultaat was een motor waarmee ik wel naar de RDW durfde. Achteraf had ik alles veel te uitgebreid onder handen genomen, maar je kan het maar beter zeker weten dan met twijfels je motor proberen te laten keuren. Keurmeesters waren er snel klaar mee, uiteraard met positief resultaat.

full


full
 
Hallo Stuart,ik denk dat wij elkaar een keer ontmoet hebben? ,toen was je met je vader mee gekomen naar het huis wat hij van mij gekocht heeft.Toen heb je nog mijn Kreidlers bekeken.
Een mooi project waar je mee bezig ben,het begint al een mooie motor te worden :Y *O*
 
Ziet er nu al heel netjes uit.
Wat zijn je plannen verder nog?

Project is al bijna klaar! Ik heb ervoor gekozen om de motor zo te bouwen dat het lijkt alsof Honda een re-styled editie heeft uitgebracht. Niet al te gek gemaakt dus. Als ik het goed plan dan valt mijn verhaal hier samen met het eind resultaat over een paar weken.
 
Ik ben wel opzoek naar 2 dingen. Het eerste is een kortere km-teller kabel. Die ik nu heb is van begin tot eind buitenkabel zo'n 93cm. Ik zou het graag zo'n 10cm korter willen.

Het tweede is inspiratie voor een ontwerp van me benzinetank.

Wie heeft er ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Demonteren, altijd de beste manier om iets te leren kennen.

full


Behalve elektronica, daar keek ik echt niet naar uit..

full


full


Met een avondje was het gefikst! Alles uit elkaar gehaald en klaar voor het echte werk.

full


Frame had ik weggebracht naar Westland Customs voor een paar frame aanpassingen. (Ik kan niet fatsoenlijk lassen). Ondertussen begonnen met bepaalde onderdelen mooi te maken!

full


Doos onderdelen binnen gekregen van CMSNL en DimeCityCycles.

full


Nieuwe lagers en remschoenen in me achterwiel.

full


full


full


Frame terug gekregen, vorm is veel beter zo!

full


Ondertussen had ik mijn motorblok weggebracht naar me vrienden bij Dante bmx distributie. Die zou veel betrouwbaarder moeten worden en er mankeerde kennelijk nog een paar dingen mee.

full


full


Frame en andere onderdelen nog wat aangepast en passend gemaakt.

full


Onderdelen terug van de coater!

full


Vork en andere delen weer als nieuw opbouwen! Vork is veel mooier zo met RVS imbusbouten.

full


full


Mezelf voorgenomen om alle rubberen delen op de motor te vervangen.

full


Inmiddels al een lange tijd bezig met de bouw, maar opbouwen is begonnen!

full
 
Mooie stukje werk ;)



Nieuwsgierige modus "aan"
Wat staat er trouwens voor een oud Yamaha XS brik op de achtergrond van één van je foto's ? (tenminste het voorwiel lijkt wel heel veel op die van mijn XS750)
Nieuwsgierige modus "uit !"
 
Mooie stukje werk ;)



Nieuwsgierige modus "aan"
Wat staat er trouwens voor een oud Yamaha XS brik op de achtergrond van één van je foto's ? (tenminste het voorwiel lijkt wel heel veel op die van mijn XS750)
Nieuwsgierige modus "uit !"

XS500 van mijn baas, van wie ik het geluk had te mogen sleutelen in de werkplaats. Staat inmiddels als een half vergeten project uit elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan