[1978] Jawa 350 634

Tijmen22

MF veteraan
28 dec 2013
1.450
57
Na het rond tuffen met 35 kilometer per uur werd het toch eens tijd voor wat serieuzer vervoer met lange(re) afstanden. Sinds mijn trouwe ros ook een roestbak is (Batavus Mot'o-mat 1965) zocht ik eigenlijk iets wat erbij paste. Iets simpels, goed zelf te onderhouden en bovendien op leeftijd, want dat kan ik nog wel betalen :+.

Al snel genoeg kom je dan bij JAWA/CZ uit, de beroemde twee-takt generatie.

1497871_563991973689727_1915918059_o.jpg


Voor een redelijke prijs in de buurt kunnen ophalen, mocht ook wel gezien de missende onderdelen en lelijke kleur. Nu eigenlijk aan de experts hier de vraag wat er wel hoort. Morgen zal ik de post veder updaten en verduidelijken met foto's, maar voor nu deze vraag:

-Aan de linkerkant van de motor zit een plaat met een dopje 'oil' en een gat. Nu heb dit type gezien met oliecompartiment, maar dat lijkt deze niet nodig te hebben? Kloppen de plaatjes dan niet of is het blok niet goed? Bouwjaar 1978 volgens het frame. Maakt me eerlijk niet zoveel uit, maar dat gat / plaatje moet wel worden opgevuld met iets zinnigs.

(De bijlage slaat nergens op, kon het niet meer weghalen ivm te groot bestand)
 
Hè bah, kilometer teller blijkt ook stuk te zijn. Volgende keer echt beter opletten bij het kopen.. maarja, eerste keer gaat alles wat minder ;)
 
De foto met de batavus is leuk!. Er zijn 634's meen ik met een oliepomp, maar jij weet beter dan wij of die er op zit.
Er zijn idd mensen die deze pomp weghalen en zelf mengen.
Ik denk dat je op de oude site van jawa.nl (leve google ;) ) de info die je zoekt wel kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Als je dat al een roestbak durft te noemen heb je zeker nog niet veel topics doorgelezen hier in Brikken&Klassiekers ;)

Maareh succes met rijden en opknappen! En een km-teller is waarschijnlijk gemakkelijk te herstellen. Kabel gebroken of de gever in 't voorwiel controleren..
 
Maareh succes met rijden en opknappen! En een km-teller is waarschijnlijk gemakkelijk te herstellen. Kabel gebroken of de gever in 't voorwiel controleren..

De KM-teller kabel van de JAWA verwdijnt in het blok, heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien! Zal wel op de aandrijving geijkt zijn ofzoiets. Meestal zit het inderdaad logischerwijs aan het voorwiel.

En @Sammie, bedankt! Die Olie pomp is inderdaad weg gehaald, ik zal eens kijken of ik kan vinden wat er precies aan mist op het moment. Eerlijk gezegd zat ik er aan te denken om er een soort van tap van te maken, dat ik bij de benzine pomp wat kan tappen en in de tank kan gooien :+
 
Hallo Tijmen!
Ik heb bijna de zelfde, alleen dan in het rood!
634-5 uit 1976
Ik heb VAPE electronische onsteking gemonteerd, en dat scheelt wel een berg, dan start hij makkelijker en je hebt geen geklooi met een 6 volt accu.
Verder is het een vreselijk leuke motor, en hij rijdt prima.

Smeren ongeveer 1 op 30 tot 40 (met moderne 2takt olie)
De koppeling afstellen is trouwens vrij gemakkelijk, deksel aan de kettingzijde eraf, en dan zie je als het goed is de koppelingskabel lopen, deze komt uit op een A constructie, die de koppeling zelf weer indrukt.
Als het goed is zit hier een stelschroefje.
Hier kan je de voorspanning mee afstellen.
Zet hem niet te strak, dan gaat de koppeling slippen.
JAWA KOPPELING
Groet
Bas
 
Ha Bas,

Bedankt voor het meedenken, een electronische onsteking is ook iets wat ik misschien wel wil aan gaan schaffen. Op het moment is nog het doel om alles werkend te maken. Dus eerst maar eens het knipperlicht relais, remlicht schakelaar en snelheidsmeter repareren/vervangen. Kwa starten vind ik het trouwens niet zo'n heel groot probleem, vaak is het gewoon een keer of 5 kickstarten en dan loopt ie. Het is meer dat een verplichte accu een nogal zwakke schakel is.

Los daarvan, ik denk dat zien en horen meer zegt dan een wijsneus die z'n eerste motor gekocht heeft:
. Mooie schoenen, toch?

Koppeling afgesteld naar de workshop handleiding van Sammie. Heeft wel het ratel probleem verminderd, maar het schakelen zelf gaat nog wel wat klotestoterig. Afijn, in ieder geval geen gearbox banging meer (of minder).

En nog wat foto's:
tf4cylt.jpg

TvMIVRP.jpg


EDIT2:
Geinig, de carb is inderdaad niet de 'originele'. Volgens het blok nummer heeft het ooit een olie systeem gehad. En ik denken dat de platen juist niet klopte :+
 
Laatst bewerkt:
GrYqCs7.jpg

oE8pUKi.jpg


De kickstart was het schijnbaar niet eens en vloog min of meer uit zijn houder. De teller kabel kon ik trouwens zo eruit trekken, denk niet dat dat normaal is? Even eraan gedraaid en de snelheidsmeter/kmteller doet het gelukkig gewoon, het probleem zit dus ergens hier binnen. Zal een volgende keer maar eens a.d.h.v. de handleiding het spul los te krijgen, al heb ik er een hard hoofd in. Volgens mij is hier wat specialer gereedschap voor nodig. Ach, we zien het allemaal wel!

EDIT: Ai, de Jawaloog was me voor, blijkbaar mag je niet lichtjes wrikken, dan komt de kickstart er mee uit :+
 
Laatst bewerkt:
CkdwjL5.jpg


Die ring onder de moer die de versnellingsbak op zijn plek houdt, waarom is dit krom geslagen? Is dat gedaan zodat de bout niet loskomt? Was bij de Batavus ook al zo, maar het lijkt me zo'n lompe manier van?

Maargoed, ik ben nu bij het bekende punt aangekomen dat ik geen flauw idee heb waar veder te gaan. Hij zal sowieso los moeten wil ik de kickstart weer fatsoenlijk kunnen monteren. Waar ik ben volgens de handleiding:

"insert the securing plate S-66 into the clutch drum. With barrel spanner nr.19 remove the nut M12 and take off the inner clutch drum. With barrel spanner nr. 27 loosen the primary gear nut. Using S-85 puller remove this primary gear and take it together with the clutch cage and chain off the shafts."

Securing plate S-66? AuxilIary clutch plate is de omschrijving, maar dat is dus een stuk gereedschap wat ik niet heb.
 
Hoi Tijmen, ik denk dat je verzuimd hebt het pedaal in de kickstartstand te zetten voordat je het deksel er af haalde.. Dan blijft het veermechnisme nl. wel zitten..

ik begrijp niet goed wat je wil? het mechnisme kan je terug zetten met een beetje prut en draaiwerk, of wil je de koppeling los maken? zet 'm dan in de 4de, zet de achterrem vast en draai de centrale moer los.
 
Laatst bewerkt:
Leuke motor! Ik heb ook een 634!

Die omgeslagen ring is inderdaad als borging voor de moer. Dit is een wat lompe manier, maar wel effectief! Dit zijn overigens wel ringen die speciaal hiervoor gemaakt zijn.
 
Hoi Tijmen, ik denk dat je verzuimd hebt het pedaal in de kickstartstand te zetten voordat je het deksel er af haalde.. Dan blijft het veermechnisme nl. wel zitten..

ik begrijp niet goed wat je wil? het mechnisme kan je terug zetten met een beetje prut en draaiwerk, of wil je de koppeling los maken? zet 'm dan in de 4de, zet de achterrem vast en draai de centrale moer los.

Ha Sam,

Mijn kilometerteller die achter dit wiel zit is kaduuk/zit niet goed vast. Vandaar dat ik erachter moet!
 
Is er dan ook nog een truukje om de ketting eraf te krijgen? Zit te weinig speling in om de koppeling eruit te trekken en ik weet niet of ik hem wel mag onderbreken sinds het geen standaard ketting is. Wil natuurlijk niks meer stukmaken dan nodig :+

edit: Zal zo even wat foto's posten van de huidige situatie.
 
Laatst bewerkt:
Die prim. ketting krijg je er idd niet zo af. De koppeling draait om een losse bus (bij de 638, ik denk ook bij de 634) Als je deze bus er tussen uit frut is er wellicht genoeg speling.
 
Die prim. ketting krijg je er idd niet zo af. De koppeling draait om een losse bus (bij de 638, ik denk ook bij de 634) Als je deze bus er tussen uit frut is er wellicht genoeg speling.

Ik ga het zo eens allemaal proberen. En sinds dit geen v-snaar constructie is, en zowieso al meerdere malen bewezen heeft anders te zijn, kan ik misschien de gehele as aan de andere kan van het blok eruit trekken? Afijn, we prutsen lekker door :)
 
Voor het klijne tandwiel is een apart stuk geredschap nodig ,het tandwiel kan behorlijk vast ziten
Ik heb zelf wat voor gemaakt
 
Ik ga het zo eens allemaal proberen. En sinds dit geen v-snaar constructie is, en zowieso al meerdere malen bewezen heeft anders te zijn, kan ik misschien de gehele as aan de andere kan van het blok eruit trekken? Afijn, we prutsen lekker door :)

Hmmm is er geen online WPH voor de 634? je kan eigenlijk niet zonder.. :N
 
0bfShiY.jpg

sUgvINm.jpg

2Ha3GJS.jpg


Volgens mij is de houder van de kabel gewoon rond versleten. Wat het anders kan zijn weet ik echt niet, alles draait. De snelheidsmeter werkt gewoon wanneer je hem met de hand draait. Natuurlijk het volgende probleem: hoe krijgen we dit in godsnaam los?! Dat schroefje doet zover ik weet niks, heb hem eruit gehaald en geprobeerd te duwen; geen effect. Zit nu in de kruipolie, hopelijk geeft hij morgen wat meer mee.

En de ketting heb ik uiteindelijk via Sam's suggestie losgekregen. Kon hem met de extra ruimte eraf draaien, met een beetje moeite maar geen hoge spanning praktijken (anders kon ik gelijk alle tandwielen weggooien). Dat doet me denken, hoort dit wel zo los te kunnen? Viel me al op dat de ketting niet echt strak staat. Zeker wel een centimeter speling aan beide zijden. Nu is dit met de 'hoofdketting' altijd het geval, maar wat is normaal voor zo'n binneshuis ding?

Edit; http://www.motoren.sk/shop/detail/3599/95 Lijkt hetgene te zijn wat ik zoek, maar het is me niet duidelijk of dit wel diegene is met aansluiting voor de kabel. Er is namelijk geen foto van de achterkant |(
 
Laatst bewerkt:
De primaire ketting heeft idd wat speling, maar deze zou je vlgs boeke ca iedere 30K moeten vervangen.
Als je dit doet is het denk ik het best om het voortandwiel er af te sjorren.
 
Primaire ketting ziet er nog erg goed uit, dus ik zie geen reden tot vervanging. Ook staat er maar 24K op de teller :+ (Of dat klopt, geen idee, volgens mij niet!). Nu hopen dat ik dat wormwiel hier kan krijgen, anders wordt het wat lang wachten. Toch wel jammer dat zo'n heel onderdeel onbruikbaar is, ik zou bijna een wig ertussen slaan, want los van de rondgelopen vierkant ziet hij er nog goed uit!
 
Ontvet het binnendeel goed, prop er van dat 2 componenten-nep metaal in, vet het uiteinde van de kabel goed in, duw de kabel er in, laten drogen.. 8-)
 
Kickass 8-)
Nu, kom ons jawa topic versterken. leer van ons en deel jouw leerervaringen zodat anderen er weer van leren!
(Fuck! ik tik hier zo veel 'leren' dat hier strax nog leernichten gaan kijken, die leren in andere ogen lezen dan leren in het kader van kennis opdoen, zoals leren je dat op school leert. :?
 
Na de boel weer in elkaar te hebben gezet bleek de pakking van de deksel helemaal de pijp uit te zijn gegaan. Hij lekte al wat zo nu en dan, maar dit keer met 3 druppels tegelijk. Op zoek naar de pakking! ;)

To do:
-Remlichtschakelaar vinden
-De boel een likje verf geven
-In de verzekering gooien
-En dan eindelijk eens rijden :Y

Ik kan trouwens nog meedoen aan de 500 euro challenge;
-450 motorfiets
-43 acculader
-15 elektriek spul
-33 kentekenzooi
-9,60 Epoxy lijm
-12 pakkingen +
------------------------
= 562,50 euro (589,60 inclusief benzine) :o

37,50 euro over voor een remschakelaartje en een knipperlicht relais, moet lukken :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan