1985 gsx750es wil niet starten

Suzuha TR1

MF veteraan
12 aug 2010
7.141
4
Europa
hoi, ik heb net een oude suzuki gsx750es gekocht maar hij wil echt niet starten, weet iemand een link naar een werkplaatshandboek van zo`n oude soes?
volgens de vorige eigenaar liep hij steeds slechter vooral boven de 4000 toeren en startte hij ook steeds slechter.
de bougies vonken(ik vind de vonk niet indrukwekkend), en ze zijn nattig en zwart.
zal ik beginnen met de carburateurs te reinigen? of is de ontsteking heel verdacht?
kan ik de ontsteking verstellen? kan die van tijd af zijn?


alle hulp is welkom!!
 
Gefeliciteerd met je aankoop. Je weet wel dat fotoos wonderen verrichten, he?
Als het goed is heeft ie elektronische ontsteking, dus die staat op tijd.
Kan zijn dat de CDI-unit kapot is.
Staat de kleppentrein op tijd? Misschien dat de kleppen niet goed staan tijdens het vonken.
Wanneer je bougies nat zijn, krijgt ie dus wel benzine en zou nog ff wachten met de carbs. Kan ook zijn dat ie domweg teveel peut krijgt, luchtschroeven armer zetten.
Test ook even of ie wel genoeg compressie heeft.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aankoop. Je weet wel dat fotoos wonderen verrichten, he?
Als het goed is heeft ie elektronische ontsteking, dus die staat op tijd.
Kan zijn dat de CDI-unit kapot is.
Staat de kleppentrein op tijd? Misschien dat de kleppen niet goed staan tijdens het vonken.
Wanneer je bougies nat zijn, krijgt ie dus wel benzine en zou nog ff wachten met de carbs. Kan ook zijn dat ie domweg teveel peut krijgt, luchtschroeven armer zetten.
Test ook even of ie wel genoeg compressie heeft.

goed idee van die foto`s ! ik weet alleen nog niet hoe ik die hierbij krijg.
de kleppen is een goed idee, dan vraag ik toch ook aan jou of je een link naar een wphb weet? dan heb ik de gegevens en kan ik aan de slag.
het is een heel goedkope motor van marktplaats , hij heeft er een heel lange tijd opgestaan en ik zag er wel een uitdaging in, misschien maak ik er een cafe van, vind de motoren altijd al een geweldig geluid en karakter hebben.
 
Heeft de motor lange tijd niet gereden?

verse benzine in de tank (ouwe zooi er uit) en voeg er reiniger aan toe( forte of wynes carbreiniger)
de vlotterkamers aftappen dmv moertje los te draaien onder vlotterbak
laat verse benzine doorlopen...
het luchtfilter eruit, (foam) als deze nog goed is dan reinigen met bezine en laten drogen
Oude bougie's vervangen voor nieuwe.(vergeet draad niet even nat te maken met olie)
oude bougie-kappen vervangen voor silicone( kabels, als deze demontabel zijn ook vervangen)
Oude accu vervangen voor verse.
Contacten en schuifstekkers losnemen en schoonmaken en invetten en weer monteren.
Oliepeil nazien en bijvullen.
Olie+filter vervangen ná warme motor.
Remblokken/vloeistof en werking klauwen ook nazien.
 
goed idee van die foto`s ! ik weet alleen nog niet hoe ik die hierbij krijg.

Lees eerst de info door! ...

--> algemene faq


;)

Welkom Wynand...
full
 
ik zal alle tips volgen zodat ik hooguit eind van de week weer rook uit de 2 (ducati!) dempers krijg

bedankt zover

enne......... niemand een downloadtip voor het werkplaatshandboek???

oja.... waar kan ik online voor een beetje normale prijzen bougies en kabels e.d krijgen?
 
Klik

En welkom. En Oja, ouwe Suzuki's kunnen haast niet kaduuk zijn dus geef de hoop niet op!

(is trouwens een directe downloadlink)
 
Laatst bewerkt:
toch nog even de schuur ingedoken, het oor wil namelijk ook wat! maar nee hoor, alleen af en toe een plofje als ik geen gas geef , de tank eraf gehaald en dan zie ik wel dat de bougiekabels wat raar in de bobines gestoken zijn, met een tie-wrap is de boel gezekerd daar, maar ja hij geeft op alle 4 een vonk.
af en toe een plofje betekent denk ik toch brandstof tekort, dus zal ik de gasfabriek deze week gaan nakijken, hoe in vredesnaam haal je die tussen dat mega-luchtfilter en het blok uit??????
 
nogmaals dank, die Louis ? , levert die een beetje snel naar nederland?

Louis levert vrij snel. Ik doe altijd meteen betalen zodra ik de bevestigingsmail krijg en dan meestal binnen een week heb ik de spullen in huis. Als je iets bestelt moet je ook effe aanvinken dat je de catalogus wilt hebben, goed voor vele uren leesplezier!

Wat betreft het demonteren van de gasfabriek, probeer het even op te zoeken in een digitaal werkplaatshandboek. De eerste keer dat ik dat ging doen bij de GS lukte het ook niet totdat ik in het wphb las wat de truc was.
 
hoi helaholatuthola, bedankt voor je info over goede webshops en zeno bedankt voor het handboek, perfect.
ik heb net even de bougies eruit getrokken en schoongemaakt, daarna heb ik zeker 1.5 minuut moeten doorstarten met de choke vol aan en continu gasgeven, wat ik vermoedde begon duidelijk te worden, af en toe een voorzichtige roffel met gas dicht en dan maar weer gassen en ja hoor!! HIJ IS NIET DOOD, HIJ LEEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!
het duurde heel lang voor ik de choke eraf kon halen en hij bleef lopen , en hij rookt flink en stinkt gigantisch, over het algemeen een teken dat hij veel te arm staat ,maar wat een power heeft zo`n gsx 750 zeg, heerlijk wat een sound!! loopt niet echt slecht zo stilstaand.
nu kan hij binnenkort uit elkaar om er weer wat moois van te maken.
weet iemand of er een andere achterbrug redelijk makkelijk past om een wat bredere band erom te leggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan