1992 Fireblade nokkenasketting kettingwiel krukas losmaken

"The Blade"

MF'er
13 mei 2003
62
0
Beste,

Er zijn vele forums te vinden mbt nokkenaskettingen en spanners en al helemaal mbt Fireblades.
Momenteel ben ik bezig deze ketting, geleiding en kettingwielen te vervangen.

1 onderdeel krijg ik niet los. namelijk de bout in de krukas die het onderste kettingwiel opsluit.

Heb reeds geprobeerd de bak in de hoogste versnellling te zetten, achterrem hard aandrukken en aan de linkerzijde (dynamo zijde) de as tegen te houden met een schroefsleutel. (dit ook allemaal zoals het Haynes wphb voorsteld).
Maar helaas nog niet los.

Nu vroeg ik me af. Normaliter draai je een bout tegen de klok in los. Is dat ook voor deze bout zo?
En hoe hebben anderen deze bout los gekregen.

Warm stoken wil ik als aller aller laatste optie proberen. (en eigenlijk ook liever niet.

Alvast bedankt.
mvg,
Niels
 
Ik ken de fireblad niet, maar als de bout aan de rechterzijde in de krukas zit, (dus bij draaiende motor rechtsom draait), is het best mogelijk dat je hem rechtsom los moet draaien.
Maar in het WPB zou dit moeten staan of het zo is.
 
Thanks for the input. :}

Nou, we zijn d'r uit hoor.
Vanmiddag ff een luchthamer gekocht en zojuist (pas) een poging gedaan om te lossen.

Blok in de hoogste versnelling, achterrem d'r op en met beleid de luchthamer gas gegeven. Zonder enige moeite netjes met beleid los kunnen draaien.

Draai richting: zoals meest gebruikelijke, tegen de klok in.

Nu kan ik heerlijk slapen en morgen weer op het gemakkie verder.

Groet,
Niels
 
Thanks for the input. :}

Nou, we zijn d'r uit hoor.
Vanmiddag ff een luchthamer gekocht en zojuist (pas) een poging gedaan om te lossen.

Blok in de hoogste versnelling, achterrem d'r op en met beleid de luchthamer gas gegeven. Zonder enige moeite netjes met beleid los kunnen draaien.

Draai richting: zoals meest gebruikelijke, tegen de klok in.

Nu kan ik heerlijk slapen en morgen weer op het gemakkie verder.

Groet,
Niels

Als je een luchtsleutel gebruikt hoef je hem meestal niet in de versnelling te zetten, is ook niet fijn voor je bak.
 
Het blijft inderdaad wel uitkijken door de motor in de versnelling, op deze manier kan de versnelling bak gesloopt worden.
Ooit in een woeste bui :( ("hij MOET los") :( op deze manier de bak verlost van een paar tanden.
 
Laatst bewerkt:
Logisch dat het tegen de klok in is.

Anders zou het boutje eruit kunnen draaien/trillen door de draairichting van het tandwiel.


Met de luchthamer laat je het boutje losschrikken... daarvoor is geen weerstand nodig, in z'n versnelling zetten is dan ook niet slim idd. Die krijgt dan goed op z'n flikker.
 
dit is wel ff schrikken. :? ik realiseer het me nu pas.
hopelijk is er niets vervelends gebeurd. Boutje ging met een paar lucht slagen erg makkelijk los en ik heb niets opmerkelijks waargenomen.
Dit handelen is nu ook niet meer terug te draaien.

indien er toch ergens een tandje afgebroken zou zijn. hoe kun je dit dan waarnemen zonder de bak te openen?

gr,
Niels
 
dit is wel ff schrikken. :? ik realiseer het me nu pas.
hopelijk is er niets vervelends gebeurd. Boutje ging met een paar lucht slagen erg makkelijk los en ik heb niets opmerkelijks waargenomen.
Dit handelen is nu ook niet meer terug te draaien.

indien er toch ergens een tandje afgebroken zou zijn. hoe kun je dit dan waarnemen zonder de bak te openen?

gr,
Niels

Voor die ene keer zal er heus geen tand afgebroken zijn, (luchtsleutel heeft niet zo'n enorm moment als bijvoorbeeld een pijpje op een wringijzer) maar doe het gewoon niet vaker ;)
 
Je hebt ook luchtsleutels die aanslaan met 1400nm ;) geloof me dat dat redelijk wat is !

Maar dat terzijde... het gaat niet om het aantal nm's waarmee het wordt losgedraaid (tot op zekere hoogte natuurlijk) Maar juist om de klappen die het krijgt te verduren.

Als je 2 tandwielen hebt die tegen elkaar aan staan, kan je er best kracht op zetten... maar als ze door de klappen van de luchtsleutel steeds heen en weer worden getikt en op elkaar klappen, DAN kan het juist fout gaan.


Maar ik denk niet dat je je druk hoeft te maken.

als er wat fout is gegaan merk je het gauw genoeg :+ :+
 
thanks voor de gerust stelling. dit overkomt me in de toekomst zeker niet meer. |(
maar idd. de specs van de luchthamer die ik gekocht had geeft max werkdruk 6bar en max 800nm op.
dat is ietsie pietsie meer dan waarmee de gemiddelde achteras mee wordt vast gezet O-)

(ik weet nu ff niet hoeveel druk dat er op stond)
 
Terug
Bovenaan Onderaan