1992 GSXR750W ratelt bij lage toerentallen

DirkJan91

Rookie
21 jul 2017
23
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

Na de aanschaf van mijn eerste motorfiets, deze Gixxer, een paar weken geleden viel me op dat het blokje na een stuk rijden bij stationair toerental behoorlijk ratelt. Omdat het de laatste paar ritten erger leek te worden, en hij ook meer leek te gaan trillen bij voornamelijk 8000 toeren (kan ook tussen mijn oren zitten, want ik let er constant op als ik erop rijd) heb ik besloten eens op onderzoek uit te gaan. Ik heb daarop dit weekend de tijd gevonden om eens flink het blokje in te duiken en het een en ander te controleren/uit te sluiten.

Algemene informatie:

- GSXR750 uit 1992, watergekoeld
- Naar mijn weten volledig standaard
- Geen onderhoudshistorie, maar ik ben de derde eigenaar
- Kilometerteller staat op 37.000km
- Rijdt verder prima, heb het idee dat hij IETS sneller zou moeten zijn voornamelijk op hoge toerentallen. Wil daarom de carbs gaan reinigen en opnieuw afstellen.

Heb het volgende geconstateerd:

- Alle klepspelingen zijn in spec, meeste zitten precies tussen de minimum- en maximumwaardes in

- De onderste motorbevestigingsbout aan de linkerkant van het blok zat helemaal los en was ook flink krom, wellicht dat dit de trillingen bij 7-9000 rpm verklaart?

- Omdat de klepspelingen allemaal in spec waren, vond ik het zonde om de cams te demonteren om de timing chain volgens het handboek te kunnen meten (het meten van 20 links, gemeten tot de 21e link).

15noaix.jpg


Ik heb daarom 11,5 links gemeten tussen de sprockets en deze waarde verdubbeld. Ik kwam zo op ongeveer 146,6mm uit. Dus dit moet goed zijn(?).

- Het viel me hierbij op dat de ketting tussen de sprockets behoorlijk veel speling had (zie filmpje). Toen ik later de motor op TDC had gezet was deze speling minder, maar een slag verder stond deze b.v. weer los.

- Een van de bouten van de uitlaat bij cilinder 2 was afgebroken, dus wellicht lekte de uitlaat ook. Heb het restant er gelukkig wel weer heelhuids uit gekregen.

- Aan de spanner is niet veel raars te zien, op wat hele minimale slijtage bij een paar tandjes na. Ik kan de veer echter wel gemakkelijk met mijn vingers induwen.
300crbp.jpg


Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik het best naar kan kijken. Ik ga nu eerst de carbs schoonmaken en deze hierna synchroniseren, maar monteer de spanner liever niet terug voordat ik zeker weet dat deze goed is.

Nog een sidenote, ik vond een topic op Gixxer.com dat de aandrijving van de dynamo ook herrie kan maken bij dit type, voornamelijk bij de 1100's. Is de fix beschreven in het volgende topic ook van toepassing op de 750's? Ik heb bij het demonteren van de dynamo slechts een open lager zien zitten, maar geen rubberen bus hierin ofzo?

http://www.gixxer.com/forums/16-water-cooled-gixxers/299546-alternator-drive-bushing-fix.html
qq39na.jpg

(foto uit dit topic, gaat om de messing bus die erin gedrukt zit)

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Dirk Jan
 
Laatst bewerkt:
als het goed is kan de spanner maar 1 kant op en niet "terugschieten". op zich maakt de sterkte van die veer dus niet veel uit. je kan voor de zekerheid een sterkere veer monteren, maar zolang de spanner dus niet terugschiet kan dat eigenlijk het probleem niet zijn.

kettinglengte lijkt goed te zijn zoals je zelf al gemeten hebt.

kun je de kettng nog indrukken als de spanner gemonteerd zit? (edit, in jouw filmpje zit teveel speling!)

het zijn sowieso blokken die kunnen trillen hoor
 
Als dat filmpje met spanner is dan heb je het probleem gevonden volgens mij. Als de ketting nog goed is en de spanner niet op zijn verst uit stond dan dr spanner nakijken / vervangen.
 
als het goed is kan de spanner maar 1 kant op en niet "terugschieten". op zich maakt de sterkte van die veer dus niet veel uit. je kan voor de zekerheid een sterkere veer monteren, maar zolang de spanner dus niet terugschiet kan dat eigenlijk het probleem niet zijn.

-

er is maar 1 goede veer en dat is de voorgeschreven veer. een hardere zal meer opspannen dan nodig en vroegtijdige slijtage veroorzaken.
 
Bedankt voor de reacties. Bovenstaand filmpje is de speling die ik aantrof na het demonteren van het kleppendeksel, met gemonteerde spanner dus. Zodra ik het blok in de normale draairichting draai trekt hij de ketting tussen de sprockets logischerwijs strak, maar een slagje verder staan ze dan weer los (als het de kans heeft gehad te ontspannen). Iets zit dus inderdaad niet goed, maar gezien de spanner in orde lijkt te zijn snap ik niet zo goed wat. Misschien de chain guide waar de spanner tegenaan drukt?
 
Laatst bewerkt:
stil staand zal de speling van de ketting steeds wat varieren vanwege de klepveren. zeker bij een 4cyl is er altijd wel ergens op zijn minst 1 klep half open en de veer zal die nokkenas steeds weer willen verdraaien tot er een evenwicht gevonden is.
afhankelijk van de positie van de nok zal die bv de inlaatnokkenas doen vooruit draaien (meer speling tov uitlaatnokkenas) of achteruit (ketting strak zetten).

vermits het blijkbaarje 1ste motor is : heb je eerst iemand met Soes ervaring laten luisteren voordat je besloot dat het niet normaal is ?
 
Laatst bewerkt:
Ga ook even na of het geluid weg is als je de koppeling intrekt. Koppelingen hebben nogal eens de neiging om te rammelen als ze niet belast worden. Bij oude Soezen gebeurt het ook nog wel eens dat de centrale moer van de koppeling wat los gaat zitten wat het rammelen versterkt.
 
Niet gevraagd of het normaal is, maar koud lijkt hij het minder/niet te doen en als ik voor het stoplicht sta te wachten is het bijna genant te noemen en laat ik mijn motor liever 2000 toeren stationair draaien om het maar niet aan te moeten horen. Koppeling in/uit maakt geen verschil in het geluid, of hij in z'n vrij of in versnelling staat ook niet. Het enige wat ik eigenlijk wil weten is of de speling (rekeninghoudend met de post van Janbros) normaal is.

Heb met wat extra speurwerk op het internet inmiddels kunnen concluderen dat er verschillende types dynamo/startmotor aandrijving zijn, en mijne het type heeft zonder de bus van de eerste post. Ik zal als ik weer bij de motor ben kijken of het lager zelf misschien speling heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ga ook even na of het geluid weg is als je de koppeling intrekt. Koppelingen hebben nogal eens de neiging om te rammelen als ze niet belast worden. Bij oude Soezen gebeurt het ook nog wel eens dat de centrale moer van de koppeling wat los gaat zitten wat het rammelen versterkt.

Mijn motorfiets rammelde ook nogal bij stationair/lage toerentallen, mijn transmissie dempers waren versleten ( geen Suzuki wel dezelfde symptomen/probleem )
Het rammelen werd stukken minder met ingeknepen koppeling, probeer dat inderdaad eens.

Groeten en succes ermee.
 
Mijn motorfiets rammelde ook nogal bij stationair/lage toerentallen, mijn transmissie dempers waren versleten ( geen Suzuki wel dezelfde symptomen/probleem )
Het rammelen werd stukken minder met ingeknepen koppeling, probeer dat inderdaad eens.

Groeten en succes ermee.

EDIT:
Sorry, had je over je laatste post heen gelezen


zou het kunnen dat je startkoppeling klappert?
 
- Omdat de klepspelingen allemaal in spec waren, vond ik het zonde om de cams te demonteren om de timing chain volgens het handboek te kunnen meten (het meten van 20 links, gemeten tot de 21e link).

[afbeelding]

Ik heb daarom 11,5 links gemeten tussen de sprockets en deze waarde verdubbeld. Ik kwam zo op ongeveer 146,6mm uit. Dus dit moet goed zijn(?).

Dus die ketting mag nog 11,4mm rekken op die lengte voordat 'ie buiten spec valt? :?
 
EDIT:
Sorry, had je over je laatste post heen gelezen


zou het kunnen dat je startkoppeling klappert?

Dit zou zeker kunnen. Startkoppeling en dynamoaandrijving is een geheel bij dit type en het komt vaker voor dat deze herrie maken. Misschien inderdaad eens open halen en de lagers controleren.

als ik voor het stoplicht sta te wachten is het bijna genant te noemen en laat ik mijn motor liever 2000 toeren stationair draaien om het maar niet aan te moeten horen.

zal niet van de distributieketting komen

Bij 2000 toeren is het niet perse weg, maar hoor ik het minder en lijkt hij minder te klapperen. Misschien komt dit omdat de carbs eigenlijk gesynchroniseerd moeten worden en hij op dit toerental simpelweg stabieler draait.

Het ding bij dit soort geluidjes is dat de een het storender zal vinden dan de ander, ik weet van mezelf dat ik er erg gevoelig voor ben '( .

De vraag blijft of de speling die in het filmpje te zien is normaal is, ik denk zelf van niet. Ik heb gisteren een aantal filmpjes op Youtube bekeken, waaronder een betreffende de afstelprocedure bij verstelbare spanners. Hierbij stond de spanner volgens de filmer goed als je de ketting een klein beetje kunt induwen. Mijne zit daadwerkelijk los, zoals te zien is.

- Omdat de klepspelingen allemaal in spec waren, vond ik het zonde om de cams te demonteren om de timing chain volgens het handboek te kunnen meten (het meten van 20 links, gemeten tot de 21e link).

[afbeelding]

Ik heb daarom 11,5 links gemeten tussen de sprockets en deze waarde verdubbeld. Ik kwam zo op ongeveer 146,6mm uit. Dus dit moet goed zijn(?).

Dus die ketting mag nog 11,4mm rekken op die lengte voordat 'ie buiten spec valt? :?

Vind ik ook moeilijk te geloven, maar gezien de slijtagespoortjes die te zien zijn op de spanner middenop het asje zitten denk ik dat de ketting nog wel binnen de specs zou moeten vallen.
 
Beetje kort door de bocht, Jan. Ik heb helaas geen blik mensen met Soes-ervaring in de kast staan, daarom zit er voor mij niets anders op dan gerichte vragen te stellen zoals ik hierboven gedaan heb. Klepspelingen moesten sowieso gemeten worden, dus het is niet alsof ik het voor niets uit elkaar gehaald heb. Ik vraag me enkel af of de speling normaal is, wat een universele vraag is gezien ontzettend veel motorfietsen dubbele nokenassen hebben met een distributieketting.
 
ik zeg niet dat je er niet zelf aan mag sleutelen hè.
maar waar moeten wij ons op baseren ? een geluidsopname krijgen we niet, en het is iemands eerste motor. iemand waarvan we niet weten of hij technisch onderlegd is of de nodige ervaring heeft.
dan vraag ik mij af : op basis waarvan oordeel jij dat het erg is ? langs de dealer passeren = hem vragen of hij even wil luisteren en ALS er een probleem is hoe het opgelost kan worden. kan je het zelf zoveel te beter, en koop dan de onderdelen (al is het maar wat motorolie) bij de beste man. zal hij een volgende keer je ook weer willen advizeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan