1994 Kawasaki ZXR 750 start niet.

ZeXaR 750

Rookie
22 nov 2021
20
17
Lelystad
Een goedemiddag vrienden van het forum,

Ik ben nieuw, dus zal mijzelf eerst even voorstellen: ik heet Stephan, ben 37 jaar en kom uit Lelystad. Ik heb na 10 jaar wikken en wegen toch besloten dit jaar mijn rijbewijs te halen, en sinds oktober mag ik dan ook heerlijk rijden, een langgekoesterde wens. Ik ben dan ook inmiddels de trotse eigenaar van een prachtige fiets: de Kawasaki ZXR 750. Deze fiets heeft in de laatste 1,5 jaar een ritje of 4 gemaakt, dus nauwelijks gebruikt. Nu heeft mijn fiets een probleem: hij start niet meer. Ik heb diverse topics gevonden betreffende mijn motor op het forum, allemaal goede tips en trucs, maar helaas nog niet de gouden voor mij.

Ik heb de fiets naar huis gekregen en hij heeft nog 10x gestart, dat deed hij wel, maar alleen met de choke vol open, zodra de choke ook maar een fractie werd gesloten, viel hij direct uit. Als de motor dan wel bleef draaien, was het na 30-45 seconde alsnog klaar en viel hij uit.

Inmiddels ben ik een aantal zaken wezen nakijken/vervangen, nog zonder effect:
- De accu is vervangen;
- Bougies vernieuwd, bougiekabels zijn vervangen (maakten erg slecht contact en zeer zwaar geoxideerd). Even getest bij alle 4 de bougies of deze vonken, ze vonken allemaal. Niet heel erg sterk, maar er is een vonk zichtbaar;
- Omdat ik dacht dat de carbs geen benzine kregen, en er zwarte deeltjes in het brandstofsysteem zaten, van de tank tot de carbs alles geflusht, brandstofpomp losgehaald en getest, deze werkt ook. Contactpunt van de pomp was z.g.a.n. dus niet vernieuwd. Alle slangen van de tank tot de carbs vervangen, nieuw filter en geen resultaat;
- Brandstofpomprelais is vervangen;
- (2 van de 4) carbs zijn de vlotterbak eraf geweest, was niet schoon maar zeker niet verstopt. Voor de zekerheid toch even de stationaire sproeiers ultrasoon gereinigd, maar helaas. De carbs gaan wel binnenkort helemaal uit elkaar en voor een volledige schoonmaakbeurt, wellicht is dat het dan?
- Startmotor draait rond.

Dat is de beste beschrijving die ik kan geven op dit moment. Omdat er een vonk is van alle 4 de bougies, en er compressie in het blok is (starten met de bougie eruit en je voelt de luchtdruk eruit komen) moet het haast wel het brandstofsysteem zijn, zou je denken.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Nu komt de winter er wel aan en zal ik niet veel rijden, maar ik heb nu nog wel heel erg weinig km's gemaakt.

Alvast bedankt voor de ideeën,

Groet Stephan
 
Laatst bewerkt:
Half werk doen met carbs werkt zelden,dus ga die eerst maar eens helemaal super schoon maken,iets wat overigens alleen nut heeft
als de rest van het brandstof systeem ook super schoon is,dus ook de tank.
Planning is inderdaad binnenkort de carbs helemaal uit elkaar, en dan alles in een ultrasoon badje laten zwemmen. Vraagje over het doorspoelen van de tank, ik wou daar de brandstofpomp op 12V voor aansluiten, en dan de brandstof uit de tank pompenz en dan weer terug in de vulopening en zo blijven rondpompen met steeds een schoon brandstof filter ertussen, totdat alle rotzooitjes eruit zijn. Een maat vertelde mij dat je dat nooit met water moest doen i.v.m. roestvorming. Of kun je dat beter anders doen?

Alvast bedankt weer voor alle hulp !

Groet Stephan
 
Kans is ook groot dat je carbs helemaal niet meer goed gesynchroniseerd zijn. Typisch kawa: op choke schreeuwen...alles of niks.. . Bij het rijden zal volgas ok gaan, maar bij constante snelheid rommelig lopen... . Dus zeker carbs zo goed mogelijk al afstellen voor je ze terug zet (draaien zodat de glaskleppen open gaan en dan zien dat dit wat gelijk gaat, eventueel met lichtje werken om te zien dat alles bv gelijk dicht gaat, MM werk)...eenmaal hij blijft draaien met zo'n vacuüm meter u carbs synchroniseren.
 
Kans is ook groot dat je carbs helemaal niet meer goed gesynchroniseerd zijn. Typisch kawa: op choke schreeuwen...alles of niks.. . Bij het rijden zal volgas ok gaan, maar bij constante snelheid rommelig lopen... . Dus zeker carbs zo goed mogelijk al afstellen voor je ze terug zet (draaien zodat de glaskleppen open gaan en dan zien dat dit wat gelijk gaat, eventueel met lichtje werken om te zien dat alles bv gelijk dicht gaat, MM werk)...eenmaal hij blijft draaien met zo'n vacuüm meter u carbs synchroniseren.
"Offtopic : geweldig.... op choke schreeuwen alles of niets.....past goed bij zijn eigenaar hahaha"

Ontopic: goed omschreven....bij 6000rom "schommelt of bokt" de fiets inderdaad een beetje..... synchroniseren lukt dat bij alle 4 de carbs? Maatje van mij geeft aan dat alleen op de buitenste 2 carbs een vacuüm slang zit, niet op de binnenste 2. Of hebben we niet goed gekeken?? Wordt in ieder geval weekendje carburateurs cleanen en afstellen 😬😬. Ik hou jullie op de hoogte van de status
 
20211123_122552.jpg

Zitten er 2 dichtgeschroeft....maar ze zijn er tóch wel 😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan