1994 Kawasaki ZXR 750 start niet.

ZeXaR 750

Rookie
22 nov 2021
20
17
Lelystad
Een goedemiddag vrienden van het forum,

Ik ben nieuw, dus zal mijzelf eerst even voorstellen: ik heet Stephan, ben 37 jaar en kom uit Lelystad. Ik heb na 10 jaar wikken en wegen toch besloten dit jaar mijn rijbewijs te halen, en sinds oktober mag ik dan ook heerlijk rijden, een langgekoesterde wens. Ik ben dan ook inmiddels de trotse eigenaar van een prachtige fiets: de Kawasaki ZXR 750. Deze fiets heeft in de laatste 1,5 jaar een ritje of 4 gemaakt, dus nauwelijks gebruikt. Nu heeft mijn fiets een probleem: hij start niet meer. Ik heb diverse topics gevonden betreffende mijn motor op het forum, allemaal goede tips en trucs, maar helaas nog niet de gouden voor mij.

Ik heb de fiets naar huis gekregen en hij heeft nog 10x gestart, dat deed hij wel, maar alleen met de choke vol open, zodra de choke ook maar een fractie werd gesloten, viel hij direct uit. Als de motor dan wel bleef draaien, was het na 30-45 seconde alsnog klaar en viel hij uit.

Inmiddels ben ik een aantal zaken wezen nakijken/vervangen, nog zonder effect:
- De accu is vervangen;
- Bougies vernieuwd, bougiekabels zijn vervangen (maakten erg slecht contact en zeer zwaar geoxideerd). Even getest bij alle 4 de bougies of deze vonken, ze vonken allemaal. Niet heel erg sterk, maar er is een vonk zichtbaar;
- Omdat ik dacht dat de carbs geen benzine kregen, en er zwarte deeltjes in het brandstofsysteem zaten, van de tank tot de carbs alles geflusht, brandstofpomp losgehaald en getest, deze werkt ook. Contactpunt van de pomp was z.g.a.n. dus niet vernieuwd. Alle slangen van de tank tot de carbs vervangen, nieuw filter en geen resultaat;
- Brandstofpomprelais is vervangen;
- (2 van de 4) carbs zijn de vlotterbak eraf geweest, was niet schoon maar zeker niet verstopt. Voor de zekerheid toch even de stationaire sproeiers ultrasoon gereinigd, maar helaas. De carbs gaan wel binnenkort helemaal uit elkaar en voor een volledige schoonmaakbeurt, wellicht is dat het dan?
- Startmotor draait rond.

Dat is de beste beschrijving die ik kan geven op dit moment. Omdat er een vonk is van alle 4 de bougies, en er compressie in het blok is (starten met de bougie eruit en je voelt de luchtdruk eruit komen) moet het haast wel het brandstofsysteem zijn, zou je denken.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Nu komt de winter er wel aan en zal ik niet veel rijden, maar ik heb nu nog wel heel erg weinig km's gemaakt.

Alvast bedankt voor de ideeën,

Groet Stephan
 
Laatst bewerkt:
Dit is hoe het bij jou model hoort te zitten 3pijpjes en 1 bout,nr 92150 en 132.
1637667128040.gif

bolt_medium921501161-01_2534.jpg
 
Goedenavond mede forumers,

Met veel blijdschap kan ik u mededelen dat de Kawasaki weer start! De carburateurs zijn volledig uit elkaar geweest en 3x ultrasoon gereinigd. Het is nu starten en lopen met de choke half open.

Het lijkt er dus op dat de carburateurs vervuild waren. Ik wil u hartelijk danken voor de geleverde tips! Nu nog de fiets in elkaar zetten en dan wachten op het voorjaar!
 
Brandstof van tegenwoordig is gewoonweg minder goed houdbaar. Gewoon een premium brandstof tanken dan komt het meestal wel goed. Ik rij zelf op GSXR600 uit 1997 en die startte gewoon nog netjes na 4 maanden stilstand (circuitmotor dus weinig gebruik).
 
Ik ga ervan uit dat na een paar maanden hij het nog doet. Anders weet ik in ieder geval hoe de carburateurs gereinigd motten worden 😂😂😂. Waarschijnlijk elke week even starten en warm laten worden, of 1x per maand even.....Sowieso tank ik alleen 98 of hoger
 
Ik ga ervan uit dat na een paar maanden hij het nog doet. Anders weet ik in ieder geval hoe de carburateurs gereinigd motten worden 😂😂😂. Waarschijnlijk elke week even starten en warm laten worden, of 1x per maand even.....
Dat dus zeker niet !!
Niet zo benauwd doen hoor, maar als je niet gaat rijden start m dan niet .
Slaan je bougies vet met kans op doorslaan.
 
Een goedemiddag vrienden van het forum,

Ik ben nieuw, dus zal mijzelf eerst even voorstellen: ik heet Stephan, ben 37 jaar en kom uit Lelystad. Ik heb na 10 jaar wikken en wegen toch besloten dit jaar mijn rijbewijs te halen, en sinds oktober mag ik dan ook heerlijk rijden, een langgekoesterde wens. Ik ben dan ook inmiddels de trotse eigenaar van een prachtige fiets: de Kawasaki ZXR 750. Deze fiets heeft in de laatste 1,5 jaar een ritje of 4 gemaakt, dus nauwelijks gebruikt. Nu heeft mijn fiets een probleem: hij start niet meer. Ik heb diverse topics gevonden betreffende mijn motor op het forum, allemaal goede tips en trucs, maar helaas nog niet de gouden voor mij.

Ik heb de fiets naar huis gekregen en hij heeft nog 10x gestart, dat deed hij wel, maar alleen met de choke vol open, zodra de choke ook maar een fractie werd gesloten, viel hij direct uit. Als de motor dan wel bleef draaien, was het na 30-45 seconde alsnog klaar en viel hij uit.

Inmiddels ben ik een aantal zaken wezen nakijken/vervangen, nog zonder effect:
- De accu is vervangen;
- Bougies vernieuwd, bougiekabels zijn vervangen (maakten erg slecht contact en zeer zwaar geoxideerd). Even getest bij alle 4 de bougies of deze vonken, ze vonken allemaal. Niet heel erg sterk, maar er is een vonk zichtbaar;
- Omdat ik dacht dat de carbs geen benzine kregen, en er zwarte deeltjes in het brandstofsysteem zaten, van de tank tot de carbs alles geflusht, brandstofpomp losgehaald en getest, deze werkt ook. Contactpunt van de pomp was z.g.a.n. dus niet vernieuwd. Alle slangen van de tank tot de carbs vervangen, nieuw filter en geen resultaat;
- Brandstofpomprelais is vervangen;
- (2 van de 4) carbs zijn de vlotterbak eraf geweest, was niet schoon maar zeker niet verstopt. Voor de zekerheid toch even de stationaire sproeiers ultrasoon gereinigd, maar helaas. De carbs gaan wel binnenkort helemaal uit elkaar en voor een volledige schoonmaakbeurt, wellicht is dat het dan?
- Startmotor draait rond.

Dat is de beste beschrijving die ik kan geven op dit moment. Omdat er een vonk is van alle 4 de bougies, en er compressie in het blok is (starten met de bougie eruit en je voelt de luchtdruk eruit komen) moet het haast wel het brandstofsysteem zijn, zou je denken.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Nu komt de winter er wel aan en zal ik niet veel rijden, maar ik heb nu nog wel heel erg weinig km's gemaakt.

Alvast bedankt voor de ideeën,

Groet Stephan
Mooie manier van compressie meten, hier kan ik wel wat mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan