1995 CBR 600 F3 loopt slecht - brandstofprobleem?

geez0x1

Rookie
9 mrt 2015
8
0
Mijn CBR heeft last van problemen. Hij start prima, loopt prima stationair, maar zodra ik het gas opendraai beginnen de problemen.

Symptomen:
- Er zit een korte 'lag' tussen het opendraaien van het gas en het het oplopen van het toerental. Hij lijkt zelfs eerst even te dippen en dan pas op te lopen, alsof er nog geen brandstof bij komt maar wel meer lucht en het mengsel slecht is.
- Ik kan niet harder dan 50/60kmh, dan lijkt er zo weinig brandstof te zijn dat hij bijna afslaat. Hij stottert alsof de tank leeg is. Soms opeens vermogen voor 1 seconde, dan weer niks.
- Rap wegrijden vanaf het stoplicht lukt, voor 3-5 seconden. Daarna idem.
- Hij loopt beter met de choke erop, ook bij 50/60kmh.
- Hij bleef makkelijk 20-30s doorrijden met de tank dicht en ~50kmh, dat lijkt me erg lang? Kan de kraan stuk zijn? De pomp ging wel helemaal uit zijn dak in die periode (gevoeld met de vinger) en hij ging slechter lopen, maar hij bleef lopen..

Achtergrond:
In december heb ik een klein ongelukje gehad waar de neus in elkaar zat. De motor heeft toen even stilgestaan terwijl ik hem herbouwde, waarna ik wat startproblemen had die uiteindelijk opgelost zijn:
1995 CBR 600 F3 start niet

In mei ben ik een stuk gaan rijden voor een week (zo'n 1200km), toen merkte ik al dat hij wat minder liep, nml. hij hield iets in rond de 7000 toeren bij vol gas. Zodra hij daar voorbij was ging hij weer als een speer. Later werd dit erger, steeds meer vertraging in het gas, steeds slechter lopen rond 5000-7000 toeren. Na de vakantie heb ik hem naar de garage (in Italië, waar ik momenteel verblijf) gebracht (ook voor een nieuwe achterband en voorremmen). Daarbij gevraagd het brandstofsysteem wat schoon te maken (leidingen, pomp, etc). Hij zei dat de carbs ook schoon waren, maar hier twijfel ik inmiddels over.

Het probleem bleef, en ik ben nog een paar keer teruggegaan. In het proces is ook de pomp vervangen (waarbij die idioot geen filter teruggeplaatst heeft?!). Inmiddels besloten niet meer naar de betreffende garage terug te gaan, gezien hij duidelijk de motor niet getest heeft voor aflevering: ik heb echter niet echt plaats en gereedschap hier dus ik ben enigszins afhankelijk van garages, maar ik wil een beetje een idee hebben waarop te zoeken.

Geprobeerd:
- Fuel system cleaner (niet Forte, andere), heel flesje over 2 tanks
- Benzineleidingen vervangen
- Brandstofpomp vervangen
- Brandstofkraan (tank) schoongemaakt -> Hij bleef makkelijk 20-30s doorrijden met de tank dicht en ~50kmh, dat lijkt me erg lang? Kan de kraan stuk zijn? De pomp ging wel helemaal uit zijn dak in die periode (gevoeld met de vinger) en hij ging slechter lopen, maar hij bleef lopen..

Vermoeden:
- Carbs toch vies
- Carb float valve zit vast? (als in, float chambers vullen niet lekker?)
- Lucht? Filter is 1 jaar oud dus lijkt me sterk, maar wellicht valse lucht ergens?
- Ontsteking?
- Brandstofkraan stuk (zie boven)

Andere topics gevonden:
R6 loopt slecht, wat te doen?
GPZ1000RX benzine probleem
Motor valt ineens stil op snelweg - rijdt alleen op de choke

Alvast dank voor jullie ideeën :)
 
Laatst bewerkt:
Dat hij zo lang door loopt is heel normaal. Mijn F3 liep rustig 10 minuten door bij 3000 toeren voordat de leidingen, filter, pomp en carbs leeg waren.

Wat betreft de carbs zelf, zonder ze uit elkaar te halen weet je niets. Kan zijn dat er een membraam lek is, schuif een beetje vast zit, sproeier verstopt zit, er geen goed vacuum is, etc. Dit is niet simpel uit te sluiten zonder er andere carbs op te douwen of ze uit elkaar te halen.

Filter zou ik er wel weer tussen douwen, maar goed dat is voor nu minder belangrijk.

Wat betreft die pomp; die gaat geluid maken (hard tikken) als je kraan dicht staat. Als ie dat doet sluit je kraan dus gewoon goed af.
 
Dank voor je reactie. Dat voel ik inderdaad aan de pomp. Hij gaat van 1x per seconde tik naar zo'n 20x. In dat geval lijkt het dus dat de kraan goed is. Is er op basis van de symptomen een reden te bedenken dat het een luchtprobleem kan zijn of duidt dit volledig op brandstof/carbs? Ik ben in ieder geval al op zoek naar een goede (andere) plek om hem te laten bekijken, maar dan kan ik in ieder geval met een goed verhaal aankomen :)
 
Laatst bewerkt:
Niet te zeggen, het kan ook een vacuum probleem zijn (rubbers tussen het blok en de carbs worden vaak hard en sluiten niet 100% meer). Het kan zijn dat de nippels voor het balanceren niet meer vacuum trekken (zelfde probleem, rubber dopjes er op worden hard en schuren), die zitten ook op het blok waar de carbs aansluiten (schuin aan de onderkant). Het kan een benzine probleem zijn (vlotterhoogte, sproeiers/naalden verstopt) plus de problemen die ik al omschreef. Het is zo niet te zeggen of het een lucht of benzine probleem is (plus dat de een niets doet zonder de ander ;-)). Het zou ook nog electrisch kunnen zijn, bougies, bougie kabels of bobines (weerstand).

Meten is weten en niemand hier heeft een glazen bol. Als je zelf niet technisch bent is je enige optie hem naar een garage te brengen. Als je wel wit sleutelen zijn er genoeg mensen om je op weg te helpen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op basis van welk symptoom de pomp vervangen is? Als er niets veranderd is na het vervangen van de pomp zal hij hem ook wel niet getest hebben...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan