1e brikkie gekocht een gs750, HELP

gs750

Rookie
27 jul 2004
2
0
Best
Net nieuw op het forum.
En een erg leuk forum moet ik zeggen!

Zal me even voorstellen:
Ik woon in braboland en heb 9 jaar lang mijn woon/werk verkeer op de motor gedaan.
Het laatste jaar niet meer door een verandering in mijn werk.
Nu moet ik wel met de auto (veel directie vergaderingen dus een net pak aan enz.).
Dus mijn dikke tour-motor maar verkocht omdat ik er niet zoveel meer op rij.
En nu kan ik dus aan een motor beginnen die ik voorheen niet kon rijden vanwege de vele kilometers die ik maakte.

Vorige week een brikkie op de kop kunnen tikken.
Een suzuki gs750 uit 1978.
Het moet uiteindelijk een caferacer worden.

Er moet nogal het een en ander aan gebeuren.
Maar ik begin nu al tegen wat dingen aan te lopen.
Ik hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien.

Ik heb het motorblok er al uit en wil hem schoon gaan maken.
Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Kan ik de cillinders het beste spuiten (zilver) of proberen te polijsten?
De karterdeksels wil ik wel gaan polijsten, dat vind ik wel mooi.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee dus alle info is welkom.
De bedoeling is dat het blok er weer als nieuw uitziet en ook lang mooi blijft.


Verder zoek ik nog wat onderdelen zoals:

Een M-stuurtje
caferacer zitje en kontje
4-2 uitlaat
Waar zijn dit soort dingen te koop?

Verder natuurlijk nog druk aan het twijfelen over de uiteindelijke kleur, maar dat is een later probleem.



Groeten van een newbie brikker!
 
Je hebt het over poetsen aan de buitenkant van het blok?
Als het een aluminium blok is kun je daar speciaal poetsspul voor krijgen. Dat is een soort zuur en daarmee gaat het blok weer glimmen (moet ik zelf ook nog een keertje doen).
Ik zou het in ieder geval niet spuiten dat is zonde
 
Gefeliciteerd met je eerste brikkie :}

Om het blok schoon te krijgen zou je Dusty kunnen gebruiken.....is een schoonmaakmiddeltje te koop bij de Wibra....zeer agressief. Wat ook goed helpt is Turtle velgenreiniger, wel goed naspoelen met water als je dit gebruikt.

Polijsten van de cilinders zou ik persoonlijk niet aan beginnen, is ten eerste een rotklus om te doen en waarschijnlijk niet lang mooi te houden.....gewoon spuiten met hittebestendige lak zou mijn keuze zijn.

Polijsten is vrij simpel maar smerig werkje.....eerst schuren van grof naar fijn (korrel 600 a 800) een gamma polijstsetje halen, borstel in de boormachine, polijstpasta erop en poetsen maar. nabehandelen met commandant nr.4 (eventueel ook met polijstborstel) en je hebt een :} bling bling effect.

Onderdelen kun je veel opdoen op marktplaats.nl e.d., Ebay.de is één van mijn favorieten....misschien dat er een GS750 club bestaat???

Ooww, voor ik het vergeet.....PICCIE???!!
 
je moet je cilinders sowieso nooit polijsten, als je ze te glad maakt verlies je effectief zo'n 30% oppervlakte ten opzicht van ruw gietwerk...en dus ook zo'n 30% koeling..............


dat kost je dus je blok....
 
Wat een snelle reacties al!

Dat word dus schoonmaken met een goedje en dan dus spuiten (de cillinders dan).
Nog een aanbeveling met welke lak?

de zijkanten van het blok zijn toch wel goed te polijsten?
Moet je er daarna nog blanke lak overheen doen?

De foto`s volgen vanavond.
 
Wat een snelle reacties al!

Dat word dus schoonmaken met een goedje en dan dus spuiten (de cillinders dan).
Nog een aanbeveling met welke lak?

de zijkanten van het blok zijn toch wel goed te polijsten?
Moet je er daarna nog blanke lak overheen doen?

De foto`s volgen vanavond.
cilinders ook niet spuiten, wordt ook t warm, alleen goed schoonmaken

als je blanke lak over polijstwerk hen zet wordt dat altijd geel, dus polijsten en bijhouden met Belgom alu............
 
Heb laatst een zadel met kontje gemaakt voor mijn suzuki gs 850.
Het is nogal in mekaar geknutseld, maar het resultaat is wel mooi:

Heb een stuk schuimrubber gekocht en een electrisch broodmes.
Met dat broodmes kan je heel mooi schuimrubber 'sculpten' heb toen de vorm gemaakt die ik wilde.
Toen heb ik een soort voeringmateriaal gekocht bij de stoffenhal en skai.
Eerst een houten bodemplaat gemaakt, daar de schuimubberen vorm op gezet, daar het voeringsmateriaal overheen (zo kon je de scherpe randen en oneffenheden uit mijn beeldhouwerk niet meer zien) en daarna het skai erover getrokken. Dit is een kwestie van veel trekken aan de skai en dit vastnieten aan de onderkant van de houten bodemplaat. tot de rimpels eruit zijn.
Hierna ben ik naar de toko gegaan hier in amsterdam, en daar een staalplaten wok gekocht.
Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Deze wok heb ik in 2 stukken gezaagd, handgrepen eraf gehaald, en gelakt.
deze wok heb ik vervolgens op mijn brommer gezet.
zie hieronder het resultaat.
full
 
Da's pas creatief, denk niet dat er veel mensen rondrijden met kookgerei op hun fiets.
 
Ziet er strak uit... wil ook nog zoiets maken... Wist niet dat er zulke kleine wokken te krijgen zijn... welke diameter heb je gebruikt..
 
het was een 15inch wok. achteraf was één maat groter misschien beter geweest
Als je een grotere neemt, wordt de kont langer.
het is namelijk zo dat ik de wok heb samengeknepen door hem vast te schroeven op mijn zadel.
waardoor hij langer van vorm wordt.
Ik ben naar de toko geweest op de nieuwmarkt in amsterdam, daar hebben ze verschillende maten.
 
Ziet er inderdeed niet eens zo slecht uit!
Wel nog effe de flex in het achterspatbord en het achterlicht wat korter op het zadelwokje plaatsen....je hebt er nu zo'n gat (vinnikniemooi ;) )

@topicplaatser: ik ben zelf niet zo kapot van M-stuurtjes, clip-ons zijn gebruikvriendelijker (afzonderlijk in elke hoek te plaatsen zolang ze de tank maar niet raken)
Succes met je bouwsel,kben benieuwd! ;)
 
het was een 15inch wok. achteraf was één maat groter misschien beter geweest
Als je een grotere neemt, wordt de kont langer.
het is namelijk zo dat ik de wok heb samengeknepen door hem vast te schroeven op mijn zadel.
waardoor hij langer van vorm wordt.
Ik ben naar de toko geweest op de nieuwmarkt in amsterdam, daar hebben ze verschillende maten.


Prachtig!

En humor..een gs850 met waterketel aspiraties (jaja die beroemde haha)...

lol man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan