NoSER
MF veteraan
Met dank aan Motorfreaks heb ik tijdens de Kawa-day van 21/04/08 een sessie van 4x25 minuten vrij rijden op het circuit van Zolder (B) gewonnen.
Ter info: Ik heb 14.500 km. straatervaring, opgedaan sinds midden 2006. Twee weken geleden heb ik een basiscursus voortgezette rij-opleiding gevolgd.
Motor is een Kawa ER6f (ABS) van augustus ’06, geschoeid met Bridgestone BT020's (met eveneens 14.500 km achter de kiezen).
Nu heb ik geprobeerd hier op het forum wat info te verzamelen over een eerste circuit-ervaring, maar -as usual- zijn de opinies nogal verdeeld over heel wat onderwerpen. Ik heb nochtans tientallen onderwerpen doorspit…
Daarom dat ik de vragen nog maar eens in een nieuw topic stel:
1) Is het vrij rijden een goede manier om kennis te maken met circuitrijden ?
Volgens sommigen niet omdat het te intimiderend is, volgens anderen wel zolang je je eigen tempo rijdt ?
Uiteraard heb ik niet meer de tijd om in de tussentijd nog een basiscursus circuit te volgen… Maar ik vermoed dat de groepen wel naar ervaring/snelheid zullen worden ingedeeld ?
2) Voldoen de BT020’s voor een 1e circuitervaring ?
Ook weer sommigen die zeggen dat dit geen probleem is, anderen die zeggen dat je deze veel langer warm moet rijden, en ook daarna moet blijven uitkijken qua grip.
3) Open uitlaat toegestaan ?
Ik heb gelezen dat men in Zolder nogal streng is qua geluidseisen, dus ik vervang mijn Scorpion best gewoon door het origineel exemplaar ?
4) Is textiel toegelaten, en zo ja, veilig ?
Volgens sommigen is textiel niet toegelaten, volgens anderen wel toegelaten maar zeker niet aan te raden, volgens nog anderen geen probleem als jas & broek aan elkaar kunnen worden geritst (hetgeen bij mij zo is). De website van het circuit van Zolder zwijgt hierover in alle talen…
5) Nodig/verplicht om je koplamp af te plakken om te vermijden dat er glas op de baan komt bij een schuiver ?
Nummerplaat & spiegels verwijderen, of is dit louter esthetisch ?
6) Handig om de vering achter één klikje harder dan standaard te zetten ? (staat nu op de (standaard) middelste setting, positie 3 van 7)
7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?
8) Nog nuttig tips ?
Ik heb al gelezen dat je als circuit-newbie bij het ingaan van de bocht eerst achterom moet kijken om snellere rijders niet te hinderen, volgens anderen is dit onzin en moeten snellere rijders zelf het nodige doen om er voorbij te geraken…
9) Ga ik na éénmaal circuitrijden hieraan verslaafd geraken ?
* * *
Zo, een hele boterham, maar alle feedback wordt geapprecieerd !
Reacties in de zin van "het gaat allemaal zwaar tegenvallen, geef die prijs maar aan mij" worden vakkundig genegeerd
Ter info: Ik heb 14.500 km. straatervaring, opgedaan sinds midden 2006. Twee weken geleden heb ik een basiscursus voortgezette rij-opleiding gevolgd.
Motor is een Kawa ER6f (ABS) van augustus ’06, geschoeid met Bridgestone BT020's (met eveneens 14.500 km achter de kiezen).
Nu heb ik geprobeerd hier op het forum wat info te verzamelen over een eerste circuit-ervaring, maar -as usual- zijn de opinies nogal verdeeld over heel wat onderwerpen. Ik heb nochtans tientallen onderwerpen doorspit…
Daarom dat ik de vragen nog maar eens in een nieuw topic stel:
1) Is het vrij rijden een goede manier om kennis te maken met circuitrijden ?
Volgens sommigen niet omdat het te intimiderend is, volgens anderen wel zolang je je eigen tempo rijdt ?
Uiteraard heb ik niet meer de tijd om in de tussentijd nog een basiscursus circuit te volgen… Maar ik vermoed dat de groepen wel naar ervaring/snelheid zullen worden ingedeeld ?
2) Voldoen de BT020’s voor een 1e circuitervaring ?
Ook weer sommigen die zeggen dat dit geen probleem is, anderen die zeggen dat je deze veel langer warm moet rijden, en ook daarna moet blijven uitkijken qua grip.
3) Open uitlaat toegestaan ?
Ik heb gelezen dat men in Zolder nogal streng is qua geluidseisen, dus ik vervang mijn Scorpion best gewoon door het origineel exemplaar ?
4) Is textiel toegelaten, en zo ja, veilig ?
Volgens sommigen is textiel niet toegelaten, volgens anderen wel toegelaten maar zeker niet aan te raden, volgens nog anderen geen probleem als jas & broek aan elkaar kunnen worden geritst (hetgeen bij mij zo is). De website van het circuit van Zolder zwijgt hierover in alle talen…
5) Nodig/verplicht om je koplamp af te plakken om te vermijden dat er glas op de baan komt bij een schuiver ?
Nummerplaat & spiegels verwijderen, of is dit louter esthetisch ?
6) Handig om de vering achter één klikje harder dan standaard te zetten ? (staat nu op de (standaard) middelste setting, positie 3 van 7)
7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?
8) Nog nuttig tips ?
Ik heb al gelezen dat je als circuit-newbie bij het ingaan van de bocht eerst achterom moet kijken om snellere rijders niet te hinderen, volgens anderen is dit onzin en moeten snellere rijders zelf het nodige doen om er voorbij te geraken…
9) Ga ik na éénmaal circuitrijden hieraan verslaafd geraken ?
* * *
Zo, een hele boterham, maar alle feedback wordt geapprecieerd !
Reacties in de zin van "het gaat allemaal zwaar tegenvallen, geef die prijs maar aan mij" worden vakkundig genegeerd