P-Barry
MF veteraan
NotSoEasyRider schreef op 15 april 2008 @ 15:10:
1) Is het vrij rijden een goede manier om kennis te maken met circuitrijden ?
Volgens sommigen niet omdat het te intimiderend is, volgens anderen wel zolang je je eigen tempo rijdt ?
Uiteraard heb ik niet meer de tijd om in de tussentijd nog een basiscursus circuit te volgen… Maar ik vermoed dat de groepen wel naar ervaring/snelheid zullen worden ingedeeld ?
1)
Om kennis te maken, nee.
Ligt eraan hoe snel je bent. Als je iemand bent die bij menig bocht op straat zn knie aan de grond steekt, dan is het waarschijnlijk wel te doen.
In het slechtste geval kan het zelfs gevaarlijk zijn als je te langzaam bent, omdat de snelle rijders er niet vanuit gaan dat ze zoveel extra moeten zullen moeten bijremmen op hun voorganger.
2) Voldoen de BT020’s voor een 1e circuitervaring ?
Ook weer sommigen die zeggen dat dit geen probleem is, anderen die zeggen dat je deze veel langer warm moet rijden, en ook daarna moet blijven uitkijken qua grip.
2)
Voor niveau 1 en 1+ kun je eigenlijk elke band wel omsteken.
Hoe sneller je gaat, hoe beter de band moet zijn.
Het kan dus wel, alleen niet echt 1 antwoord passend.
3) Open uitlaat toegestaan ?
Ik heb gelezen dat men in Zolder nogal streng is qua geluidseisen, dus ik vervang mijn Scorpion best gewoon door het origineel exemplaar ?
3) Geen risico's nemen. Standaard uitlaat monteren. Zelf dit geeft soms nog problemen.
4) Is textiel toegelaten, en zo ja, veilig ?
Volgens sommigen is textiel niet toegelaten, volgens anderen wel toegelaten maar zeker niet aan te raden, volgens nog anderen geen probleem als jas & broek aan elkaar kunnen worden geritst (hetgeen bij mij zo is). De website van het circuit van Zolder zwijgt hierover in alle talen…
4)
Veilig, niet bepaald.
Toegestaan -> volgens mij wordt het gedoogd. Normaal zie je dit sporadisch tijdens niveau 1 of 1+. Niet tijdens vrij rijden.
5) Nodig/verplicht om je koplamp af te plakken om te vermijden dat er glas op de baan komt bij een schuiver ?
Nummerplaat & spiegels verwijderen, of is dit louter esthetisch ?
5)
Dit alles niet nodig, maar heeft wel voorkeur.
6) Handig om de vering achter één klikje harder dan standaard te zetten ? (staat nu op de (standaard) middelste setting, positie 3 van 7)
6)
Aan de vering draaien is zeker de eerste keer absoluut onnodig, maar het kan natuurlijk wel. Als je motor ineens anders reageert als normaal, zul je hier alleen last van hebben (minder vertrouwen) en dat wil je zeker de 1e keer op het circuit niet.
7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?
7)
Dit is voor op het circuit in orde (met straat banden), mag best op 2.2 of 2.3.
Op staat is 2.1 achter wel erg laag.
8) Nog nuttig tips ?
Ik heb al gelezen dat je als circuit-newbie bij het ingaan van de bocht eerst achterom moet kijken om snellere rijders niet te hinderen, volgens anderen is dit onzin en moeten snellere rijders zelf het nodige doen om er voorbij te geraken…
8)
Niet doen. Je wordt hier zenuwachtig van, en in het ergste geval mis je zelf je instuurpunt. Helaas ben je overgeleverd aan ieders gezond verstand.
Het is dus aan de man/ vrouw achter je om dit goed in te schatten.
Dan heb ik nog wel een tip
Wachten tot de circuitdag vol is geboekt, dan verkopen en van dit geld zelf niveau 1 of 1+ boeken als je niet zo'n scheurneus bent (dit mag je zelf bepalen).
1) Is het vrij rijden een goede manier om kennis te maken met circuitrijden ?
Volgens sommigen niet omdat het te intimiderend is, volgens anderen wel zolang je je eigen tempo rijdt ?
Uiteraard heb ik niet meer de tijd om in de tussentijd nog een basiscursus circuit te volgen… Maar ik vermoed dat de groepen wel naar ervaring/snelheid zullen worden ingedeeld ?
1)
Om kennis te maken, nee.
Ligt eraan hoe snel je bent. Als je iemand bent die bij menig bocht op straat zn knie aan de grond steekt, dan is het waarschijnlijk wel te doen.
In het slechtste geval kan het zelfs gevaarlijk zijn als je te langzaam bent, omdat de snelle rijders er niet vanuit gaan dat ze zoveel extra moeten zullen moeten bijremmen op hun voorganger.
2) Voldoen de BT020’s voor een 1e circuitervaring ?
Ook weer sommigen die zeggen dat dit geen probleem is, anderen die zeggen dat je deze veel langer warm moet rijden, en ook daarna moet blijven uitkijken qua grip.
2)
Voor niveau 1 en 1+ kun je eigenlijk elke band wel omsteken.
Hoe sneller je gaat, hoe beter de band moet zijn.
Het kan dus wel, alleen niet echt 1 antwoord passend.
3) Open uitlaat toegestaan ?
Ik heb gelezen dat men in Zolder nogal streng is qua geluidseisen, dus ik vervang mijn Scorpion best gewoon door het origineel exemplaar ?
3) Geen risico's nemen. Standaard uitlaat monteren. Zelf dit geeft soms nog problemen.
4) Is textiel toegelaten, en zo ja, veilig ?
Volgens sommigen is textiel niet toegelaten, volgens anderen wel toegelaten maar zeker niet aan te raden, volgens nog anderen geen probleem als jas & broek aan elkaar kunnen worden geritst (hetgeen bij mij zo is). De website van het circuit van Zolder zwijgt hierover in alle talen…
4)
Veilig, niet bepaald.
Toegestaan -> volgens mij wordt het gedoogd. Normaal zie je dit sporadisch tijdens niveau 1 of 1+. Niet tijdens vrij rijden.
5) Nodig/verplicht om je koplamp af te plakken om te vermijden dat er glas op de baan komt bij een schuiver ?
Nummerplaat & spiegels verwijderen, of is dit louter esthetisch ?
5)
Dit alles niet nodig, maar heeft wel voorkeur.
6) Handig om de vering achter één klikje harder dan standaard te zetten ? (staat nu op de (standaard) middelste setting, positie 3 van 7)
6)
Aan de vering draaien is zeker de eerste keer absoluut onnodig, maar het kan natuurlijk wel. Als je motor ineens anders reageert als normaal, zul je hier alleen last van hebben (minder vertrouwen) en dat wil je zeker de 1e keer op het circuit niet.
7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?
7)
Dit is voor op het circuit in orde (met straat banden), mag best op 2.2 of 2.3.
Op staat is 2.1 achter wel erg laag.
8) Nog nuttig tips ?
Ik heb al gelezen dat je als circuit-newbie bij het ingaan van de bocht eerst achterom moet kijken om snellere rijders niet te hinderen, volgens anderen is dit onzin en moeten snellere rijders zelf het nodige doen om er voorbij te geraken…
8)
Niet doen. Je wordt hier zenuwachtig van, en in het ergste geval mis je zelf je instuurpunt. Helaas ben je overgeleverd aan ieders gezond verstand.
Het is dus aan de man/ vrouw achter je om dit goed in te schatten.
Dan heb ik nog wel een tip
Wachten tot de circuitdag vol is geboekt, dan verkopen en van dit geld zelf niveau 1 of 1+ boeken als je niet zo'n scheurneus bent (dit mag je zelf bepalen).
Laatst bewerkt: