1e circuit-ervaring Zolder - vrij rijden

NotSoEasyRider schreef op 15 april 2008 @ 15:10:

1) Is het vrij rijden een goede manier om kennis te maken met circuitrijden ?
Volgens sommigen niet omdat het te intimiderend is, volgens anderen wel zolang je je eigen tempo rijdt ?
Uiteraard heb ik niet meer de tijd om in de tussentijd nog een basiscursus circuit te volgen… Maar ik vermoed dat de groepen wel naar ervaring/snelheid zullen worden ingedeeld ?

1)
Om kennis te maken, nee.
Ligt eraan hoe snel je bent. Als je iemand bent die bij menig bocht op straat zn knie aan de grond steekt, dan is het waarschijnlijk wel te doen.
In het slechtste geval kan het zelfs gevaarlijk zijn als je te langzaam bent, omdat de snelle rijders er niet vanuit gaan dat ze zoveel extra moeten zullen moeten bijremmen op hun voorganger.


2) Voldoen de BT020’s voor een 1e circuitervaring ?
Ook weer sommigen die zeggen dat dit geen probleem is, anderen die zeggen dat je deze veel langer warm moet rijden, en ook daarna moet blijven uitkijken qua grip.

2)
Voor niveau 1 en 1+ kun je eigenlijk elke band wel omsteken.
Hoe sneller je gaat, hoe beter de band moet zijn.
Het kan dus wel, alleen niet echt 1 antwoord passend.


3) Open uitlaat toegestaan ?
Ik heb gelezen dat men in Zolder nogal streng is qua geluidseisen, dus ik vervang mijn Scorpion best gewoon door het origineel exemplaar ?

3) Geen risico's nemen. Standaard uitlaat monteren. Zelf dit geeft soms nog problemen.

4) Is textiel toegelaten, en zo ja, veilig ?
Volgens sommigen is textiel niet toegelaten, volgens anderen wel toegelaten maar zeker niet aan te raden, volgens nog anderen geen probleem als jas & broek aan elkaar kunnen worden geritst (hetgeen bij mij zo is). De website van het circuit van Zolder zwijgt hierover in alle talen…

4)
Veilig, niet bepaald.
Toegestaan -> volgens mij wordt het gedoogd. Normaal zie je dit sporadisch tijdens niveau 1 of 1+. Niet tijdens vrij rijden.


5) Nodig/verplicht om je koplamp af te plakken om te vermijden dat er glas op de baan komt bij een schuiver ?
Nummerplaat & spiegels verwijderen, of is dit louter esthetisch ?

5)
Dit alles niet nodig, maar heeft wel voorkeur.


6) Handig om de vering achter één klikje harder dan standaard te zetten ? (staat nu op de (standaard) middelste setting, positie 3 van 7)

6)
Aan de vering draaien is zeker de eerste keer absoluut onnodig, maar het kan natuurlijk wel. Als je motor ineens anders reageert als normaal, zul je hier alleen last van hebben (minder vertrouwen) en dat wil je zeker de 1e keer op het circuit niet.


7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?

7)
Dit is voor op het circuit in orde (met straat banden), mag best op 2.2 of 2.3.
Op staat is 2.1 achter wel erg laag.


8) Nog nuttig tips ?
Ik heb al gelezen dat je als circuit-newbie bij het ingaan van de bocht eerst achterom moet kijken om snellere rijders niet te hinderen, volgens anderen is dit onzin en moeten snellere rijders zelf het nodige doen om er voorbij te geraken…

8)
Niet doen. Je wordt hier zenuwachtig van, en in het ergste geval mis je zelf je instuurpunt. Helaas ben je overgeleverd aan ieders gezond verstand.
Het is dus aan de man/ vrouw achter je om dit goed in te schatten.


Dan heb ik nog wel een tip :)
Wachten tot de circuitdag vol is geboekt, dan verkopen en van dit geld zelf niveau 1 of 1+ boeken als je niet zo'n scheurneus bent (dit mag je zelf bepalen).
 
Laatst bewerkt:
Kan mij eigenlijk moeilijk voorstellen dat een textiel pak met de nodige protectoren zoveel minder veilig is dan een leren pak ? Wat zou dan de reden daarvoor zijn ?
Kan in ieder geval geen ander pak regelen op deze korte termijn...

Een leren pak is natuurlijk vele vele vele malen beter, vooral als je op hoge snelheid een schuiver maakt. Hoe meer meters, hoe blijer je bent met het leren pak t.o.v. textiel.
In textiel komen bij minder meters al veel eerder gaten.

Bovendien zit leer als het goed is veel strakker om het lichaam, en de protectoren dus ook. Vooral bij harde protectie in een textiel pak heb je bij zware crashes meer kans dat de protectie ergens naartoe schiet waar het niet hoort, en je hierdoor b.v. je arm breekt, of iets anders :)
 
maar jij moet 't weten hoor easyglider(hoop voor je van niet) als jij de cheapass wil uithangen als je circuit wil doen,moet je zelf weten maar weet 1 ding..

wie z'n gat verbrand moet op de blaren zitten |(

Genoteerd, en bedankt !
Kan niet missen dat jij van Houthalen bent, met zo'n manier van je uit te drukken :p
ps. Easyglider.. funny... _O-
 
Een leren pak is natuurlijk vele vele vele malen beter, vooral als je op hoge snelheid een schuiver maakt. Hoe meer meters, hoe blijer je bent met het leren pak t.o.v. textiel.
In textiel komen bij minder meters al veel eerder gaten.

Bovendien zit leer als het goed is veel strakker om het lichaam, en de protectoren dus ook. Vooral bij harde protectie in een textiel pak heb je bij zware crashes meer kans dat de protectie ergens naartoe schiet waar het niet hoort, en je hierdoor b.v. je arm breekt, of iets anders :)

Thanks, is duidelijk ! (en een beetje vriendelijker gebracht dan ThreePaola ;))
 
Niet echt nee _O-
Ik wist trouwens niet dat 2Fabiola nog bestond.. Ik herinner het mij als een johnny en marina groepje uit begin jaren 90 _O-



En ik ben trouwens geen kiekenfretter; geboren in Hasselt en opgegroeid in Maasmechelen :9

eind jaren 90 dus |(

noem je ook weer limburg's beste steden op hoor :X
 
sinner bedoelt terecht; dat een veer dezelfde veer blijft. of je deze nu voorspanning geeft of niet. voor het voorbeeld stel ik even dat je een veer hebt die 1 cm inveert als er 50kg op drukt. deze veer is 20cm lang, als jij erop gaat staan, en je weegt alleen maar voor dit vb 100kg dan zakt de veer 2 cm in. geef je de veer voorspanning bijv. 1cm. (je drukt de veer in) en je gaat er weer opstaan dan gebeurt er eerst niets totdat er meer dan 50kg op duwt om vervolgens nog 1 cm in te zakken voor de overige 50kg.
de vvs zorgt dat je motor dus iets hoger blijft staan maar behoudt dezelfde karakteristiek, hoeveel hij ook is voorgespannen.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook met m'n VFR 750 op michelin pilot road op Zolder geweest en wel in de stromende regen !
Was lastig met het uitkomen van de bochten want het is een circuit dat ook veel voor auto's wordt gebruikt, dus ligt er veel rubber in de bochten !
Voor de rest is het een heerlijk circuit met veel leuke bochten en een paar rechte stukkies.
Het leukste vind ik heuvel op en dan meteen de blinde snelle bocht naar links, die moet je na een paar rondjes proberen volgas te nemen *O*
 
thx!
Heb naar dergelijke info gezocht op de website van Circuit Zolder, maar niet gevonden...

Ik heb ook gezegd dat je op de site van de organisatie moet kijken naar de voorwaarden. Zij zijn de verantwoordelijke!!

Waarom leer beter is dan textiel?
Pfoe, zoveel redenen dat ik ze niet eens meer weet.

De belangrijkste is dat (goed) leer, redelijk schuurvast is. Textiel scheurt bij een schuiver gewoon open. Wat denk je dat er gebeurt als je de grindbak in schuift?

Ooit wel eens een leren pak gepast? Je voelt gewoon dat het steviger is.
Daarnaast zijn de stiksels van veel harder materiaal en kunnen aan elkaar genaaide delen eigenlijk nauwelijks los raken.

Je kan wel de juist protectoren hebben en op de juiste plaatsen hebben, maar dat zegt weinig als je vanuit een flinke hellingshoek grip verliest en gaat schuiven ;)

Hoop dat je hier wat mee kan.

Voor concretere info zou ik zowieso eens een motorzaak in lopen, kunnen ze je alles vertellen over de voordelen van leer!! *D
 
Op de site van Motorsportschool Zolder kan je onder de rubriek "FAQ" het antwoord op enkele van jou vragen vinden.


Wat profiel en bandendruk is vereist op circuit ?

Profielbanden moeten een profiel hebben van minimum 1,5mm diepte over het ganse loopvlak. Voor circuitgebruik verminder je je bandendruk naar 2,2b voor en 2,0 achter. Als je met de motor, over de baan terug naar huis rijdt vergeet dan niet de bandendruk terug te verhogen. Er is tijdens de circuitdagen altijd een bandenservice aanwezig. Aankoop van Pirelli banden tegen zeer scherpe prijs is mogelijk.

Ik denk dat deze bandenspanning iets te laag is.

Op je eerste circuitdag zul je nog niet heel veel warmte produceren, en geeft deze spanning veel vervorming in je band.
Denk dat je beter kan rijden met 2.3 voor en 2.2 achter.
 
sinner bedoelt terecht; dat een veer dezelfde veer blijft. of je deze nu voorspanning geeft of niet. voor het voorbeeld stel ik even dat je een veer hebt die 1 cm inveert als er 50kg op drukt. deze veer is 20cm lang, als jij erop gaat staan, en je weegt alleen maar voor dit vb 100kg dan zakt de veer 2 cm in. geef je de veer voorspanning bijv. 1cm. (je drukt de veer in) en je gaat er weer opstaan dan gebeurt er eerst niets totdat er meer dan 50kg op duwt om vervolgens nog 1 cm in te zakken voor de overige 50kg.
de vvs zorgt dat je motor dus iets hoger blijft staan maar behoudt dezelfde karakteristiek, hoeveel hij ook is voorgespannen.

Makes sense..
Dat bedoel ik dus met de technische uitleg ;)
 
7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?

7)
Dit is voor op het circuit in orde (met straat banden), mag best op 2.2 of 2.3.
Op staat is 2.1 achter wel erg laag.

Ik denk dat deze bandenspanning iets te laag is.

Op je eerste circuitdag zul je nog niet heel veel warmte produceren, en geeft deze spanning veel vervorming in je band.
Denk dat je beter kan rijden met 2.3 voor en 2.2 achter.

Spanning staat voor straatgebruik op 2.25 voor en 2.5 achter - my mistake...
 
Laatst bewerkt:
Spanning staat voor straatgebruik op 2.25 voor en 2.5 achter - my mistake...

Je leert snel ;)

Veel succes morgen. Rij lekker je eigen ritje en laat je vooral niet beïnvloeden door de snelheid van anderen. :]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen voor de tips.
Het heeft helaas niet mogen zijn...

Reeds tijdens de tweede sessie vrij rijden is een Belgische Kawasaki-medewerker vanmorgen om het leven gekomen...

De rest van de Kawa dag is dan ook afgelast uit respect voor de overledene...

RIP
 
Ik was er toch ook wel even van geschrokken. Daar sta je dan voor je eerste circuit ervaring... krijg je zo'n verschrikkelijk nieuws te horen. Eerst baalde ik nog dat het werd afgelast, maar ik kan ook niet zeggen dat ik er nog heel veel zin in had.

Sterkte aan de nabestaanden etc...
 
Laatst bewerkt:
Mooi klotedag dan voor iedereen. Zeker een dode met een circuitdag is echt niet wat je verwacht als je er smorgens naartoe rijdt.


Iig medeleven voor de nabestaanden (familie, vrienden, kennissen en collega's)

Wat was de toedracht overigens want je kutn tegenwoordig met 200 onderuit gaan en nog alleen een paar schrammetje hebben dus ben wel benieuwd hoe het komt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de belgische teletekst 2 man uit belgie waarvan de man uit brussel voor zijn leven vecht op dit moment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan