1e motor aanschaffen

jordi14

Rookie
7 mrt 2020
28
64
Hoi,
ik ben aan het verkennen wat een fijne motor is.

ik heb er een aantal gevonden:
- cbf600
- vstrom 650
- fzs600(fazer)
- gsf600(bandit)

Wat raden jullie aan kwa kmstand en bouwjaar? ik snap dat alles valt en staat met het onderhoud. wat is een beetje de max kwa kmstand?
 
Laatst bewerkt:
Er is geen max wat km stand betreft,je kan een motor heel erg lang in leven houden met het juiste onderhoud,
dus zorg dat er bewijs van onderhoud is of laat de motor keuren door bv Erik van Lent,verder gewoon gaan proefrijden op
de modellen die je aanspreken.Je kan de nodige topics doorlezen op dit forum,jou vraag is al tig keer langsgekomen,
vandaar de schaapachtige reacties van sommige. ;)
 
alle 4 prima motorfietsen waarvan er nog heel veel knappe exemplaren zijn. Kilometerstand is niet zo heel relevant. Spit de op het forum even de topics door van de modellen, dan heb je een flink aantal uur wat te doen en weet je veel meer.
 
Gelijk een 1000cc kopen, zwaarder maar gelijk meer trekkracht. Alleen moet je jezelf, vooral in het begin wel in de hand houden... :]
 
Allen, dank voor de reacties. Ik begrijp dat sommige moe van deze vragen worden.
Uiteraard heb ik het e.e.a. Gelezen op het forum. Echter staat er zoveel op en heb ik nog niet de handigheid gevonden om hier makkelijk doorheen te zoeken.

bedankt voor de tips vwbt het bewijs van onderhoud en keuring door Erik van Lent.
 
goed zoeken op mankementen van die motoren (ook op Engelstalige forums ), dan proefrijden en vooral naar de zithouding kijken en goed letten op de mankementen die je eerder hebt gevonden.
kilometerstanden kunnen verschillende kanten uitgaan... te hoog dan is hij motorisch af (komt niet vaak voor) maar er wordt ten minste goed op gereden... te laag dan kan alles uitgedroogd zijn omdat er weinig op is gereden...
na een aanschaf zal ik altijd een grote beurt laten geven, of zelf doen (olie, bougies en remblokken zijn wel te doen imo)..

succes met het behalen van je 'papiertje'.
 
goed zoeken op mankementen van die motoren (ook op Engelstalige forums ), dan proefrijden en vooral naar de zithouding kijken en goed letten op de mankementen die je eerder hebt gevonden.
kilometerstanden kunnen verschillende kanten uitgaan... te hoog dan is hij motorisch af (komt niet vaak voor) maar er wordt ten minste goed op gereden... te laag dan kan alles uitgedroogd zijn omdat er weinig op is gereden...
na een aanschaf zal ik altijd een grote beurt laten geven, of zelf doen (olie, bougies en remblokken zijn wel te doen imo)..

succes met het behalen van je 'papiertje'.
Bedankt, hier heb ik wat aan😁
 
In principe geldt alles wat al gezegd is m.b.t. onderhoud: verleden en actuele staat. Dat laatste, daar zit je eerste “besparing”: als je de meest gangbare slijtage-onderdelen direct al moet (laten) vervangen, dan wordt het duur motortje.

De kilometerstand zou ik vooral bezien in het licht van de prijs die je bereid bent te betalen: een fiets met 100k km op de klok is domweg niet hetzelfde waard als eentje met de helft of een kwart daarvan, ook indachtig wat je er t.z.t. nog voor terug krijgt nadat je er zelf een poosje mee gereden hebt. Wat je nu teveel betaald schrijf extra af op het moment dat je gaat inruilen. Dus gewoon even goed oriënteren m.b.v. occassion-sites om te zien wat zoal gangbaar is, en je niet teveel door emotie laten meeslepen: er is genoeg te koop.
 
887F35D6-BB7A-4BD1-B60E-757A01D770C4.jpeg

het is een bandit geworden.
Vanochtend op gehaald
 
Terug
Bovenaan Onderaan