1e motor advies

DoomSparrow

MF'er
12 jul 2016
51
0
Almere
Dag allemaal.
Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar hoop over een maandje toch wel m'n rijbewijs in m'n zak te hebben. En dan uiteraard zo snel mogelijk een fietsje aanschaffen. :]
Nou ben ik wel veel aan het kijken wat er mogelijk is, maar er zijn zoveel opties dat ik wel een handje kan gebruiken.

Het doel van mijn motor wordt woon-werk. Ik moet nu met de trein van Almere naar Amsterdam Centrum, rijd niet in de spits (avonddiensten), maar auto is geen optie ivm met parkeren, daarom de briljante oplossing van een motor (zou me zo'n 3 kwartier schelen, plus een uur plezier ipv ergernis in de trein). Ik wil dus elke werkdag rijden (ook in regen), over temperaturen onder 0 moet ik nog even nadenken (omdat ik 's nachts terugrijd kan dat wel heel gevaarlijk worden).

Ik zou ongeveer 80 km per dag rijden (kleine 20.000 per jaar), over de snelweg en door de binnenstad van Amsterdam (alternatieve routes zouden meer kilometers zijn). Daar komen vrijetijdsritten dus nog bij. 8-)

Belangrijke eisen op globale volgorde van belang
  • Goedkoop, in aanschaf, verbruik en onderhoud (dus liever een cardan, betrouwbaarheid)
  • Niet te zwaar, ivm stoppen, wegrijden, kleine bochten in de binnenstad van Amsterdam
  • Comfortabel op de snelweg. Kuip, scherm. Misschien ga ik veel opzoek naar andere weggetjes (tips iemand?) maar uiteindelijk moet ik sowieso een stukje over de snelweg (100 km/h, dus valt mee)
  • Beginnersvriendelijk, voor zover dat niet bij het tweede punt valt

Van mijn zwager kreeg ik de tip te kijken naar een Deauville of een Diversion 900, omdat die beide betrouwbaar zijn en een cardan hebben. Beide zijn ook saaie nietszeggende fietsen, maar daar heb ik nu nog totaal geen probleem mee. Ik weet niet hoe lang ik met de fiets ga doen, maar denk er nu over om een mooiere te kopen als ik dat kan betalen en de eerste misschien als pekelfiets houd of wegdoe (denk lente 2017). Op dat moment heb ik hopelijk ook een beter idee van het type motor dat ik wil. Maar een fiets waar ik niet op uitgekeken ben op dat punt is natuurlijk beter.

Wat ik graag wil weten:

Welke fietsen zijn er nog meer een goed idee?

Budget: liefst binnen de 1500 euro, hoe minder hoe beter, maar het gaat uiteindelijk om de totale kosten van het eerste halfjaar/jaar
Ik heb zelf geen ervaring met sleutelen, en vind het op zich best een eng idee dat ik zelf iets verkeerd zou doen. Maar ik zou het graag leren.
 
Als je geen beperkt rbw hebt, zijn er talloze mogelijkheden voor jouw budget.

Proefrijden.
 
Jaa, dat klopt, maar de vraag is, wat moet ik proberen. Ik wil niet 50+ motoren uitproberen (ergens ook weer wel :P ).
Omdat er zoveel is ben ik op zoek naar tips. Wil 'm graag snel hebben als ik m'n rijbewijs eindelijk heb.
 
Jaa, dat klopt, maar de vraag is, wat moet ik proberen. Ik wil niet 50+ motoren uitproberen (ergens ook weer wel :P ).
Omdat er zoveel is ben ik op zoek naar tips. Wil 'm graag snel hebben als ik m'n rijbewijs eindelijk heb.

Kijk eerst even wat er in de buurt voor opties staan.
500CC tweecilinders (CB500,ER5,GS500) zijn makkelijk te rijden en te sleutelen, liefst een luchtgekoeld blokje voor extra simpelheid. (mocht je zelf willen sleutelen)
Ook veel accesoires als koffers/windschermen beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Div 900 Prima fiets hoor ( waarom toch dat gezeur over saai ! alsof de motor zelf beslist wat 'ie doet )
Maar weegt nogal wat met 274 kg doch is redelijk gebruikers vriendelijk . Verbruik is 1/14 dus niet heel zuinig .
Maar op mijn gereedschap zit meer roest als op de motor ding doet het gewoon.
 
Vandaag van omgeving Zwolle naar Rotterdam en weer terug gereden met mijn Deauville. Niet omdat het moest met de motor, maar omdat het kan.

De Deauville is een comfortabel zittende motor en je hebt, zeker met een hoge ruit, behoorlijke bescherming tegen wind en regen. Nadeel kan het beperkte vermogen zijn. Hij versnelt niet zo hard, maar dat kan voor een beginner best een voordeel zijn.
Met een topkoffer wordt hij ook windgevoelig.

In de stad is het een ideale fiets. Stuurt uitstekend, makkelijk in de bocht te leggen, je zit rechtop en hebt dus goed zicht.

Ze zijn ook redelijk goedkoop te krijgen. Ik zou als ik jou was wel een goed zadel nemen. Na een uur stilzitten voel ik mijn achterste wel.

In ieder geval zou ik uitkijken naar een motor met kuip of minstens een flink scherm. En cardan is inderdaad voor onderhoud wel prettig. Alhoewel ik ook goede verhalen lees over van die scottoiler of soortgelijke systemen. Bijna net zo weinig onderhoud als cardan.

Wanneer rijd je af? Misschien verkoop ik de mijne wel weer. In ieder geval succes met de lessen en afrijden.
 
Div 900 Prima fiets hoor ( waarom toch dat gezeur over saai ! alsof de motor zelf beslist wat 'ie doet )
Maar weegt nogal wat met 274 kg doch is redelijk gebruikers vriendelijk . Verbruik is 1/14 dus niet heel zuinig .
Maar op mijn gereedschap zit meer roest als op de motor ding doet het gewoon.

239 kg drooggewicht
Yamaha XJ900S Diversion

En zo saai ziet ie er niet uit en is nu redelijk goedkoop te krijgen.
Mijne rijdt trouwens 1:16-18
 
239 kg drooggewicht
Yamaha XJ900S Diversion

En zo saai ziet ie er niet uit en is nu redelijk goedkoop te krijgen.
Mijne rijdt trouwens 1:16-18

Dacht je nu echt dat uit mijn hoofd weet hoe zwaar dat ding is . ff gegoogeld . :+
En zonder de vloeistofjes rijdt zelfs de div niet .
Vandaag al twee x gereageerd op het zogezegde saai van de div . WAT is er dan saai .
 
Tenzij je niet vast zit aan een cardan......keuze ten over.
Een beetje Honda motorfiets in het segment 500 of 600cc klasse.
Niets mis mee.
Een nette 2 of 4 cilinder.Helemaal top.
Yamaha Fazer 600: betrouwbaar en nette fiets en....goed betaalbaar.
Succes
 
Wanneer rijd je af? Misschien verkoop ik de mijne wel weer. In ieder geval succes met de lessen en afrijden.

7 september *D
Ben wel geïnteresseerd als je in de buurt van Almere woont.

Vandaag al twee x gereageerd op het zogezegde saai van de div . WAT is er dan saai .

Heb dat altijd zo begrepen. Uiteraard nooit op gereden, maar het idee wat ik krijg is dat hij vooral op z'n plek is op de snelweg. Voor binnenwegen te log om een beetje sportief te rijden (in ieder geval veel betere opties, waaronder de lichtere en goedkopere 600) en pas op hogere snelheden heb je wat aan z'n relatief grote cilinderinhoud. En na 3 avd lessen vind ik snelwegrijden al saai. Maar voor mij is het voordeel gewoon de cardan, niet alleen qua onderhoud maar ook gewoon de kosten. Al valt het me mee dat je in principe 40000 km met een kettingsetje kunt doen.

In ieder geval bedankt voor alle (serieuze :') ) reacties. Als iemand mij kan vertellen waar ik een fatsoenlijke 'busa kan vinden voor onder de 2000 zal ik het wel overwegen.
Ik hoopte vooral nog wat alternatieven met cardan te vinden, maar daarin lijken de opties dus wel beperkt.
 
Er is zoveel leuks te koop in jou budget

Ga straks lekker proefrijden en ondertussen dromen :)
 
Vaak zijn het vooral zware tourfietsen die cardan hebben, uitzondering is natuurlijk BMW, zoals een K75.

Wanneer je dagelijks snelweg rijdt, zou ik niet een te lichte motor kiezen.
Ook al gebruik je het vermogen/koppel niet vaak, een zwaardere motor rijdt vaak minder vermoeiend op de snelweg (minder toeren/min, minder trillingen) en je hebt meestal wat vermogen over, zonder te moeten terugschakelen.

Je hebt ook automatische kettingsmeersystemen, waardoor het onderhoud aan de ketting minimaal is.
Dan wordt je keuze voor een motor ook ineens veel groter.

Een populaire motor voor WW en plezier, is bijv een Honda VFR
 
Terug
Bovenaan Onderaan