1e Motor Kopen

Mister

Rookie
23 mei 2016
8
0
Overijssel
Hallo Motor-vrienden

Ik ben opzoek naar mijn 1e motor.
Mijn sterke voorkeur gaat uit naar een Honda CB600F Hornet bj vanaf 2007.
Ook wel belangrijk te noemen tot een maximaal van €4500.

Nu staan er wel een aantal leuke motoren op internet, echter veelal importmotoren.
Nu ben ik hier nou niet heel erg huiverig op.

Ik heb geen goede ervaringen met geïmporteerde auto's en denkt vooral tegen dezelfde punten aan te lopen met een geïmporteerde motor:
* Teruggedraaide km-teller
* Schade
* Onbekend onderhoudshistorie

Nu lees ik hier op dit forum, maar hoor ook bij sommige vrienden dat heel veel motoren worden geïmporteerd uit Italië en Duitsland en dat dit geen probleem moet geven.

Toch geeft het mij een beetje een gevoel alsof je doos koopt maar niet weet wat er in zit.
Oftewel hopen dat je maar geluk hebt en geen problemen krijgt....
Nu snap ik ook dat je pech kan krijgen met een originele Nederlandse motor, maar dit klinkt toch betrouwbaarder.

Wie kan mij hiermee helpen of iets meer over vertellen ?
Mijn dank alvast hiervoor.

Groeten :W
 
De punten die jij noemt kunnen net zo goed voorkomen bij origineel Nederlandse motoren.

Wat dat betreft zegt het niets.


Koop geen motor bij een autohandelaar.

LET OP!!!! KOOP GEEN MOTOR BIJ HP MOTOREN IN EEMNESS!!!!! OOK NIET ALS DIE ALS NIEUW LIJKT EN ORIGINEEL NEDERLANDS IS!!!! !!!! !!!!!!!!!!!

Koop er 1 bij een bekende toko, met garantie waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Of die geïmporteerd is of niet kan je aan de hand van het kentekenen zelf opzoeken via rdw.nl

Een risico zal er altijd zijn, maar zo kan je deze wat verkleinen.
 
Laatst bewerkt:
Zo iets persoonlijk met hp motoren zie ik :-)

On topic. Elke aankoop waarbij je zelf meer zekerheid wilt hebben. Kan je natuurlijk bij een ander een keuring laten doen.
 
dat iets betrouwbaarder klikt lijkt me niet echt een selectie criterium. jij gelooft zeker ook in die verhaaltjes van dat hij altijd door een oud omaatje is bereden altijd binnen heeft gestaan en dat soort klikklare onzin. het kopen van een 2de hands is altijd een gok waar hij ook vandaan komt. er zijn manieren om het risico te verkleinen zoals daar is kopen bij een gerenommeerd bedrijf met een goede naam of bij voorbeeld het laten keuren voordat je koopt ( Erik van Lent motorkeuringen ). en of het dan import is of origineel nederlands motor is maakt niet zo veel uit. als de garantie en service na aankoop goed is maakt het geen drol uit waar de motor voor het eerst op kenteken is gezet. er worden maar heel weinig motor in nederland gemaakt dus het is allemaal import.
 
Laatst bewerkt:
Zo iets persoonlijk met hp motoren zie ik :-)

On topic. Elke aankoop waarbij je zelf meer zekerheid wilt hebben. Kan je natuurlijk bij een ander een keuring laten doen.

Ik denk dat je het topic over hen eens moet doorlezen. :)

Ik heb er nooit wat gekocht. Wel eens met ze gemaild om ze te wijzen op het feit dat die nieuwe Nederlandse Ducati volgens de RDW toch niet zo Nederlands was.
 
Laatst bewerkt:
Er worden door handelaren heel veel motoren geïmporteerd uit Italie etc. Niks mis mee, je moet gewoon zoals bij elke 2e hands motor alles goed controleren. Het aantal nieuw gekochte motoren in Nederland is niet zo hoog om de vraag naar alle tweedehands motoren op te kunnen vangen. Daarbij zoeken we allemaal naar motoren van een paar jaar oud.. recent genoeg om te rijden, maar toch een stuk voordeliger dan nieuw.

Ik heb geen probleem met import motoren. Gewoon goed kijken of het alles overeenkomt. Slijtage moet aansluiten bij de km-stand.

Of denk je dat ze in Italie slechtere motoren verkopen dan in Nederland? ;)

Wil je iets van zekerheid? Koop dan bij een bedrijf wat garanties geeft voor de komende 6 maanden oid.
 
Laatst bewerkt:
Of denk je dat ze in Italie slechtere motoren verkopen dan in Nederland? ;)
Andere regelgeving, dus mogelijk andere ECU's.
Ik heb zelf een Italiaanse blauwe ZX-10R gehad met 19.000 km.
Achteraf teveel mee mis, al reed die uiteindelijk lekker en zonder problemen.

(na 75 km achterremblokken eruit gevallen, waren niet of niet goed geborgd.
na 200 km koppeling versleten, drukveren bleken met een spuitbusje gecoat.
na 400 km ineens avondje op CPZ vermogen weg, gecontroleerd op vermogensbank, geen problemen gevonden, wel slechts 150 pk aan de krukas)
 
Laatst bewerkt:
Andere regelgeving, dus mogelijk andere ECU's.
Ik heb zelf een Italiaanse blauwe ZX-10R gehad met 19.000 km.
Achteraf teveel mee mis, al reed die uiteindelijk lekker en zonder problemen.

(na 75 km achterremblokken eruit gevallen, waren niet of niet goed geborgd.
na 200 km koppeling versleten, drukveren bleken met een spuitbusje gecoat.
na 400 km ineens avondje op CPZ vermogen weg, gecontroleerd op vermogensbank, geen problemen gevonden, wel slechts 150 pk aan de krukas)

Alleen de CA modellen hebben andere ECU's etc en uitstootbeperkende middelen volgens het WPHB.
Alle andere dingen zijn een gevolg van klunzig onderhoud en kan met elke motor gebeuren als je niet goed oplet. Staat los van het land van herkomst.
 
Alleen de CA modellen hebben andere ECU's etc en uitstootbeperkende middelen volgens het WPHB.
Alle andere dingen zijn een gevolg van klunzig onderhoud en kan met elke motor gebeuren als je niet goed oplet. Staat los van het land van herkomst.
CA modellen? Dan moet je er dus wel wat verstand van hebben. :)

Vergeet ik trouwens nog even de balhoofdmoer die nog net handvast zat.
By Hyperpro vermoeden ze een snelle demontage van een optionele stuurdemper.
Ook gezien wat lichte krasjes op die plekken.

het overstuur bij lage snelheid, en onderstuur bij normale snelheid was igg snel opgelost. :X

Dus "klunzig" onderhoud, ja een motor die als nummer beschouwd wordt. (importmotor)
Die heeft geen liefde gehad. :) (kan altijd gebeuren, in dit geval misschien wat sneller)

De motorzaak die de afleverbeurt gaf is inmiddels failliet. ;)
 
Laatst bewerkt:
CA modellen? Dan moet je er dus wel wat verstand van hebben. :)

Vergeet ik trouwens nog even de balhoofdmoer die nog net handvast zat.
By Hyperpro vermoeden ze een snelle demontage van een optionele stuurdemper.
Ook gezien wat lichte krasjes op die plekken.

het overstuur bij lage snelheid, en onderstuur bij normale snelheid was igg snel opgelost. :X

Dus "klunzig" onderhoud, ja een motor die als nummer beschouwd wordt. (importmotor)
Die heeft geen liefde gehad. :) (kan altijd gebeuren, in dit geval misschien wat sneller)

De motorzaak die de afleverbeurt gaf is inmiddels failliet. ;)

Zegt genoeg.

Maar nogmaals, zo gaat het met de handel in Nederlandse motoren ook. Gewoon doorvoer, en zolang er niet iets duidelijk mis is, wordt er weinig aan een tweede hands motor gedaan voordat hij weer verkocht wordt. Even poetsen, wellicht wat nieuwere bandjes en in de showroom.

Vervolgens een 'afleverbeurt' voor de nieuwe koper a 200,- (versie olie en filter) en good to go.

CA, California.. die kom je hier normaliter niet tegen :N
 
Laatst bewerkt:
Zegt genoeg.

Maar nogmaals, zo gaat het met de handel in Nederlandse motoren ook. Gewoon doorvoer, en zolang er niet iets duidelijk mis is, wordt er weinig aan een tweede hands motor gedaan voordat hij weer verkocht wordt. Even poetsen, wellicht wat nieuwere bandjes en in de showroom.

Vervolgens een 'afleverbeurt' voor de nieuwe koper a 200,- (versie olie en filter) en good to go.
Ja dure kleine beurt. _O-
CA, California.. die kom je hier normaliter niet tegen :N
Belgie en Duitsland hebben toch ook motorfietsen met verschillende vermogens, belastingvoordeel etc? :)
 
Gewoon zelf importeren als dat goedkoper is. Heb in december zelf uit België geïmporteerd.
Op kentekenbewijs stond 78kw. Doen ze vanwege belastingvoordeel. Had de COC (CERTIFICATE OF CONFORMITY)mee. Bij RDW deden ze niet moeilijk om de gegevens van de COC over te nemen i.p.v. de gegevens op het kentekenbewijs. Wist niet dat importeren uit België zo makkelijk was. RDW controleerde alleen kmstand en VIN.
Heb zelf ook het idee dat handelaren vaak probleemvoertuigen goedkoop uit het buitenland halen om ze hier door te verkopen. Als je zelf importeert heb je toch iets meer vertrouwen.
 
Ge-importeerde motor ook mogelijk dat het een uitvoering is met beperkt vermogen/ beperkte snelheid!

Mijn FZ is een 1FM-uitvoering en komt van oorsprong uit Japan. Hoe die ooit na 6jr in NL is gekomen?
De levensgeschiedenis van mijn motor is mij dus nooit duidelijk geworden.
Het is wel een Japan-uitvoering met een (indertijd) max. snelheid van 180km/hr. In het verleden ging er dan ook een rode lamp branden en was dan begrensd. Inmiddels vrijwel het hele mechaniek aangepast en ook ander blok. Alleen mijn km-teller herinnert nog aan die 180km-max. Als ik tegenwoordig het laatste streepje voorbij ga kan ik dus niet meer aflezen en staat de wijzer "ergens helemaal onderin"............... .........Boeien!!??........Mwah........
 
Maar nogmaals, zo gaat het met de handel in Nederlandse motoren ook.
Dat zal wel per motorzaak verschillen, maar je hebt zoals op bijvoorbeeld een groenteveiling eigenlijk een A keus of een B keus.
En een geïmporteerde motor (niet allemaal) valt eerder onder de partij B keuze.
Daar zal het aantal rotte appelen getalsmatig groter zijn dan bij de A keuze.
Want één van de overwegingen om motoren naderhand te importeren is de inkoopsprijs van grote kavels. ;)

maar je hebt er in beide partijen juweeltjes en rotte appels tussen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat zal wel per motorzaak verschillen, maar je hebt zoals op bijvoorbeeld een groenteveiling eigenlijk een A keus of een B keus.
En een geïmporteerde motor (niet allemaal) valt eerder onder de partij B keuze.
Daar zal het aantal rotte appelen getalsmatig groter zijn dan bij de A keuze.

Want één van de overwegingen om motoren naderhand te importeren is de inkoopsprijs van grote kavels. ;)

maar je hebt er in beide partijen juweeltjes en rotte appels tussen. :Y

Ben je werkzaam in die wereld of is dit een aanname?

Wat ik al zei; de markt voor relatief jonge, tweedehands motoren is groot. Dus worden ze van buiten NL gehaald omdat er veel aan te verdienen valt.
Ik snap niet dat je dat onder een B partij schaart, tenzij je ergens nummers hebt die aantonen dat import motoren meer gebreken vertonen.

Maar goed; Aan TS --> Wil je garantie, koop bij een gerenommeerd bedrijf. Dan maakt het niet uit of het import is of niet.. want bij gebreken kan je terug.
 
Ben je werkzaam in die wereld of is dit een aanname?

Wat ik al zei; de markt voor relatief jonge, tweedehands motoren is groot. Dus worden ze van buiten NL gehaald omdat er veel aan te verdienen valt.
Ik snap niet dat je dat onder een B partij schaart, tenzij je ergens nummers hebt die aantonen dat import motoren meer gebreken vertonen.
Ik rij al sinds 1993 elk jaar of zelfs vier keer per jaar op een andere motor. Gemiddeld zelfs 2,09 per jaar.
In die jaren door in-en verkoop wel wat kunnen stijgen in het type en waarde, soms ook verloren.
Er zijn redelijk donkere krochten bij van motorzaken die maar wat doen.
(de naam is hier al genoemd, misschien moet je er eens gaan kijken voor wat ervaring)
Maar ook sterdealers die hun goede naam niet te grabbel gooien.
De meeste troep kwam ik bij de ongeveer vijftien importmotoren tegen.
Zoals ik al zei.. niet alles is troep. Het is wat meer werk om de goede eruit te sorteren. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al sinds 1993 elk jaar of zelfs vier keer per jaar op een andere motor. Gemiddeld zelfs 2,09 per jaar.
In die jaren door in-en verkoop wel wat kunnen stijgen in het type en waarde, soms ook verloren.
Er zijn redelijk donkere krochten bij van motorzaken die maar wat doen.
(de naam is hier al genoemd, misschien moet je er eens gaan kijken voor wat ervaring)
Maar ook sterdealers die hun goede naam niet te grabbel gooien.
De meeste troep kwam ik bij de ongeveer vijftien importmotoren tegen.
Zoals ik al zei.. niet alles is troep. Het is wat meer werk om de goede eruit te sorteren. :P

Oke, dan begrijp ik in elk geval waar het vandaan komt :Y
Ik heb zelf eigenlijk alleen goede ervaringen met zowel import van auto als motoren... Wellicht dat als je zelf gaat kijken, je toch iets anders kijkt dan een handelaar.
 
Oke, dan begrijp ik in elk geval waar het vandaan komt :Y
Ik heb zelf eigenlijk alleen goede ervaringen met zowel import van auto als motoren... Wellicht dat als je zelf gaat kijken, je toch iets anders kijkt dan een handelaar.
Zelf ga je voor 1-2-3 adressen en vergelijkt de motoren. Koopt de beste.
Of gewoon gelijk voor eentje er op uit, als die goed is, koop je hem.

De handelaar kan eventueel een hele kavel kopen, of krijgt ze automatisch aangeleverd van een import specialist.
Die bied ze aan op inkoopsprijs, de handelaar selecteert van een afstand op prijzen.
Hij moet er ook wel vier, vijf, zes of meer per week in-verkopen om de zaak open te houden.
Dus hij gaat er over het algemeen niet een halve dag op uit om één motor te kopen. :)

Ik geloof dat wij het wel eens worden. ;) :+
 
Je kunt rustig een motor uit duitsland halen. De duitsers zijn wat onderhoud betreft vaak veel precieser en om de 2 jaar worden daar de motoren tuv gekeurd. Soort duitse apk Ook het terugdraaien van tellers is daar strafbaar.
Ik heb zelf in 2009 een transalp geimporteerd van 10 jaar oud met 5700 km op de teller. Succes!
ps kijk eens op mobile.de
 
Dat verhaal over de Duitsers kan ik beamen. Ik heb er al verschillende motoren gekocht. Ze zijn goed onderhouden, er zijn boekjes en stempels bij en importeren is een eitje. Afhankelijk van model en type kun je ook nog een leuke duit besparen.
 
Ik snap TS wel, zelf laat ik recent geïmporteerde motoren en auto's ook staan. Misschien is het een onterecht onderbuikgevoel maar doorschuif handel trekt mij niet zo. Als een motor jaren geleden is geïmporteerd en inmiddels alweer wat kilometertjes/jaren op Nederlandse bodem heeft gereden (en niet te vaak van eigenaar is gewisseld) vind ik het geen enkel probleem meer.
 
Ik vind een motor in Duitsland helemaal niet zo goedkoop.
Ik denk als je naar een goede motorzaak gaat meer waar voor je geld hebt.
Mijn motor bij een motorzaak in Nijeveen gekocht en nog geen moment spijt van gehad. Het zijn toch voor de meesten onder ons zuurverdiende pleuro's
 
Terug
Bovenaan Onderaan