1e motor !

Gpzje

Die hard MF'er
28 nov 2002
908
0
Nabij Amsterdam
Hallo motorliefhebbers!

Ik wil graag weten of iemand van jullie ervaring heeft met een Kawasaki GPZ 500s.

Alvast bedankt !
 
Ik heb hem al gekocht, ben er helemaal wild van !
Hi jheeft een topkuip (zo noem je dat toch?) en een onderkuipje, voor een leek als ik ziet hij er heel mooi uit.
Alleen bij de voorvork heb je van die zwarte rubbers zitten, ik heb me laten vertellen dat daar de keerringen onder zitten.
De voorvork is helemaal schoon, geen lekkage of zo.
Maar onder die zwarte rubbers, meer dopjes eigenlijk, zit roest !
Moet ik me nu heel erg zorgen maken ?
 
Het betreft een gpz uit 1992, met bijna 25000 km op de teller.
nieuwe banden, nieuwe tandwielen, recent een nieuwe ketting en altijd binnen gestald.
Moest er 1800 euro voor betalen.
 
Ik heb hem al gekocht, ben er helemaal wild van !
Hi jheeft een topkuip (zo noem je dat toch?) en een onderkuipje, voor een leek als ik ziet hij er heel mooi uit.
Alleen bij de voorvork heb je van die zwarte rubbers zitten, ik heb me laten vertellen dat daar de keerringen onder zitten.
De voorvork is helemaal schoon, geen lekkage of zo.
Maar onder die zwarte rubbers, meer dopjes eigenlijk, zit roest !
Moet ik me nu heel erg zorgen maken ?

Waar zit die roest? Op de vorkpoot of in de doppen zelf? Die doppen dienen om vuil etc. van je keerringen weg te houden.

-als de vorkpoot niet vet is, gewoon die doppen schoonmaken en lekker :] .
-als de vorkpoot wel vet is, is de keerring lek en moet deze zo spoedig mogelijk vervangen worden (omdat de olie anders op je remmen of banden kan komen).
 
Hm, foto is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij zit de roest op de doppies? Dan is er geen probleem, gewoon schoonmaken en klaar. :)
 
Zijn idd gewoon je stofringen (zo noemen ze die dingen) is niet erg. Inderdaad gewoon schoonmaken en pas vervangen als je voorwiel er toch uit is (als je een nieuwe voorband nodig hebt ofzo) of je keerringen echt olie gaan lekken. Voor de rest veel plezier ermee en lekker :]
 
Ik zal proberen het uit te leggen, vergeef me als ik de verkeerde benamingen gebruik.
De voorvork, het glimmende deel gaat in de het zwarte deel, vorkpoot?
Tussen het glimmende deel en het zwarte deel zit een zwarte dop, onder deze dop lijkt een metalen ringetje te zitten en deze is verroest.
Ik zal in een berichtje hierna een foto bijsturen. Dat lukt nu niet omdat ik dan de melding krijg dat het bericht te groot is.

:?
 
Ooh, nou snap ik het helemaal, dat is/zijn je borgring (-en)! Er zitten zeker ook twee gaatjes in (aan de uiteinden) en er zijn misschien ook een paar hapjes uit? Die zou je kunnen vervangen zonder je voorvork te demonteren, maar ik denk dat je ze wel kan laten zitten totdat het nodig is om de keerringen te vervangen (olielekkage).

Ik heb nu die laatste foto gezien, zijn toch je stofringen. Zie mijn reactie hierboven, deze kan je vergeten.....
 
in je keerringen zit een stalen veertje welke de keerring om de vork afsluit zeg maar, deze zal wel aan het roesten zijn..... geen probleem hoor, tenzij ie breekt :)
 
Ik zal proberen het uit te leggen, vergeef me als ik de verkeerde benamingen gebruik.
De voorvork, het glimmende deel gaat in de het zwarte deel, vorkpoot?
Tussen het glimmende deel en het zwarte deel zit een zwarte dop, onder deze dop lijkt een metalen ringetje te zitten en deze is verroest.
Ik zal in een berichtje hierna een foto bijsturen. Dat lukt nu niet omdat ik dan de melding krijg dat het bericht te groot is.

:?
Het plaatje moet kleiner dan 100 kb zijn ;)
Gefeli met je motor , ik ken iemand die dezelfde heeft...Tenminste , als de jouwe ook wit/blauw is met een roze lijntje.Hij is er super tevreden over. :]
 
Ik zal proberen het uit te leggen, vergeef me als ik de verkeerde benamingen gebruik.
De voorvork, het glimmende deel gaat in de het zwarte deel, vorkpoot?
Tussen het glimmende deel en het zwarte deel zit een zwarte dop, onder deze dop lijkt een metalen ringetje te zitten en deze is verroest.
Ik zal in een berichtje hierna een foto bijsturen. Dat lukt nu niet omdat ik dan de melding krijg dat het bericht te groot is.

:?

Je foto is te groot (meer dan 100 kB)

Glimmend deel = binnenpoot
Zwart deel = buitenpoot
Zwarte dop = stofring
metalen ringetje = vulring o.i.d.? een keerring is namelijk van kunststof.

Die roest is ontstaan door water/vocht dat langs de stofring is gelopen en zich daar op de buitenpoot heeft verzameld. Zou me geen zorgen maken, roest eraf krabben/peuteren/poetsen, beetje olie of WD40 erop spuiten zodat het niet weer gaat roesten en lekker gaan rijden.
 
in je keerringen zit een stalen veertje welke de keerring om de vork afsluit zeg maar, deze zal wel aan het roesten zijn..... geen probleem hoor, tenzij ie breekt :)

Alleen zit dat veertje aan de andere kant, namelijk in de keerring zelf. Bij mijn motor tenminste :)
 
Ja, die van mij is ook wit met blauw en met een roze lijntje !
Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reactie !
Ik schrok me helemaal rot bij het zien van de roest, die prijzen van tegenwoordig zijn niet mals. Ik heb hem pas sinds zaterdag, dus zit zeker niet te wachten op hoge onkosten. In ieder geval nu nog niet !
 
Ja, die van mij is ook wit met blauw en met een roze lijntje !
Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reactie !
Ik schrok me helemaal rot bij het zien van de roest, die prijzen van tegenwoordig zijn niet mals. Ik heb hem pas sinds zaterdag, dus zit zeker niet te wachten op hoge onkosten. In ieder geval nu nog niet !

Ach, als je verder zoekt kom je vast wel meer roest tegen. Is meestal neit zo'n probleem, zolang het niet te erg wordt. Veel :] plezier!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan