1e motor

sincere1983

Die hard MF'er
13 aug 2010
426
6
Den Bosch
Zojuist het nieuws gekregen dat ik een garage kan kopen (1e geworden op de wachtlijst).
Dit houd in dat ik nu een spoedcursus ga volgen voor mijn rijbewijs waarna er gelijk een naked bike komt.
In principe wil ik rond de 8000 euro uitgeven (komt niet op 1000 euro) en ik heb al heel wat opties langs gekomen.
De Superduke ben ik eigenlijk gelijk gek op geworden toen ik hem voor het eerst zag maar verstand speelt ook een beetje mee en het moet dus niet een motor worden die echt té 'verrassend' kan zijn. Ik ben wel iemand die me heel goed kan beheersen met snelheid (heb een Subaru Impreza WRX gehad, weliswaar een auto maar zeker snel en kon me daar ook mee beheersen).

In principe zijn onderhoudskosten niet echt een probleem maar het moet niet te gek worden (liever een betrouwbare motor).
Motoren die mij dus heel erg bevallen qua looks:

1. KTM Superduke
2. Kawasaki Z-1000
3. Benelli TNT
4. MV Agusta Brutale R
5. Honda CB1000-R
6. Triumph Speedtriple
7. Yamaha FZ-1
8. BMW K1200-R
(Ducati streetfighter zal er qua looks ook zeker tussen mogen maar die zal te duur uitvallen).
Nou zullen de Italianen in het rijtje wellicht wat minder betrouwbaar zijn en wellicht ook wat duurder in onderhoud maar dat is meer giswerk.

Zijn er motoren in bovenstaand rijtje die te link zijn om op te rijden als 1e motor en motor die juist eenvoudig te rijden zijn?
En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten (qua kosten etc.).
 
Of een motor te link voor je is om mee te rijden zul je waarschijnlijk helemaal zelf moeten ervaren met proefritjes maken. Door middel van proefritten kun je die vraag voor iedere motorfiets al helemaal zelf invullen.

Verder valt het me op dat je gelijk op een 1000cc wilt beginnen. Tenminste, er staan enkel 1000cc'ers in je lijstje. Waarom niet op een 600cc of 750cc? Als je bezorgt bent om verrassingen of beheersbaarheid zou ik zeker ook eens kijken bij die motoren. Ze rijden echt niet minder dan een 1000cc! Ze gaan allemaal harder dan 200 (of je erop blijf zitten is een 2e) maar ze zijn wel lichter, zijn beter de bocht door te krijgen en zijn goedkoper in de aanschaf.

Kwa onderhoud, tja, jappanners hebben een naam voor betrouwbare motoren maar ook de Italianen zijn de laatste tijd goed bezig in deze richting. Ducati heeft sinds 2007 de onderhoudskosten drastisch verlaagt en de modellen vanaf dat jaar hebben ook beduidend minder onderhoud nodig. Maar toch kun je bij de meeste dealers altijd vragen om een onderhoudsschema van de betreffende motor.

Veel plezier met lessen, proefritten en uiteindelijk het motor rijden zelf!
 
Laatst bewerkt:
De keuze voor 1000cc is ook meer voor het gevoel en ik van plan ben langer te rijden op 1 motor (dus niet na een jaar al weer een ander wil zoeken).
Ik zal de motor ook voor dagelijks gebruik gaan gebruiken en ik had eigenlijk het vermoeden dat een 1000cc zich wat rustiger gedraagt op de snelweg.

Gewicht heb ik ook al wat gevolgd en ik zag hier op het forum dat de KTM beduidend lichter is (ik dacht 190kg om +/- 230kg voor de andere machines), dat spreekt dus ook voor de KTM.

Ben zelf overigens 26jaar en 1,87mtr groot. Gewicht en afmetingen van de motor spelen dus ook mee (moet met mijn lengte fatsoenlijk erop kunnen en een iets zwaardere motor is in principe geen probleem).
 
@willem: Ik heb nu een CB1000R en die vind ik een stuk soepeler en fijner sturen dan mijn vorige CBR600F-je of de z750 van mn broer. Dus dat een 600 of 750cc altijd makkelijker stuurt gaat zeker niet op ;)
De CB1000R heeft een bak vermogen en is fel, maar kan ook heel 'vriendelijk' bereden worden. Ook wel door beginners denk ik zo.

Een Superduke is naar mijn gevoel voor een beginner wat teveel van het goede...
Rest van de fietsen heb ik geen ervaring mee.
 
@ Sonic: Dat was 1 van de opties waarvan ik wist dat die nog genoemd zou worden door forumleden maar ik vind de Tuono om een of andere reden niet echt mooi op foto's.

@ Rutger: dank je voor je antwoord. Ik heb begrepen dat een 'gewone' Superduke een stuk minder spartaans is dan de Superduke R (die ik dus bewust niet neergezet heb).
Uiteraard is ook dit weer een persoonlijke mening als je er op hebt gereden.
 
Laatst bewerkt:
De keuze voor 1000cc is ook meer voor het gevoel en ik van plan ben langer te rijden op 1 motor (dus niet na een jaar al weer een ander wil zoeken).
Ik zal de motor ook voor dagelijks gebruik gaan gebruiken en ik had eigenlijk het vermoeden dat een 1000cc zich wat rustiger gedraagt op de snelweg.

Gewicht heb ik ook al wat gevolgd en ik zag hier op het forum dat de KTM beduidend lichter is (ik dacht 190kg om +/- 230kg voor de andere machines), dat spreekt dus ook voor de KTM.

Ben zelf overigens 26jaar en 1,87mtr groot. Gewicht en afmetingen van de motor spelen dus ook mee (moet met mijn lengte fatsoenlijk erop kunnen en een iets zwaardere motor is in principe geen probleem).

denk ook eens aan de F800R
heb zelf toevallig ook deze machine in S outfit.

iets beter geschikt voor de beginner, stuurt mooi is een 2 pitter! en ik ben 1,93 en past prima!
 
@ jr777: Heb de F800-R hier in ergens in een special uitvoering zien staan (Blauw/wit/zwart) en die was volgens mij genaamd naar iemand.
Zag er mooi uit. De 'normale' F-800 vind ik wat minder.
 
@ jr777: Heb de F800-R hier in ergens in een special uitvoering zien staan (Blauw/wit/zwart) en die was volgens mij genaamd naar iemand.
Zag er mooi uit. De 'normale' F-800 vind ik wat minder.
Deze waarschijnlijk: POR5CHE in "Post hier je mooie foto's van je naked!!!"





Zelf rijd ik op een Speed Triple, en ik vind alles heel goed beheersbaar :Y ......moet er wel bij zeggen dat ik dit niet als eerste motor had :/

full
 
Laatst bewerkt:
@ Pina: Inderdaad, die Chris Pfeiffer was het.

Vind de speedtriple geen verkeerde motor maar wat zijn die koplampen toch lelijk! En ook het blok mag van mij wel een update krijgen.
Lees wel op veel plekken dat het 1 van de beter naked is!

@ Sonic: Van voor tot achter helemaal gelezen gisteren. Jammer dat daarin de Superduke R gepakt is. Las in dat topic wel dat de gewone Superduke een stuk gebruiksvriendelijker is.

Als ik het me goed herinner werd de CB1000-R enigszins als 'saai' bestempelt, was de Z-1000 een goede motor maar gaf wat minder 'gevoel' door en was de Speedtriple de grote verrassing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf vorig jaar mijn A rijbewijs gehaald.
Ik heb eerst een week een Ducati Monster 1100 gehad en daarna mijn huidige motor gekocht: Ducati Monster S2R 1000.
Het vermogen is mooi lineair verdeeld. Ik vind het zelf een super fijne fiets!

Ik weet niet of die 8000 euro is voor het totale plaatje van de motor maar houd je ook rekening met kleding? Persoonlijk vind ik beschermende kleding zeer belangrijk op de motor. Maargoed, ieder zijn ding!

Succes met je (spoed)cursus!
 
@ Toy: Dat is zonder kleding uiteraard. Maar kleding is geen probleem.

Vind de monster wat gedateerd (niet vreemd, het model bestaat ook al behoorlijk wat jaren).
 
24 augustus intake-rijles en daarna gelijk aan de slag!

Theorie begin ik deze week al met bestuderen zodat ik na 24 aug. zsm op kan!
 
als dit je lijstje is en je gaat zeker voor 1 vd motoren hier dan is mijn top 3 de jappen:

fz1 heeft wel 150pk maar gaat enkel hard hoog in toeren dus rustig laag in toeren te rijden als beginner
cb1000r is een makkelijke fiets om te rijden net als de z1000 (de nieuwe z is wel wat te zwaar)
 
Had ook al even gepost in het Superduke topic en daar werd de fiets toch ietwat afgeraden als 1e motor.
De Z-1000 zou dan 2e komen.

Heb het idee dat ik het geluid (al wat geluisterd op youtube) van een Z-1000 ook meer zal kunnen waarderen.
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n budget willen dealers je met alle plezier proefritten laten maken. Dat zou ik zeker doen, want ook al zijn het allemaal dikke nakeds, de 1 rijdt toch heel anders dan de ander. Met name 2 vs 4 cilinders maakt een hoop uit.
 
Wat is precies het verschil tussen 2 en 4? Alleen de CB-1000 is toch een 4-cilinder?
En de speedtriple 3 dan dus.
 
Ik zal even een nieuw lijstje voor je maken, in willekeurige volgorde behalve plaats nummer 1, want als je op nr1 leert rijden, rij je 9 van de 10 literfietsen helemaal zoek. :]
Al zal je op alle fietsen het gevoel krijgen afgeschoten te worden als je als 'groentje' het gas open draait ;)

1. Triumph Street Triple 675
BMW F800R
Suzuki SV650N of S
Kawasaki Z750
Yamaha FZ6
Honda CB600F Hornet
Suzuki Bandit 600N
Yamaha XJ6
Ducati Monster 696
Benelli TNT 899

Allemaal motoren waar je met je lengte prima op past, en simpelweg beter geschikt zijn als 1e fiets dan de literfietsen die je in je hoofd hebt zitten. De redenen daarvoor heb je al in het SD topic kunnen lezen. ;)

lees ook dit stukje eens http://www.yavin4.nl/motor/?content=starter, toevallig gister opgepikt uit dit topic http://www.motor-forum.nl/forum/lis...ssen-het-soort-motor-en-de-kans-op-een-o.html.

Gaat over 600cc sportmotoren, maar gaat net zo hard op voor literfietsen. :)
 
@ LosBol. Bedankt voor je lijstje. Ik zal ook je links eens doorlezen.

Ik ga wel voor een motor rond de 900 a 1000cc. Dit omdat ik voor mijn gevoel dan 'meer motor' heb en daarnaast vind ik de grootste kanshebbers in 1000cc mooier.
Lijstje is nu ongeveer zo:

1. Kawasaki Z-1000
2. Honda CB-1000 R
3. Triumph Speedtriple
4. Yamaha FZ-1 / KTM Superduke

Mede vanwege het afraden van de Superduke maar nogmaals, ik zal toch op een deel proefrijden en wil ze ook nog (uiteraard) in het echt bekijken.
 
@ LosBol. Bedankt voor je lijstje. Ik zal ook je links eens doorlezen.

Ik ga wel voor een motor rond de 900 a 1000cc. Dit omdat ik voor mijn gevoel dan 'meer motor' heb en daarnaast vind ik de grootste kanshebbers in 1000cc mooier.
Lijstje is nu ongeveer zo:

1. Kawasaki Z-1000
2. Honda CB-1000 R
3. Triumph Speedtriple
4. Yamaha FZ-1 / KTM Superduke

Mede vanwege het afraden van de Superduke maar nogmaals, ik zal toch op een deel proefrijden en wil ze ook nog (uiteraard) in het echt bekijken.


je kan nooooit dat stukje hebben gelezen in die korte tijd. :+
 
Wat is precies het verschil tussen 2 en 4? Alleen de CB-1000 is toch een 4-cilinder?
En de speedtriple 3 dan dus.
:?
@ LosBol. Bedankt voor je lijstje. Ik zal ook je links eens doorlezen.

Ik ga wel voor een motor rond de 900 a 1000cc. Dit omdat ik voor mijn gevoel dan 'meer motor' heb en daarnaast vind ik de grootste kanshebbers in 1000cc mooier.
Lijstje is nu ongeveer zo:

1. Kawasaki Z-1000
2. Honda CB-1000 R
3. Triumph Speedtriple
4. Yamaha FZ-1 / KTM Superduke

Mede vanwege het afraden van de Superduke maar nogmaals, ik zal toch op een deel proefrijden en wil ze ook nog (uiteraard) in het echt bekijken.
Niet alleen de Honda is een 4-cilinder, ook de Kawa en de Yamaha zijn dat.
De Triumph is inderdaad een 3-cilinder, en de KTM een 2-cilinder.
 
reactie van mensen met een kawa: koop een kawa
mensen met een duc; koop een duc


...


enige optie om erachter te komen wat een geschikte bike voor je is, is een shortlist maken van 3 of 4 bikes (zo ver ben je al)

en dan op alle motoren een half uurtje PROEFRIJDEN...


als ik je advies zou moeten geven zeg ik; koop een corsaro *D
 
@ Losbol: Nee zit op mijn werk. Het is weliswaar komkommertijd (halve scheepvaart is op vakantie) maar die links nu uitgebreid lezen gaat me wat te ver.

@ Pina: Ok, dat verklaard waarom men de ktm als 'onrustig' bestempeld. Wat ik namelijk begrijp is dat 4-cilinders wat 'rustiger' aan het gas zijn als je wegrijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan