1ste motor!!

Trouwens wat ik veel lees is dat je beter op een motor kan beginnen die je fouten niet meteen afstraft. Ik vind dat juist het tegenovergestelde, dan ben je juist voorzichtiger en leer je de grenzen kennen en kan je zo veel beter op elke motor stappen omdat je toch al wat gewend bent.
En nu nog eens goed lezen wat er over grenzen en afstraffen geschreven is.

 
Onzin! Hoezo afraden? Zon ding is heel licht en heeft dus maar 25KW! En iedereen maakt fouten, ik rij zelf een NC30 en ik denk dat er geen reet verschil zit tussen een Gixxer 25KW of een NC30 25KW of een ZXR400 25KW of een CBR600 25 KW of een......... ;)

Is ook geen verschil. 't Zit 'm eerder in het rijwielgedeelte. Je gaat lekker schuin de boch door omdat zo'n apparaat veel vertrouwen geeft, volgende keer nog wat platter, en nog wat een ineens zit je op de grens en als je pech hebt er overheen.

In minder sportieve motor had al eerder waarschuwingen gegeven zodat je leert aanvoelen hoe dat voelt.
Gewoon doen als jet kan betalen! :9~
Mja, 't is niet mijn huid dus zo saneren de hardleerse varianten zich vanzelf uit het verkeersbeeld weg.
 
Ik zou eens zeggen ga proefrijden. Heb je het gevoel dat de motor de baas is, niet doen. Anderzijds als je er lekker op weg rijdt en je bent iemand die weet waar zijn EIGEN grensen liggen.. tja waarom niet?

Als je zo'n beetje op het forum kijkt dan worden als sportieve beginnersfietsen wel de zxr400 en de aprilla's aangeraden. Daar kan je net zo plat en hard mee. Als je dit nou mooier vind ga proefrijden en wees vooral eerlijk tegenover jezelf ;) .

Succes met de keuze :]
 
ik ben ook begonnen op een gsxr 600,perfect mogelijk. het hangt er gewoon van af hoe jij er mee omgaat, voorzichtig beginnen dat lukt het wel
groeten trinity
 
Hehe. Zo'n motor op 25KW zou ik iedereen afraden :P
Neem dan een gs500 ofzo dan valt het niet zo op bij het stoplicht :)
Maar voorderest zie ik niet waarom je hem niet zou moeten nemen :]
Succes iig.
 
Ga er gewoon op testrijden. Voel je je er lekker bij dan doe je het, zoniet dan kijk je verder! Ondanks alle goedbedoelde adviezen van eenieder moet jij er uiteindelijk op rijden (en voor betalen)! Dus veel plezier en succes met het maken van je keuze! :]
 
Ik ben na het behalen van mijn rijbewijs begonnen met het rijden op een Honda Shadow VLX 600. Leuke fiets maar verveelde heel snel. Ik wilde echt wat snellers om alles een beetje soepel voorbij te kunnen.
Ik kocht dus een ZZR 1100. Man wat een machine, snelheid en soepel, vanaf 80 tot 190 (harder ben ik nog niet gegaan) net zo makkelijk in zijn 4 als in zijn 6.
Door een probleempje met de bak heb ik een poosje een Diversion 600 gehad als leenmotor. Ik vond hem niet echt mooi (was oud roze) maar na een tijdje ging ik hem wel waarderen. Ik ben zelf van mening dat ik door die DIV beter heb leren rijden, alles ging heel gemoedelijk. Dus is het toch wel prettig klein te beginnen.
Maar ik heb mijn ZZR terug en blijf met een smile zitten, dus een echt advies kan ik je niet geven. Denk goed na wat je doet en beheers je rechterhand, jij maakt dat je fiets hard rijdt.
Maar het is een mooie bike op die foto, ik kan me goed voorstellen dat je je moeilijk kunt inhouden. Succes met je examen en met je koop.
 
Ik denk dat je op je eerste eigen droommotor zelf wel zuinig genoeg bent
en ook verstandig genoeg om jezelf in te houden.
Je hebt het helemaal in je rechterhand en je kunt hem idd laten begrenzen op 25KW
Die 2jaartjes zijn ook zo voorbij en je hoeft naderhand niet meer te doen als de begrenzer eruit te halen dat lijkt mij beter als eerst een motor die je eigenlijk niet wilt en dan eigenlijk weer opnieuw beginnen met de 600 waar je dan niet aan gewend bent
Ik zou gaan voor de 600 en hou jezelf in de hand he? :]
succes
 
Ik vind het een beetje zonde dat je hem moet begrenzen op 25kw, neemt veel van de fun van zo een machine weg.Ik zou eerder 2 jaar wachten tot ik gerechtigd ben om met een full power versie te rijden en hem dan kopen maar als je echt ni kan wachten en je hebt er de eurotjes voor over dan doe je maar.
Enne beginnen op een 600 ss valt best wel mee zolang je het maar rustig aan doet in het begin.
Succes.
 
Hmmmmm; ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gahaald; was en ben 'verliefd' op de VFR... Alle advies aan de kant geveegd en een vfr (puntgaaf) gekocht uit '95....

Een ilusie armer, na twee maanden, beetje pech ook wel, maar extreem veel geld lichter reedt ik 'm in de bergen in frankrijk totall loss.
In die twee maanden overigens tweemaal omgevallen en eenmaal poging tot diefstal.
kuipwerk en spuitwerk zijn dure grappen; reken op 500 euro per schade.
Daarnaast volledig casco verzekeren kost ook veel geld!

Ondanks mijn voorliefde voor buikschuivers; dit jaar een diversion 600 (relatief goedkoop ook in verzekering) aangeschaft... En ik begrijp nu alle adviezen van destijds. Veel rustiger, veel handelbaarder en snel zat voor een beginner. Voel me veiliger, prettiger en mijn zelfvertrouwen groeit met de rit... volgend jaar of het jaar daarna stap ik wel weer over.

kijk wat je er mee doet... mijn ervaring!
 
ik ben net begonnen op een ZX-6R...
tis anders dan de motor waarop ik heb gelest natuurlijk (CB500) maar als je met je rechterhand om kan gaan is het leuk om mee te beginnen. Je moet ook echt proberen je vast te houden aan je eigen grenzen en die niet meteen proberen te verleggen, ga eerst eens rijden zoals je in de lessen geleerd hebt en probeer na een paar maanden lekker rijden pas een beetje sportief uit de hoek te komen. Dit is mijn advies, doe ermee wat je wilt, zelf heb ik af en toe best extreme lessen gehad (twas de bedoeling om stepjes aan de grond te krijgen) maar dit heeft mij (denk ik) wel geholpen mijn grenzen op te zoeken op een motor waarbij ik me geen zorgen hoefde te maken om de schade...
 
Het is en blijft een eindeloze discussie, dit komt omdat er bijna niemand is die uit ervaring een redelijke vergelijking kan maken.

Mensen die zeggen dat je best een snelle SS als eerste motor kan nemen, hebben nooit een langzamere eerste motor gehad.
En mensen die op een minder sportieve motor zijn begonnen zijn nooit op een sportieve motor gestart.

Er zijn slechts enkelen die ervaring met beide soorten motoren hebben, en opvallend is wel dat de meesten toch iets meer de voorkeur geven aan een "langzamere" motor.
Maar dit feit word door "het andere kamp" weer toegeschreven aan de berijder en niet aan de motor. Dus het blijft toch een eindeloze discussie zonder dat iemand zijn gelijk kan bewijzen.

Ik persoonlijk zou voor de oudere/langzamere/goedkopere versie gaan, zonder veel plastic en flinke valbeugels, en een goed pak er bij.
Lekker de grenzen opzoeken, en ga je er dan een keer overheen dan gaat het niet al te veel in de papieren zitten. Want met angst om je motor te beschadigen leer je niet zo snel als zonder angst.
 
Het is en blijft een moeilijke keuze.
Natuurlijk is het veel duurder om onderuit te gaan met een motor met kuip, dan wanneer je onderuit zou gaan met een motor zonder kuip. Zelf heb ik alleen het idee dat ik sowieso niet onderuit wil gaan, dan maar lekker rustig aan en op mijn eigen tempo.
Zelf ben ik begonnen op een zx6-r uit 1996. Inmiddels heb ik daar ongeveer 9000 km (sinds eind 2003) mee gereden, waaronder een vakantie naar Spanje. Tot nu toe gaat het allemaal erg goed en ik krijg de motor steeds beter onder controle. Wat mij erg geholpen heeft is een VRO-cursus, daar kwam ik er ook achter dat het toch al wel behoorlijk ging. Ik deed vrijwel alle oefeningen met duo beter dan de overige groepsleden met of zonder duo. In mijn groep zat ook een beginner met een r6, hij deed ook vrijwel alle oefeningen goed. Een andere jongen met een gloednieuwe zx636 had echter weer totaal geen controle, bij het keren ging hij zelfs een aantal keer bijna onderuit. In de groep zaten mensen die 2 maanden motor reden, mensen die al 20 jaar reden etc. Het maakt niet uit, mijn idee is dat het veel meer aan de persoon zelf ligt. Natuurlijk straft een motor met 140 pk veel sneller af dan een motor met 40 pk, aan de andere kant heeft de motor met 140 pk veel betere capaciteiten die aangesproken kunnen worden voor als het echt eens fout dreigt te gaan (in het algemeen).
Wat ik een voordeel van mijn zx6-r vind, is dat ik er voorlopig nog lekker mee uit de voeten kan. Ik vind de motor hardstikke mooi (wat in mijn ogen ook belangrijk is), het rijdt heerlijk en ik vind de power nog zeker voldoende.

Ik denk dat je moet doen wat je niet laten kunt, zolang je maar goed blijft opletten. Ook is een VRO-cursus geen overbodige luxe! Succes en geniet ervan.
 
Opzich is het onzin dat de 25kw versie wordt afgeraden. De afrading vind plaats bij de vol vermogen motoren. Het probleem (statistisch aantoonbaar) is dat de meeste ongelukken waarbij meeste zware gewonden en meeste kosten verbonden zijn gebeurt door de categorie tot 25 met motoren met +60kw. Vaak omdat ze met kneedown door een bocht proberen te gaan, of te veel gas bijgeven tijdens bochten, en altijd te hogen snelheden. Op zo'n SV vol vermogen en andere supersports kun je eenvoudig weg moeilijk rustig rijden, en daardoor ga je ook vaak niet rustig rijden. Dit is ook de reden waarom de verzekeringen zo duur zijn, als 21 jarige ben ik 4x zoveel euri kwijt als mijn vader met dezelfde schadevrije jaren ingevuld, alleen het leeftijdsverschil.

Hier gaat dit echter niet op, omdat motor voldoet aan de 25KW en 0,16kw/kilo limitering. Hier heb je dus nogwel steeds de platte zithouding, maar veel mindere acceleratie. Dit zou dus best geschik kunnen zijn als beginnersmotor. Alleen het vallen i.d.d, maarja, dan kun je net zo goed een oude lesmotor kopen, als je bang bent te vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan