1ste motor!!

Drzaadberg

MF veteraan
31 jul 2004
4.477
0
Eindhoven (Noord Brabant)
hey mensen
Ik ben momenteel aant lessen maar ben natuurlijk al wel aant kijken na een mooie motor *d maarjah nu is men oog gevallen op een Suzuki GSX-R600 uit 2003 (legaal 25KW) maarjah nu lees ik hier da zowat iedereen het afraad als 1ste motor!
Leg eens uit waarom je voor of tegen bent en geef eventueel een aantal andere modelen aan voor 1ste motor en ook motivatie alsjeblief!
alvast bedant :}
dit is de motor diek op het oog heb!!! })
000614BA47454F645D46.jpg
 
Laatst bewerkt:
reden waarom het afgeraden wordt:
als beginner, maak je onvermijdelijke beginnersfouten, de een wat meer dan de ander. Een sport(ieve) motor straft die fouten (iha) veel harder af. Daarbij plaatwerk = duur :(

1+1=2
Een andere reden waarom het afgeraden wordt om beginners op hoogvermogende sportmotoren te zetten is dat zij deze niet zouden kunnen beheersen.
Zal in dit geval in verminderde mate opgaan: tis tenslotte een 25 kw O-)

Suc6 met lessen en het uitzoeken van je motor.
Mooi ding btw.
 
reden waarom het afgeraden wordt:
als beginner, maak je onvermijdelijke beginnersfouten, de een wat meer dan de ander. Een sport(ieve) motor straft die fouten (iha) veel harder af. Daarbij plaatwerk = duur :(

1+1=2
Een andere reden waarom het afgeraden wordt om beginners op hoogvermogende sportmotoren te zetten is dat zij deze niet zouden kunnen beheersen.
Zal in dit geval in verminderde mate opgaan: tis tenslotte een 25 kw O-)

Suc6 met lessen en het uitzoeken van je motor.
Mooi ding btw.
En dat zou je op een minder sportieve motor wel kunnen :? , Dikke Bullshit IMHO :Z
 
En dat zou je op een minder sportieve motor wel kunnen :? , Dikke Bullshit IMHO :Z

Dat denk ik niet.

Of ik met een panda ga scheuren of met een porsche.. denk dat ik met de porsche eerder een ongeluk krijg omdat je gewoon weg veel harder de bocht door kan/wilt.
 
Dat denk ik niet.

Of ik met een panda ga scheuren of met een porsche.. denk dat ik met de porsche eerder een ongeluk krijg omdat je gewoon weg veel harder de bocht door kan/wilt.

hmmz benk het nie geheel mee eens ik denk da da aan de persoon zelf zal ligguh of da die gene de rust in zich heeft ofnie!!
 
Onzin !
Mijn eerste motor was ook een buikschuiver het gaat om je rechterhandje en je inzicht en natuurlijk een beetje geluk af en toe.

PANDA of een PORSCHE
PORSCHE is veiliger, betere ligging op de weg, stuurt beter, kortere remweg.
Dus ik weet zeker dat je met een Panda eerder een ongeluk krijgt als je in allebij hetzelfde rijdt.

Misschien wel zo....dat je bij een kras op een panda het minder erg vindt dan op een Porsche en in dit geval zo'n mooie buikschuiver... Misschien dat je daarom beter op een oud barrel kunt beginnen.
:]
 
Ik heb inmiddels al een slippertje gemaakt op mijn cb500. Kuipwerk had ie niet, dus geen kosten aan mijn "schuiver" (beetje groot woord, maargoed)

Met zon ding heb je zo 1000 euro schade. Ik denk dat dat wordt bedoeld hierboven.


Goed, ik ken mezelf... :) Dus ik heb speciaal iets met niet al teveel kuipwerk gekocht. Het hangt allemaal van de persoon af. De een ruidt rustig en netjes en leert zo veel...de ander leert alleen door steeds de grens te verleggen.
 
En dat zou je op een minder sportieve motor wel kunnen :? , Dikke Bullshit IMHO :Z
vandaar ook mijn terughoudende zinsnede: zouden kunnen
Ik gaf alleen de algemeen geldende consensus. ;)
Ik denk dat het vooral ligt aan de persoon die erop zit. Met een minder sportieve motor nodigt het nu eenmaal veel minder uit om de grenzen op te zoeken, bovendien heb je die eerder bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Met een minder sportieve motor nodigt het nu eenmaal veel minder uit om de grenzen op te zoeken, bovendien heb je die eerder bereikt.

En wat belangrijker is: ze waarschuwen eerder en langer. Zeg maar dat de afstand tussen beginnen met waarschuwen en 'byebye' (veel) groter is.

M.a.w. op een gematigeder motorfietsje leer je eerder grenzen aanvoelen en is het veiliger te verkennen.

Natuurlijk zijn er zat mensen die beginnen op een sportieve motor en hard de bocht door gaan, maar gezien het aantal buitelingen wat ik hier geregeld lees heb ik wel eens het idee dat 'ze' die stap van aanvoelen en grenzen leren verkennen een beetje overgeslagen hebben.

In het algemeen dus en IMNSHO.

(en even later kom ik dit tegen:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/71640/singlepost/1849744

Een ervaringsdeskundige met een realistisch motorbeeld blijkbaar, die mr.ed
 
Laatst bewerkt:
Net alsof je na 20.000 nooit meer onderuit kan gaan, was het maar waar. Tuurlijk loop je als beginner meer kans om te vallen, maar om nu eerst geld aan een oud barrel uit tegeven, nee. Waarschijnlijk (ga mezelf na) ben je al verliefd op die suz, en dan zou je op advies van een ander maar een kuiploos ding kopen waar je absoluut niet blij mee bent.
Ben zelf op een cbr 600 begonnen, gelukkig nog nooit gevallen. En het vermogen is toch al flink terug gedraaid, dus daa ligt het niet aan.

Je koopt nu een terug getuned motor die je dadelijk na 2 jaar mooi naar vol vermogen terug kan zetten. Kan je met een 2003 er nog lang voorruit, anders moet je over 2 jaar weer een andere bak gaan kopen. Voor deze krijg je dan geen zak meer voor terug (naar je eigen mening natuurlijk) en je moet weer een duur beestje terug gaan kopen.
 
Onzin !
Mijn eerste motor was ook een buikschuiver het gaat om je rechterhandje en je inzicht en natuurlijk een beetje geluk af en toe.

PANDA of een PORSCHE
PORSCHE is veiliger, betere ligging op de weg, stuurt beter, kortere remweg.
Dus ik weet zeker dat je met een Panda eerder een ongeluk krijgt als je in allebij hetzelfde rijdt.

Misschien wel zo....dat je bij een kras op een panda het minder erg vindt dan op een Porsche en in dit geval zo'n mooie buikschuiver... Misschien dat je daarom beter op een oud barrel kunt beginnen.
:]

Ja een Porsche (of supersport motor) is niet veel uitdagender tot sportief rijgedrag he. |( :X

Neemt niet weg dat je prima op een GSX600R kan beginnen met motorrijden, maar het is inderdaad een feit dat je beginnersfouten zal maken en das zonde van zo'n dure bike. Kwestie van afweging.

Heel veel plezier in ieder geval met je toekomstige motor

Succes met je rijexamen :]
 
Net alsof je na 20.000 nooit meer onderuit kan gaan, was het maar waar. Tuurlijk loop je als beginner meer kans om te vallen, maar om nu eerst geld aan een oud barrel uit tegeven, nee.

Punt is dat je op een minder sportieve motor beter de grens tussen waarschuwingen van het rijwielgedeelte en op je plaat gaan leert kennen.

Maar goed, iedereen denkt dat het voor hem (m/v) niet geldt natuurlijk.
 
Tja, het wordt altijd aangeraden om op een motor te beginnen waar je niet meteen wordt afgestraft als je ff te enthousiast aan het gas draait.
Bovendien: als je op een niet te snelle fiets eenmaal hebt geleerd waar de grenzen liggen (dat doe je vanzelf als je snel wilt rijden), kun je op élke motor snel rijden.
De "leercurve" is ook minder steil. Je hoeft veel minder rekening te houden met de reacties van je motor, waardoor je vanzelf meer aandacht kunt hebben voor het rijden zelf.
Zo'n GSXR is nu eenmaal een stuk nerveuzer. Gas geven geeft meteen een reactie.

En inderdaad, het is gelijk knap duur als je op je plaat gaat. Dat plastic kost goudgeld.....

Ik reed twee jaar lang een Fazer 600 als eerste motor. Dat ging best lekker. Ik kon na enige tijd dat ding aan alle kanten de bochten in smijten. Op een zeker moment doe je dat "automatisch" en kun je als vanzelf steeds verder gaan.
Toen ik een 1000 kocht heb ik er écht maanden over gedaan om dat gevoel weer een beetje terug te krijgen. Ik had af en toe het gevoel dat de motor de baas was en niet ik. Dank zij de inmiddels opgedane rij-ervaring was dat geen écht probleem, maar toch.... Ik bleef nadenken over de volgende bocht, de volgende handeling. Het automatisme, het vertrouwen was weg.
Nu nog kan ie best ff kwispelen als het gas er te vroeg op gaat, banden te koud of de weg te nat. Maar nu weet ik wat er gebeurt en schrik ik er niet meer van.

Ik denk dat het dat is wat er bedoeld wordt.

Wil dat zeggen dat je niet kunt beginnen op een supersport? Nee hoor, de vraag is alleen of het slim is. Het duurt simpelweg langer voor je het maximum (binnen redelijke grenzen, die motor kan meer aan dan de gemiddelde rijder) er uit kunt halen, als je dat al ooit lukt......
 
Afraden? Onzin. Ik ben begonnen op een R6, ging super en nooit spijt van gehad. 't is hoe je er zelf op rijdt. Als jij uit het scootertijdperk komt en met dezelfde mentaliteit gaat rijden op een 600CC supersport, sja, dan zou ik nog eens achter de oren krabben als ik jou was ;) Mensen die het afraden kunnen het 'geweld' van zo'n machine niet aan. Ieder zo z'n eigen ding. Ik zag eens een advertentie van een vent die z'n R6 weg deed met in de begeleidende tekst vermeld dat het geen motor voor beginners is. Als je onzeker bent van jezelf moet je het vooral niet doen nee.
 
Afraden? Onzin. Ik ben begonnen op een R6, ging super en nooit spijt van gehad.
Dat is natuurlijk heel mooi.
Mensen die het afraden kunnen het 'geweld' van zo'n machine niet aan. Ieder zo z'n eigen ding.
Maar dat is pas onzin. Mensen die het afraden beseffen dat je met 40pk net zo leuk motor kunt rijden als met 100+. Leuker zelfs, want je leert _motor_ rijden en dat is net zo leuk op een cb450s als op een fireblade.

Natuurlijk geeft veel vermogen een kick en natuurlijk is een moderne sportmotor big-fun om op te rijden, maar ik denk niet dat je meer lol hebt gehad op je R6 dan ik vroegâh op een gsx400 twinnetje.

Ik zag eens een advertentie van een vent die z'n R6 weg deed met in de begeleidende tekst vermeld dat het geen motor voor beginners is. Als je onzeker bent van jezelf moet je het vooral niet doen nee.
Hm een realistsche verkoper lijkt me zo. Je kunt hoog en laag springen, een 100pk sterke 600 supersport is _geen_ beginnersmotor.
H
 
Onzin! Hoezo afraden? Zon ding is heel licht en heeft dus maar 25KW! En iedereen maakt fouten, ik rij zelf een NC30 en ik denk dat er geen reet verschil zit tussen een Gixxer 25KW of een NC30 25KW of een ZXR400 25KW of een CBR600 25 KW of een......... ;)

Gewoon doen als jet kan betalen! :9~
 
Trouwens wat ik veel lees is dat je beter op een motor kan beginnen die je fouten niet meteen afstraft. Ik vind dat juist het tegenovergestelde, dan ben je juist voorzichtiger en leer je de grenzen kennen en kan je zo veel beter op elke motor stappen omdat je toch al wat gewend bent. Waar is anders in hemelsnaam die 25KW voor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan