2.15 velg ipv 1.85?

Ardchie

Rookie
8 mei 2019
3
0
Hallo allen,

Nieuw hier maar ik ben volop bezig een CB400 uit 1979 aan het restaureren. Door een fout bij de vorige eigenaar moet ik een nieuw velg leggen achteraan. Een vriend van mij heeft een originele cb650 velg liggen, identiek aan de originele CB400 alleen is de achterste velg 2.15 ipv 1.85 breedte. Vraag is... Kan ik dat monteren of zie ik bepaalde dingen over het hoofd dan die later zouden uitkomen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ardchie
 
Als het aantal spaken en de lengte daarvan hetzelfde is zie ik geen probleem. Zijn de nippels nog goed gangbaar? Anders beter de spaken en nippels ook vervangen.
 
Ik vermoed dat het om een cb400n gaat, die net als de cb650 comstar wielen heeft. Geen idee of dat past. Het gaat dan natuurlijk om de naaf.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik geen ervaring mee maar volgens mij gaat dan hetzelfde op. Alleen wordt het dan uitboren en opnieuw klinken. Of je vervangt het gehele wiel als dat past.
 
Bedankt voor de snelle en goeie reacties :)
Het gaat om een CB400T uit 1979 en een CB650 waarvan ik geen tijdsindicatie heb. Het gaat wel om de comstar wielen, dus 5 spaaks in goeie staat. De inchen van beide velgen zijn dezelfde, enkel de breedte verschilt dus (CB400: 1.85, CB650: 2.15). De trommelrem zit ook nog op de Cb650 velg, dus die zou geen probleem mogen opleveren bij het opnieuw aansluiten.

Ik heb me gek proberen te zoeken op hoeveel een velgdikte/banddikte mag afwijken vooraleer je in de problemen komt, maar niets gevonden die echt een sluitend antwoord kon geven dus vandaar de vraag. Het gaat niet om optimaal rijcomfort, bochten nemen etc want voor het dagelijkse ritje rij ik met een Z1000SX, dit is een caferacerprojectje dus de hobby is het verbouwen, het leren kennen van een moto en alles wat het doet draaien. En dan kom je wel eens zaken zoals dit tegen :)
 
De breedte van de velg gaat van 47mm naar 54,6mm. Ik denk dat dat de passing van de band alleen maar ten goed komt. Dezelfde band zal dan aan beide kanten zo'n 3mm verder naar buiten komen. Als je die ruimte hebt is dat alleen maar beter. Als de naaf en rem hetzelfde is, waarom vervang je dan niet meteen het wiel i.p.v. de velgen te gaan verwisselen?
 
aan de ander kant een 1.85 velg kan je maximaal een 90/90 band op kwijt terwel een 2.15 velg maximaal een 120/90 band op kan en die 90/90 ook op past .
Het enigste wat van belang is wat je in de achterbrug kwijt kan aan band breedte zonder dat deze aanloopt of voor de ketting in de weg komt te zitten
 
Als de naaf en rem hetzelfde is, waarom vervang je dan niet meteen het wiel i.p.v. de velgen te gaan verwisselen?

Hmmm. Ik vrees dat ik je niet helemaal begrijp als je spreekt over velgen of wielen. En aan je footer te zien zal ik waarschijnlijk niet de eerste zijn, lol :))

Maar een verbreding van 7,6mm lijkt me geen probleem te mogen vormen. Ik ga het erop wagen en ze aankopen :)
Ik maak er werk van om dan een update te geven al zal dat nog even duren gezien het projectje nog maar van start is.

Bedankt voor alle hulp!
 
Wat ook vreemd is bij auto's praat iedereen over velgen als er geen band omheen zit en wielen als er wel een band omheen zit .
Maar bij een motor en fiets zou dat dan niet opgaan .
In mijn opinie mag het allebei zolang je maar over dat ronde ding hebt waar je met de weg contact hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
Wat ook vreemd is bij auto's praat iedereen over velgen als er geen band omheen zit en wielen als er wel een band omheen zit .
Maar bij een motor en fiets zou dat dan niet opgaan .
In mijn opinie mag het allebei zolang je maar over dat ronde ding hebt waar je met de weg contact hebt
Ja dat is helemaal triest. Een autowielenhandel hebben en het verschil niet weten tussen een wiel en een velg en het op hun site ook nog eens helemaal verkeerd uitleggen. Ik heb laatst nieuwe wielen gekocht voor mijn auto en die wist er ook niks van. Ik ben toen maar naar een handelaar gegaan die wel wist wat hij verkocht.
dat ding dat contact maakt met de weg is je band, anders is er iets fout gegaan
 
taal leeft en woorden krijgen soms een andere betekenis.

indien dat niet zo was had ik nu iets in de trend van "taal leeft niet ende woorden krijgen somsch genen anderen betekenisch"

je kan je daar bij neerleggen of er blijven over doorgaan, maar het tegen houden kan je niet ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
V.D.V. is duidelijk een die graag zijn gelijk wil hebben gewoon zijn antwoorden die er niet toe doen negeren helpt om alles duidelijk te houden .
En inderdaad was mij al gelijk duidelijk dat de vraag over de breedte van de velg ging en niet om het complete wiel
Jij hoeft me geen gelijk te geven. De link die ik stuurde maakt duidelijk dat ik dat heb.
Het wordt steeds sterker. het ging niet om vervangen van de velg maar juist om het complete wiel. |(
Zie je nu hoe onduidelijk het kan worden als men de verkeerde benamingen gebruikt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan