2 auto's 2 problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Nu het nog mag, 2 autovragen.
Ik denk doe maar 2 auto's in 1 topic haha.

Ik vergeet vast iets wat ik wel gedaan heb...

Ik heb een diesel staan waarbij onder garantie gemeld is dat hij sporadisch slecht stationair loopt maar de verkoper weigert iets op te lossen. Er zou een advocaat op moeten en dat kan ik niet betalen.

Meteen na een koude start loopt de motor ietsjes hoger stationair en dar gaat goed. Zodra deze wat zakt gaat hij schommelen in stationair en nagelen (tenminste, daar lijkt het op, kan rammelen van te laag stationair zijn).

AR Giulietta 2.0 JTDm2 2015 (euro 6) 134.000 km.

Gedaan na constateren probleem:
- Elektra nagekeken, massa schoongemaakt.
- visueel Gezocht naar vacuüm lek
- visueel gezocht naar turbo lek
- 1,5u interne reiniging (decarbonize) d.m.v. speciale machine
- EGR vervangen en gedeeltelijk dicht gezet.
- MAF schoongemaakt
- MAP vervangen (vervuild)
- Injectiereiniger en alleen maar premium brandstof getankt.
Vrijwel alleen maar snelweg km's, nu 11.000km gereden.
- retour injectoren getest stationair (resp. 40, 45, 40 en 35ml)
- gasklephuis gereinigd
- parameters gereset en opnieuw ingeleerd.
Geen fouten en geen afwijkende live data (heel wat grafieken gemaakt).
Week na aanschaf (5 dagen na ontstaan probleem) alsnog olie, oliefilter, luchtfilter en dieselfilter vervangen (garage zei dat gedaan te hebben maar was niet gebeurd)


Tweede auto.
Grande Punto 1.4 turbo benzine met 135.000km

Na 12u stil staan, koud start, motor wil aanslaan, loopt een seconde te pruttelen en slaat af.
Meteen weer starten is altijd lopen zonder gezeur.

Geen foutmeldingen en geen afwijkende live data.

Gedaan:
- MAP vervangen
- gasklephuis gereinigd
- elektra nagekeken (stekkers ingespoten met kontakt 61, geen corrosie gevonden) en extra massa aangelegd.
- Startmotor uit elkaar gehad en schoongemaakt, geen buitensporige slijtage.
- accu vervangen, parameters met PC gereset en ingeleerd.
- BDP sensor vervangen (preventief, als die beginnen dan is starten soms lastig, wat volgt is afslaan wanneer warm).
- vacuümsyateem gemeten (handpomp gekocht)
- geen lekkages turbotraject
- penbobines nagemeten (weerstand) maar bij misfire zou je ook een fout moeten hebben.
3 maanden geleden nog olie, filters en bougies vervangen, probleem bestaat nu 2 weken.

Wie heeft er nog een suggestie?
 
Laatst bewerkt:
Ook op die reactie was ik mentaal voorbereid haha

Gevoel heeft het van verstand gewonnen.

Mijn 156 heeft het bij mij 10 jaar en 422.000 km volgehouden en heeft mij geen enkele keer laten staan.

Vind het gewoon mooie auto's en een beetje sleutelen vind ik niet erg.

De Nissan, Citroën, Volvo, Peugeot, Kia, Hyundai, Chevrolet en VW die ik "in onderhoud" heb naast mijn 3 (ex) motoren zijn ook niet storingsvrij gebleven in de afgelopen 10 jaar. Elke auto slijt en elke auto heeft wel eens wat.

Beide rijden ze nog, maar ik wil dit soort gezeur gewoon opgelost hebben.
 
Giulietta , ok .. zal even m'n anti alfa spasme achterwegen laten.


Klinkt toch echt als een vacuum probleem , eventueel de stationair klep


Vacuum lek kan je redelijk makkelijk zelf vinden..

Men neme een brandstof pomp ( handmatig !! ) , en maak een condoompje aan de uitblaas-kant vast op je luchtinlaat ( na je filter )

Steek aan de andere kant een sigaar ( nee, neem je niet in de zeik )

En pompen maar !
( dhz / beun / slav style vacuum probleem zoeker )

Heb er nu 3 bmw's mee "gered" ( het is ook een bmw geintje )


Hierna maar eens verder kijken.. ik gok op vacuum .
 
Oh, zie dat je aan allebei het gasklep huis hebt gewerkt..

Bij BMW ... <- mag je absoluut niet aan de kleppen/vlinders komen.. aangezien die dan opnieuw moeten worden in geleerd.

Geeft ook problemen ( en codes )



Maar die eerste zou een code moeten geven.. ( ben me totaal niet bekend met alfa software ! )



Die 2e auto..

Klinkt alsof ie niet meteen brandstof krijgt.. zit d'r geen terugslag klep ergens in ?
 
Heb een vacuüm pompje gekocht, onlangs ook een cheapass rookmachine met dit doel maar dat werkt niet zoals gehoopt.

De giulietta loopt na warmrijden wel gewoon goed. Het is dus niet constant aanwezig.

Ook de kleppen (VNT solenoid, Swirl valves etc) worden binnen specs aangestuurd.

Vacuüm op de diesel komt van een pomp, dus niet van de inlaat en valse lucht via vacuüm is daarmee uitgesloten.

Bij de Punto eerst 4x contact aanzetten om de primen heeft geen effect.

Ik heb een laptop met Multiecuscan, specifiek voor de Alfa en Fiat en kan alle kleppen opnieuw inleren (ook gedaan).

Sanscorp is idd mijn nick op diverse fora.
 
Die punto, daar zit een stationairregeling op die een positie naar de ECU doorgeeft dmv een potmetertje en dat potmetertje wat in die stationairregeling zit daar wil de koolbaan wel van verslijten. Daar kan het mee te maken hebben
 
Ga de gasklep demonteren, theoretisch zou dat alleen niet de eerste keer problemen moeten veroorzaken. De gehele dag start dat ding gewoon goed.

Terugslagklep dacht ik ook aan, maar dan zou 4x de brandstofpomp inschakelen moeten werken.

Ook doortrappen met dat ding levert geen problemen op, vaak merk je volgas dat je te weinig brandstofdruk en/of debiet hebt.
Nog niet gemeten, ga ik wel doen.

Ik ga sigaren kopen :)
 
Laat bij de diesel de verstuivers eens testen (demonteren, laten testen bij een dieselspecialist)

Check bij de Fiat de kvs temp sensor eens. Als hij met koude start de verkeerde waarde doorgeeft 'denkt' de auto dat hij al warm is en spuit hij te weinig benzine in. Dit is bij VAG een bekend probleem, lijkt mij ook hier het proberen waard.
 
Sensoren bij beide auto's uitgelezen en geven de juiste temperatuur aan. Ook grafiek van opwarming gemaakt en verloopt zoals je verwacht (redelijk lineair).
Ik zal hem demonteren en in een pannetje testen.

Injector had ik ook in gedachten bij de alfa, vandaar dat ik pas ook de retourmeting heb gedaan, dat valt echter mee. Ik laat ze binnenkort testen, kan ze zelf demonteren.
 
Heb je de meetwaarden ook gecheckt vóór je de auto start? Het zal bij mij niet de eerste keer zijn dat de meetwaarden goed waren en de sensor toch kapot was....

Verder is bij een moderne diesel de verstuivers vaak de veroorzaker van klachten. Als ik een diesel binnen krijg zonder storingen die beroerd loopt, en geen lekkages of andere gekke dingen kan vinden laat ik eerst de verstuivers testen.

Zeker bij moderne common rail diesels komt het heel nauwkeurig. Let er ook op, dat mocht je nieuwe/andere verstuivers monteren dat ze meestal ingeleerd moeten worden, anders loopt hij net zo beroerd als voorheen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan