Nu het nog mag, 2 autovragen.
Ik denk doe maar 2 auto's in 1 topic haha.
Ik vergeet vast iets wat ik wel gedaan heb...
Ik heb een diesel staan waarbij onder garantie gemeld is dat hij sporadisch slecht stationair loopt maar de verkoper weigert iets op te lossen. Er zou een advocaat op moeten en dat kan ik niet betalen.
Meteen na een koude start loopt de motor ietsjes hoger stationair en dar gaat goed. Zodra deze wat zakt gaat hij schommelen in stationair en nagelen (tenminste, daar lijkt het op, kan rammelen van te laag stationair zijn).
AR Giulietta 2.0 JTDm2 2015 (euro 6) 134.000 km.
Gedaan na constateren probleem:
- Elektra nagekeken, massa schoongemaakt.
- visueel Gezocht naar vacuüm lek
- visueel gezocht naar turbo lek
- 1,5u interne reiniging (decarbonize) d.m.v. speciale machine
- EGR vervangen en gedeeltelijk dicht gezet.
- MAF schoongemaakt
- MAP vervangen (vervuild)
- Injectiereiniger en alleen maar premium brandstof getankt.
Vrijwel alleen maar snelweg km's, nu 11.000km gereden.
- retour injectoren getest stationair (resp. 40, 45, 40 en 35ml)
- gasklephuis gereinigd
- parameters gereset en opnieuw ingeleerd.
Geen fouten en geen afwijkende live data (heel wat grafieken gemaakt).
Week na aanschaf (5 dagen na ontstaan probleem) alsnog olie, oliefilter, luchtfilter en dieselfilter vervangen (garage zei dat gedaan te hebben maar was niet gebeurd)
Tweede auto.
Grande Punto 1.4 turbo benzine met 135.000km
Na 12u stil staan, koud start, motor wil aanslaan, loopt een seconde te pruttelen en slaat af.
Meteen weer starten is altijd lopen zonder gezeur.
Geen foutmeldingen en geen afwijkende live data.
Gedaan:
- MAP vervangen
- gasklephuis gereinigd
- elektra nagekeken (stekkers ingespoten met kontakt 61, geen corrosie gevonden) en extra massa aangelegd.
- Startmotor uit elkaar gehad en schoongemaakt, geen buitensporige slijtage.
- accu vervangen, parameters met PC gereset en ingeleerd.
- BDP sensor vervangen (preventief, als die beginnen dan is starten soms lastig, wat volgt is afslaan wanneer warm).
- vacuümsyateem gemeten (handpomp gekocht)
- geen lekkages turbotraject
- penbobines nagemeten (weerstand) maar bij misfire zou je ook een fout moeten hebben.
3 maanden geleden nog olie, filters en bougies vervangen, probleem bestaat nu 2 weken.
Wie heeft er nog een suggestie?
Ik denk doe maar 2 auto's in 1 topic haha.
Ik vergeet vast iets wat ik wel gedaan heb...
Ik heb een diesel staan waarbij onder garantie gemeld is dat hij sporadisch slecht stationair loopt maar de verkoper weigert iets op te lossen. Er zou een advocaat op moeten en dat kan ik niet betalen.
Meteen na een koude start loopt de motor ietsjes hoger stationair en dar gaat goed. Zodra deze wat zakt gaat hij schommelen in stationair en nagelen (tenminste, daar lijkt het op, kan rammelen van te laag stationair zijn).
AR Giulietta 2.0 JTDm2 2015 (euro 6) 134.000 km.
Gedaan na constateren probleem:
- Elektra nagekeken, massa schoongemaakt.
- visueel Gezocht naar vacuüm lek
- visueel gezocht naar turbo lek
- 1,5u interne reiniging (decarbonize) d.m.v. speciale machine
- EGR vervangen en gedeeltelijk dicht gezet.
- MAF schoongemaakt
- MAP vervangen (vervuild)
- Injectiereiniger en alleen maar premium brandstof getankt.
Vrijwel alleen maar snelweg km's, nu 11.000km gereden.
- retour injectoren getest stationair (resp. 40, 45, 40 en 35ml)
- gasklephuis gereinigd
- parameters gereset en opnieuw ingeleerd.
Geen fouten en geen afwijkende live data (heel wat grafieken gemaakt).
Week na aanschaf (5 dagen na ontstaan probleem) alsnog olie, oliefilter, luchtfilter en dieselfilter vervangen (garage zei dat gedaan te hebben maar was niet gebeurd)
Tweede auto.
Grande Punto 1.4 turbo benzine met 135.000km
Na 12u stil staan, koud start, motor wil aanslaan, loopt een seconde te pruttelen en slaat af.
Meteen weer starten is altijd lopen zonder gezeur.
Geen foutmeldingen en geen afwijkende live data.
Gedaan:
- MAP vervangen
- gasklephuis gereinigd
- elektra nagekeken (stekkers ingespoten met kontakt 61, geen corrosie gevonden) en extra massa aangelegd.
- Startmotor uit elkaar gehad en schoongemaakt, geen buitensporige slijtage.
- accu vervangen, parameters met PC gereset en ingeleerd.
- BDP sensor vervangen (preventief, als die beginnen dan is starten soms lastig, wat volgt is afslaan wanneer warm).
- vacuümsyateem gemeten (handpomp gekocht)
- geen lekkages turbotraject
- penbobines nagemeten (weerstand) maar bij misfire zou je ook een fout moeten hebben.
3 maanden geleden nog olie, filters en bougies vervangen, probleem bestaat nu 2 weken.
Wie heeft er nog een suggestie?
Laatst bewerkt: