2 cilinder of 4 cilinder

loodvrij

Rookie
2 nov 2002
12
0
Venlo
Hallo,

Ik ben eens een beetje rond aan het kijken naar een nieuwe motor. Ik heb nu een Suzuki GSX600F ben daar wel tevreden over alleen het rijden in de bergen, met twee man op dat ding kom ik toch heel wat vermogen te kort. Ik blijf constant aan het schakelen. Nu werd mij verteld dat een twee cilinder meer vermogen van onderuit heeft, kan mij iemand eens uitleggen wat nou de voor en of de nadelen zijn van een 4 en 2 cilinder motor, en heeft mischien iemand adviezen over welke motor dan het beste bij mij zou passen, ik heb de volgende eisen:

* Hou van racers
* moet van onderin kracht hebben
* moet van boven ook kracht hebben.
* Niet te duur.
 
Kweet niet of een SV650S wat voor je is. 't Is natuurlijk geen racer, maar er zit best gang in (zeker onderin), ligt er alleen aan wat je gewend bent. Iemand die op een 135+ pk fiets heeft rondgereden zal er :Z bij in slaap vallen, maar over het algemeen kan je er goed mee meekomen. En: tada! hij is erg goedkoop. Aan de andere kant zijn de versnellingen kort en zal je dus ook met deze fiets veel blijven schakelen.

Maaaarrr voor 2003 is de SV1000 op de markt gebracht! Kracht zal die wel hebben en de prijs is relatief laag.

Voor de voor- en nadelen van 2 vs. 4 cilinders kan je de zoekfunctie van M-F gebruiken. Is volgens mij zeker het een en ander over te vinden.
 
sorry loodvrij, haal gsxf en gsf wel vaker door elkaar, was in de veronderstelling dat je zijn kleine broertje had. stom van me.
 
Laatst bewerkt:
Gek genoeg mis ik niet die 'spanning' op m'n SV terwijl ik m'n Mille toch gewend ben op dit moment. Is toch een verschil van een aantal pk's en cc's... En dat mis ik wel als ik op de ZZR600 stap.
 
Helaas vraag je twee tegenstrijdige dingen, een twee-cilinder van gelijke inhoud heeft vaak meer trekkracht onderin, een vier-cilinder vaak meer topvermogen.

Wil je twee-cilinder met voldoende topvermogen én trekkracht onderin dan praat je over een motor met een grote cilinderinhoud. Twee betaalbare alternatieven zijn de Honda VTR1000 (110pk) en de Suzuki TL1000S (125 pk).
Deze motoren zijn eventueel te voorzien van een onderbak, heb je toch een volle kuip.
 
Koop je toch gewoon een GSXR 1000, of een GSX 1300 R, of een kawa 1200 ?

Probleem opgelost!, power zat.

Groeten Paul.
 
Schakellui rijden zeg je?? Mercedes automaat kopen!! }) . Dikke twin is dan wel ideaal, tenzij je een GSXR 1000 in zijn 2 of 3 zet en dan niet meer schakelt, trek je ook heel de wereld mee rond. Voor relatief weinig geld zou ik een twin nemen (TL 1000, VTR), voor meer geld een dikke 4 cilinder, (Blade, R1, GSXR 750/1000).

Grtzz HagaSan, niet bang voor een beetje poken.
 
De nieuwe 4-cilinder, 1 liter supersporters hebben onderin een koppel wat vergelijkbaar is met de twins, dus dat maakt allemaal niet zo veel uit. Maar als je zegt dat je met een duo rijdt in de bergen, dan zou ik niet voor en supersport gaan maar iets van een 1000+ cc toerbuffel.
 
Hallo iedereen,

Het probleem is niet zo zeer de knaken hoor, het gaat er mij gewoon om dat het een motor moet zijn die van onder uit goed kan gassen en in de bergen met twee man ons er gewoon doorheen trekt zonder al dat geschakel, weet niet of jullie al eens de ijfel in zijn geweest maar daar heb je van die haarspeldbochten en meteen weer 60% naar boven, nou ik kan je vertellen dat dat met een duo wel wat moeite kost als ik aan dat gas trek moet dat ding gewoon gaan :]
Anders was ik wel brommer blijven rijden.

Bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Groetjes, Roy
 
Hallo iedereen,

Het probleem is niet zo zeer de knaken hoor, het gaat er mij gewoon om dat het een motor moet zijn die van onder uit goed kan gassen en in de bergen met twee man ons er gewoon doorheen trekt zonder al dat geschakel, weet niet of jullie al eens de ijfel in zijn geweest maar daar heb je van die haarspeldbochten en meteen weer 60% naar boven, nou ik kan je vertellen dat dat met een duo wel wat moeite kost als ik aan dat gas trek moet dat ding gewoon gaan :]
Anders was ik wel brommer blijven rijden.

Bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Groetjes, Roy

Koop een vette twee cilinder. SV650(S) is heel leuk, maar met 2 personen in de Eifel MOET je flink wat koppel hebben. Dat wordt dan een in ieder geval een fiets met meer dan 900cc.
 
Koop je toch gewoon een GSXR 1000, of een GSX 1300 R, of een kawa 1200 ?

Probleem opgelost!, power zat.

Groeten Paul.

Paul, hij zei toch dat het betaalbaar moest blijven |( !!! Bovendien hield hij van race en dan valt een ZX-12 en Hayabusa al af, die rijd je zo aan de grond.
 
Klinkt als een klant voor een VFR. ;) V4 = koppel + power. Sportief met genoeg comfort en ruimte om met z'n 2-en Europa onveilgi te maken. Ze valt alleen niet echt in de catagorie budget motoren, al kan je tweedehands uiteraard leuk shoppen.
 
Klinkt als een klant voor een VFR. ;) V4 = koppel + power. Sportief met genoeg comfort en ruimte om met z'n 2-en Europa onveilgi te maken. Ze valt alleen niet echt in de catagorie budget motoren, al kan je tweedehands uiteraard leuk shoppen.

Ben ik mee eens. ALs ik het zo lees moet jij VFR gaan rijden. Ik kan geen beter passende fiets bedenken op dit moment.
 
Een V-Twin (Ok, V4) heeft een aanzienlijk bredere powerband dan een 4 cilinder (in-lijn) zo heeft een SV650S tot 9000 RPM meer koppel én meer vermogen dan een R6, boven de 9000 komt de R6 er uiteraard dik bovenuit.
 
Met de SV gaat prima in de bergen, ook met z'n tweeen.
Bij een 4-cylinder zou ik gaan voor minimaal 750 CC, b.v. een (2-de hands) Bandit 1200.
 
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
 
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2 V2
Ben nog geen motor tegen gekomen met 120 cilinders, maar dat zal vast alle eigenschappen hebben die je zoekt, als ie niet te zwaar is. :+
 
ja een vfr lijkt me wel wat, VFR800 ??

Zier er wel mooi uit, onder welke categorie valt ie eigenlijk, sport of super sport?

Groetjes, Roy
 
Ja, veel inhoud is goed voor tegen een bult op met passagier en belading.
Helaas wordt deze motor niet meer nieuw gemaakt. snif ;(
En als je bergen ingaat, en je gaat hoog... GEEN luchtkoeling he !!!

bergen in = toerbuffel kopen
 
ja een vfr lijkt me wel wat, VFR800 ??

Zier er wel mooi uit, onder welke categorie valt ie eigenlijk, sport of super sport?

Groetjes, Roy
Sportief all-round, net zoals de blackbird en de cbr600f. Muv de cbr900rr en voor komend jaar de cbr600rr heeft honda zich altijd gematigd cq afzijdig gehouden van het extremere buikschuiver segment.
 
Als je in de bergen koppel en vermogen zoekt en ook nog eens met een duo wilt (blijven) rijden dan kom je echt wel in de wereld van de dikke reisenduro's uit.
V-strom, TDM, Navigator. Vette twins met veel vermogen onderin.
Koppel en vermogen zat, pure bochtenfietsen en nog een beetje comfortabel voor jou en je passagier. Dacht ik zo.
 
Dat is nou het mooie van een VFR; hij valt in beide categorieen! Volgens mij is de lekkerste VFR die van 1994 - 1997. Daarna gaat hij meer de tour kant op. Daarvoor is hij wat minder sportief.

Dit laatste heb ik overigens van horen zeggen. Zelf heb ik een '92 er. Bevalt uitstekend!
 
De VFR blijft een 4 cilinder met 2 ontbrandingen per omwenteling hoor, da's toch wel wat anders dan een V-twin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan